Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil flytte til Japan da jeg liker kulturen der, hvordan går jeg fram for å bli statsborger der? Er uføretrygdet også, går utifra jeg får dette med meg dit. Er 16500kr i uføretrygd nok til å leve på der nede?

Anonymkode: f0120...3ed

• Nyttig 1
Skrevet

Det er det sikkert men sjekk evt kildeskatt 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil flytte til Japan da jeg liker kulturen der, hvordan går jeg fram for å bli statsborger der? Er uføretrygdet også, går utifra jeg får dette med meg dit. Er 16500kr i uføretrygd nok til å leve på der nede?

Da har du ikke lest deg veldig opp på Japan. Det er veldig vanskelig å få bo der, med mindre det er midtlertidig pga jobb.

De har regler og lover du kommer til å synes er helt sprø og bare det å få leid bolig der der vanskelig, da de er veldig skeptiske til alle som ikke er japanere. Kjenner en som bor og jobber der og han sier rett ut at de er veldig rasistiske.

Endret av Diskusjon69
  • Liker 7
Skrevet

Eller feks Frankrike ? kan dele leilighet med Landsmoder,n hun kan det der med å unngå både kildeskatt og andre ting mye å lære av henne  :) men japan jeg vet ikke om det er det rette stedet og bo 

Skrevet

Kan legge til at om du skulle være så heldig å få borgerskap der, som er veldig lite trolig, vil du måtte signere på et skriv om at du skal klare deg selv og aldri vil bli en byrde for Japan. Du kan jo selv tenke deg til hva som skjer om du ikke klarer det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hm. Japan, er det ikke de som griller hunder på gata?

Har inntrykk av at det er et skummelt folk.

Og så må du ha ganske mye bein i nesa for å stå opp for deg selv på et så nytt sted hvor ingen bryr seg om deg og ditt beste. Kanskje du føler deg veldig ensom etter hvert.

Men men, er du typen til å flytte på deg, så følg drømmen din. Har du i det hele tatt vært i Japan før, eller sitter du hjemme og kjeder deg og fantaserer bare?

Man har lett for å ta tryggheten og godene i Norge for gitt. Jeg hadde selv veldig lyst å flytte en periode, men etter hvert som jeg blir gamlere setter jeg mer og mer pris på livet her. Tror vi lever i et nøtteskall her i forhold til resten av verden faktisk.

Anonymkode: 3a3a1...bd8

• Liker 2
Skrevet

Aldri i livet om du slipper inn i Japan. De tillater ikke utlendinger å bli boende der, med mindre du har en jobb som de virkelig trenger, f.eks spesialsykepleiere. Selv da er det vanskelig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så strengt i Japan? Men det er greit med turister? 

Anonymkode: 5963d...4ca

Skrevet
2 minutter siden, Knirke said:

Aldri i livet om du slipper inn i Japan. De tillater ikke utlendinger å bli boende der, med mindre du har en jobb som de virkelig trenger, f.eks spesialsykepleiere. Selv da er det vanskelig.

Blir litt enklere om du er gift med en japaner, men de fleste japanere gifter seg ikke med utlendinger. Noen av de kan gjerne ha en hemmelig affære med en, men giftemål er sjeldent aktuelt. Famillien vil se ned på det og de er redde for kulturelle forskjeller.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er dødfødt, bli I Norge du 😀

Anonymkode: b49bf...01e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det så strengt i Japan? Men det er greit med turister? 

Anonymkode: 5963d...4ca

Turister legger igjen penger og kommer seg ut igjen. De vil ikke blande seg med utlendinger og de ønsker heller ikke å ha dem der fast. I motsetnigen til Norge, vil de holde på sin egen kultur og kun ha Japanere der. Flere land som er sånn, men vi fokuserer bare på land vi kjenner godt til når slike ting diskuteres.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 
En uføretrygdet japaner hadde ikke fått oppholdstillatelse i Norge heller, for den del. 

Anonymkode: 5dda7...14b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skulle bli japansk statsborger må du forresten si fra deg det norske. Og da mister du vel kanskje trygda også? Uansett, legg fra deg denne planen. Flytt heller til Spania eller noe.

Anonymkode: 5dda7...14b

• Liker 2
Skrevet

Denne fyren lager haugevis av videoer om livet i Japan. Han er amerikaner, født i USA av foreldre fra Filipinene, men flyttet til Tokyo som ung. Han giftet seg med en dame fra Japan og har nå bodd der i snart 20 år. Han forteller alt mulig om regler og levesett i Japan. De har vanvittig mye rare regler! Det er lett for en utlending å trå feil og gjøre noe galt. 

Han fortalte blant annet at hvis du blir tatt for shop lifting, men uten å ha stjålet noe, så gjør du best i å innrømme at du gjorde det til politiet likevel, for de gir seg ikke før de får en innrømmelse. Da putter de deg i kasjotten til du har innrømmet at du gjorde det. Spesielt hvis du er utlending. Sånn har politiet i Japan "en av verdens høyeste oppklaringsprosent" på forbrytelser og kriminalitet....

Hèr er en av de mange videoene til Paolo:

• Liker 2
Skrevet

Et av de rikeste land med en befolkning som eldes i rekordfart og likevel har de kun 1,5% utlendinger boende der. Du får tenke på hvorfor og så kan du revurdere planen din.

• Liker 1
Annonse
Skrevet (endret)

Lær deg språket !!. Det er første bud og et minimum. Det holder ikke å gå rundt å si " Hai og Kamikaze".

Endret av PITTY
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hm. Japan, er det ikke de som griller hunder på gata?

Har inntrykk av at det er et skummelt folk.

Og så må du ha ganske mye bein i nesa for å stå opp for deg selv på et så nytt sted hvor ingen bryr seg om deg og ditt beste. Kanskje du føler deg veldig ensom etter hvert.

Men men, er du typen til å flytte på deg, så følg drømmen din. Har du i det hele tatt vært i Japan før, eller sitter du hjemme og kjeder deg og fantaserer bare?

Man har lett for å ta tryggheten og godene i Norge for gitt. Jeg hadde selv veldig lyst å flytte en periode, men etter hvert som jeg blir gamlere setter jeg mer og mer pris på livet her. Tror vi lever i et nøtteskall her i forhold til resten av verden faktisk.

Anonymkode: 3a3a1...bd8

Nei, japanere griller ikke hunder på gata..

Skummelt folk? Har stikk motsatt inntrykk.. Japanere er svært godt likt av de fleste nasjonaliteter.
De er som regel høflige, godt utdannet og hardtarbeidende. Japan er for øvrig et tryggere land enn Norge.

Anonymkode: f011d...30a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis du ønsker å ha statsborgerskap i Japan, må du ha bodd i landet i ca. 5 år og fått tillatelse fra justisministeren.
Du må også gi avkall på tidligere statsborgerskap hvis det er godkjent.
Så det ser dessverre svært vanskelig ut for deg... 

Hvis du aldri har vært i Japan ville jeg startet med en ferietur først, før du evt begynner å planlegge å bo der.
Kulturforskjellene er enorme (mye positivt, mye negativt)

Anonymkode: f011d...30a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er dyrt i Japan så ikke sikkert trygda hadde holdt så langt. 

Anonymkode: 6ebf9...7db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Daraya skrev (2 timer siden):

Et av de rikeste land med en befolkning som eldes i rekordfart og likevel har de kun 1,5% utlendinger boende der. Du får tenke på hvorfor og så kan du revurdere planen din.

Skulle ønske Norge var sånn.

Anonymkode: 33ead...3a5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...