AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #1 Skrevet 14. juli 2022 Hei! Er det noen som vet om butikkene må betale mer for at jeg betaler med kredittkort og ikke vanlig debetkort?? Pappa mener det, og jeg bruker alltid kredittkort pga cash points. Men vil jo slutte med det i småbutikker, om de må betale ekstra 😊 Anonymkode: 869d3...a9d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #2 Skrevet 14. juli 2022 Hvordan skal butikkansatte vite dette? Spør banken din. Anonymkode: 436a4...89a 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #3 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei! Er det noen som vet om butikkene må betale mer for at jeg betaler med kredittkort og ikke vanlig debetkort?? Pappa mener det, og jeg bruker alltid kredittkort pga cash points. Men vil jo slutte med det i småbutikker, om de må betale ekstra 😊 Anonymkode: 869d3...a9d Det er jo et valg butikkene har tatt når de velger å åpne for betaling med kredittkort. Så hvorfor skal du slutte med det? Anonymkode: 5631b...2df
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #4 Skrevet 14. juli 2022 Ja, det må de. Butikkene har nok regnet den ekstrautgiften i marginene sine. Anonymkode: a1761...bdc
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #5 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo et valg butikkene har tatt når de velger å åpne for betaling med kredittkort. Så hvorfor skal du slutte med det? Anonymkode: 5631b...2df Liker jo at vi har småbutikker, og om de må betale ekstra gebyr så betyr jo det at de tjener mindre på transaksjonen. Greit om kjedene betaler, men vil at de små har mest mulig fortjeneste 😊 Anonymkode: 869d3...a9d 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #6 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Liker jo at vi har småbutikker, og om de må betale ekstra gebyr så betyr jo det at de tjener mindre på transaksjonen. Greit om kjedene betaler, men vil at de små har mest mulig fortjeneste 😊 Anonymkode: 869d3...a9d Dette blir for dumt... Da kan butikken velge å ikke tilby betaling med kredittkort. Men de har garantert lagt inn de utgiftene i budsjettet sitt og tatt høyde for det i marginene sine. Så i praksis betaler du for det uansett 😅. Lar du være å benytte prøverommet også? For å unngå at det blir støvete der inne, noe som medfører at det må støvsuges oftere og da blir strømforbruket høyere. Anonymkode: 5631b...2df 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #7 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette blir for dumt... Da kan butikken velge å ikke tilby betaling med kredittkort. Men de har garantert lagt inn de utgiftene i budsjettet sitt og tatt høyde for det i marginene sine. Så i praksis betaler du for det uansett 😅. Lar du være å benytte prøverommet også? For å unngå at det blir støvete der inne, noe som medfører at det må støvsuges oftere og da blir strømforbruket høyere. Anonymkode: 5631b...2df Klarer ikke helt sammenligne det med å betale et gebyr på en transaksjon, som kan unngås. Men spørs jo om gebyret er 0,1% eller 3%, da. Blir jo store beløp om flere tenker som meg, og mange bekker små -> butikken består 💙 Anonymkode: 869d3...a9d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #8 Skrevet 14. juli 2022 Ja, det koster butikken mer at noen betaler med kredittkort enn vanlig debetkort. Mener størrelsen gebyret avhenger av hvilket kort det er snakk om, men er ikke 100% sikker. Butikkene som velger å ta kredittkort tar selvsagt kostnaden av det med i beregningen når de kalkulerer priser, så det er ikke noe du trenger å bekymre deg for. Om en butikks økonomi er så skral at den ikke overlever noen kredittkortgebyrer har ikke bedriften livets rett. Anonymkode: 807ca...890
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #9 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Dette blir for dumt... Da kan butikken velge å ikke tilby betaling med kredittkort. Men de har garantert lagt inn de utgiftene i budsjettet sitt og tatt høyde for det i marginene sine. Så i praksis betaler du for det uansett 😅. Lar du være å benytte prøverommet også? For å unngå at det blir støvete der inne, noe som medfører at det må støvsuges oftere og da blir strømforbruket høyere. Anonymkode: 5631b...2df Du trenger jo ikke å gjøre narr av folk fordi de prøver å ta hensyn til andre. Anonymkode: e8bba...343 2
Druid Skrevet 14. juli 2022 #10 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Er det noen som vet om butikkene må betale mer for at jeg betaler med kredittkort og ikke vanlig debetkort?? Pappa mener det, og jeg bruker alltid kredittkort pga cash points. Men vil jo slutte med det i småbutikker, om de må betale ekstra 😊 Anonymkode: 869d3...a9d Det koster mye mer. Det ligger en prosent på kredittkort transaksjoner, mens en stykkpris på debitkort. Jeg mener kredittkort tar 2% - 2,5% eller noe sånn. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #11 Skrevet 14. juli 2022 Insisterer du på å betale fullpris når de har tilbud også? Anonymkode: a1d9f...8d7
Akay Skrevet 14. juli 2022 #12 Skrevet 14. juli 2022 Per nå så er det ikke påslag på prisene i norge til kundene, men det har vært snakk om lenge at det kommer. I danmark har de hatt det sånn i mange år. Da kommer kortgebyret skrevet på kvitteringen. Sånn det fungerer nå så betaler butikken for transaksjonene eller kortgebyret om du vil.
Mt3 Skrevet 14. juli 2022 #13 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Er det noen som vet om butikkene må betale mer for at jeg betaler med kredittkort og ikke vanlig debetkort?? Pappa mener det, og jeg bruker alltid kredittkort pga cash points. Men vil jo slutte med det i småbutikker, om de må betale ekstra 😊 Anonymkode: 869d3...a9d Ja butikkene "mister" en viss prosent av beløpet du handler for til kredittselskapet som eier kortet, det er ikke mye det er snakk om. Det blir jo ett slags gebyr, akkurat slik som du trekkes ett vist beløp av din bank for å ha mulighet til å bruke bankkort knyttet til din konto. Om du betaler pr. år eller pr. transaksjon avhenger da av bank og kundeforhold.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #14 Skrevet 14. juli 2022 Druid skrev (2 timer siden): Det koster mye mer. Det ligger en prosent på kredittkort transaksjoner, mens en stykkpris på debitkort. Jeg mener kredittkort tar 2% - 2,5% eller noe sånn. Takk, da vet jeg det. Vet jo at mitt bidrag ikke har så mye å si i den store sammenhengen, men greit å være oppdatert 😊 Anonymkode: 869d3...a9d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #15 Skrevet 14. juli 2022 Mt3 skrev (34 minutter siden): Ja butikkene "mister" en viss prosent av beløpet du handler for til kredittselskapet som eier kortet, det er ikke mye det er snakk om. Det blir jo ett slags gebyr, akkurat slik som du trekkes ett vist beløp av din bank for å ha mulighet til å bruke bankkort knyttet til din konto. Om du betaler pr. år eller pr. transaksjon avhenger da av bank og kundeforhold. Takk 😊 Anonymkode: 869d3...a9d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #16 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei! Men vil jo slutte med det i småbutikker, om de må betale ekstra 😊 Anonymkode: 869d3...a9d Ja, jeg har prøvd å ta opp dette problemet på forum og slikt, uten å komme langt men problemet er ikke butikken egentlig, det er andre kunder du "stjeler" penger fra når du bruker kredittkort. Butikker setter opp prisen på varene, for alle kundene, for å dekke utgiften til bonusen "din" og andre kredittkortkunder, også sender de pengene til kredittkorttselskapet, også sender kredittkortselskapet litt av pengene tilbake til deg. Men, normale kunder, de får bare de økte prisene og ingenting tilbake. Vi betaler mer, for at du skal bli "happy", men er det virkelig greit? Litt av "bonusen" din kommer også fra delvis tilbakestående folk som ikke har kontroll på økonomien og bruker mye mer penger enn de har råd til og får skyhøye renter som gir høy profitt for kredittbyråer, din bonus tas fra lidelsen til disse folkene som utnyttes av kredittbyråer. Hele problemet er at fordelen er rett i ansiktet ditt, mens nedsiden betales av andre langt unna du ikke ser. Du får tenke deg grundig over om dette er en slik person du vil være ? Anonymkode: cf600...034
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #17 Skrevet 14. juli 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg har prøvd å ta opp dette problemet på forum og slikt, uten å komme langt men problemet er ikke butikken egentlig, det er andre kunder du "stjeler" penger fra når du bruker kredittkort. Butikker setter opp prisen på varene, for alle kundene, for å dekke utgiften til bonusen "din" og andre kredittkortkunder, også sender de pengene til kredittkorttselskapet, også sender kredittkortselskapet litt av pengene tilbake til deg. Men, normale kunder, de får bare de økte prisene og ingenting tilbake. Vi betaler mer, for at du skal bli "happy", men er det virkelig greit? Anonymkode: cf600...034 Ingenting som hindrer "normale" kunder i å bruke kredittkort. Sagt på en annen måte, det er da helt normalt å bruke det. Anonymkode: a1d9f...8d7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #18 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ingenting som hindrer "normale" kunder i å bruke kredittkort. Sagt på en annen måte, det er da helt normalt å bruke det. Anonymkode: a1d9f...8d7 Ja men hva tror du skjer med bonusen din da om alle bruker kredittkort om 25% bruker kredittkort og det fører til 2% økte utgifter for butikken i 25% av handlene, trenger de bare å øke prisne for alle med 0.5%. SÅ prisen øker med 0.5% og du får 2% "cashback" så netto 1.5% i gevinst for deg som kunde om 100% bruker kredittkort og det fører til 2% økte utgifter for butikken i 100% av handlene, trenger de å øke prisne for alle med 2%. Så prisen i butikken øker med 2% og du får 2% "cashback" så netto 0% i gevinst for deg som kunde Eneste grunnen til at det er så lønnsomt er at dere snylter/freeloader på andre kunder, og om alle synker til et så lavt nivå så forsvinner gevinsten og bare kredittselskapene vinner. Mye som har vært "helt normalt" gjennom tidene forøvrig, ser ikke at det er noe argument for noe som helst. Anonymkode: cf600...034
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #19 Skrevet 14. juli 2022 EU-kommisjonen har foreslått å begrense kommisjonen på kredittkort til 0,3 %. Det er nok til å dekke driften av systemene, men ikke nok til å dekke bonuspoeng, cashback osv. De ordningene vil dermed forsvinne ganske raskt, det kan til og med bli slik at kortinnehaverne må betale høyere årsgebyrer og gebyrer per transaksjon. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/da/IP_15_4585 Anonymkode: 68b68...779
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #20 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): EU-kommisjonen har foreslått å begrense kommisjonen på kredittkort til 0,3 %. Det er nok til å dekke driften av systemene, men ikke nok til å dekke bonuspoeng, cashback osv. De ordningene vil dermed forsvinne ganske raskt, det kan til og med bli slik at kortinnehaverne må betale høyere årsgebyrer og gebyrer per transaksjon. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/da/IP_15_4585 Anonymkode: 68b68...779 https://www.europalov.no/rettsakt/formidlingsgebyrer-for-kortbaserte-betalingstransaksjoner/id-6543 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-12-16-1843 Ser ut som det du lenket fra 2015 jo ble innført i EU, og innlemmet i norsk forskrift i 2019. ? Så da burde det jo vært forbud allerede, er ikke jurist jeg, men kanskje de lurer seg rundt med andre avgifter ? Anonymkode: cf600...034
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå