Gå til innhold

Store utgifter av å eie leilighet

Anbefalte innlegg

Gjest Trudy1
Skrevet

Jeg er ung ufør, men har veldig lyst å eige mitt eget hjem. Har helst lyst på eget hus, men ser jo med min inntekt så går ikke det. Store plutselige utgifter vil ikke gå så bra.

Men lurte på når det kommer til å eige leilighet hva er dei største utgiftene jeg kan få der? Hva går under der borettslag/forsikringer fikser? Tenker sånne dyre ting som eletriske anlegg og vannsystemet får trøbbel. 

Hvor mye trenger jeg i buffer då?

AnonymBruker
Skrevet

I samme situasjon, så følger denne tråden 😄

Anonymkode: a2525...b87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Trudy1 skrev (Akkurat nå):

Jeg er ung ufør, men har veldig lyst å eige mitt eget hjem. Har helst lyst på eget hus, men ser jo med min inntekt så går ikke det. Store plutselige utgifter vil ikke gå så bra.

Men lurte på når det kommer til å eige leilighet hva er dei største utgiftene jeg kan få der? Hva går under der borettslag/forsikringer fikser? Tenker sånne dyre ting som eletriske anlegg og vannsystemet får trøbbel. 

Vi bor i borettslag...det er 7000 i huslån..5000 til borettslaget som er div.

Så har du innboforsikring.  Strøm, internett, tv, 

Så vi tror jeg betaler ca 14000 kroner i mnd bare på huset

Anonymkode: 1d646...2af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi bor i borettslag...det er 7000 i huslån..5000 til borettslaget som er div.

Så har du innboforsikring.  Strøm, internett, tv, 

Så vi tror jeg betaler ca 14000 kroner i mnd bare på huset

Anonymkode: 1d646...2af

Så spennende. En venninne av meg må ut med 20 000 totalt i mnd til bo, og hun er alene. Skjønner virkelig ikke hvordan det ble til eller hvordan hun overlever 🙈 kanskje hun har høyt lån? Jeg vet fellesutgiftene bare er på 3000 kr i mnd

Kan noen sette opp et lett budsjett på alle utgiftene ift bo utgiftene?

AnonymBruker
Skrevet

Fellesutgiftene i borettslag dekker vanligvis avdrag og renter på fellesgjeld, utgifter til strøm i fellesarealer, brøyting, forsikring på bygning, normalt vedlikehold o.l. 
Du må selv dekke alt innenfor dine vegger; strøm/oppvarming, innboforsikring, Internett/fiber/tv (det kan være at en minimumsløsning inngår i felles, så betaler man ekstra for mer "fart"). 

Sjekk boliger på Finn og les prospekter så lærer du mer om dette. :)

Anonymkode: d9773...9f2

Gjest Trudy1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fellesutgiftene i borettslag dekker vanligvis avdrag og renter på fellesgjeld, utgifter til strøm i fellesarealer, brøyting, forsikring på bygning, normalt vedlikehold o.l. 
Du må selv dekke alt innenfor dine vegger; strøm/oppvarming, innboforsikring, Internett/fiber/tv (det kan være at en minimumsløsning inngår i felles, så betaler man ekstra for mer "fart"). 

Sjekk boliger på Finn og les prospekter så lærer du mer om dette. :)

Anonymkode: d9773...9f2

Takk for svar, tror jeg formulerte meg feil. Jeg lurte på dei store uforutsette utgiftene som kan komme av at noe blir skadet, som et vann rør ryker eller strømmen ikke virker lengre og blir fort veldig dyr.

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor du bor eller hva slags leilighet du skal kjøpe, men jeg kan dele budsjett for mine to siste leiligheter:

1: Selveier

50m2 bygd i 2018, ingen fellesgjeld

1600 kr i fellesutg (inkl. oppvarming)

200 kr i strøm

800 kr i kommunale avgifter

150 kr innboforsikring

500 kr parkering

2: borettslag

90 m2 bygd i 1938, 200 000 kr i fellesgjeld

5200 kr i f.utg (inkl. kommunale avgifter, parkering og betaling fellesgjeld)

1000 kr i strøm og ved

150 kr innboforsikring

Vi har også livsforsikring som dekker 40G om en av oss skulle gå bort, den koster en del. Eier du alene tror jeg ikke det er nødvendig?

Vi bruker mye mer penger på vedlikehold og oppgraderinger i leiligheten fra 1938, enn den fra 2018. Kanskje 2000-3000 i mnd i gjennomsnitt. Det ryker noe støtt og stadig (noe er pusset opp, andre rom er ikke det). Forsikringen dekker ikke nødvendigvis slikt, spesielt ikke om det nærmer seg forventet levetid (f.eks oppvaskmaskin). Det dekker vel mest uhell og lignende, som store skader, vannlekkasje, brann o.l. Man er selv ansvarlig for småfeil på elektrisk anlegg, rør osv.

Borettslaget er ansvarlig for bygget ellers hos oss; fellesarealer, tak, loft, kjeller, pipe, yttervegger, terrasser og vinduer. Vi måtte selv betale for å fikse tett ventilasjon, gåen ytterdør og dekke på terrassen. 

Sameiet vi boddr i tok bare ansvar for fellesarealer og deler av fasaden, knuste vindu etter storm måtte vi ta selv.

Det er typisk mer personlig ansvar i sameier. Oppgraderinger betales ofte av alle sammen når det trengs, de tar ikke opp felleslån like ofte. Man står ofte for "driften" selv, som å stelle hage og vaske fellesarealer.

I borettslag eier laget (selskapet) hele bygningsmassen, men man gjør jo som man vil inne i sin leilighet. Mitt inntrykk er at det er langt vanligere å leie inn vaktmestere, vaskere og gartnere i borettslag, men det er sikkert fordi de bruker å være mye større enn mange sameier. Vårt borettslag har et digert parkanlegg, derfor er fellesutgiftene ganske høye.

Det er forskjeller mellom alle borettslag og alle sameier. Last ned et par prospekter (selv om du ikke er interessert i leiligheten) på begge deler og merk deg ulikhetene, slik blir du bedre forberedt :)

Anonymkode: 8ac4f...4ad

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser nå at du er mest opptatt av de "store" uforutsette utgiftene, my bad.

Det er dessverre mye man må ta for egen regning ja. Les vilkårene i innboforsikringen din, så ser du hva det dekker. Det er samme forsikring når du eier som når du leier.

For å unngå slike utgifter (i alle fall for en stund) kan du kjøpe nybygg. Da har de fleste bygningsdeler 5 års garanti, og utbygger må rette opp feilene. Etterpå er det mange år med svært lite vedlikehold, så lenge man tar godt vare på ting.

Jeg vil advare om at gamle boliger som er totalrenoverte også kan ha mange feil (de fleste pusses opp billigst mulig og med lite bruk av håndverkere), og man har dårligere rettigheter enn ved kjøp av nybygg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde i borettslagsleilighet et par år. Den eneste uforutsette utgiften var en radiator som røyk fordi vi fiklet med den (noe vi ikke burde ha gjort) under et oppussingsprosjekt. Kostet vel 10 000 kr å fikse.

Rør, bygningskroppen og utsiden tar borettslaget.

Det er viktig å finne et borettslag som har vært godt vedlikeholdt, slik at ikke fellesutgiftene plutsetlig går i været.

Anonymkode: d8c11...324

• Liker 2
Gjest Trudy1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hvor du bor eller hva slags leilighet du skal kjøpe, men jeg kan dele budsjett for mine to siste leiligheter:

1: Selveier

50m2 bygd i 2018, ingen fellesgjeld

1600 kr i fellesutg (inkl. oppvarming)

200 kr i strøm

800 kr i kommunale avgifter

150 kr innboforsikring

500 kr parkering

2: borettslag

90 m2 bygd i 1938, 200 000 kr i fellesgjeld

5200 kr i f.utg (inkl. kommunale avgifter, parkering og betaling fellesgjeld)

1000 kr i strøm og ved

150 kr innboforsikring

Vi har også livsforsikring som dekker 40G om en av oss skulle gå bort, den koster en del. Eier du alene tror jeg ikke det er nødvendig?

Vi bruker mye mer penger på vedlikehold og oppgraderinger i leiligheten fra 1938, enn den fra 2018. Kanskje 2000-3000 i mnd i gjennomsnitt. Det ryker noe støtt og stadig (noe er pusset opp, andre rom er ikke det). Forsikringen dekker ikke nødvendigvis slikt, spesielt ikke om det nærmer seg forventet levetid (f.eks oppvaskmaskin). Det dekker vel mest uhell og lignende, som store skader, vannlekkasje, brann o.l. Man er selv ansvarlig for småfeil på elektrisk anlegg, rør osv.

Borettslaget er ansvarlig for bygget ellers hos oss; fellesarealer, tak, loft, kjeller, pipe, yttervegger, terrasser og vinduer. Vi måtte selv betale for å fikse tett ventilasjon, gåen ytterdør og dekke på terrassen. 

Sameiet vi boddr i tok bare ansvar for fellesarealer og deler av fasaden, knuste vindu etter storm måtte vi ta selv.

Det er typisk mer personlig ansvar i sameier. Oppgraderinger betales ofte av alle sammen når det trengs, de tar ikke opp felleslån like ofte. Man står ofte for "driften" selv, som å stelle hage og vaske fellesarealer.

I borettslag eier laget (selskapet) hele bygningsmassen, men man gjør jo som man vil inne i sin leilighet. Mitt inntrykk er at det er langt vanligere å leie inn vaktmestere, vaskere og gartnere i borettslag, men det er sikkert fordi de bruker å være mye større enn mange sameier. Vårt borettslag har et digert parkanlegg, derfor er fellesutgiftene ganske høye.

Det er forskjeller mellom alle borettslag og alle sameier. Last ned et par prospekter (selv om du ikke er interessert i leiligheten) på begge deler og merk deg ulikhetene, slik blir du bedre forberedt :)

Takk for utfyllende svar. Det jeg har råd til er gamle leiligheter som sikkert kommer med litt problemer og. Men skal skjekke ut prospekter og se litt rundt.

Skrevet

Alt utenfor tar borettslag..inni må du betale for. Som om sikringsboksen må byttes, varmtvannsbereder, ting på badet el. Nå har vi bod i borettslag i 7 år og ikke har noe uforutsett utgifter ( en oppussing etc)

Skrevet

Husk at med Obos og borettslag må du ha lang ansiennitet..eller kommer du ha store vanskeligheter å kunne by...

Om du byr på en leilighet og en annen byr...men du byr over og vinner budrunden..kan du tape ved at du har for lite ansinitet 

Gjest Trudy1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ser nå at du er mest opptatt av de "store" uforutsette utgiftene, my bad.

Det er dessverre mye man må ta for egen regning ja. Les vilkårene i innboforsikringen din, så ser du hva det dekker. Det er samme forsikring når du eier som når du leier.

For å unngå slike utgifter (i alle fall for en stund) kan du kjøpe nybygg. Da har de fleste bygningsdeler 5 års garanti, og utbygger må rette opp feilene. Etterpå er det mange år med svært lite vedlikehold, så lenge man tar godt vare på ting.

Jeg vil advare om at gamle boliger som er totalrenoverte også kan ha mange feil (de fleste pusses opp billigst mulig og med lite bruk av håndverkere), og man har dårligere rettigheter enn ved kjøp av nybygg.

Det eneste jeg har råd til er nokk gamle boliger, det som er litt skummelt og. Vist jeg regner ut at lån og fellesutgifter er 8000 og 2000 i strøm, så har jeg bare 2000kr igjen utenom som kan spares til uforutsette utgifter. Er det nokk egentlig?

Skrevet

Du bør regne 1-2 % av leilighetens verdi i årlig vedlikehold, som dekker alt fra rørlegger til maling. Å kjøpe nybygg fordi man vil slippe unna vedlikeholdskostnader er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Før eller senere MÅ du bytte f.eks bad og kjøkken, rør, elektrisk, gulv etc. og det er mye bedre å planlegge for det enn å skyve det foran seg. Leiligheten din synker i verdi dersom du ikke vedlikeholder den.

AnonymBruker
Skrevet
Trudy1 skrev (1 time siden):

Har eid både liten borettslag leilighet og bor nå i større hus. Sistnevnte medfører MYE mer vedlikehold og risiko. Selv om huset ikke er veldig gammelt. Om jeg blir alene er jeg ikke i tvil om at jeg vil velge borettslag rekkehus eller blokkleilighet igjen. Mye tryggere og rimeligere i det lange løp.

Det er derimot store variasjoner hva borettslaget dekker og hvor hvor dyr fellesgjelden er. Så her er det viktig å sjekke ut nøye. Fellesgjeld på under 200 000 tusen, da altså mellom ca 1000-3000 i mnd er nok smartest. Da vil du få inkludert vedlikehold, billig hjelp av rørlegger, elektriker o.l ( Rør- og el. som går på fellesen dekker borettslaget) og ikke minst trygghet i at man alltid har formann og vaktmester en kan kontakte om noe skjer.

Så i ditt tilfelle vil jeg absolutt anbefale borettslag☺️

Anonymkode: 8fc5c...3ff

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (5 minutter siden):

Husk at med Obos og borettslag må du ha lang ansiennitet..eller kommer du ha store vanskeligheter å kunne by...

Om du byr på en leilighet og en annen byr...men du byr over og vinner budrunden..kan du tape ved at du har for lite ansinitet 

Hva betyr det? :) (ikke ts)

Anonymkode: 8488d...7b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva betyr det? :) (ikke ts)

Anonymkode: 8488d...7b2

Lang ansiennitet = tid man er medlem hos Obos

De som har vært medlem lengst, har flest rettigheter. Min venninne fikk overført moren hennes sin ansiennitet fra moren sin, og vant derfor budrunde på hennes første bolig kjøp. Hadde ikke moren vært medlem av obos, hadde venninnen min tapt budrunden. Men etter at hun vant budrunden, satt hun fortsatt nervøs helt til overtagelse av boligen, for når som helst kunne noen andre som hadde vært medlem av obos i flere år, komme å by mer og ‘’stjele’’ leiligheten fra henne 😅 Men dette gjelder bare obos leiligheter. Hvor man finner ut av om en leilighet har obos tilknytning, aner jeg ikke, noen andre som vet?

AnonymBruker
Skrevet
Trudy1 skrev (10 minutter siden):

Det eneste jeg har råd til er nokk gamle boliger, det som er litt skummelt og. Vist jeg regner ut at lån og fellesutgifter er 8000 og 2000 i strøm, så har jeg bare 2000kr igjen utenom som kan spares til uforutsette utgifter. Er det nokk egentlig?

Både lån og fellesutgifter på tilsammen 8000 kr tror jeg kan være utfordrende å få til, med mindre du kjøper ekstremt billig og har veldig lave felleskostnader. 

Anonymkode: dad1d...597

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Både lån og fellesutgifter på tilsammen 8000 kr tror jeg kan være utfordrende å få til, med mindre du kjøper ekstremt billig og har veldig lave felleskostnader. 

Anonymkode: dad1d...597

Spørs litt på hvor i Norge man kjøper 😅 

Hvor vil du bo ts?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Lang ansiennitet = tid man er medlem hos Obos

De som har vært medlem lengst, har flest rettigheter. Min venninne fikk overført moren hennes sin ansiennitet fra moren sin, og vant derfor budrunde på hennes første bolig kjøp. Hadde ikke moren vært medlem av obos, hadde venninnen min tapt budrunden. Men etter at hun vant budrunden, satt hun fortsatt nervøs helt til overtagelse av boligen, for når som helst kunne noen andre som hadde vært medlem av obos i flere år, komme å by mer og ‘’stjele’’ leiligheten fra henne 😅 Men dette gjelder bare obos leiligheter. Hvor man finner ut av om en leilighet har obos tilknytning, aner jeg ikke, noen andre som vet?

Har venner som har fått kjøpt OBOS-leilighet med ansiennitet på tre dager. Andre har kjøpt helt uten ansiennitet. 

Anonymkode: e5614...d94

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...