Gå til innhold

Elsparkesykkel og promille. Mistet lappen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
rundtfingern skrev (2 timer siden):

Jeg har ei venninne som trynet saftig (i edru tilstand) og kunne ikke spise fast føde på tre mnd. Hun måtte også ut med flerfoldige tusen for nye tenner. Så jeg tror det å innføre promillegrense på sparkesykkel er jævlig lurt.

Eeeh, venninna di måtte fremdeles betalt flere tusen om det var promillegrense... siden hun var edru.
At venninnen din ikke kan kjøre sparkesykkel, må jo hun ta på sin egen kappe vel?
At folk prøver ting de ikke har forutsetning for å klare(eller kjenner ikke egne begrensinger/behov for opplæring) kan vi aldri redde fra alvorlige ulykker.
Det vil alltid skje, uansett....

Men det er slitsomt for oss som tenker oss om 2 ganger før vi kjører sparkesykkel, eller stuper utenfor en brygge, at ALLE må tilpasse oss den gjenomsnittliges tankeløshet mtp utforming av samfunnet?

Anonymkode: 47c96...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eeeh, venninna di måtte fremdeles betalt flere tusen om det var promillegrense... siden hun var edru.
At venninnen din ikke kan kjøre sparkesykkel, må jo hun ta på sin egen kappe vel?
At folk prøver ting de ikke har forutsetning for å klare(eller kjenner ikke egne begrensinger/behov for opplæring) kan vi aldri redde fra alvorlige ulykker.
Det vil alltid skje, uansett....

Men det er slitsomt for oss som tenker oss om 2 ganger før vi kjører sparkesykkel, eller stuper utenfor en brygge, at ALLE må tilpasse oss den gjenomsnittliges tankeløshet mtp utforming av samfunnet?

Anonymkode: 47c96...082

Hun skle i grusen, i edru tilstand. Ikke fordi hun var uforsiktig. Uhell skjer. Promillegrensen er der for å unngå flere ulykker og potensielle dødsfall. Jeg synes lovendringen er bra. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei. Jeg har en ankelskade som gjør det veldig smertefullt å gå en km. Derfor veldig til hjelp å kunne ta i bruk en sparkesykkel. 

Anonymkode: 7a1eb...665

Da får du ta taxi da! En kilometer er jo ikke langt, ergo ville det ikke ha kostet så mye heller!

Og det er veldig bra at du ble tatt! Håper du fikk en bot i tillegg til inndragelse av sertifikatet!

Anonymkode: a0f5b...b06

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Jeg har en ankelskade som gjør det veldig smertefullt å gå en km. Derfor veldig til hjelp å kunne ta i bruk en sparkesykkel. 

Sorry, men slike unnskyldninger legitimerer ikke din handling! Det finnes andre muligheter for å komme seg hjem på sikker måte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så hvis jeg skal ut og ta et glass vin så bør jeg la el-sykkelen stå, men kan ta den vanlige trå sykkelen?

Anonymkode: a9846...2e8

Så lenge sykkelen din er lovlig elsykkel regnes den ikke som motorisert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så bra! Endelig får det konsekvenser!

Anonymkode: 58dc6...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det forstår jeg. 

Men når du vet at du trenger å benytte motoriserte kjøretøy for å komme deg hjem pga helse, trygghet, latskap eller hva som helst - så lar du ølen være. 

Anonymkode: 3bc4c...3be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Få monsterkjøretøyene bort fra fortauene slik at man faktisk kan gå der uten å hele tiden måtte være på vakt fordi en eller annen idiot på liv og død må tøffe seg; for blinde er dette et helvete.

Anonymkode: f6f96...887

Det er helt greit for min del, om man så lager nok sykkelveier slik at elsparkesykler og sykler og elsykler og eletthjulinger kan kjøre der fremfor fortauet. Å kjøre i veien er Ikke alltid kjekt med tanke på at mange bilister ol ikke «ser deg», men kjører som de alene eier veien  ._.  Nå er heldigvis Gunvald utstyrt med bilhorn, så den $%€#@&! som ikke overholder trafikkreglene (bilist/syklist/elsparkesyklist) får seg en kraftig høy *BÆÆÆÆÆÆRT!* som høres ganske godt. 

For øvrig så må man se seg for, uansett hvem man er i trafikken :sleep: Edit, for dem som det kan være litt vanskelig for, må man som kjørende være ekstra påpasselig. 

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var ute på byen med noen venner. Drakk kun 3 pils. For å komme meg hjem fra byen tok jeg en elsparkesykkel. Kjørte pent og pyntelig hjem og ble stoppet av politi, som ba meg blåse for promilletest. Fikk førerkortet beslaglagt.
Er ikke det litt vilt? Jeg kjørte ikke bil, motorsykkel og annet kjøretøy som kan gjøre store skader. Men en liten jævla sparkesykkel. Og jeg kjørte veldig sakte på fortau. Dustenorge

Så bra! Bare synd at politiet blir nødt til å bruke tiden sin på sånne idioter på elsparkesykkel. Og utleieselskapene ivrer etter å nattåpne "syklene" igjen også, spiller ingen rolle at legevakten tryglet om å stenge. 

Anonymkode: fab95...752

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Peanut skrev (55 minutter siden):

Det er helt greit for min del, om man så lager nok sykkelveier slik at elsparkesykler og sykler og elsykler og eletthjulinger kan kjøre der fremfor fortauet. Å kjøre i veien er Ikke alltid kjekt med tanke på at mange bilister ol ikke «ser deg», men kjører som de alene eier veien  ._.  Nå er heldigvis Gunvald utstyrt med bilhorn, så den $%€#@&! som ikke overholder trafikkreglene (bilist/syklist/elsparkesyklist) får seg en kraftig høy *BÆÆÆÆÆÆRT!* som høres ganske godt. 

For øvrig så må man se seg for, uansett hvem man er i trafikken :sleep: 

Det er ikke så lett å se seg for hvis man er blind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke så lett å se seg for hvis man er blind. 

Redigert

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan man miste førerkortet hvis man sykler el-sykkel med litt promille eller er det bare ved bruk av sparkesyklene?

nei, det gjelder ikke for el-sykkel. 

Anonymkode: 0e998...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så hvis jeg skal ut og ta et glass vin så bør jeg la el-sykkelen stå, men kan ta den vanlige trå sykkelen?

nei, el-sykkel er ikke kategorisert som motorisert kjøretøy. Det er det som er forskjellen på elsykkel og el-sparkesykkel. Elsykkel følger regelverket som gjelder for sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den var fin. Om jeg mister lappen lenger enn 6 mnd mister jeg jobben og må gå på NAV.  

Det burde du ha tenkt på før du kjørte i fylla på sparkesykkel. Leser du ikke nyheter? 

Anonymkode: e883d...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
911 skrev (8 timer siden):

Det stemmer på en prikk. Av hensyn til din egen sikkerhet bør du også la sykkelen stå om du blir full, altså mer enn "brisen".

Edit. Ser at reglene for elsykkel ikke blir håndhevet like strengt som for elsparkesykkel så kanskje du likevel kan bruke sykkelen din. Beklager.

det er ikke samme regler for elsparkesykkel og elsykkel, da skillet går på hva som blir kategorisert som motorisert kjøretøy. Det er ikke håndhevelsen nødvendigvis som er forskjellig, men forskjellig regelverk. Når det er sagt, så er det ikke lov å sykle i fylla heller, verken på sykkel eller elsykkel, men det gjelder ikke de faste promillegrensene som gjelder for motorisert kjøretøy som bil og elsparkesykkel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er jo helt høl i hodet. Klarer jo fint å sykle pære full i 30 km/t. Med sykkel kan man gjøre mye større skade enn en liten sparkesykkel. 

nei, det er ikke nødvendigvis riktig. Faktum er at det skjer langt flere skader ved bruk av elsparkesykkel enn elsykkel.større ved elsparkesykkel, og det er derfor reglene, fornuftig nok, er forskjellige.

"– Elsparkesykkelen har egenskaper som er annerledes enn elsykler. Den drives fram kun av motorkraft og har små hjul og et annet tyngdepunkt enn sykkel. I tillegg til at det har vært mange ulykker med akkurat denne gruppen kjøretøyer. Derfor var det behov for å regulere den særskilt, forklarer Anette Hauge, seniorrådgiver i Vegdirektoratet."

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/dnVbyO/derfor-er-det-ikke-promillegrense-paa-elsykler-brukes-forskjellig

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
911 skrev (8 timer siden):

KIlde? Les Lovdata.no. Du kan riktignok bli bøtelagt om du sykler uansvarlig,

På Vegvesen.no står det "Elsykkel og vanlig sykkel regnes ikke som liten elektrisk motorvogn."

det betyr ikke at det er lov å sykle i fylla. Det betyr bare at de faste promillegrensene som gjelder for motoriserte kjøretøy ikke gjelder. Det følger av veitrafikkloven § 21 at du ikke har lov å sykle i fylla, da du ikke er skikket til å sykle på en trygg måte når du er full.

står godt forklart her: https://stub-christiansen.no/juridiske-artikler/strafferett/lov-sykle-med-promille

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

da kunne du brukt en vanlig umotorisert sparkesykkel, en krykke, eller en taxi. Eller sykkel. Med mindre du var dritings, da måtte du brukt krykke eller taxi.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var ute på byen med noen venner. Drakk kun 3 pils. For å komme meg hjem fra byen tok jeg en elsparkesykkel. Kjørte pent og pyntelig hjem og ble stoppet av politi, som ba meg blåse for promilletest. Fikk førerkortet beslaglagt.
Er ikke det litt vilt? Jeg kjørte ikke bil, motorsykkel og annet kjøretøy som kan gjøre store skader. Men en liten jævla sparkesykkel. Og jeg kjørte veldig sakte på fortau. Dustenorge

Nei det er ikke vilt! Du kjørte et motorisert kjøretøy og da er promillegrensen 0,2!!

Anonymkode: 00cf6...853

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...