Gå til innhold

Elsparkesykkel og promille. Mistet lappen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Kan man miste førerkortet hvis man sykler el-sykkel med litt promille eller er det bare ved bruk av sparkesyklene?

Anonymkode: a9846...2e8

Også på el-sykkel

Anonymkode: 00cf6...853

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Så hvis jeg skal ut og ta et glass vin så bør jeg la el-sykkelen stå, men kan ta den vanlige trå sykkelen?

Anonymkode: a9846...2e8

Ja

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg var ute på byen med noen venner. Drakk kun 3 pils. For å komme meg hjem fra byen tok jeg en elsparkesykkel. Kjørte pent og pyntelig hjem og ble stoppet av politi, som ba meg blåse for promilletest. Fikk førerkortet beslaglagt.
Er ikke det litt vilt? Jeg kjørte ikke bil, motorsykkel og annet kjøretøy som kan gjøre store skader. Men en liten jævla sparkesykkel. Og jeg kjørte veldig sakte på fortau. Dustenorge

Anonymkode: 7a1eb...665

Vilt? Nei Idiotisk ja

Bra du ble tatt, dette lærte du den gangen du tok lappen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Jeg har en ankelskade som gjør det veldig smertefullt å gå en km. Derfor veldig til hjelp å kunne ta i bruk en sparkesykkel. 

Ta taxi da...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stoler ikke helt på über. Har inntrykk det er endel jalla-sjåfører som prøver å svindle en. 

Uber sjåførene får ikke svindlet deg, men vanlige taxier der i mot...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men du sa du ble plukket opp fort? Er en viss forskjell hvor du bor. Jeg bor i Oslo. Du bor? Jeg måtte ha ventet en time. 

Nei du må ikke vente 1 time på taxi i Oslo selv ikke på Nyttårsaften!

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Den var fin. Om jeg mister lappen lenger enn 6 mnd mister jeg jobben og må gå på NAV.  

Det er kun din egen skyld

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Men du burde ha mer medfølelse for min situasjon. Jeg synes du er hard. Hvilken straff synes du jeg fortjener? 10 piskeslag på torget?

Du har fått den straffen du fortjener!

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Også på el-sykkel

Stemmer ikke. Her benytter politiet etter observasjon skjønn. Sykkel og el-sykkel, ingen fastsatt promillegrense.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, PITTY said:

Stemmer ikke. Her benytter politiet etter observasjon skjønn. Sykkel og el-sykkel, ingen fastsatt promillegrense.

Beklager var litt for rask når jeg skrev, el-sykkel gjelder som du sier skjønn

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Så vi skal bare sitte der som dumme apatiske naut og akseptere tullete lover og regler som blir tredd ned over hodene våres?

De fleste er veldig glad for disse nye reglene så det er nok ikke mange du snakker om når du klager over reglene.

Anonymkode: e679f...0e7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fikk førerkortet beslaglagt.
Er ikke det litt vilt? Jeg kjørte ikke bil, motorsykkel og annet kjøretøy som kan gjøre store skader. Men en liten jævla sparkesykkel. Og jeg kjørte veldig sakte på fortau. Dustenorge

Engstelig for den type straff til nettopp deg. Nå kan du altså ikke bruke bilen. Og hva gjør du da? Tar vel el-sparkesykkelen igjen.

Og sikkert med promille også...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
911 skrev (10 timer siden):

KIlde? Les Lovdata.no. Du kan riktignok bli bøtelagt om du sykler uansvarlig,

På Vegvesen.no står det "Elsykkel og vanlig sykkel regnes ikke som liten elektrisk motorvogn."

Det gjør det nå. Det har kommet nye regler og elsparkesykkel regnes nå som motorisert kjøretøy. Reglene tredde i kraft 15.juni. Du burde følge litt bedre med 🤧

Anonymkode: c54f1...4df

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 14.7.2022 den 19.34):

Det gjør det nå. Det har kommet nye regler og elsparkesykkel regnes nå som motorisert kjøretøy. Reglene tredde i kraft 15.juni. Du burde følge litt bedre med 🤧

Anonymkode: c54f1...4df

Les nå hva jeg svarte på :-). "Du kan miste lappen ved sykling i påvirket tilstand og." Dette gjaldt sykling med vanlig tråsykkel og ikke elsparkesykkel (som du helt korrekt påpeker regnes som motorisert kjøretøy. Man mister ikke lappen ved å bruke vanlig sykkel påvirket. Det var det jeg ba om kilde for.

Endret av 911
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2022 den 9.18):

Så vi skal bare sitte der som dumme apatiske naut og akseptere tullete lover og regler som blir tredd ned over hodene våres?

Reglene er jo ikke tullete, de er et direkte svar på ulykkesstatistikken. Legevakta i Oslo gikk ut i fjor sommer og meldte om kapasitetsproblemer pga alle ulykkene, og bekymring for både personlige tragedier og kostnader knyttet til antall alvorlige hodeskader. Vi fikk muligheten til å ta ansvar selv, og så viste det seg at de fleste ikke var i stand til det, og da får vi nye lover og kontroller. 

Anonymkode: e2691...e4d

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2022 den 10.51):

Du lever farlig. Du setter deg ikke inn i en taxi alene sørpe full som jente i Oslo. Har du lyst til å bli voldtatt?

Bruker man et seriøst taxi-selskap er risikoen minimal, og langt mindre enn ved å gå driting hjem. Jeg kjører kun OsloTaxi, og setter meg i baksetet. Taxiene har overvåkning, og sjåførene er mye bedre kurset enn hos andre selskap. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2022 den 11.17):

Men du burde ha mer medfølelse for min situasjon. Jeg synes du er hard. Hvilken straff synes du jeg fortjener? 10 piskeslag på torget?

Jeg synes straffen du har fått er akkurat passe. Og den tåredryppende historien om jobben din kan du spare til politiadvokaten, som har siste ord på hvor lenge du blir uten førerkort, medfølelse på Kåge endrer ikke på noe som helst. 

AnonymBruker
Skrevet

Drakk kun tre pils, satt meg i bilen og kjørte. Fikk førerkortet beslaglagt. Er ikke det vilt? Jeg kjørte jo bare en liten bil, ikke en buss eller lastebil. Og jeg kjørte veldig sakte. Jeg kjørte jo bare en jævlig liten bil. Dustenorge.

Motorisert kjøretøy er alt fra den jævla lille elsparkesykkelen til den største lastebilen. Promillekjøring er promillekjøring. Selv om du ser på deg selv som en forsvarlig elsparkesyklist så gjelder promillegrensen for deg også. Det er det samme som å si at du er så forsvarlig når du kjører bil at du ikke trenger promillegrensen.

Hurra for strengere regler for elsparkesykler, håper det blir flere og flere kontroller!

Anonymkode: 6ad11...f2e

• Liker 2
  • Nyttig 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 7/14/2022 at 7:01 PM, AnonymBruker said:

Også på el-sykkel

nei

Anonymkode: cedac...746

AnonymBruker
Skrevet
On 7/17/2022 at 3:48 PM, AnonymBruker said:

Bruker man et seriøst taxi-selskap er risikoen minimal, og langt mindre enn ved å gå driting hjem. Jeg kjører kun OsloTaxi, og setter meg i baksetet. Taxiene har overvåkning, og sjåførene er mye bedre kurset enn hos andre selskap. 

• det koster også minst 250 kr selv for få kilometer, som er mye for studenter
  • man må først finne taxi, og det å stå i taxikø midt på natta er risikosport i seg selv

Synes helt ærlig absolutt alkoholgrense på elsparkesykler er dumt. Veldig mange jenter brukte elsparkesykler for å komme seg fort og trygt hjem, i storbyene. Noen veldig få (vi snakker to) veldig fulle gutter var fulle nok til å kjøre seg ihjel på elsparkesykkel i beruset tilstand. Den promillegrensa som ble gjengført er en overreaksjon, og ser bort fra den positive effekten, som elsparkesykler også har. Loven kunne justeres, med høyre promillegrense, med aldersgrenser + promillegrenser, med rett og slett kjønnsgrenser! for det er nettopp 0 jenter kjørte seg i hjel på elsparkesykler. Og før dere roper diskriminering, det er også nettopp 0 gutter som ble overfallvoldtatt i  Oslo i løpet av siste 10 år. 

Anonymkode: cedac...746

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...