Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke være alene døgnet etter narkose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal opereres med dagkirurgi, men har fått beskjed om at jeg ikke skal være alene det første døgnet etterpå. Hvorfor det? Jeg vil være alene, jeg vil slippe å måtte være sosial rett etter operasjon.

Anonymkode: ab4b2...d91

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få komplikasjoner og dø i verste fall.

Anonymkode: ceaf0...44e

AnonymBruker
Skrevet

Fordi all kirurgi medfører fare for blødning i etterkant. Man kan få svimmelhetsanfall og besvime og da er det selvsagt ugreit å være alene.. de aller fleste sykehus og private institusjoner har denner egeln for de fleste ingrep av hensyn til deg som pasient og din sikkerhet. 
Du trenger ikke fortelle vedkommende som skal være hos deg hva operasjonen gikk ut på, men du bør ikke være alene. 

Anonymkode: a1bee...e39

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skal opereres med dagkirurgi, men har fått beskjed om at jeg ikke skal være alene det første døgnet etterpå. Hvorfor det? Jeg vil være alene, jeg vil slippe å måtte være sosial rett etter operasjon.

Jeg fikk blodtrykksfall etter dagkirurgi og besvimte. Måtte rushes til sykehuset. Hadde jeg vært alene…

Anonymkode: 7b1cb...608

• Liker 4
Skrevet

Du slipper være så sosial, og orker det heller ikke der du ligger fortsatt søvnig, og muligens svimmel,kvalm, og kan ha litt ulike reaksjoner- kroppen din har vært gjennom noe ganske uvant for den... Så da er det veldig greit ha noe sykepersonell som ser etter deg nå og da, og deretter når du er "klar" ( men kanskje fortsatt ikke helt i toppform akkurat..) noen andre i tilfelle..  Da jeg ble operert var jeg svimmel og trøtt en god stund etterpå- derav veldig greit ikke kjøre hjem selv!:) 

Går bra, og du er som regel i gode hender- du bruker også få bra med informasjon:)  Er bare at det er ikke hverdagskost for kroppen din:) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Nattero skrev (1 minutt siden):

Du slipper være så sosial, og orker det heller ikke der du ligger fortsatt søvnig, og muligens svimmel,kvalm, og kan ha litt ulike reaksjoner- kroppen din har vært gjennom noe ganske uvant for den... Så da er det veldig greit ha noe sykepersonell som ser etter deg nå og da, og deretter når du er "klar" ( men kanskje fortsatt ikke helt i toppform akkurat..) noen andre i tilfelle..  Da jeg ble operert var jeg svimmel og trøtt en god stund etterpå- derav veldig greit ikke kjøre hjem selv!:) 

Går bra, og du er som regel i gode hender- du bruker også få bra med informasjon:)  Er bare at det er ikke hverdagskost for kroppen din:) 

TS snakker ikke om å være på sykehuset over natten.

Når man har dagkirurgi drar man hjem etterpå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal noe lignende nå på tirsdag, og fikk beskjed om det samme. Men jeg har ingen som kan være hos meg, eller hente meg, så jeg kjenner jeg blir litt nervøs for å være alene, selv om det trolig går helt fint. Men har man ingen som man kan være sammen så er det ikke noe man får gjort noe med.

Anonymkode: 40828...4c5

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg fikk være på sykehuset over natta da jeg hadde en operasjon som i utgangspunktet er dagkirurgi. Det var planlagt på forhånd.

Hvis dere kontakter avdelinga, så kan det jo hende at det kan tilrettelegges for overnatting for dere og.

Selv om jeg ikke hadde vert alene hjemme første døgnet, så er jeg veldig glad for at jeg fikk være på sykehuset.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg skal noe lignende nå på tirsdag, og fikk beskjed om det samme. Men jeg har ingen som kan være hos meg, eller hente meg, så jeg kjenner jeg blir litt nervøs for å være alene, selv om det trolig går helt fint. Men har man ingen som man kan være sammen så er det ikke noe man får gjort noe med.

Anonymkode: 40828...4c5

Har man ingen bør man opplyse om dette slik at sykehuset følger deg opp. 

Anonymkode: a1bee...e39

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke være alene i en ukes tid etter narkose pga fare for suicidalitet, jeg… Dette fant jeg ut av selv da, etter to lapraskopier. 😬 Ble så deprimert at jeg ikke ville leve lenger. Ga beskjed til sykehus og lege før operasjon nummer to, at jeg reagerer svært sterkt på narkose. 

De bare avfeide det og sendte meg hjem. Hadde heldigvis samboer som "plukka meg opp" og ble sendt med 113 til legen på dag fire. Jauda…

Det er vel flere grunner til at man ikke bør være alene etter narkose, tenker jeg, enn fysiske komplikasjoner.

Vet ikke om noen andre kan kjenne seg igjen her, da, men nekter å tro jeg er den eneste som har opplevd dette. Men ingen av andre jeg har snakket med opplever det… 

Anonymkode: 5abe1...5ee

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg opererte mandlene, bodde jeg alene. Fikk ikke reise hjem før de visste helt sikkert at jeg dro hjem til foreldrene mine pga blødningsfare. 

Anonymkode: fa383...2bf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dagkirurgi for noen år siden og fikk beskjed av legen at det var ok og være alene. Men dagen for operasjon sa sykepleieren at det kom ikke på tale. Så etter operasjonen ble jeg kjørt til sykehuset til observasjon natten over. Hadde ingen som kunne være hos meg. Og det var bra, for hadde fått så mye smertestillende og var ganske ør i hodet. Det er viktig og være ærlig og si at du ikke har noen til og passe på deg. Jeg var bedre neste dag og tok taxi hjem. 

Anonymkode: 8253b...7b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk samme beskjed første gang jeg var i narkose, sa at jeg hadde noen hos meg, men var alene. Andre gangen hadde jeg heldigvis noen hos meg. 

Anonymkode: 332c2...87f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en sen allergisk reaksjon etter den ene narkosen min. Reaksjonen kom flere timer etter jeg var våken, så hadde det vært dagkirurgi ville jeg allerede vært hjemme når reaksjonen kom.

Anonymkode: 13b2c...9ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk blodtrykksfall etter dagkirurgi og besvimte. Måtte rushes til sykehuset. Hadde jeg vært alene…

Anonymkode: 7b1cb...608

Rushet til sykehus pga blodtrykksfall? Hadde du indre blødninger? 

Anonymkode: c6ad2...5f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært alene flere ganger etter narkose (dagkirurgi) og det gikk helt fint. Men det vet man aldri på forhånd, og jeg ville følt meg mye tryggere om jeg hadde hatt noen hos meg. Det har ingenting å gjøre med å orke å være sosial, det er for din egen sikkerhet. 

Anonymkode: b45c7...d18

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber ved en dagkirurgisk avdeling og de som ikke har noen å dra hjem til/ingen til å være hos seg, overnatter som regel på sykehuset til neste dag. Fint om du sier fra til sykehuset om dette på forhånd slik at de får planlagt innleggelse, TS. Det kommer selvfølgelig an på type kirurgi og hvordan du reagerer på narkose, forventet blødning, kvalme etc. Men det er uforsvarlig av deg å ikke opplyse sykehuset på forhånd om at du er alene, nårdet står i innkallingsbrevet at du ikke har noen som kan være hos deg. 

Anonymkode: 5a610...9d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg jobber ved en dagkirurgisk avdeling og de som ikke har noen å dra hjem til/ingen til å være hos seg, overnatter som regel på sykehuset til neste dag. Fint om du sier fra til sykehuset om dette på forhånd slik at de får planlagt innleggelse, TS. Det kommer selvfølgelig an på type kirurgi og hvordan du reagerer på narkose, forventet blødning, kvalme etc. Men det er uforsvarlig av deg å ikke opplyse sykehuset på forhånd om at du er alene, nårdet står i innkallingsbrevet at du ikke har noen som kan være hos deg. 

Anonymkode: 5a610...9d4

Takk for alle svar! Den uthevede setningen var spesielt nyttig, jeg vil ikke være uforsvarlig. 

Jeg er redd for at det blir lenger ventetid hvis jeg ikke kan opereres dagkirurgisk, så jeg får samle mot og spørre en venn om hjelp det døgnet. Jeg bare hater å være til bry for andre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vet godt det! Likevel er det jo sykepersonell i nærheten til man drar igjen! Blir jo ikke akkurat sendt hjem sånn helt rett etter kirurgi! Fortsatt samme dag! :)

Anonymkode: 0b54c...c95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...