AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #1 Skrevet 14. juli 2022 Hei. Min far eier en leilighet som er verd ca 2 mill. Han vil gjerne gi meg forskudd på arv, men i form av penger. (har ikke noe formue i bank ol. han kan gi) Leste en gang,tror jeg, at en kan gi "fra en bolig" i form av penger. Eks leiligheten er verd 2 mill, hva om han vil gi ca 100 000 kr av leiligheten. Men når han skal selge leiligheten en gang, så får han 100 000 kr mindre for leiligheten.For han har jo gitt meg 100 000 kr av verdi av leiligheten. Nesten som pengeoverføring. Bare fra leiligheten. (jeg har ikke noen søsken, så det blir ikke noe arvestrid) Dette ble kanskje rotete forklart, (og mye leilighet) men går dette an? Hvis så, må en i banken? Eller noe annet? Vil gjerne ha råd, innspill eller tips. Takk på forhånd.🙂 Anonymkode: 1e0cf...8a8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #2 Skrevet 14. juli 2022 Han må da ta opp lån på leiligheten, og gi deg pengene. Da sitter han med et lån som det løper renter på… Anonymkode: 24a62...152 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #3 Skrevet 14. juli 2022 Gi fra leiligheten? Han kan vel ta opp lån med sikkerhet i leiligheten. Anonymkode: 1891b...9be
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #4 Skrevet 14. juli 2022 TS her: Takk for hurtig svar. Ok, han må ta opp lån? Han kan ikke gi vekk verdi i leilighet utenom lån? Anonymkode: 1e0cf...8a8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #5 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS her: Takk for hurtig svar. Ok, han må ta opp lån? Han kan ikke gi vekk verdi i leilighet utenom lån? Anonymkode: 1e0cf...8a8 Han kan selvfølgelig gi deg eierandel i leiligheten, men det blir ikke i cash du kan bruke med mindre han tar ut lån nei. Leiligheten har bare verdi på papiret, pengene den er verdt ligger ikke klar til uttak I banken e.l, det må lånes for å his videre. Anonymkode: 518b1...b81
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #6 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han kan selvfølgelig gi deg eierandel i leiligheten, men det blir ikke i cash du kan bruke med mindre han tar ut lån nei. Leiligheten har bare verdi på papiret, pengene den er verdt ligger ikke klar til uttak I banken e.l, det må lånes for å his videre. Anonymkode: 518b1...b81 Gis. Anonymkode: 518b1...b81
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #7 Skrevet 14. juli 2022 TS her: Ok,takk. Da kan jeg ha lest feil muligens et sted. Anonymkode: 1e0cf...8a8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #8 Skrevet 14. juli 2022 Av ren nysgjerrighet - hvor tenkte du at disse pengene skulle komme fra, hvis din far ikke har kontanter? Jeg aner ikke hva du har lest, men enhver person med litt virksomhet mellom ørene forstår at man ikke kan "lage" penger av en bolig. Dette var bare merkelig. Anonymkode: 697ff...05a 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #9 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Av ren nysgjerrighet - hvor tenkte du at disse pengene skulle komme fra, hvis din far ikke har kontanter? Jeg aner ikke hva du har lest, men enhver person med litt virksomhet mellom ørene forstår at man ikke kan "lage" penger av en bolig. Dette var bare merkelig. Anonymkode: 697ff...05a TS her: ja, jeg tenkte det ville komme sånne kommentarer. Men jeg har fått greie svar. Nei, man kan ikke lage penger av bolig. Men jeg tenkte mer på om en kunne gi deler av en verdi på bolig. Men skulle feks faren min selge boligen senere, så vil en få mindre for boligen. En har jo gitt bort en del av verdien. Men det kan ha stått noe om lån som jeg kanskje overså. Men takk for svar iallefall. Anonymkode: 1e0cf...8a8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #10 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): TS her: ja, jeg tenkte det ville komme sånne kommentarer. Men jeg har fått greie svar. Nei, man kan ikke lage penger av bolig. Men jeg tenkte mer på om en kunne gi deler av en verdi på bolig. Men skulle feks faren min selge boligen senere, så vil en få mindre for boligen. En har jo gitt bort en del av verdien. Men det kan ha stått noe om lån som jeg kanskje overså. Men takk for svar iallefall. Anonymkode: 1e0cf...8a8 Tenker du mer som en fremtidsfullmakt? Eller en avtale om å gi deler av salgsverdien i fremtiden? Det kan han selvsagt gjøre. han kan lage et gavebrev, der han skriver at du skal ha f eks 1/10 del av salgsverdien, fratrukket kostnadene for salget, ved et fremtidig salg. Problemet er at han ikke har så mye penger i banken. Om han "gir" deg disse pengene, vil han få problemer med å kjøpe noe annet. Som enearving vil du jo uansett arve pengene når han dør, evnt selger fordi han kommer på sykehjem? Her og nå er det ingen frie penger å hente. Anonymkode: 697ff...05a
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #11 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tenker du mer som en fremtidsfullmakt? Eller en avtale om å gi deler av salgsverdien i fremtiden? Det kan han selvsagt gjøre. han kan lage et gavebrev, der han skriver at du skal ha f eks 1/10 del av salgsverdien, fratrukket kostnadene for salget, ved et fremtidig salg. Problemet er at han ikke har så mye penger i banken. Om han "gir" deg disse pengene, vil han få problemer med å kjøpe noe annet. Som enearving vil du jo uansett arve pengene når han dør, evnt selger fordi han kommer på sykehjem? Her og nå er det ingen frie penger å hente. Anonymkode: 697ff...05a TS her: jeg forstår. han ville bare gi på forskudd. han er i slutten av 50 årene og frisk. så det er nok noen år til han går, håper jeg.🙂 takk for svar iallefall. Anonymkode: 1e0cf...8a8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #12 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): TS her: ja, jeg tenkte det ville komme sånne kommentarer. Men jeg har fått greie svar. Nei, man kan ikke lage penger av bolig. Men jeg tenkte mer på om en kunne gi deler av en verdi på bolig. Men skulle feks faren min selge boligen senere, så vil en få mindre for boligen. En har jo gitt bort en del av verdien. Men det kan ha stått noe om lån som jeg kanskje overså. Men takk for svar iallefall. Anonymkode: 1e0cf...8a8 Jo, men da du hadde denne tanken, hvem tenkte du konkret skulle gi deg disse pengene? Dere vet jo ikke nå hvem som eventuelt en gang i fremtiden kommer til å kjøpe boligen hans og som da skulle kunne gi deg en del av verdien nå mot å betale mindre når de kjøper den. Hele tankegangen din er bare utrolig merkelig. Anonymkode: 5ecc9...74f
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #13 Skrevet 14. juli 2022 Du kan få pant i hans bolig slik at du kan kjøpe den finere bolig selv pga økt sikkerhet, men da betjener du selv lånet og hvis du misligholder så må han betale eller selge sin egen bolig (kausjonistansvar). Anonymkode: cfcb2...151
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #14 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jo, men da du hadde denne tanken, hvem tenkte du konkret skulle gi deg disse pengene? Dere vet jo ikke nå hvem som eventuelt en gang i fremtiden kommer til å kjøpe boligen hans og som da skulle kunne gi deg en del av verdien nå mot å betale mindre når de kjøper den. Hele tankegangen din er bare utrolig merkelig. Anonymkode: 5ecc9...74f TS her: Dette har ikke noe med kommende kjøper av bolig å gjøre. Hva skal kjøper gi min far eller meg? Det er at den gang han skal selge så får han mindre for boligen. F.eks 100 000 kr mindre hvis jeg skulle få den summen. Boligen er verd 2 mill men selges f.eks 1.9 mil. Det går da ut over min far som får 100 000 mindre. Ja tankegangen er nok litt merkelig men det går an og spørre. Anonymkode: 1e0cf...8a8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #15 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): TS her: Dette har ikke noe med kommende kjøper av bolig å gjøre. Hva skal kjøper gi min far eller meg? Det er at den gang han skal selge så får han mindre for boligen. F.eks 100 000 kr mindre hvis jeg skulle få den summen. Boligen er verd 2 mill men selges f.eks 1.9 mil. Det går da ut over min far som får 100 000 mindre. Ja tankegangen er nok litt merkelig men det går an og spørre. Anonymkode: 1e0cf...8a8 Ja, men hvor skulle disse 100 000 som du skulle få kommet fra om det ikke skulle være et lån inne i bildet? Tankegangen er ikke bare litt merkelig... Anonymkode: 5ecc9...74f 1
Hedda-78 Skrevet 14. juli 2022 #16 Skrevet 14. juli 2022 Han kan gi deg eierandel i sin bolig. Slik at dere eier boligen sammen, slik som samboere gjør. Når den da en dag selges, skal salgssummen deles på begge eierne, slik at dere får beløp iht eierandel. Men en slik løsning vil jo ikke gi deg noen likvide midler nå, du må vente til leiligheten selges. Evt kan han selge leiligheten til deg for en symbolsk sum, med klausul om livsvarig borett. Da eier du jo eiendom, men du får jo fortsatt ikke noen likvide midler. Du kan jo ikke akkurat selgw leuligheten og gjøre ham husløs. Hvis han vil gi deg penger, må han jo skaffe pengene først. F.eks ved å belåne leiligheten som nevnt.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #17 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): F.eks 100 000 kr mindre hvis jeg skulle få den summen. Boligen er verd 2 mill men selges f.eks 1.9 mil. Jeg klarte for så vidt å henge med i tankegangen din, om enn den er merkelig, helt til her. Hvorfor skal din far selge boligen for mindre enn den er verdt? Skulle han gi deg en tenkt verdi på kr 100 000, og dermed redusere boligens salgsverdi, men uten at det er faktiske penger tilstede i det han gir deg disse kr 100 000? Nei, ts. Hvis dette er tanker som både du og din far har, så har dere et underlig forhold til penger. Dessuten, hvem vet hva boligens markedsverdi er på det tidspunkt din far selger? Nå er den kanskje 2 millioner. Om 10 år, om rentene stiger, det skjer noe i verdensøkonomien, borettslaget (hvis han bor i slikt) rehabiliterer og tar opp felles lån, eller noe annet, kan den reelle salgsverdien synke til 1,5 million. Anonymkode: 697ff...05a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå