AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #1 Skrevet 14. juli 2022 Har ei lita på straks 4 mnd som kun går på melkefri MME , pga sterk allergi mot melkeprotein. Begynner nå smått å tenke på om vi skal innføre grøt/ mous. Hvilken grøt gir dere som man kan starte med fra 4 mnd som er mp fri?, eventuelt best å starte med litt frukt/grønnsaksmos? Helt blank på dette området … og trenger svært gjerne noen gode råd fra dere andre mammaer som har vært i samme problemstilling. Er feks sviskemosen fra Nestle trygg med tanke på melkeprotein ? Hvordan vet jeg hva som er «trygt»? Anonymkode: bc7ba...46c
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #2 Skrevet 14. juli 2022 Semper har en melkefri, samme med enago Anonymkode: 4f4ea...f0a
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #3 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Semper har en melkefri, samme med enago Anonymkode: 4f4ea...f0a Kan de gis fra 4 mnd? Anonymkode: bc7ba...46c
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #4 Skrevet 14. juli 2022 Har dere hatt time hos ernæringsfysiolog? Be om henvisning om dere ikke står på venteliste alt da, med baby skal dere være prioritert. Anonymkode: 36673...88d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #5 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan de gis fra 4 mnd? Anonymkode: bc7ba...46c Det er ikke så farlig om det står 4 eller 6 mnd på esken. Det er mest konsistens og fordi man anbefaler fullamming til 6 mnd. Konsistensen bestemmer du jo selv med hvor mye vann du bruker når du lager grøten. Anonymkode: 4f4ea...f0a
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #6 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har dere hatt time hos ernæringsfysiolog? Be om henvisning om dere ikke står på venteliste alt da, med baby skal dere være prioritert. Anonymkode: 36673...88d Jo vi har fått time, men det blir ikke før sommeren er over. Anonymkode: bc7ba...46c 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #7 Skrevet 14. juli 2022 Vi bruker sinlac, den kan gies fra 4 mnd mener jeg. Vi bruker den enda, hun er 18mnd. Anonymkode: 2891e...6a1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #8 Skrevet 14. juli 2022 Du kommer forresten fort inn i dry å lese på absolutt alt. Etterhvert så husker du hver enkelt ting som er melkefri. Det er utrolig mye rart det er melk i, som feks tannkrem, solkrem og forskjellige kremer. Mange av de ferdige middagsglassene er det melk i, så vi har stoer sett laget all mat fra bunn. Laget opp store porsjoner og fryst det ned. Du finner fort ut av hva de kunn3 bytte ut hva med. Stekesmør - blåmelange, melk - havre melk, osv osv.. Lykke til, det er tungt med allergi barn! Anonymkode: 2891e...6a1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #9 Skrevet 14. juli 2022 Vi bruker enago melkefri havregrøt som du får kjøpt på coop Anonymkode: d4c88...7c8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #10 Skrevet 14. juli 2022 Du må lese ingredienslisten på alt du gir. Det er sjelden melkeprotein i babysmoothier. Sinlac var den jeg fant som var for 4 mnd. Datteren min likte den ikke. Hun likte bedre babygrøtenr fra Holle, men den er ikke tilsatt jern og vitaminer. Om barnet ditt liker mme uten melk kan du blande det i holle sine babygrøt. Du kan også kjøpe havremel og lage din egen. Tilsett mme for å få jern. Hovedpoenget med grøt er jo å gi barnet tilskudd av jern. Det viktigste ved 4 mnd alder er å venne barnet til ulike smaker, gjerne grønnsaker. Anonymkode: 219bc...d90
Fru_K Skrevet 14. juli 2022 #11 Skrevet 14. juli 2022 Jeg ga opp hele kjøpegrøtstyret og lagde havregrøt fra bunnen. Det er veldig enkelt, sunt, billig og raskt. Du kan også bruke hirse, men det likte ikke min. Så jeg la havregryn i bløt i en halvtimes tid før jeg ga det et raskt oppkok. Så tilsatte jeg morsmelk/Havremelk, rapsolje og etterhvert også blåbær. For ekstra myk konsistens kan du kjøre den et par sekunder i blender, men det gjorde ikke jeg. Jeg hadde aldri problemer med å ta med dette på turer, for du kan bare la være å ha melk i, så holder den seg fint et par timer i en boks eller lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå