Gå til innhold

Forelsket meg i Finnmark- lyst å flytte dit et år

Anbefalte innlegg

Gjest Bulsara
Skrevet

Har vært noen ganger på ferie i Troms og Finnmark. Forelsket meg helt i naturen, folka, tempoet, historien. 
Har så lyst å ta et års permisjon og bo der et år- jobbe der.

Noen som har gjort det før? Erfaringer?

Tips til beste stedet å bo.

Tenker først og fremst på Finnmark

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal du jobbe eller studere? Hva liker du å gjøre på fritiden?

Anonymkode: 66f79...f81

Gjest Bulsara
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skal du jobbe eller studere? Hva liker du å gjøre på fritiden?

Skal jobbe. Kan jobbe innenfor barnevern, psykiatri, rus, skole, NAV, familievernet. Så mange muligheter

Liker alt mulig. Lyst å bli mer aktiv. Få bedre tid i hverdagen.

skal også ha med mann(jobber innenfor helse) og barn.

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det!!! :)  Livet er for kort til å ikke følge hjertet!

Anonymkode: 61098...f28

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sagt at du skulle hoppe i det som enslig, men ikke med mann og barn for ét år. Dere får så vidt tid til å etablere dere, før dere skal flytte igjen. Å bo i nord er en tilpasningsprosess. Mange som får en bakoversveis, når de først har flyttet til nord. For det er ikke det samme som å være på besøk et par ganger. 

Anonymkode: 9a749...5ff

• Liker 3
Skrevet

Det er veldig vakkert bak hver eneste sving der oppe og ute på slettene med, så hopp i det sier jeg.
       En flott og litt eksotisk landsdel! :jepp: 

• Liker 1
Skrevet

Hei,

skrik ut om du flytter til Vest-Finnmark. Flytter nordover i september for å jobbe og trenger venner!

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell mellom å dra på ferie og å bo der. 

Jeg får inntrykk av at du er i feriemodus og ser på det som et eventyr, men tenk - mann og barn. Det betyr bytte skole eller barnehage, bytte arbeidsplass, leie hus og utgiftene dette medfører og ikke minst - grusom mørke halve året og kulde og tonnevis av snø.

Bedre å leie en bolig i 2-3 uker og oppleve det dere vil oppleve.

Anonymkode: ceaf0...d39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alta er tingen. 

Alta er Finnmarks største by og har både kyst og vidde. Mange muligheter i arbeidslivet, badeland til barna, et utall lag og foreninger (sjakk, dans, isbading, kampsporter, strikking, klatring, skikjøring osv), fantastisk natur. Ingen køkjøring. I finnmarkssammenheng gode muligheter for shopping og kulturliv. 

Den jevne altaværing er en litt stillfaren introvert, så man må bjuda litt på for å bli kjent med folk som voksen. Men i et jobb-/studiemiljø går det bra. 

Gode forbindelser til det sentrale østlandet (flyavganger til Gardermoen flere ganger daglig - men dyrt, selvfølgelig). Bra og stabilt klima. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde tre år i Alta, det var tre vidunderlige år. Natur, passe sentralt, trivelige mennesker.

Ville ikke flyttet dit med barn for bare ett år, barna fortjener stabilitet over tid. Og det kan ta litt tid å komme inn i miljøet, selv om Alta er en by så var det mye "alle kjenner alle" i hvertfall for ti-femten år siden. Og ekstra kanskje om man er søring 😉 Men, velkommen er man! 

Men, sørg for fast jobb før dere flytter, jeg kjenner ikke arbeidsmarkedet der lenger, men det er jo begrenset med steder man kan reise utenfor byen for å jobbe innenfor pendleravstand. 

Det finnes også andre flotte steder å bo i Finnmark, både i øst og vest. 

Anonymkode: 30ff2...721

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bodde tre år i Alta, det var tre vidunderlige år. Natur, passe sentralt, trivelige mennesker.

Ville ikke flyttet dit med barn for bare ett år, barna fortjener stabilitet over tid. Og det kan ta litt tid å komme inn i miljøet, selv om Alta er en by så var det mye "alle kjenner alle" i hvertfall for ti-femten år siden. Og ekstra kanskje om man er søring 😉 Men, velkommen er man! 

Men, sørg for fast jobb før dere flytter, jeg kjenner ikke arbeidsmarkedet der lenger, men det er jo begrenset med steder man kan reise utenfor byen for å jobbe innenfor pendleravstand. 

Det finnes også andre flotte steder å bo i Finnmark, både i øst og vest. 

Anonymkode: 30ff2...721

Dette beroliger meg veldig også! Jeg er søring og har fått fast jobb. Nå er jeg en jente på 26 uten barn (eller partner som blir med). Men takk. Jeg har hørt veldig mye fint om Finnmark og folkene.

Gjest Bulsara
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 21.40):

Hadde sagt at du skulle hoppe i det som enslig, men ikke med mann og barn for ét år. Dere får så vidt tid til å etablere dere, før dere skal flytte igjen. Å bo i nord er en tilpasningsprosess. Mange som får en bakoversveis, når de først har flyttet til nord. For det er ikke det samme som å være på besøk et par ganger. 

Anonymkode: 9a749...5ff

Både mann og barn vil det samme.  Det er ikke en en persons beslutning, selv om det kan se slik ut fra mitt startinnlegg :)

AnonymBruker skrev (På 14.7.2022 den 8.43):

Det er forskjell mellom å dra på ferie og å bo der. 

Jeg får inntrykk av at du er i feriemodus og ser på det som et eventyr, men tenk - mann og barn. Det betyr bytte skole eller barnehage, bytte arbeidsplass, leie hus og utgiftene dette medfører og ikke minst - grusom mørke halve året og kulde og tonnevis av snø.

Bedre å leie en bolig i 2-3 uker og oppleve det dere vil oppleve.

Anonymkode: ceaf0...d39

Det fremstod muligens slik, men jeg er ikke i eventyr eller feriemodus. Dette har vi snakket om og tenkt på i over to år. Er klar over at det er mye praktisk inkludert. 

Jeg tenker på det som fargetiden heller en mørkehalvåret. Kulde er ikke noe problem. Vi vil oppleve syklusen av et år, så da er nok 2-3 uker litt kort :)

Gjest Bulsara
Skrevet

Takk for fine innspill. Tar dem med oss- 

Jeg er litt nysgjerrig på øst Finnmark vs vest Finnmark. Har vært i byer og de fleste store tettsteder i hele Finnmark. De fortelles av ulike folk som bor der at det er vanskeligere å bli tatt imot i vest Finnmark. Og også Karasjok og Kauto. 

Er det noe i det eller mest "øst er bedre enn vest" småkjegling?

Aktuelle arbeidsplasser er :

- Hammerfest ( her bekymrer jeg meg for å bli værfast. Men ellers en fantastisk nydelig by, med mange gode spisesteder og tilsynelatende en del å finne på for de unge)

Alta ( også mange flotte spisesteder og aktiviteter. Sentralt beliggende. Flott med både vidde og hav.)

Karasjok ( for øde beliggende for oss, og muligens vanskelig med språket, langt fra havet)

Tana ( sentralt midt i mellom, litt lite utvalg av spisesteder, men kort til Varangerbotn, Vadsø, Berlevåg, Båtsfjord og evt Kirkenes, har allerede en del kjente her og både tilbud om bolig og jobb, ligger i fjord, men ikke helt hav)

Kirkenes ( har egentlig alt, men kanskje litt mindre spennende på matfronten enn Alta)

AnonymBruker
Skrevet

Som finnmarkinger har jeg mange tips og erfaringer, på godt og vondt.

Alta og Hammerfest er absolutt beste valg mtp utvalg av butikker, jobber, ulike miljø, idrettstilbud, reisemuligheter osv. Når det er sagt hadde jeg aldri flyttet dit med barn. Det er ganske stygge miljø i disse "storbyene", i forhold til de litt mindre stedene i Finnmark. Det er et hardt miljø, mye mer dop osv osv. Men da snakker vi ca 12-13 år og opp da, så hvis du har små barn hadde jeg absolutt valgt en av disse byene :)

hvis du skulle falle for Nordkapp som er neste "store" sted på lista, så er det et ufattelig fint sted for barn. Trygt og godt, men dessverre er tilbudet for barn rasert de siste årene. Dårligere utvalg av idrettstilbud, utdanningslinjer og jobber blir lagt ned i full fart, miljøet i politikken, og dermed også selve befolkningen, er utrolig dårlig. Folk flytter, blir sykmeldt ++. Bare google så ser du.

Anonymkode: f15b1...02c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri ALDRI flyttet til karasjok/Kautokeino. Miljøet der er kjent for å være grusomt. Vi snakker selvmord pga mobbing.. har flere venner som er oppvokst der, og også noen som flyttet dit i voksen alder. De fraråder stedet på det sterkeste. Der kan du også bare google Karasjok + mobbing, så tror jeg du får opp altfor mange saker. I tillegg er været jævlig på vinteren og du blir oppspist av mygg om sommeren 😅

• Liker 5
Skrevet

Finnmark er mye. Både byer, landsbyer og bygda. Når det gjelder jobb, kan det være vanskelig. Det er en grunn til at mange flytter fra Finnmark. Når det gjelder sted å bo, anbefaler jeg at dere velger ut fra hvor dete kan få jobb. Men det virker som dette er gjennomtenkt fra Ts sin side, så lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet

Må bare si at jeg har også opplevd at det er mange dårlige miljøer rundt om i Finnmark fra tidlig i skolealder frem til VGS. VGS er det mange som har gode erfaringer fra godt miljø. Ganske sikkert fordi miljø blir brutt opp med mye flytting innad i fylket når elever skal begynne på VGS.

Anonymkode: 451d3...a0e

Gjest Bulsara
Skrevet

Vi jobber begge innenfor psykiatri, så det finnes jobb.

Det er akkurat slike innlegg som de siste her, som er veldig nyttige. Som beskriver innsiden bedre, fra andre perspektiver enn oss voksne. Leit å høre det er så tøft mange steder og mye mobbing. Og at det går så langt som til suicid.

Nordkapp blir som Hammerfest, litt for ødslig. Er det i Honningsvåg folk flest bor i den kommunen?

Jo takk, vi har blitt spist opp av myggen ja 🥴

Skal google litt på deres tips. Leser også litt på iFinnmark for å få en følelse av hva som rører seg i fylket. Tips til andre nyhetssider?

Gjest Bulsara
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Må bare si at jeg har også opplevd at det er mange dårlige miljøer rundt om i Finnmark fra tidlig i skolealder frem til VGS. VGS er det mange som har gode erfaringer fra godt miljø. Ganske sikkert fordi miljø blir brutt opp med mye flytting innad i fylket når elever skal begynne på VGS.

Anonymkode: 451d3...a0e

Høres logisk ut. Slik er det vel ofte mange steder, både på godt og vondt. 

Hvilke VGS ville du si var de beste da. Om du tenker studiespesialisering

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville aldri ALDRI flyttet til karasjok/Kautokeino. Miljøet der er kjent for å være grusomt. Vi snakker selvmord pga mobbing.. har flere venner som er oppvokst der, og også noen som flyttet dit i voksen alder. De fraråder stedet på det sterkeste. Der kan du også bare google Karasjok + mobbing, så tror jeg du får opp altfor mange saker. I tillegg er været jævlig på vinteren og du blir oppspist av mygg om sommeren 😅

Det er ikke bare når det gjelder mobbing det kan være problematisk. Jeg vet om en kvinne som flyttet pga rævva kvinnesyn. Mange innbyggere fra Karasjok og Kautokeino mener at nettopp deres sted er best, og at det er bare elendighet det andre stedet. En jeg kjenner som bodde i Øst-Finnmark i mange år, var redd hennes sønn skulle bli en sånn tenåring som bare var opptatt av scooterkjøring og jakt, flyttet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...