Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har første dag med kvalme. Kjente meg helt fin når jeg lå i sengen, men et hint at kvalme - men så lite at jeg egentlig vil si jeg var helt fin. Da jeg reiser meg opp går det 1 min fra å føle seg helt fint til å ligge over doen. Er dette normalt? Føler meg fin igjen nå. 

Anonymkode: 2147f...a2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, helt normalt. Noen kaster opp hele dagen.

Anonymkode: 9f89f...a84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, helt normalt. Noen kaster opp hele dagen.

Men kan det bli værre enn det er nå? Altså at jeg vil gå over til å være kvalm hele tiden? Graviditeten var ikke planlagt og vi skal til syden om 1,5 uke 😅😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men kan det bli værre enn det er nå? Altså at jeg vil gå over til å være kvalm hele tiden? Graviditeten var ikke planlagt og vi skal til syden om 1,5 uke 😅😅

Ja, det kan bli mye verre. 

Skrevet

Høres normalt ut. Jeg kunne være i nokså fin form, kjenne lukta av morgenånden til mannen min for så å måtte løpe til doen for å kaste opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Normalt når man er gravid.

Anonymkode: 218a8...01c

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo normalt, og kan bli verre. Noen må bare ligge å slappe av hele dagen, få i seg væske og salte kjeks eller presse i seg brødskive. 

Det som fungerte for meg, var at jeg spiste litt hver 1 1/5-2 time, for da rakk jeg ikke å bli kvalm og kaste opp. Spiste bare en brødskive slik at magen hadde noe å jobbe med. Det var med en gang magen var litt tom at jeg løp på do å spydde. 

Så det betyr at du må spise med en gang du våkner, helst en brødskive med noe som frister. Blir du mer sulten etterhvert så spiser du, men anbefaler å teste ut det jeg gjorde - hver 2 time ish :) 

Anonymkode: 2a557...a21

Skrevet

Jepp.. da jeg var gravid med førstemann hadde jeg en pakke rizt kjekt på nattbordet. Å putte i meg et par av de umiddelbart etter jeg våknet hindret ofte oppkast. Jeg ble kvalm hver gang jeg kjente et snev av sult :ler: 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er første dagen med kvalme, så kan det dessverre bli mye verre. Sannsynligvis blir det det, fordi kvalmen vanligvis ikke slår inn med full styrke fra første dag. Jeg var kvalm døgnet rundt i første trimester, men sov heldigvis godt og tungt om nettene, så mulig jeg egentlig ikke var kvalm på natta, men jeg var i hvert fall kvalm hele tiden mens jeg var våken. I tillegg er det vanlig med en gangske heftig utmattelse i første trimester, og tredje trimester, forøvrig. Masse å glede seg til, med andre ord. 🤣 Å gå gravid er vanligvis ikke så gøy, men du får forhåpentligvis et greit 2.trimester, det er regnet for å være det beste trimesteret. Det stemte i hvert fall veldig hos meg, 2.trimester var helt topp. Og 1.trimester var forøvrig verre enn 3.trimester.

Anonymkode: 8a915...1ff

AnonymBruker
Skrevet

Ha noen salte kjeks ved siden av sengen som du kan spise før du står opp. Drikk gjerne et glass eplejuice også om du har noen som kan ordne til deg. IKKE stå opp før tidligst 20 min etterpå. Dette hjalp meg mye!

Anonymkode: ef008...182

AnonymBruker
Skrevet

Kan bli nye værre, jeg endte på sykehuset pga kvalme og oppkast og var der inn og ut langt inn i andre trimester. Kastet opp til siste dag. Med begge to.

MEN. De aller fleste har det ikke så ille.

Føler deg forresten, jeg er nå 5 uker på veg med nr 3 og forventer at kvalmen kommer i løpet av en uke. Reiser til syden i morgen og skal være i 2 uker 🙃 har fått med en del kvalmestillende fra legen heldigvis, men sist fungerte det dårlig..

Krysser fingrene for deg!

Anonymkode: 1d8f1...e58

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar til alle. Er det slik at det tar flere uker før kvalmen blir værre eller kommer det noen dager etter? Dagen etter jeg kastet opp var jeg nesten helt fin, og idag er jeg bare litt småkvalm så syns ikke det er blitt værre. Har ikke kastet opp etter torsdag heller 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar til alle. Er det slik at det tar flere uker før kvalmen blir værre eller kommer det noen dager etter? Dagen etter jeg kastet opp var jeg nesten helt fin, og idag er jeg bare litt småkvalm så syns ikke det er blitt værre. Har ikke kastet opp etter torsdag heller 

Ingen fasit på dette. Selv ble jeg innlagt i uke 12 pga oppkast , da når folk liksom skal bli bedre. 

Anonymkode: cde56...612

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er ekstremt forskjellig fra person til person. Desverre ingen her som har fasit for deg. Dette kan være eneste gang du var kvalm i graviditeten, eller det kan være del første av 1000 ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...