Gå til innhold

Greit å la 17 åring drikke alkohol i syden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sammen med foreldrene. 
"Han drikker uansett"

"Det er bedre han øver seg med oss i trygge omgivelser" 

Forklaringene er mange, og velkjente. Greit eller ikke? ( Jeg mener nei.)

Anonymkode: c9b22...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De fleste steder i « syden» er det vel 16- års grense på kjøp av alkohol. Du kan synes det er ugreit at de drikker med foreldrene , men det er ikke en dritt du kan gjøre med at de lovlig drikker alene. 

Anonymkode: 7201a...1c0

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke sendt en 17 åring på nattklubb alene. Men øl til maten synes jeg er greit. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De fleste steder i « syden» er det vel 16- års grense på kjøp av alkohol. Du kan synes det er ugreit at de drikker med foreldrene , men det er ikke en dritt du kan gjøre med at de lovlig drikker alene. 

Nei, det er 18-årsgrense på salg av alkohol i nesten alle land i Europa.

I følge denne siden er det kun to unntak i Sør-Europa:

- Ingen aldersgrense på de spanske Baleariske øyer (Mallorka, Ibiza, Menorka)

- 17-årsgrense på Malta

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Legal_drinking_age

Anonymkode: e1f9f...970

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tror aldri jeg kommer til å bli enig med meg selv på denne. På den ene siden er jeg helt klart for at ungdommen skal vente til de er 18 med å drikke, og jeg vil ikke kjøpe til henne f.eks., men samtidig vet jeg at det ikke er veldig sannsynlig at hun venter (eller, jeg vet at hun allerede har drukket minst én gang, på avslutningsfest for 10. trinn, hun var litt knisete, men ikke overstadig). Jeg har innprentet at man ikke starter på sprit så ung, og i hvert fall ikke shots (helst aldri shots), og at det ikke skal mange enhetene til for å bli ganske beruset selv om det "bare" er cider. 

Som mor vil jeg gjerne vite hvordan hun reagerer på alkohol, og lære bort litt drikkekultur, ikke bare bælming av hva som helst for å bli full, som er det jeg selv vokste opp med på bygda. Det er forutsatt at de er interessert i alkohol, som min 16-åring helt klart er, absolutt ikke alle som er det så tidlig, og jeg vil ikke oppmuntret til det om ikke.

Tror jeg heller mot at året hun fyller 17 ville vært nei, men om hun ble 18 noen mnd. etter ferien så ja.

Anonymkode: a3d81...349

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

- 17-årsgrense på Malta

Ble litt nysgjerrig på dette, har vært mest i Spania. Det var komplisert. 16 år for og drikke lovlig, 18 år for og kjøpe lovlig, og i noen provinser kan du kjøpe fra 16 😅 ingen aldersgrense for og drikke hjemme, men altså 16 ute. Vet ikke om det alltid har vært sånn ,men jeg har kjøpt og drukket fra jeg var 16.  i Frankrike er det 18 for kjøp, men ikke for og drikke. Hellas er 18, men blir ikke håndhevet. 
kartet var veldig forenklet så måtte Google litt. Kommer vel litt an på hvor i « syden « en er, men lov og drikke med foreldre, men ikke lov og kjøpe overalt slik jeg første trodde. 
Skal ikke lenger syd enn til Danmark og kjøpe øl da 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sammen med foreldrene. 
"Han drikker uansett"

"Det er bedre han øver seg med oss i trygge omgivelser" 

Forklaringene er mange, og velkjente. Greit eller ikke? ( Jeg mener nei.)

Anonymkode: c9b22...abe

Jeg hdde latt min gjøre det, men da i små mengder sammen med meg. 

Anonymkode: 17beb...840

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

- 17-årsgrense på Malta

I Danmark kan man kjøpe øl og vin fra man er 16 år. 

Anonymkode: 87521...1d5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørst jo på reglene som er i "syden". Hvis kidden er 17år, men grensa er 18-20år så er det uansett ikke lov. Hvis det er lavere aldersgrense er det opp til foreldrene...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Øl og vin tillatt sammen med foresatte fra 14 i Tyskland,  alene fra 16. 18 før man kan kjøpe sterkere alkohol 

Anonymkode: a2f8b...dac

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Øl og vin tillatt sammen med foresatte fra 14 i Tyskland,  alene fra 16. 18 før man kan kjøpe sterkere alkohol 

Anonymkode: a2f8b...dac

Hvorfor kan du ikke heller svare på det TS faktisk spør om da? Det hjelper jo lite å vite hva hva som er tillatt i Tyskland 🙄 Hva hadde DU tillatt?

Sammen med foreldrene. "Han drikker uansett". "Det er bedre han øver seg med oss i trygge omgivelser" Forklaringene er mange, og velkjente. Greit eller ikke? ( Jeg mener nei.)

Hadde vegret meg jeg også, men har nok egentlig ikke noe særlig godt argument mot om jeg tenker meg om ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde forholdt meg til lovene i landet vi hadde vært i.

Anonymkode: 11bcc...794

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ble litt nysgjerrig på dette, har vært mest i Spania. Det var komplisert. 16 år for og drikke lovlig, 18 år for og kjøpe lovlig, og i noen provinser kan du kjøpe fra 16 😅 ingen aldersgrense for og drikke hjemme, men altså 16 ute. Vet ikke om det alltid har vært sånn ,men jeg har kjøpt og drukket fra jeg var 16.  i Frankrike er det 18 for kjøp, men ikke for og drikke. Hellas er 18, men blir ikke håndhevet. 
kartet var veldig forenklet så måtte Google litt. Kommer vel litt an på hvor i « syden « en er, men lov og drikke med foreldre, men ikke lov og kjøpe overalt slik jeg første trodde. 
Skal ikke lenger syd enn til Danmark og kjøpe øl da 😅

Scroll ned og se på tabellen under "Europa". Alt det du nevner står forklart der.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I Danmark kan man kjøpe øl og vin fra man er 16 år. 

Anonymkode: 87521...1d5

Man skal bo temmelig langt nord om man mener at Danmark er i sør-Europa.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme året han fyller 18: Ja, men ikke noe sterkt. 

Samme året han har fylt 17: Nei. Kanskje smake, men det kommer an på han som person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, under visse forutsetninger. Ungdommen skal være av den ansvarlige typen, og det skal være lovlig i det landet man oppholder seg. Store mengder kommer uansett ikke på tale. 

Anonymkode: 0111c...f40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...