Gå til innhold

Politihester i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Politihestene er en kostbar avdeling, som kun skaper avstand til publikum og signifikante mengder møkk i de flotteste gatene i Oslo. Med alle henleggelser av alvorlig kriminalitet forstår jeg ikke hvorfor avdelingen ikke er lagt ned for lengst. Hva synes dere?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er sikkert gøy på fest. 

Anonymkode: c3a3b...1a0

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan er du på fest??? 😃

Anonymkode: eed3b...b37

Skrevet

Syns de er flotte politi hestene. Da jeg bodde i Oslo i min tid tok jeg meg stadig tid til den gangen å stikke bortom politi stallen på akershus festning og se på politihestene. Syns de burde bevares. Det er noe særegent med de. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns du at det er bedre at det blir brukt vannkanoner mot idioter som lager opptøyer, eller at hestene blir satt inn? 

Anonymkode: 270f8...bc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syns du at det er bedre at det blir brukt vannkanoner mot idioter som lager opptøyer, eller at hestene blir satt inn? 

Vannkanoner er jo mye bedre. Vil heller ha en dusj enn et hestespark i trynet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
snillOnkel skrev (3 minutter siden):

Haha, er vel nettopp på grunn av sånne som deg at de holder på hestene da. 😅

Neida. Fra spøk til revolver - jeg synes jeg er kjempefint at de har hester også, vil si virkningen er stikk motsatt enn det du beskriver med avstand og lignende. Det er noe helt eget med hester, som mange lar seg fascinere av - og med det slår mange gjerne også av en prat med de når de kommer tenker jeg. 

Anonymkode: ea228...eb2

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
snillOnkel skrev (2 minutter siden):

En dusj.........de bruker opptil 300 bar.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

sånne hester går vel på asfalt cirka hundre prosent av tiden? 

dette slites nok utrolig mye på ryggen og beina til hestene over tid...         

Anonymkode: 8ce3f...cd6

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

sånne hester går vel på asfalt cirka hundre prosent av tiden? 

dette slites nok utrolig mye på ryggen og beina til hestene over tid...         

Anonymkode: 8ce3f...cd6

Neida, de har vel tilhold på en gård og rullerer på hvem som står i stall i Oslo 🙂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Politi på hest fungerer særdeles godt til å bryte opp og kontrollere store folkemengder.

Det er hovedgrunnen til at de eksisterer. De er et redskap, et godt redskap sådan.

Du sier de kun skaper avstand til publikum -> du har altså totalt misforstått hvorfor politiet har disse.

Anonymkode: 094a1...281

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2022 den 14.35):

Dette er et forum, ikke et festlokale. Du er sikkert kjempeartig på fest, men du verden så dårlig du er til å diskutere sak i stedet for person. Men som sagt, jeg tviler ikke på at du er aldri så artig på fest!

Anonymkode: 6945d...ca8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

En dusj.........de bruker opptil 300 bar.

Hvis du blir spylt ned av 300 bar på kort avstand, så har du store problemer (med å leve).

Meg bekjent så pleier ikke myndighetene drepe folk med vannkanoner.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Politi på hest fungerer særdeles godt til å bryte opp og kontrollere store folkemengder.

Det er hovedgrunnen til at de eksisterer. De er et redskap, et godt redskap sådan.

Du sier de kun skaper avstand til publikum -> du har altså totalt misforstått hvorfor politiet har disse.

Jeg har ikke mange demonstrasjoner på baken, men har sett politihestene på Karl Johan, Aker brygge og andre steder i byen. Uten demonstranter. Her tar de opp plass, skaper avstand til publikum, og driter ned fortauet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, snillOnkel said:

Jeg har ikke mange demonstrasjoner på baken, men har sett politihestene på Karl Johan, Aker brygge og andre steder i byen. Uten demonstranter. Her tar de opp plass, skaper avstand til publikum, og driter ned fortauet. 

Det gjør de nok. Men nå er det altså forklart hovedformålet med disse hestene, hva de fungerer best til, og hvorfor politiet dermed har dem.

Nå er det jo slik at hestene og de som rir dem også må "øve", de lever tross alt mellom hver demonstrasjon. Det hadde vært kjekt om de var roboter man bare kunne vekke når det var behov, men slik er det jo ikke.

Dessuten skjer det spontane ting hvor det kan være behov for "crowd control". Til det er bruken av politi på hest ypperlig!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det gjør de nok. Men nå er det altså forklart hovedformålet med disse hestene, hva de fungerer best til, og hvorfor politiet dermed har dem.

Nå er det jo slik at hestene og de som rir dem også må "øve", de lever tross alt mellom hver demonstrasjon. Det hadde vært kjekt om de var roboter man bare kunne vekke når det var behov, men slik er det jo ikke.

Dessuten skjer det spontane ting hvor det kan være behov for "crowd control". Til det er bruken av politi på hest ypperlig!

Til sammenligning så har man også biler som er spesialbygget for å holde kontroll over folkemasser.

De lever ikke, så de står på lager frem til det er behov for dem. Hester kan man ikke gjøre det samme med, dessverre.

AnonymBruker
Skrevet

For å presisere ytterligere: bilene politiet bruker til å holde kontroll på folkemasser trenger ikke å øve på å være rundt folkemengder. Hestene politiet bruker er levende vesner, og dermed har behov for å øve på slikt (og mer til).

Verre var det i grunn ikke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De er ypperlige til å knuse folk som bruker sin lovlig beskyttede streikerett ja.

Anonymkode: 6945d...ca8

Skrevet
snillOnkel skrev (6 minutter siden):

Tilstedeværende synlig politi i gatene regnes generelt som en god ting som skaper trygghet og nærhet til publikum heller enn det motsatte. Jeg vil gjette på at politi til hest får mye publikumskontakt de ikke ville fått ellers. Man skal heller ikke se bort fra det store fortrinnet hestene gir ved at rytterne kommer høyt og får en helt annen oversikt. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hestene er ekstremt godt egnet til å kontrollere folkemengder. De er mye mer manøvrerbare enn en bil, kommer til i trangere områder og utgjør mindre fare for liv.

Når folk prøver å bryte sperringer eller bryte med politiet sine rettningslinjer så får de takke seg selv.

Anonymkode: 3eee4...2db

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...