AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #1 Skrevet 14. juli 2022 Hei! Jeg har nylig søkt en ny jobb og ble kalt inn til intervju selv før søknadsfristen var gått ut. Intervjuet gikk kjempebra, og jeg fikk beskjed om at jeg var en veldig interessant kandidat for stillingen. Jeg benyttet referanser fra mitt forrige arbeidsforhold, da fra en «samarbeidspartner» og fra e. kollega jeg hadde mye å gjøre med rent faglig - begge har sagt de vil gi meg svært gode referanser. Arbeidsgiveren spesifiserte dog at han ønsket å få min nærmeste leder fra denne jobben som referanse. Dilemmaet er at min nærmeste leder var en stor del av årsaken til at jeg sa opp mitt forrige arbeidsforhold. Lederen i min nåværende stilling ville jeg ikke hatt noe problem med å oppgi som referanse (utenom at vedkommende ikke vet jeg har søkt den nye jobben…), men her jobber jeg i en annen type stilling som er litt mindre relevant for min potensielt nye arbeidsgiver. I min forrige jobb gjorde jeg en så god jobb som jeg kunne ut ifra mine forutsetninger på daværende tidspunkt (helt nyutdannet). I ettertid har jeg skjønt at flere av arbeidsoppgavene og ansvaret som ble gitt meg var altfor krevende med tanke på mitt erfaringsnivå, eller mangel på sådan. Kort fortalt satt jeg igjen med følelse av at jeg rotet ting til og løste flere av mine arbeidsoppgaver på en lite tilfredsstillende måte (min «etterkommer» med 10 års erfaring sluttet i den samme stillingen etter noen måneder grunnet for høy arbeidsbelastning og dårlig lederskap). Jeg fikk aldri hodet over vann og var helt nedbrutt mot slutten. Nå vet jeg ikke hvorvidt jeg skal bite i det sure eple og ta en telefon til min tidligere leder for å høre om vedkommende ønsker å være min referanse (og potensielt få negativ omtale), eller om jeg skal være ærlig med mulig ny arbeidsgiver om hvorfor jeg ikke vil oppgi denne referansen som han spesifikt har etterspurt? Hva vil ta ta seg best ut? Anonymkode: 6975e...14d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #2 Skrevet 14. juli 2022 Jeg ville nok spurt hvorfor de ønsket at det var lederen de fikk snakke med. Og forklart at jeg ikke opplever denne lederen som en relevant referanse, men at de vil få bedre svar av å snakke med de referansene jeg har oppgitt fra denne jobben. Hvis du presses, så gi beskjed om at du ikke vet om lederen vil gi en sannferdig fremstilling om ditt arbeid, ettersom du og leder ikke hadde noe nært/godt forhold. De kan ikke tvinge deg til å oppgi referanser. Men de kan også snakke med folk du ikke har oppgitt som referanser, hvis de f.eks. kjenner dem fra før. Anonymkode: f0749...5bb 7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #3 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville nok spurt hvorfor de ønsket at det var lederen de fikk snakke med. Og forklart at jeg ikke opplever denne lederen som en relevant referanse, men at de vil få bedre svar av å snakke med de referansene jeg har oppgitt fra denne jobben. Hvis du presses, så gi beskjed om at du ikke vet om lederen vil gi en sannferdig fremstilling om ditt arbeid, ettersom du og leder ikke hadde noe nært/godt forhold. De kan ikke tvinge deg til å oppgi referanser. Men de kan også snakke med folk du ikke har oppgitt som referanser, hvis de f.eks. kjenner dem fra før. Anonymkode: f0749...5bb Takk for svar! Det er et alternativ ja:) Jeg må innrømme at jeg nesten er fristet til å trekke søknaden min på grunn av dette, da jeg trives greit i min nåværende jobb. Føler likevel det blir for dumt og drastisk med tanke på at dette dilemmaet kan vise seg å være et ikkeproblem Anonymkode: 6975e...14d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #4 Skrevet 14. juli 2022 Da jeg søkte jobb engang valgte jeg også å ikke sette opp øverste leder, men mellomleder, men likevel hadde de snakket med begge to. Det jeg ville gjort var begge deler, fortalt om opplevelsen og hvordan det arbeidsforholdet var først og så brukt den referansen de ønsker Anonymkode: 8e22b...50c
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #5 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da jeg søkte jobb engang valgte jeg også å ikke sette opp øverste leder, men mellomleder, men likevel hadde de snakket med begge to. Det jeg ville gjort var begge deler, fortalt om opplevelsen og hvordan det arbeidsforholdet var først og så brukt den referansen de ønsker Anonymkode: 8e22b...50c Takk for innspillet! Hadde du et «dårlig» forhold til øverste leder, eller var det andre årsaker til at du ikke oppga vedkommende som referanse? Anonymkode: 6975e...14d
spegel Skrevet 14. juli 2022 #6 Skrevet 14. juli 2022 Det der er skikkelig ubehagelig, jeg har opplevd omtrent det samme. Jeg forklarte at min forrige leder var noe av grunnen til at jeg valgte å bytte jobb, og at jeg derfor ikke ønsket å bruke han som referanse. Det respekterte de. Hadde de ikke gjort det, så hadde jeg nok trukket søknaden. Jeg ønsker jo å føle meg respektert selv om de sitter "på makta". Stå på ditt, men vær åpen er mitt råd 😊 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #7 Skrevet 14. juli 2022 spegel skrev (8 minutter siden): Det der er skikkelig ubehagelig, jeg har opplevd omtrent det samme. Jeg forklarte at min forrige leder var noe av grunnen til at jeg valgte å bytte jobb, og at jeg derfor ikke ønsket å bruke han som referanse. Det respekterte de. Hadde de ikke gjort det, så hadde jeg nok trukket søknaden. Jeg ønsker jo å føle meg respektert selv om de sitter "på makta". Stå på ditt, men vær åpen er mitt råd 😊 Takk for svar, og synd å høre at du har opplevd noe tilsvarende selv. Virkelig igen god følelse! Veldig godt å høre at dette ble respektert i ditt tilfelle i hvert fall😊 Jeg heller mot å kontakte min tidligere arbeidsgiver og spørre om vedkommende vil være min referanse (det normale er vel å si nei dersom man kun har negativt å si, eller?), og samtidig gi en liten, kortfattet forklaring til intervjuer. Uff, gruer meg, kjenner jeg. Anonymkode: 6975e...14d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #8 Skrevet 14. juli 2022 Du kan jo si at de heller ønsker å bruke nåværende leder som referanse, men da må du selvfølgelig fortelle vedkommende at du har søkt ny jobb. Anonymkode: 3bc48...b47
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #9 Skrevet 14. juli 2022 Jeg har selv vært uheldig med tidligere ledere der de har sagt ja til å være referanse, men så har ikke referansen vært positiv. Noe som har gjort at jeg ikke fikk jobben videre. Så TS vær obs på det, tror jeg heller ville trukket søknaden for det er viktig at framtidig arbeidsgiver også respekterer meg. Anonymkode: 0612a...b73 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #10 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg heller mot å kontakte min tidligere arbeidsgiver og spørre om vedkommende vil være min referanse (det normale er vel å si nei dersom man kun har negativt å si, eller?), og samtidig gi en liten, kortfattet forklaring til intervjuer. Uff, gruer meg, kjenner jeg. Anonymkode: 6975e...14d Med mindre dette er en drømmestilling som utlyses svært sjeldent ville jeg brukt anledningen til å teste ut hva som skjer. Ring tidligere leder og se an reaksjonen. Hvis hen sier ja til å være referanse, oppgi hen og se hva som skjer. Da VET du til en eventuell neste gang. Anonymkode: 6c3b9...c1a 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #11 Skrevet 14. juli 2022 De som rekrutterer kan jo ikke presse deg til å bruke en spesiell referanse, der kan jo være mange grunner til at kandidaten ikke ønsker å ha noen som referanse. Vi spør etter leder, gjerne nåværende som ofte sitter på relevant informasjon, men vi respekterer det hvis kandidaten heller ønsker å bruke en tidligere leder f.eks. Fint også å velge å forklare litt til dem, en ærlig ansatt er alltid positivt. Anonymkode: 2d551...391
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #12 Skrevet 14. juli 2022 Klart de er skeptisk når du kun bruker kollegaer og kunder som referanse. Har jobbet med rekruttering, og sjelden man kom videre dersom man ikke oppga en leder fra tidligere jobb. Og da helst en med personal/arbeidsgiveransvar. Man er jo ikke bare ute etter om man er flink i jobben og kommer overens med medarbeidere og ledere, men også ugyldig fravær, utvikling over tid osv. Ville prøvd å finne en leder fra tidligere jobb som du kjenner godt og vil gi det god omtale. Ellers kan det virke som om du har noe å skjule. Anonymkode: 211ac...7c4 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå