Gå til innhold

Økonomisk sparehorisont planlegging / prioriteringer noe som hører fortiden til ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På 80-90 talet var renten  opptil 15 %, og folk flest brukte  langt mer på å boutgifter en det mange har opplevd de siste 20 -30 årene som følge av  historisk lave renter igjennom  mange år. Da renten var langt høyere, og eneforsørgerstatusen var vanleg i dei fleste husholdninger ha eit annet forhold til både  planleggin, og  prioritering av økonomien. 

Ja, har vi  etterhvert fått en  genrasjon som knapt ikkje har  opplevd en renteøkning,og brydd seg nevneverdig om sitt  strømforbruk etc.  Kredittkortene satt en tid   løst hos mange, og  helt til kredittilsynet innførte gjeldsregister. Gjeldsveksten blandt norske husholdninger er på europatoppen, og det har ilang tid bekymret både  kredittilsynet, og myndighetene. Mange har tilsynelatende ikkje hatt  noen langtidshorisont for økonomisk planlegging / prioriteringer i forhold til tidligere genrasjoner.  

Anonymkode: caa10...86d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg hadde små barn på 90 tallet, var ikke vi så veldig økonomiske. Det har kommet etterhvert. Da vi etter mange år uten ferie og annen ekstra luksus pga at vi alltid var bakpå økonomisk,  bestemte jeg meg for å ta grep. Etter et år var kreditten på kortet i pluss, vi hadde 100 000 på sparekonto og alt var på stell. Etter det har vår økonomi bare gått oppover.  Vi har vært på mange fine ferier Etter det. Jeg har lært alle mine barn om hvordan man kan ha god økonomi,  til tross for ikke så høy lønn. Alle mine barn er veldig flinke økonomisk. De har råd til det de ønsker,  pga god økonomisk styring. De har ikke veldig høy lønn De heller. Så mine barn har ihvertfall lært økonomi. Jeg syns egentlig De unge rundt meg er flinke med økomien. Mine barn er i dag unge voksne,  og noen av dem har også fått partner og barn.

Anonymkode: b39fb...78a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i tidlig 20 årene da boligkrakket traff mot slutten av 80 tallet. Hadde nettopp kjøpt bolig og solgte med mye tap. Fikk heldigvis kjøpt ny og større bolig i samme marked, men dette har preget meg. Har vært økonomisk hele livet og lært ungene det samme. Lært dem Forskjell på kilopris og stykkpris, lært dem om renter og nedbetaling, og at små summer blir store og betydningsfulle etterhvert, enten det gjelder den daglige kaffekoppen på seven eleven, eller de 2000 ekstra i nedbetaling av lån. 

Anonymkode: f1311...823

• Liker 3
Skrevet

Akkurat det med kredittkort tror jeg slår litt misvisende ut på statistikken. Mange bruker kredittkort på grunn av fordelene det gir, ikke fordi de mangler penger.

Jeg står til enhver tid med 100.000 i kredittkortgjeld (siden det er maxgrensen på kortet), men jeg betaler alltid regningen i tide.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (1 time siden):

Akkurat det med kredittkort tror jeg slår litt misvisende ut på statistikken. Mange bruker kredittkort på grunn av fordelene det gir, ikke fordi de mangler penger.

Jeg står til enhver tid med 100.000 i kredittkortgjeld (siden det er maxgrensen på kortet), men jeg betaler alltid regningen i tide.

Så du… har 100.000 på sparekonto? Eller betaler du bare minstebeløpet? 

Anonymkode: ad4d2...330

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står at hen alltid betaler regningene. Det er forøvrig slutt med minstebeløp, du får hele beløpet du skal betale når regningen kommer. Oppdaget det nå. Har akkurat bestilt trumf kredittkort  og fikk min første regning. Der sto hele beløpet og ikke minstebeløpet, sånn som det gjorde før I tiden.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, maxgrensen på kredittkortet er 100.000, Som jeg kan bruke. Derfor er «gjelden» min til kredittkortselskapet alltid 100.000, uansett hvor mye eller lite jeg bruker kortet.

Jeg betaler hele beløpet hver måned, så det koster meg ingen renter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da jeg hadde små barn på 90 tallet, var ikke vi så veldig økonomiske. Det har kommet etterhvert. Da vi etter mange år uten ferie og annen ekstra luksus pga at vi alltid var bakpå økonomisk,  bestemte jeg meg for å ta grep. Etter et år var kreditten på kortet i pluss, vi hadde 100 000 på sparekonto og alt var på stell. Etter det har vår økonomi bare gått oppover.  Vi har vært på mange fine ferier Etter det. Jeg har lært alle mine barn om hvordan man kan ha god økonomi,  til tross for ikke så høy lønn. Alle mine barn er veldig flinke økonomisk. De har råd til det de ønsker,  pga god økonomisk styring. De har ikke veldig høy lønn De heller. Så mine barn har ihvertfall lært økonomi. Jeg syns egentlig De unge rundt meg er flinke med økomien. Mine barn er i dag unge voksne,  og noen av dem har også fått partner og barn.

Forldre skal vera eit forbilde for barna, også  når det går på den økonomiske planlegging.  Dei aller fleste som har levd en stund har opplevd både "gode" og "dårlige" økonomiske tider.  Det er oftast de dårlege økonomsike tidene ein husker aller best, og som har  festet seg på minnekortet, og det gjør noe med oss.  Årene etter husbygging, og barna var  små, og kona var hjemme var økonomien ekstremt presset, og  var ikkje rom for mange utskeielser, men dette var før data, og mobilen sin tid.  Å leve i uvisse om ein hadde råd å  betale sine faste utgifter, og ha nok mat på bordet til familien var veldi tøft, og krevende. Hadde eit godt  kundeforhold til banken som ga med  en kreditt på evntl. overtrekk av lønnskontoen. Etterhvert kom barna konfiramsjonsalderen, og  jentene  skulle ha buander, guttene skulle ha dresser, og konfirmasjonene kostet. Etterhvert skulle på skuleturer, ha førerkort, sykler, mobiler, datautstyr, og på videregående skole, og utgifter til bøker, hybler reise m.v.

De "dårligere økonomiske, og pressede tidene" gjorde noe med oss, og  barna som   forlengst har komt seg innpå boligmarkedet, og har ordnet økonomi. Vi som foreldre er blitt pensjonister, og den andre ufør, og har  millioner på bok + gjeldfri enbolig.  Ja, vi er heldige vil kanskje mange sei, men eg vil påstå at de som har vert foreldre etter oss har vert mye heldigere som har "ridd på en velstandsbølge" Norge aldri har opplevd før.... 

Anonymkode: caa10...86d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (7 timer siden):

Samme her - bensin betales feks utelukkende med kredittkort fordi det gis rabatt ved bruk av kredittkortet.

Alle reiser betales med kredittkort pga forsikring. 

Men jeg betaler alltid regningen til forfall, jeg lever ikke på kreditt

Anonymkode: 8cf6d...899

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer nok godt at mange har mistet den økonomiske kontrollen litt pga de lave rentene. Kombiner det med en sinnsyk forbrukerkultur vi ikke hadde på 80-90 tallet. Jeg var ihvertfall ikke vant med å reise til utlandet da jeg var liten. Vi hadde også bare 1 bil. Nå hadde vi jo jappetiden. Men det var ikke standard at barn hadde hver sin dyre elsykkel, dyre nettbrett osv. 

Jeg er glad jeg ikke vokste opp med foreldre som ga oss inntrykk av at pengesekken var utømmelig. Det var hardt hjemme en stund, men vi led ingen nød. Mange har godt av å endre forbruk og livsstil. 

Anonymkode: 6a959...072

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte å føre budsjett på 90-tallet, jeg var rundt 20 år, av ei venninne.

Hun ble sett på som sær, og budsjett ble sett på som sært. 

Jeg husker jeg ble kjempeimport. Hun hadde en perm med budsjetter og regnskaper. Jeg husket det jo for at jeg syntes det var kult! 

Så jeg gjorde litt som henne deretter, men ikke så avansert. 

Jeg tok et A4-ark, og skriblet ned postene bolig, strøm, mobil og mat/forbruk. Så mye mer var det ikke å bruke penger på, på 90-tallet. 

Jeg er arbeiderklasse pluss, og tross lav lønn sitter jeg ganske godt i det. Budsjettene mine er store og avanserte, slik som hennes. 

De har gjort meg bevisst på hva alt koster, og hva jeg trenger av f. eks forsikringer, buffer, fond og kredittkort. 

Slik jeg ser det har vi hatt for mye penger mellom hendene. Budsjetter har vært sært og unødvendig. 8 av 10 har ikke hatt behov for de. 

Anonymkode: 8938a...64f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruker excel til budsjett. 

Hver måned fører jeg inn hva jeg får i lønn + leieinntekt. 

Så står det 12-15 faste utgitfposter inkluder sparing, sette av til kvartalsmessige kommunale avgifter osv. Alt summeres opp og motregnes automatisk opp mot inntektene. 

Så fører jeg fortløpende opp nye poster om jeg feks får en parkeringbot. 

Det jeg liker er formelen jeg har laget hvor alt av sparing summeres opp automatisk til en egen celle. Alt av unødvendige som parkeringsbøter, kredittkort osv, til en egen celle osv. 

Da blir det veldig oversiktlig hvor mye unødvendig som brukes som motiverer til å spare inn her. 

Og er jo gøy å se at spareposten blir større og unødvendig - posten blir mindre. 

Anonymkode: 618bc...238

• Liker 1
Skrevet
Knirke skrev (På 16.7.2022 den 13.41):

Ja, vi er nok en del som gjør det på denne måten, så det blir litt merkelig å ta dette med når "ekspertene" bekymrer seg over gjeldsnivået i Norge.

Selv har jeg 5 kredittkort med total kredittgrense på 180 000 som jeg bruker til alt jeg kjøper. Vanlig debitkort har jeg ikke i det hele tatt lenger.
Pga at jeg bruker kredittkortene til alt jeg handler går saldoen til tider ganske langt i minus i løpet av en måned, f.eks akkurat nå er minussaldoen på kortene i overkant av 57000, men jeg betaler alltid alt på forfallsdato og betaler aldri renter. Derimot tjener jeg flere tusen i året i cashback og bonuser på gjøre det på denne måten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
asterix skrev (1 time siden):

Ja, vi er nok en del som gjør det på denne måten, så det blir litt merkelig å ta dette med når "ekspertene" bekymrer seg over gjeldsnivået i Norge.

Selv har jeg 5 kredittkort med total kredittgrense på 180 000 som jeg bruker til alt jeg kjøper. Vanlig debitkort har jeg ikke i det hele tatt lenger.
Pga at jeg bruker kredittkortene til alt jeg handler går saldoen til tider ganske langt i minus i løpet av en måned, f.eks akkurat nå er minussaldoen på kortene i overkant av 57000, men jeg betaler alltid alt på forfallsdato og betaler aldri renter. Derimot tjener jeg flere tusen i året i cashback og bonuser på gjøre det på denne måten.

Samme her. Hadde jeg ikke hatt penger til å betale hele regningen ved forfall hadde jeg heller ikke brukt kortene. 

Anonymkode: e334b...a17

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fem kort. 

SAS for flybonus. Trumf for konvertering til Nordic Choice. YX for 100 kroner i fratrekk Netflix. COOP Mastercard for Obs Bygg og et Sparebank 1 for småpenger i cash back. 

Jeg har hatt Santander for elektronikk, Widerø for utenlandsreiser, et jeg ikke husker navnet på for rabatt strømming, et bonuskort av noe slag via jobb og Shell da jeg måtte bruke bensin en sommer. Det var de jeg husker. 

Jeg varierer etter behov. Jeg er uføretrygdet og opplyser ikke om boliglånet når jeg søker. Jeg vil bare ha mine goder jeg. 

Grensa nå er 85 000. Jeg har ikke pådratt meg en eneste krone i rente noensinne. 

Anonymkode: 8938a...64f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...