Veslafravest Skrevet 13. juli 2022 #1 Skrevet 13. juli 2022 Den videoen som viser at politiet står ute i gangen på skolen i Uvalde under masseskytingen, mens alle de stakkars barna blir slaktet ned - har gått så hardt innpå meg! Kan ikke forestille meg hvordan det må føles som mor å vite at hjelpen var rett ved barnet mitt, men ingen turte å redde h*n.... Politiet får vel ingen konsekvenser denne gangen heller tipper jeg 😢 2 1
Gjest McGjest Skrevet 16. juli 2022 #2 Skrevet 16. juli 2022 Som regel fremstår en situasjon annerledes når man står i den enn sett utenifra, i etterkant. Sannsynligvis er det momenter som var virkelige for de som viste seg å ikke stemme. Av de filmene jeg har sett høres ikke skyting i det de står utenfor klasserommet, da er det vel snakk om forhandlinger. Om man skulle forsøkt å gå inn der med en barrikadert gjerningsmann og masse barn, hadde det garantert medfødt dødsfall. Det finnes vel knapt noen som ikke hadde gått inn dersom de visste at barn ble drept der og da.. Men tiden får vise hva evalueringene viser. 7
Missy1 Skrevet 16. juli 2022 #3 Skrevet 16. juli 2022 Gjest McGjest skrev (1 time siden): Som regel fremstår en situasjon annerledes når man står i den enn sett utenifra, i etterkant. Sannsynligvis er det momenter som var virkelige for de som viste seg å ikke stemme. Av de filmene jeg har sett høres ikke skyting i det de står utenfor klasserommet, da er det vel snakk om forhandlinger. Om man skulle forsøkt å gå inn der med en barrikadert gjerningsmann og masse barn, hadde det garantert medfødt dødsfall. Det finnes vel knapt noen som ikke hadde gått inn dersom de visste at barn ble drept der og da.. Men tiden får vise hva evalueringene viser. De har fjernet lydene av skuddene og de skrikende ungene, av hensyn til de pårørende. Politiet stod i gangen i over en time før de gjorde noe. Han ene politimannen tok seg også tid til å sprite hendene sine mens barna ble drept 4 3
Gjest McGjest Skrevet 16. juli 2022 #4 Skrevet 16. juli 2022 Missy1 skrev (15 minutter siden): De har fjernet lydene av skuddene og de skrikende ungene, av hensyn til de pårørende. Politiet stod i gangen i over en time før de gjorde noe. Han ene politimannen tok seg også tid til å sprite hendene sine mens barna ble drept Det ene og lest kjente jeg så hører man politifolkene prate, men har du link? Bare så vi snakker om samme klipp? 1
Missy1 Skrevet 16. juli 2022 #5 Skrevet 16. juli 2022 Gjest McGjest skrev (12 minutter siden): Det ene og lest kjente jeg så hører man politifolkene prate, men har du link? Bare så vi snakker om samme klipp? Her er videoen jeg først så. Her sier de at de har redigert bort lydene av skuddene og barnas skrik https://vm.tiktok.com/ZMNm4MxGX/?k=1 fant denne videoen da jeg lette etter den over. Her er ikke lydene fra skuddene redigert bort. https://vm.tiktok.com/ZMNmXErjq/?k=1 som du ser er det aktiv skyting mens politiet bare henger i korridoren og venter. 1 3
Gjest McGjest Skrevet 16. juli 2022 #6 Skrevet 16. juli 2022 Var samme video ja. I samme video ser man at en av de første betjentene ble truffet av noe, så ikke unaturlig at de trekker seg tilbake. Og i det de senere entrer skytes det flere titalls skudd. Igjen må man få klarhet i hva de som var på stedet visste før man kritiserer at de ikke entret med en gang. De kan ha trodd at det ikke var barn der og at gjerningsmannen kun skjøt mot de, eller noe annet som at det feks var sprengstoff inne i rommet. Det blir jo å balansere at x antall barn blir drept om man står utenfor kontra hvor mange som blir drept om man går inn. Å stå midt i noe sånt gir helt andre forutsetninger for å analysere informasjon enn å sitte trygt i sofaen å se på i ettertid. 7
Missy1 Skrevet 16. juli 2022 #7 Skrevet 16. juli 2022 Gjest McGjest skrev (1 minutt siden): Var samme video ja. I samme video ser man at en av de første betjentene ble truffet av noe, så ikke unaturlig at de trekker seg tilbake. Og i det de senere entrer skytes det flere titalls skudd. Igjen må man få klarhet i hva de som var på stedet visste før man kritiserer at de ikke entret med en gang. De kan ha trodd at det ikke var barn der og at gjerningsmannen kun skjøt mot de, eller noe annet som at det feks var sprengstoff inne i rommet. Det blir jo å balansere at x antall barn blir drept om man står utenfor kontra hvor mange som blir drept om man går inn. Å stå midt i noe sånt gir helt andre forutsetninger for å analysere informasjon enn å sitte trygt i sofaen å se på i ettertid. Det kom forsterkninger, men fortsatt hang de bare i korridoren og hørte på at barna ble drept. Politiet har sikkerhetsutstyr, skuddsikre vester, hjelmer og skjold!!! Barna er hjelpesløse!!! Det tok over en time før de gjorde noe… det er helt sykt!! Ikke bare ble mange barn drept i løpet av denne tiden, men de overlevende har blitt traumatisert for livet. 5 1 3
Gjest McGjest Skrevet 16. juli 2022 #8 Skrevet 16. juli 2022 Missy1 skrev (6 minutter siden): Det kom forsterkninger, men fortsatt hang de bare i korridoren og hørte på at barna ble drept. Politiet har sikkerhetsutstyr, skuddsikre vester, hjelmer og skjold!!! Barna er hjelpesløse!!! Det tok over en time før de gjorde noe… det er helt sykt!! Ikke bare ble mange barn drept i løpet av denne tiden, men de overlevende har blitt traumatisert for livet. Som sagt kan det være elementer her som ikke har kommet frem. Sjeldent lurt å reagere på den aller første informasjonen som kommer ut, det er som regel mer og mer utfyllende informasjon på vei. 5
Gjest Bildet Skrevet 16. juli 2022 #9 Skrevet 16. juli 2022 Veslafravest skrev (På 13.7.2022 den 20.23): Den videoen som viser at politiet står ute i gangen på skolen i Uvalde under masseskytingen, mens alle de stakkars barna blir slaktet ned - har gått så hardt innpå meg! Kan ikke forestille meg hvordan det må føles som mor å vite at hjelpen var rett ved barnet mitt, men ingen turte å redde h*n.... Politiet får vel ingen konsekvenser denne gangen heller tipper jeg 😢 Kan ikke forvente at folk med lave lønninger skal ta selvmord på jobb.
lillevill Skrevet 16. juli 2022 #10 Skrevet 16. juli 2022 Åh fy. Jeg orker ikke se klippet. Men dette kan jeg knapt forstå. 2
Loboto Skrevet 16. juli 2022 #11 Skrevet 16. juli 2022 Og hadde de gått inn og blitt slaktet de også og gjerningspersonen dro videre og slaktet enda flere ville politiet fått kjeft for å gjøre en for dårlig jobb da også. En skarp aksjon må.alltid planlegges å utføres trinnvis. Om ikke setter man mange flere liv i fare 1
Drizzt Skrevet 16. juli 2022 #12 Skrevet 16. juli 2022 Veslafravest skrev (På 13.7.2022 den 20.23): Den videoen som viser at politiet står ute i gangen på skolen i Uvalde under masseskytingen, mens alle de stakkars barna blir slaktet ned - har gått så hardt innpå meg! Kan ikke forestille meg hvordan det må føles som mor å vite at hjelpen var rett ved barnet mitt, men ingen turte å redde h*n.... Politiet får vel ingen konsekvenser denne gangen heller tipper jeg 😢 Ordføreren i Uvalde sa det: Det er den verste håndteringen av en krise fra politiet sin side. Utilgivelig. Drittungen gikk fritt rundt og drepte 1 etter 1 mens politiet sto ute og vurderte om de skulle gå inn. Analogisk norske politikere som venter ''ute'' om vurderer om de skal gjøre noe mens folket lider, sulter, fryser og sliter med å betale regninger med helt vanlig lønn. En fattig trøst er at drittungen er død og aldri kan skade noen igjen. 5 1
Blitz21 Skrevet 16. juli 2022 #13 Skrevet 16. juli 2022 Veslafravest skrev (På 13.7.2022 den 20.23): Den videoen som viser at politiet står ute i gangen på skolen i Uvalde under masseskytingen, mens alle de stakkars barna blir slaktet ned - har gått så hardt innpå meg! Kan ikke forestille meg hvordan det må føles som mor å vite at hjelpen var rett ved barnet mitt, men ingen turte å redde h*n.... Politiet får vel ingen konsekvenser denne gangen heller tipper jeg 😢 de er feiginger og burde miste jobben. de hadde faktisk bare én jobb og klarte den ikke. 4 1
Brunello Skrevet 31. juli 2022 #14 Skrevet 31. juli 2022 Blitz21 skrev (På 16.7.2022 den 22.56): de er feiginger og burde miste jobben. de hadde faktisk bare én jobb og klarte den ikke. Det er ikke politiets jobb å risikere eget liv uansett situasjon.
Gjest FlyingHigh Skrevet 31. juli 2022 #15 Skrevet 31. juli 2022 Blitz21 skrev (På 16.7.2022 den 22.56): de er feiginger og burde miste jobben. de hadde faktisk bare én jobb og klarte den ikke. Jeg tror det å være politi i USA handler om å ha stor makt. Man trenger ikke engang utdannelse for å bli politi. Kanskje et kurs og litt trening i å holde et våpen, men uten om det kan HVEM SOM HELT kalle seg politi. I motsetting til Norge f.eks hvor det er strenge psykiske og fysiske krav om å i det hele tatt komme inn på politihøyskolen som er en masterutdannelse. I USA trenger man ikke engang high school diploma, bare en GED og rent rulleblad. Ganske sykt egentlig.
Gjest FlyingHigh Skrevet 31. juli 2022 #16 Skrevet 31. juli 2022 (endret) Brunello skrev (7 minutter siden): Det er ikke politiets jobb å risikere eget liv uansett situasjon. Hva mener du politiet skal gjøre hvis de blir tilkalt til en "farlig situasjon da"? Stå å se på?????????? De er trent til det. Hverfall her i Norge. De har valgt å bli politi. Det kommer med en viss risiko. Mener du det samme om brannvesnet også??? Skal de bare så å se på at folk dør i branner???? Endret 31. juli 2022 av FlyingHigh
Brunello Skrevet 31. juli 2022 #17 Skrevet 31. juli 2022 FlyingHigh skrev (Akkurat nå): Hva mener du politiet skal gjøre hvis de blir tilkalt til en "farlig situasjon da"? Stå å se på?????????? De er trent til det. Hverfall her i Norge. De har valgt å bli politi. De kommer med en viss risiko. De skal legge en plan for raskest mulig å avslutte situasjonen på en trygg måte for seg selv og andre. Da må man først se an situasjonen. 2
AnonymBruker 42 Skrevet 31. juli 2022 #18 Skrevet 31. juli 2022 Blitz21 skrev (På 16.7.2022 den 22.56): de er feiginger og burde miste jobben. de hadde faktisk bare én jobb og klarte den ikke. Hva var den ene "jobben" deres, og hvordan mener Mr.Blitz at den skulle vært utført, og hva gjorde de feil? ? 🤪 Sånn helt konkret? FlyingHigh skrev (28 minutter siden): Hva mener du politiet skal gjøre hvis de blir tilkalt til en "farlig situasjon da"? Stå å se på?????????? De er trent til det. Hverfall her i Norge. De har valgt å bli politi. Det kommer med en viss risiko. Mener du det samme om brannvesnet også??? Skal de bare så å se på at folk dør i branner???? Dette er en veldig uoversiktlig situasjon. Man kan ikke bare sparke inn en dør sånn som på film, storme inn på rekke og rad i ett rom fylt med gisler (uvisst) og en væpnet person, og håpe at ting "går seg til" , vettu. Greit å være etterpåklok altså, men du må da ha litt perspektiv på ting og innsikt i hvordan slike situasjoner håndteres og utvikler seg med og uten uforutsette komplikasjoner... De er trent på dette (som du sier) - det er jo åpenbart ikke du 1
William_Wankteron Skrevet 31. juli 2022 #19 Skrevet 31. juli 2022 (endret) Ja, det er jo bra dere begynner å våkne opp til at dette faktisk skjer og er langt fra første gangen slike ting hender. Media har jo som vanlig en helt annen spinn på det enn de som faktisk var der forteller, såklart. Lurer på hvor mye rart vi ville sett i Waco eller Ruby Ridge om folk hadde hatt mobiltelefoner med kamera på den tiden. Endret 31. juli 2022 av William_Wankteron
jabx Skrevet 4. august 2022 #20 Skrevet 4. august 2022 Brunello skrev (På 31.7.2022 den 19.06): De skal legge en plan for raskest mulig å avslutte situasjonen på en trygg måte for seg selv og andre. Da må man først se an situasjonen. Ikke nødvendigvis. I en PLIVO-aksjon skal de konfrontere gjerningspersonen så raskt som mulig. Det betyr at de må godta at dette går på bekostning av egensikkerhet til en viss grad. De skal selvsagt ikke styrte hodeløst inn og håpe på det beste, men de kan heller ikke stå og klø seg i ræva mens de tenker og grubler på hva de skal gjøre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå