Gå til innhold

Misliker konkurranse og press om karakterer, hinder for utdannelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne egentlig gjort det bra  og har gode karakterer fra vgs, men har droppet ut av studier flere ganger på grunn av konkurranse og press blant studenter. Drømmer om et studiested uten karakterer, der målet er å lære mest mulig og bli gode på å jobbe sammen og backe hverandre opp i stedet for å konkurrere om karakterer. Endte opp i en ufaglært stilling med lav lønn, men jeg føler at jeg gjør en viktig jobb. 

Hva skal vi egentlig med karakterer på høyere utdanning? Bestått/ikke bestått og en skriftlig tilbakemelding på hva du trengte å forbedre hadde vært mye mer lærerikt. Det måtte såklart finnes et skikkelig system som sikret at legen og sykepleieren kunne det de skulle, men er karakterer et godt nok bevis for det? Er det manglende ressurser til sensorer det står på? 

Anonymkode: e515e...207

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På noen studier og i noen yrkesgrupper har karakterer betydning for hvem som får jobb hvor. For noen stillinger ser de snevert på enkeltkarakterer, for eksempel på matematikk hvis det er en jobb med mye databehandling og beregninger. På andre ser de mer på snittkarakteren og på atter andre teller det egentlig mest bare å ha vitnemålet og ikke så mye hvilke karakterer det har. I jobb nr to etter utdanning og etterhvert som årene går så teller karakterene mindre når man bytter jobb.

Anonymkode: 11a5b...c14

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan la vær å snakke om karakterer. Hvis noen spør meg bytter jeg emne.

Anonymkode: 4ade8...997

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er svært mange jobber og utdanninger hvor nærmest det eneste som teller er om man fast bestått. Om du forteller interessene dine så kan noen sikkert komme med forslag til utdanninger og jobber for en som ikke takler karakterpress.

Anonymkode: 57bce...a46

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg kunne egentlig gjort det bra  og har gode karakterer fra vgs, men har droppet ut av studier flere ganger på grunn av konkurranse og press blant studenter. Drømmer om et studiested uten karakterer, der målet er å lære mest mulig og bli gode på å jobbe sammen og backe hverandre opp i stedet for å konkurrere om karakterer. Endte opp i en ufaglært stilling med lav lønn, men jeg føler at jeg gjør en viktig jobb. 

Hva skal vi egentlig med karakterer på høyere utdanning? Bestått/ikke bestått og en skriftlig tilbakemelding på hva du trengte å forbedre hadde vært mye mer lærerikt. Det måtte såklart finnes et skikkelig system som sikret at legen og sykepleieren kunne det de skulle, men er karakterer et godt nok bevis for det? Er det manglende ressurser til sensorer det står på? 

Medisin NTNU og UiT er uten karakterer

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det handler vel EGENTLIG lite om karakterer, men at du ikke håndterer det eventuelle presset? Løsningen kan være å blokkere dette bort, og jobbe med å minne deg selv på hvorfor du faktisk studerer: fordi du ønsker å lære mer. Jeg er en av dem som for mange mange år siden nesten gikk ned i knestående pga presset. Jeg tok opp igjen utdanning i voksen alder og lærte meg å håndtere det bedre, det har hjulpet ekstremt. 

Anonymkode: 25fbb...ff7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Medisin i Tromsø og Trondheim har som sagt over bestått/ikke bestått, og jeg opplevde miljøet der som veldig åpent, hvor vi hjalp hverandre og fritt delte tips, triks og notater.

Anonymkode: 6b6ed...a02

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Medisin i Tromsø og Trondheim har som sagt over bestått/ikke bestått, og jeg opplevde miljøet der som veldig åpent, hvor vi hjalp hverandre og fritt delte tips, triks og notater.

Interessant, det visste jeg ikke! Har nok ikke helt gode nok karakterer til å komme inn på medisin, men godt over 5 i snitt. Tror du det at studiet var karakter-fritt kunne være en av grunnene til at studentene hjalp hverandre i stedet for å konkurrere? Det er akkurat det jeg ønsker. Et karakterfritt studie som favoriserer samarbeid og å gjøre hverandre gode i stedet for å konkurrere. Har faktisk bachelorgrad i et humanistisk emne og var en av de med best karakterer på studiet, men hatet det presset og at vi måtte være konkurrenter, ikke spille hverandre gode. Vanskelig arbeidsmarked for det studiet jeg valgte òg. Så nå jobber jeg i omsorg i stedet for å ta mastergrad. 

Skrevet
On 7/14/2022 at 12:51 AM, AnonymBruker said:

Hvilket studie er det du har gått på, da? Hvis man søker på prestisjestudier med knøttlite nåløye for å få jobb, så er det klart det er konkurranse og karakterpress.

Søk heller et studie der karakteren ikke spiller noen rolle så lenge du får godkjent grad. Finnes mange av dem.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare å blokkere det ute? Kunne personlig ikke brydd meg mindre om hvilken karakter andre på studiet mitt får. Blir evt. glad/lei meg om de er fornøyd/skuffet, men føler ikke noe press. Har inntrykk av at de som gjør det bra blir «stolt» om noen ber de om hjelp også.

Anonymkode: 0b99c...977

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Interessant, det visste jeg ikke! Har nok ikke helt gode nok karakterer til å komme inn på medisin, men godt over 5 i snitt. Tror du det at studiet var karakter-fritt kunne være en av grunnene til at studentene hjalp hverandre i stedet for å konkurrere? Det er akkurat det jeg ønsker. Et karakterfritt studie som favoriserer samarbeid og å gjøre hverandre gode i stedet for å konkurrere. Har faktisk bachelorgrad i et humanistisk emne og var en av de med best karakterer på studiet, men hatet det presset og at vi måtte være konkurrenter, ikke spille hverandre gode. Vanskelig arbeidsmarked for det studiet jeg valgte òg. Så nå jobber jeg i omsorg i stedet for å ta mastergrad. 

Har aldri opplevd det du beskriver, og jeg har studert litt forskjellig. Tror det er vel så mye kulturen på studiet og studiestedet som karakterene i seg selv. For medisin er det et ganske stort fokus på teamarbeid og samarbeid, fordi man må det når man begynner i jobb.

Ville kanskje svart annerledes hvis jeg hadde studert feks juss hvor det visstnok er ganske press, eller et sted hvor de var superstrikte på gausskurven...Men tror egentlig jeg ikke hadde brydd meg, og heller oppført meg mot andre slik jeg vil de skal oppføre seg mot meg 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å slutte å bry seg om hva andre gjør og ikke la det gå innpå deg. Ellers kommer du ingen vei i livet ditt.

Folk må slutte å stakkarsliggjøre seg selv og tenke at verden er mot dem. 

Anonymkode: e8152...08d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det ligger veldig mentalt hos deg. Du kan velge å henge deg opp i det , eller la være. Du kan delta eller ikke delta. Det er faktisk opp til deg. Og du kan fint bestemme deg for hva du skal fokusere mest på selv. Noen trenger konkurranse for motivasjon. Andre ikke. Så bare la de som har det behovet, holde på med sitt 

Anonymkode: 54cb8...a00

AnonymBruker
Skrevet

Du må lære deg å takle konkurranse, det er mye du skal konkurrere om framover, jobber, budrunder på bosted, kollegaer som vil opp og fram…

Anonymkode: 0e3d1...7ba

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...