Blue Berry Skrevet 14. juli 2022 #1 Skrevet 14. juli 2022 Hei. Jeg har totalt gått ned 20 kg og er kun få kg fra normalvektig. Jeg ser normalvektig ut, så kan hende jeg går ned kun 2-3 kg til. I den siste mnd’en har jeg gått ned nesten 7 kg. Lavkarbo. Nå begrenser jeg karbo og spiser litt ris/pasta etc, bare i minimale mengder. Nå skal jeg snart ned til den gode middelhavs-maten. Min største svakhet er godteri og sjokolade. Så det må jeg holde meg unna. Kan drikke yt/sukkerfri is/proteinbarer etc, det klarer jeg og holde meg til. Så kjenner jeg på at: jeg vil jo også kunne kose meg med litt is denne gangen. Kanskje 2 ganger. Droppe kjeksen etc. Er så redd for at jeg skal skli ut og ende med å gå opp masse på ferien. Barna er med også og det er så trist å si nei til is med de og unnskylde med at mamma tar seg heller en cola zero liksom. Blir nesten litt spiseforstyrret i hjernen min av det her. Tenker på det hele tiden. Mat og vekt. har noen noen gode råd til meg? 🌸😀
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #2 Skrevet 14. juli 2022 Det er ikke trist å si nei til is hvis du har mer lyst på cola zero, så der er det tankene du må endre. Dessuten er det ikke egentlig mye godteri i middelhavsmaten, du kan jo heller velge salater, ost og spekeskinke, skikkelig kjøtt isteden for pizza osv. Dette klarer du, og hvis du må fortsette den veldig flotte innsatsen din et par uker etter at du kommer hjem er det heller ingen krise. God tur! Anonymkode: 87624...7d9 6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #3 Skrevet 14. juli 2022 Jeg er i samme situasjon, men husker for ca 10 år siden da jeg også gikk ned i vekt. Jeg unnet meg potetgull 2 ganger og is innimellom,tok da callippo som regel som er saftis. Potetgull holdt jeg meg til helgene på ferien, noe som jeg også gjorde hjemme, jeg droppet spise pommes fritesen som fulgte med maten osv. Men ellers var jeg ganske laidback på ferien, hadde gått ned ytterligere i vekt når jeg kom hjem (2kg), men jeg lot det ikke bli friflyt av is, godteri osv. Overraskende nok så la ingen merke til hvor lite jeg spiste av sånn mtp hvor mye jeg pleide stappe innpå av godis. Anonymkode: 5674d...fc8 1
Blue Berry Skrevet 14. juli 2022 Forfatter #4 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det er ikke trist å si nei til is hvis du har mer lyst på cola zero, så der er det tankene du må endre. Dessuten er det ikke egentlig mye godteri i middelhavsmaten, du kan jo heller velge salater, ost og spekeskinke, skikkelig kjøtt isteden for pizza osv. Dette klarer du, og hvis du må fortsette den veldig flotte innsatsen din et par uker etter at du kommer hjem er det heller ingen krise. God tur! Anonymkode: 87624...7d9 Takk for tips! Er veldig glad i salat med fetaost etc, så kan jo spise mye av det.. Men er veldig svak for brød også… Så får se hva jeg ender med. Eller inngår kompromiss med meg selv om at til middagen kan jeg «unne» meg noe. Jeg er ikke noe overspiser, så tror det skulle gå greit. Det er sant, bare være ekstra flink når jeg kommer hjem.
Blue Berry Skrevet 14. juli 2022 Forfatter #5 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg er i samme situasjon, men husker for ca 10 år siden da jeg også gikk ned i vekt. Jeg unnet meg potetgull 2 ganger og is innimellom,tok da callippo som regel som er saftis. Potetgull holdt jeg meg til helgene på ferien, noe som jeg også gjorde hjemme, jeg droppet spise pommes fritesen som fulgte med maten osv. Men ellers var jeg ganske laidback på ferien, hadde gått ned ytterligere i vekt når jeg kom hjem (2kg), men jeg lot det ikke bli friflyt av is, godteri osv. Overraskende nok så la ingen merke til hvor lite jeg spiste av sånn mtp hvor mye jeg pleide stappe innpå av godis. Anonymkode: 5674d...fc8 Hvordan har du tenkt å gjøre det på ferien i år? Jeg tror jeg skal lage litt avtaler med meg selv før jeg drar, er ganske viljesterk når jeg har bestemt meg og ryker sjeldent ut på noe da Wow, 2 kg er jo kjempe bra og var sikkert overraskende også 😄
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #6 Skrevet 14. juli 2022 Det er nok ikke verdt å kaste bort alt ditt harde arbeid for korttidsnytelse, så du burde ha det i minde. Fedon Lindberg snakker også varmt om middelhavskysten, så tenk litt på han og hva han anbefaler. Masse god mat man kan spise som er helt innafor! Anonymkode: 1887b...3fa 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #7 Skrevet 14. juli 2022 Du kan jo også søke opp restauranter der og sånt og planlegge ting du kan spise, som ser godt, sunt og spennende ut. Anonymkode: 1887b...3fa
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #8 Skrevet 14. juli 2022 Blue Berry skrev (13 minutter siden): Hvordan har du tenkt å gjøre det på ferien i år? Jeg tror jeg skal lage litt avtaler med meg selv før jeg drar, er ganske viljesterk når jeg har bestemt meg og ryker sjeldent ut på noe da Wow, 2 kg er jo kjempe bra og var sikkert overraskende også 😄 Jeg planlegger å gjøre det på samme måten nå også, for begynner jeg på sukkerkjøret igjen er det så vanskelig å gå tilbake til lavkarbo. Er sta jeg også så hvis jeg bestemmer meg går det nok bra. Ja ble veldig overrasket over 2 kg ned da. Anonymkode: 5674d...fc8 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #9 Skrevet 14. juli 2022 Har nettopp kommet hjem etter to uker i karbohydratenes hovedsete, Italia. Jeg elsker karbs, og var sikker på at jeg kom til å gå opp noen kilo. Har spist som en gris hver dag, ofte pasta eller ostetallerken til lunsj feks, foccacia osv. Pizza eller pasta til middag, gjerne med en forett også😬 Pluss at det serveres jo brød til hvert eneste måltid der, og jeg eier ikke viljestyrke når det står mat foran meg. Minst en is om dagen, ofte ble det to. Når jeg er på ferie trykker jeg i meg mat over en lav sko, det er jo så mye godt, også er det jo så billig at man kan kjøpe litt ekstra🙈 Ikke gått opp et gram faktisk! Porsjonene er jo relativ små(spesielt pasta, da det er en «førsterett»), pluss at det blir en del gåing og trasking(pleier å ha veldige aktive ferier, er kun på hotellet for å sove og dusje egentlig, men samtidig er det jo late dager på stranda). Har også løpt rundt ei mil hver morgen før frokost(trener egentlig mest styrke til vanlig, men når jeg er på ferie blir det løping hvis jeg bor plasser det ikke er treningsrom/senter). Tror også jeg sparer en del kalorier på at jeg ikke drikker kalorier, er avholds og drikker kun vann, og cola zero noen ganger. Så hold deg i aktivitet, gå istedet for å ta taxi osv. Anonymkode: c2415...17a
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #10 Skrevet 14. juli 2022 Jeg løste det også som personen over, altså med mye aktivitet. Løp 8-10km hver morgen. Utrolig deilig med frokost på buffeten etterpå! Nå vet jeg ikke hvor store barna dine er og om du har muligheten til det, men anbefales hvis du kan. Ellers forsøkte jeg å ta noen smarte valg her og der. Til frokost valgte jeg ut de sunnere alternativene, som egg, stekte grønnsaker, frukt osv. Til lunsj bestilte jeg gjerne en salat eller noe annet litt sunnere. Da hadde jeg ofte muligheten til å skeie mer ut til middag, og det ble gjerne is etterpå. Tok meg også en øl eller to til middag. Målet mitt på ferien var vedlikehold. Jeg har gått ned 15 kg og har også bare 2-3 kg igjen, så jeg prøver å være litt tålmodig. Ikke så lett når man er så veldig nærme målet, men det er deilig med et lite avbrekk i slankingen også. Gir motivasjon til å fortsette når ferien er over 😊 Anonymkode: f23bd...a3e
Navani Skrevet 14. juli 2022 #11 Skrevet 14. juli 2022 Ferien er to uker, året har 52. Om du slipper litt opp i to uker nå og en uke eller to til jul så betyr det ikke at noe er bortkastet, det høres egentlig ut som at du bør gjøre det siden du har de tankene du har. Du er på vei mot et skummelt tankesett. Realiteten er at selv om du når målvekten vil det alltid være fristelser. Om du lærer deg å leve med det så har du større sjanse for å holde vekta. Har vært normalvektig hele livet (men gikk ned noen kilo i fjor fordi jeg nærmet meg overvektig pga sykdom), og har alltid spist litt mer is i ferie, og litt mer usunn mat. Så lenge du går tilbake til gode vaner hjemme går det helt fint og det er snakk om litt mer, ikke frotsing i to uker. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #12 Skrevet 14. juli 2022 Navani skrev (10 minutter siden): Ferien er to uker, året har 52. Om du slipper litt opp i to uker nå og en uke eller to til jul så betyr det ikke at noe er bortkastet, det høres egentlig ut som at du bør gjøre det siden du har de tankene du har. Du er på vei mot et skummelt tankesett. Realiteten er at selv om du når målvekten vil det alltid være fristelser. Om du lærer deg å leve med det så har du større sjanse for å holde vekta. Har vært normalvektig hele livet (men gikk ned noen kilo i fjor fordi jeg nærmet meg overvektig pga sykdom), og har alltid spist litt mer is i ferie, og litt mer usunn mat. Så lenge du går tilbake til gode vaner hjemme går det helt fint og det er snakk om litt mer, ikke frotsing i to uker. Det er mye lettere å gå opp i vekt enn å gå ned så jeg veit ikke om jeg er enig i logikken med "bare 2 uker!" Å skeie ut i 2 uker i strekk når man har vært på diett er jo lenge! Anonymkode: 1887b...3fa 4
Navani Skrevet 14. juli 2022 #13 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er mye lettere å gå opp i vekt enn å gå ned så jeg veit ikke om jeg er enig i logikken med "bare 2 uker!" Å skeie ut i 2 uker i strekk når man har vært på diett er jo lenge! Anonymkode: 1887b...3fa Jeg sier ikke "skei ut" og fråts, men jeg sier spis noen is og ha noen middager du virkelig har lyst på. Kunne presisert at man fortsatt bør passe på porsjonsstørrelsene Men vi kan godt være uenige. Poenget mitt er at har du fått det til og gått ned 20 kg, så vet du hva oppskriften for deg er. Du kan nullstille etter ferie, og du skal spise veldig mye usunt i ferien for å gå opp mer enn en kilo eller to i vekt (vannvekt er noe annet og forsvinner etter noen dager tilbake i gode vaner). Man går ikke opp "masse" ved å spise litt ekstra til ett måltid om dagen pluss en snacks. Spiser du derimot helt annerledes til frokost, lunsj og middag (frie tøyler) i to uker så er jeg enig, da kan du gå opp en del. TS skriver også om begynnende skumle tanker rundt mat, det bør hun ta tak i. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #14 Skrevet 14. juli 2022 Jeg spiser masse godteri her hjemme. Og sjokolade og potetgull. På to uker ved Middelhavet har jeg ikke rørt godteri. Behovet har ikke vært der. Kanskje du er like heldig? Bare hadde ikke lyst på. Anonymkode: 296b5...675
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #15 Skrevet 14. juli 2022 Du kan jo fint ta deg ei kule med is daglig. Italienske iser er ofte melkebasert, ikke fløte. Spis litt mindre til frokost og middag, eller ta en liten løpetur daglig. Anonymkode: b3f1a...470
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #16 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du kan jo fint ta deg ei kule med is daglig. Italienske iser er ofte melkebasert, ikke fløte. Spis litt mindre til frokost og middag, eller ta en liten løpetur daglig. Anonymkode: b3f1a...470 Og gå fra lavkarbo til is hver dag merker kroppen godt altså. Hjelper ikke med løpetur. Anonymkode: 220ad...3ba
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #17 Skrevet 14. juli 2022 Fokuser på at du skal ned til den gode middelhavsmaten, ikke sjokolade og godteri. Har du det samme søtbehovet lenger da, er godteri og sjokolade så stas lenger? Jo,du kan jo ta en cola zero selvom ungene spiser is. Eller evt en is om du har veldig lyst på. Kanskje ikke hver dag. Et tips er og spise noen valnøtter før is, da får du ikke samme « karbosjokket « gratulerer med vekttap og god ferie. Anonymkode: 220ad...3ba
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #18 Skrevet 14. juli 2022 Kostholdsendring betyr jo å finne seg et kosthold man skal kunne leve med resten av livet. Ikke kun ved vektnedgang… Det kommer alltid ferie, bursdager, jul og mange andre sammenkomster med mat. Hva skal du gjøre da? Det er dette du må finne ut av, hvilken strategi skal du bruk? Anonymkode: bdebb...c0f 2
Blue Berry Skrevet 16. juli 2022 Forfatter #19 Skrevet 16. juli 2022 Takk for mange tips! Skal finne en strategi om hvordan jeg tenker og gå løse alt ved slike anledninger
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #20 Skrevet 17. juli 2022 Blue Berry skrev (På 14.7.2022 den 8.44): Hei. Jeg har totalt gått ned 20 kg og er kun få kg fra normalvektig. Jeg ser normalvektig ut, så kan hende jeg går ned kun 2-3 kg til. I den siste mnd’en har jeg gått ned nesten 7 kg. Lavkarbo. Nå begrenser jeg karbo og spiser litt ris/pasta etc, bare i minimale mengder. Nå skal jeg snart ned til den gode middelhavs-maten. Min største svakhet er godteri og sjokolade. Så det må jeg holde meg unna. Kan drikke yt/sukkerfri is/proteinbarer etc, det klarer jeg og holde meg til. Så kjenner jeg på at: jeg vil jo også kunne kose meg med litt is denne gangen. Kanskje 2 ganger. Droppe kjeksen etc. Er så redd for at jeg skal skli ut og ende med å gå opp masse på ferien. Barna er med også og det er så trist å si nei til is med de og unnskylde med at mamma tar seg heller en cola zero liksom. Blir nesten litt spiseforstyrret i hjernen min av det her. Tenker på det hele tiden. Mat og vekt. har noen noen gode råd til meg? 🌸😀 Jeg må si at innlegget ditt for noen varselslampe til å ringe. Du har barn og samtidig innrømmer du at du har veldig mye fokus på vekt og mat og selv bruker ordet Spiseforstyrrelser. Så spørsmålet er jo har du planer om å leve på denne måten resten av livet,eller? Anonymkode: f2b47...b71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå