Gå til innhold

Greit å la 17 åring drikke alkohol i syden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er så lite nødvendig at en 17 åring skal drikke alkohol så det kan en vente med til en blir 18. Er ikke nazi på aldersgrenser til vanlig men akkurat dette, at jeg som forelder skal si at det er greit det skjer ikke. Men altså om han skulle snike seg til en drink og to før så er det ikke krise og baluba men det blir ikke med "tillatelse" for å si det slik men jeg skjønner jo at sjansen er stor for at han vil ta seg en drink eller to før han er 18, ytterst få som ikke har smakt noe før den tid. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (55 minutter siden):

Det er vel litt feil å si "nesten alle land".

Eksempler;

I Danmark må man være over 16 år for å kunne kjøpe alkohol opp til 16,5 alkoholprosent.

Kan norske 16 åringer kjøpe alkohol i Tyskland?

I følge den tyske ambassaden er aldersgrensene 16 år for øl, vin (under 19 volumprosent alkohol) og tobakk, og 18 år for sprit.

Av de 50 Europeiske landene og territoriene som er listet i artikkelen, så er det 18 eller 20-årsgrense i 43 av dem. Altså 86%. Det er omtrent så tett opp til definisjonen på "nesten alle" man kommer. 

Anonymkode: e1f9f...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Av de 50 Europeiske landene og territoriene som er listet i artikkelen, så er det 18 eller 20-årsgrense i 43 av dem. Altså 86%. Det er omtrent så tett opp til definisjonen på "nesten alle" man kommer. 

Anonymkode: e1f9f...970

For meg ville "nesten alle" vært bortimot 98%. Men vi har vel forskjellige oppfatninger av begrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sammen med foreldrene. 
"Han drikker uansett"

"Det er bedre han øver seg med oss i trygge omgivelser" 

Forklaringene er mange, og velkjente. Greit eller ikke? ( Jeg mener nei.)

Anonymkode: c9b22...abe

Nei...!

Anonymkode: aa397...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nja, min fyller 18 rett etter sommerferien, men hva mener du med «drikke i syden» ? Gå på nattklubb liksom? Hun hadde kanskje fått lov til å ta en drink sammen med meg. Vi pleier å reise på all inclusive med besteforeldrene også, så vi sitter gjerne lenge på kveldene .. Tror jeg kunne latt meg overtale til en malibu beach til tenåringen typ .. Men ikke noe hardfylla, det får hun ta året etter med venninner uten meg til stede 😅

Anonymkode: b2df6...80a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blinkie
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sammen med foreldrene. 
"Han drikker uansett"

Nei. Det er ikke greit at 17 åringer drikker. Uansett hvor de befinner seg i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke greit, verken i syden eller her hjemme!  Aldersgrensen er 18 år, og det er viktig å vise barna våre at vi respekterer lover og regler.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk et glass til god mat fra jeg var ca 16, og begynte å like vin, også hjemme. Men alkohol brukt som fyll holdt vi aldri på med. Og det har jeg heller ikke, med unntak av russtid/studietid, gjort som voksen. Mye på grunn av forholdet jeg fikk til alkohol hjemme. 

Anonymkode: 973c9...c54

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Sammen med foreldrene. 
"Han drikker uansett"

Sammen med foreldre regner jeg ikke med at det er kalasfylla (heller ikke for mor og far), men snakk om et glass vin eller øl til maten. Det er det kutyme for fra tidligere alder enn 17 langs Middelhavet, og de har en helt annet alkoholkultur enn sveiseblindfylla her til lands.

"Bedre å øve seg i trygge omgivelser". Spar øvingen til bilkjøring (ikke samtidig da!). Det viktigste er at foreldre viser at det går an å nyte små-moderate mengder alkohol uten at det skal tylles nedpå, og at ungdommen får en viss følelse med hvordan hen reagerer på alkohol. Med det sagt bør nivået være veldig mildt, for trygge omgivelser kjenner man nærmest i blinde, noe man ikke gjør i Syden hvis man ikke har hatt feriebolig der i en god årrekke. 

Men jo, litt til maten, eller en øl på terrassen etter en lang, varm dag er helt ålreit. Ikke minst er det en tillitserklæring om ansvarlighet og oppførsel (som selvfølgelig har skikkelige konsekvenser om det forgripes mot dette). 

Anonymkode: 68109...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Amossa skrev (9 timer siden):

Absolutt ikke greit, verken i syden eller her hjemme!  Aldersgrensen er 18 år, og det er viktig å vise barna våre at vi respekterer lover og regler.  

Så du følger norske lover uansett hvor du er i verden?

Anonymkode: 970e1...565

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et halvt glass til maten ville jeg gitt liv til. Greit å lære bra drikkekultur som en motsats til ungdommens egen drikkekultur. 

Anonymkode: eda0e...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

I Danmark kan man kjøpe øl og vin fra man er 16 år. 

Anonymkode: 87521...1d5

Yes! Men å kjøpe røyk er det 18. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvis vi er i et land der det er lov, ser jeg ikke noe problemer med at 17-åringen drikker litt alkohol, og særlig ikke med resten av familien/reisefølget.

Som 16-åring hadde jeg lappen i USA. En 16-åring i Norge ville aldri fått lov til det. Men selvsagt fikk jeg lov der borte, det skulle jo bare mangle. Man følger lovene i landet man er i, på godt og vondt.

Anonymkode: 08d31...128

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Et halvt glass til maten ville jeg gitt liv til. Greit å lære bra drikkekultur som en motsats til ungdommens egen drikkekultur. 

Anonymkode: eda0e...838

Hvilken drikkekultur er det der man bare drikker et halvt glass? Jeg vil påstå at det ikke er å lære drikkekultur, men derimot få et inntrykk av hvordan ting kan være, som kommer til å stå i sterk kontrast med hva barnet senere vil oppleve.

Anonymkode: 08d31...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De som lærer barna og drikke alkohol (selv om de mener det er ok for det er jo med foreldrene eller bare en eller to øl feks) det er IKKE ok! Det er ulovlig! Aldersgrensen er 18år!

Og de som gjør dette og tror at det er greit, de oppfordrer barna til å bryte lover og regler, oppfordrer de til å drikke når det går ann å kose seg UTEN alkohol! Se blå kors sine sider og les!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De som lærer barna og drikke alkohol (selv om de mener det er ok for det er jo med foreldrene eller bare en eller to øl feks) det er IKKE ok! Det er ulovlig! Aldersgrensen er 18år!

Og de som gjør dette og tror at det er greit, de oppfordrer barna til å bryte lover og regler, oppfordrer de til å drikke når det går ann å kose seg UTEN alkohol! Se blå kors sine sider og les!

De drikker ofte mer og begynner tidligere enn de ville gjort! Kjenner flere som havnet på kjøret pga det! Hadde foreldrene ikke gitt de når de selv ikke var intr engang hadde de muligens aldri begynt!Mange drikker ikke. Har ikke behov for det! Så SKAM DERE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...