- Brian Skrevet 14. juli 2022 #1 Skrevet 14. juli 2022 (endret) For å sitere Nettavisen: Quote Maten blir dyrere – dagligvaregigant øker omsetningen Driftsresultatet (EBIT) økte fra 2,5 milliarder kroner i første halvår 2022 til 3,2 milliarder kroner i årets første halvår. For kvartalet økte driftsresultatet fra 1,2 milliarder kroner til 1,7 milliarder kroner sammenlignet med samme kvartal i fjor. Konsernets resultat før skatt økte med 22,3 prosent til 3,4 milliarder kroner i årets første halvår, sammenlignet med samme periode i fjor. Så når man glemmer bortforklaringene om krigen i Ukraina eller økte råvarepriser, og ser på resultatet hos Orkla, som øker med beskjedne 22,3% i forhold til samme periode ifjor - da forstår man hvorfor prisen på mat i Norge er som den er, ikke bare nå, men også tidligere. Noen trenger tydeligvis mer penger, og gjett hvem som skal betale for dette ... Endret 14. juli 2022 av - Brian 9 4
fitby Skrevet 14. juli 2022 #2 Skrevet 14. juli 2022 Vi betaler for dette. Vel, ikke jeg da. Jeg har gjort drastiske endringer i kostholdet, som en del av boikott og for å spare penger. Men folk klarer ikke å følge etter, så de får takke seg selv. De blir irriterte over alt blir dyrere, men ender opp å handle som før! Dumskap kaller jeg det. 4
Druid Skrevet 14. juli 2022 #3 Skrevet 14. juli 2022 - Brian skrev (35 minutter siden): For å sitere Nettavisen: Så når man glemmer bortforklaringene om krigen i Ukraina eller økte råvarepriser, og ser på resultatet hos Orkla, som øker med beskjedne 22,3% i forhold til samme periode ifjor - da forstår man hvorfor prisen på mat i Norge er som den er, ikke bare nå, men også tidligere. Noen trenger tydeligvis mer penger, og gjett hvem som skal betale for dette ... Du er ikke helt kjent hvordan forbruksmarkedet fungerer i Norge ser jeg. Dette er helt naturlig og nødvendig, og vil se mer forståelig ut ved årsslutt. Det er fortsatt krigen som er problemet. 2 1
Donglebæret Skrevet 14. juli 2022 #4 Skrevet 14. juli 2022 (endret) Druid skrev (26 minutter siden): Du er ikke helt kjent hvordan forbruksmarkedet fungerer i Norge ser jeg. Dette er helt naturlig og nødvendig, og vil se mer forståelig ut ved årsslutt. Det er fortsatt krigen som er problemet. Når de økte matvareprisene i butikk forklares med økte kostnader for produsentene, mens EBIT øker monumentalt for Orkla forrige kvartal, hvordan står denne årsakssammenhengen seg da? EDIT: Ser at bildet for Orkla er sammensatt. De har fallende EBIT for noen varekategorier, men økt EBIT for andre. Endret 14. juli 2022 av Donglebæret 6
Druid Skrevet 14. juli 2022 #5 Skrevet 14. juli 2022 Donglebæret skrev (2 timer siden): Når de økte matvareprisene i butikk forklares med økte kostnader for produsentene, mens EBIT øker monumentalt for Orkla forrige kvartal, hvordan står denne årsakssammenhengen seg da? EDIT: Ser at bildet for Orkla er sammensatt. De har fallende EBIT for noen varekategorier, men økt EBIT for andre. Fordi de ikke får lov til å justere prisene fortløpende. Hvilket gjør at når de øker prisene, må de planlegge for kostutviklingen 6 MÅNEDER i forkant. Veksten forrige kvartal , kan være totalt oppspist i neste kvartal; leveranseproblemene har allerede begynt. ( Jeg har forresten store problemer med argumentasjonen rundt landbruksoppgjøret: prisøkningen pga det er nærmest normalt og er gjennomregulert. Det er importprisen og alle innsatsfaktorer som går i taket.) Bare strømprisen alene kommer til bite hardt for Orkla sine produkter.) Hvis krigen slutter i løpet av året og forberedelse for vinteren kan begynne, kan kansje Orkla komme bedre ut i år på årsbasis, men det virker ikke sannsynlig. 2
Donglebæret Skrevet 14. juli 2022 #6 Skrevet 14. juli 2022 Ja, godt poeng. Ser som sagt de har tapt på en del varer, men tjent på andre.
Justlooking Skrevet 14. juli 2022 #7 Skrevet 14. juli 2022 Det er vel ikke så mange som tror at eierne står igjen som tapende parter? De er alle mangemilliardærer uansett krig eller fred og det er som alltid forbrukerne som betaler gildet. 3
Besserwisser Skrevet 30. juli 2022 #8 Skrevet 30. juli 2022 Justlooking skrev (På 15.7.2022 den 0.46): Det er vel ikke så mange som tror at eierne står igjen som tapende parter? De er alle mangemilliardærer uansett krig eller fred og det er som alltid forbrukerne som betaler gildet. Tror nok at også eierne av de tre eneste kjedene i Norge har smør på brødskiva også. 2 1
Gjest goldlion Skrevet 30. juli 2022 #9 Skrevet 30. juli 2022 Okey, hvem blir med på å starte en egen liten landsby hvor vi dyrker egen mat, fisker, jakter, og driver beskjedent dyrehold? Dette er galskap, og verre skal det bli.
Besserwisser Skrevet 30. juli 2022 #10 Skrevet 30. juli 2022 goldlion skrev (3 minutter siden): Okey, hvem blir med på å starte en egen liten landsby hvor vi dyrker egen mat, fisker, jakter, og driver beskjedent dyrehold? Dette er galskap, og verre skal det bli. Ja, jeg tror dessverre vi bare har sett starten enda. Matvareprisene har økt 70% i Tyrkia. De fleste europeiske land opplever økt inflasjon og økte priser. Vi kommer til å se det mer i Norge og. Noe er naturlige økninger som følge av økte utgifter i form av strøm, drivstoff mv. Men også som følge av at vi ikke har konkurranse i dagligvaremarkedet i Norge. Vi har tre kjeder, tre eiere, som kontrollerer 98% av butikkene. Det er ikke vanskelig å se hva konkurrenten din gjør, og slik øke prisene litt i takt… Når alle andre gjør det, og vi forbrukere ikke har andre valgmuligheter, så er det lettere å øke egne priser. 1
Drizzt Skrevet 30. juli 2022 #11 Skrevet 30. juli 2022 Kanskje målet er å slanke folk? Har du ikke penger til mat, så sulter du. Når samme beløp skal dekke både bensin til bilen så du kan komme deg på jobb og tjene penger, strømregning og mat fra butikken, ja da velger du bensin og strøm og kjøper mye mindre mat. Lavere omsetning vil automatisk regulere inntektene til Orkla ned. 1
elisa1819 Skrevet 30. juli 2022 #12 Skrevet 30. juli 2022 Jeg tenker qt vi virkelig ser skyggesiden av den kapitalismen verden har hylla ganske udelt de siste 30 åra. Og mekanismene for å hindre de rikes utsuging av de fattige/middelklassen virker ikke. 2 1
Besserwisser Skrevet 30. juli 2022 #13 Skrevet 30. juli 2022 Drizzt skrev (3 minutter siden): Kanskje målet er å slanke folk? Har du ikke penger til mat, så sulter du. Når samme beløp skal dekke både bensin til bilen så du kan komme deg på jobb og tjene penger, strømregning og mat fra butikken, ja da velger du bensin og strøm og kjøper mye mindre mat. Lavere omsetning vil automatisk regulere inntektene til Orkla ned. Orkla er jo et enkeltselskap. En av over tusen leverandører og produsenter i Norge. Og vi har tre dagligvarekjeder… Tipper at pengene renner inn der uansett. Rema betalte nettopp 75 millioner kroner i bonus til en ansatt, utenom det jeg vil tippe er en rimelig ok årslønn. Så uansett hvor mye mindre mat folk kjøper (vi har jo ikke akkurat valget å kutte helt…) så er det tre meget lykkelige eiere!
Temperance Skrevet 30. juli 2022 #14 Skrevet 30. juli 2022 Orklas nest største aksjonær er faktisk folketrygdfondet. Så noe av dette går tilbake til folket, trøst dere med det 😊
Gugglo Skrevet 30. juli 2022 #15 Skrevet 30. juli 2022 Jeg er sikker på at nå som de ser hvordan dette rammer vanlige folk så vil de ofre seg for å få en lavere fortjeneste til neste år. /s
Entern Skrevet 30. juli 2022 #16 Skrevet 30. juli 2022 Gugglo skrev (4 minutter siden): Jeg er sikker på at nå som de ser hvordan dette rammer vanlige folk så vil de ofre seg for å få en lavere fortjeneste til neste år. /s Du vinner tråden
Drizzt Skrevet 30. juli 2022 #17 Skrevet 30. juli 2022 Temperance skrev (51 minutter siden): Orklas nest største aksjonær er faktisk folketrygdfondet. Så noe av dette går tilbake til folket, trøst dere med det 😊 Ingenting går tilbake til folket. Det er ingen trøst dessverre. På samme måte som det ikke går noe tilbake til folket av at Norge eksporterer masse strøm til høy pris. Til folket er bare regningen, ikke noe annet. 1 1
Discosanta Skrevet 30. juli 2022 #18 Skrevet 30. juli 2022 Dert eneste man kan gjøre er å kjøpe alternativer til Orklas varer der de finnes. 1
Gjest goldlion Skrevet 31. juli 2022 #19 Skrevet 31. juli 2022 Discosanta skrev (16 timer siden): Dert eneste man kan gjøre er å kjøpe alternativer til Orklas varer der de finnes. Hvor finnes de?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå