AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #1 Skrevet 13. juli 2022 Synes du det er så bra som det kan få blitt? Eller er det rom for klare forbedringer? Tenker på alt fra akuttilbud til de ansatte i seg selv. Anonymkode: f381c...39e
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #3 Skrevet 13. juli 2022 Norsk psykisk helsevern er helt elendig.. Like elendig som nav. De ansatte gjør nok så godt de kan. Anonymkode: 57eb4...1f4 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #4 Skrevet 13. juli 2022 Uten tvil rom for forbedringer Anonymkode: e8b6f...254 6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #5 Skrevet 13. juli 2022 All den tid vi har skyhøy rate på folk som dreper seg selv, er det langt fra godt nok. Det varierer likevel litt etter hvor man bor. Anonymkode: d1f8f...1dd 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #6 Skrevet 13. juli 2022 Poliklinikk - kommer an på behandler. Akutt- og døgnavdeling: Ubrukelig. Ingen behandling, bare oppbevaring. Anonymkode: c8296...673 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #7 Skrevet 13. juli 2022 Psykiatrien i Norge fungerer omtrent som Lotto. Er man virkelig heldig får man en god behandler, men for de fleste er det som å hive penger ut vinduet. Etter et mislykket selvmordsforsøk ble jeg sendt fra intensiven til psykiatrisk avd. To dager etter var jeg ute med lovnad om behandler på poliklinikken. Etter kort tid hjemme ble jeg oppringt av ei dame som sukket og stønnet over den lange ventelista det var for behandler. Hun lurte på om jeg virkelig trengte oppfølging? Jeg har vel egentlig aldri trengt det mer ... men det endte med at jeg sa fra meg plassen. Leste senere i journalen at jeg selv hadde valgt å ikke fortsatt stå på ventelista. Jeg burde selvsagt stått opp for meg selv, men så langt nede som jeg var da klarte jeg ikke det. I dag tenker jeg det er så råttent som det går an. Anonymkode: fc237...96d 1 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #8 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Poliklinikk - kommer an på behandler. Akutt- og døgnavdeling: Ubrukelig. Ingen behandling, bare oppbevaring. Anonymkode: c8296...673 Ja det er jo fordi innleggelser er noe man er på når det er svært akutt og da er man uansett så dårlig og ustabil at man vil ikke ha nytte av behandling! Og folk skal ikke bo på sykehus, de skal bo hjemme og få behandling hjemme. Det er målet. Anonymkode: 2a6b8...972
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #9 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Psykiatrien i Norge fungerer omtrent som Lotto. Er man virkelig heldig får man en god behandler, men for de fleste er det som å hive penger ut vinduet. Etter et mislykket selvmordsforsøk ble jeg sendt fra intensiven til psykiatrisk avd. To dager etter var jeg ute med lovnad om behandler på poliklinikken. Etter kort tid hjemme ble jeg oppringt av ei dame som sukket og stønnet over den lange ventelista det var for behandler. Hun lurte på om jeg virkelig trengte oppfølging? Jeg har vel egentlig aldri trengt det mer ... men det endte med at jeg sa fra meg plassen. Leste senere i journalen at jeg selv hadde valgt å ikke fortsatt stå på ventelista. Jeg burde selvsagt stått opp for meg selv, men så langt nede som jeg var da klarte jeg ikke det. I dag tenker jeg det er så råttent som det går an. Anonymkode: fc237...96d Ble du frisk på egenhånd? Anonymkode: 2a6b8...972 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #10 Skrevet 13. juli 2022 Man trenger flere stillinger i spesialisthelsetjenesten samt bygge ut 1.linjetjenesten ytterligere. Nedleggelsen av døgnplasser er en tragedie. Hilsen ansatt. Anonymkode: 643ac...608 8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #11 Skrevet 13. juli 2022 Jeg er blant de heldige som fikk godt tilbud da jeg først spurte om det. Da slet jeg med akutte selvmordstanker og slik jeg har forstått det så er det ofte det man må ha for å få hjelpen man trenger. Dessverre. For min del er det verste jeg har opplevd at ikke lærere og barnehageansatte fanget opp problemene mine da jeg var barn. For det hadde vært uendelig mye bedre om problemene ble tatt tak i da enn i voksen alder når jeg endte med et svært selvdestruktivt liv pga min barndom. Det var mange tegn da jeg var barn på at ting ikke var som det skulle. Viser kanskje også hvor viktig det er med flinke folk i barnehage og skole og hvor viktig det er at barn lærer om psykisk helse. Det hadde spart meg for mye lidelse og samfunnet hadde hatt meg i arbeid i stedet for på trygd. Anonymkode: c8c0f...942 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #12 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja det er jo fordi innleggelser er noe man er på når det er svært akutt og da er man uansett så dårlig og ustabil at man vil ikke ha nytte av behandling! Og folk skal ikke bo på sykehus, de skal bo hjemme og få behandling hjemme. Det er målet. Anonymkode: 2a6b8...972 Det er ikke det jeg snakker om. Når du kommer dit i en krise så er det normalt å få en samtale som har et preg av profesjonalitet. Ikke snakke om favoritt tv serier og om baking for det er det miljøterapeuten er så glad i. Når jeg sier behandling så mener jeg reelle samtaler som faktisk er relevant for problemet man er der for. Ikke svada om miljøterapeutens liv og hverdag. Anonymkode: c8296...673 4
neon_sun Skrevet 13. juli 2022 #13 Skrevet 13. juli 2022 Etter den nye loven kom er det blitt mye dårligere psykisk helsevern. Pasientene er veldig, veldig mye mer syke under innleggelse på tvang, noe som igjen fører til at tilfriskningen drar ut. I tillegg er det mange som absolutt burde vært innlagt som ikke blir det pga samtykkekompetansen står så sterkt. Det, kombinert med dårlig økonomi og bemanning, gjør at psykisk helsevern i Norge blir dårligere og dårligere. Dette spiraliserer seg ned til motivasjonen til de ansatte. Det er mye å ta tak i, men det skjer nok ikke med det første. 6
Purple_Pixiedust Skrevet 13. juli 2022 #14 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke det jeg snakker om. Når du kommer dit i en krise så er det normalt å få en samtale som har et preg av profesjonalitet. Ikke snakke om favoritt tv serier og om baking for det er det miljøterapeuten er så glad i. Når jeg sier behandling så mener jeg reelle samtaler som faktisk er relevant for problemet man er der for. Ikke svada om miljøterapeutens liv og hverdag. Anonymkode: c8296...673 Da har du nok vært uheldig. Her jeg hører til er det noen som egentlig er helt ubrukelig de sitter kun på vaktrommet og sier knapt hei. Men det er også de som tar seg skikkelig tid hvor vi både snakker om løst og fast, går eller kjører tur, og snakker om det som er vanskelig. I tillegg får jeg jo samtale med behandler. Vanligvis hver dag under innleggelsen. Nå er ikke min behandler her og fokus er uansett å behandle hypomani og ikke mine underliggende problemer så da trenger jeg ikke det hver dag. Men jeg får det hvis jeg spør om det. Så du må ha vært uheldig. Jeg har vært på flere avdelinger og alle stedene er det regelmessige/daglige samtaler.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #15 Skrevet 13. juli 2022 Jeg tror ikke de fleste her forstår hvordan det fungerer. Psykisk helse er ikke noe som er skapt i et vakuum. Det er en byråkratisk enhet som er en del av et enda større byråkrati, som formes av den kulturen vi har i landet. Kulturen vi har er at alt skal "tjenes" penger på (penger spart er penger tjent). Det vil si at forskjellige etater, også psykisk helse, bare gjør det de er lovpålagt å gjøre (noen ganger ikke det en gang), men ikke mer enn det. Mer enn det er å bruke opp budsjett som allerede er for små til å kunne drive forsvarlig. Det gjelder ikke bare psykisk helse. Det gjelder alt i samfunnet. Det gjøres bare det som er lovpålagt, det som må gjøres. Men ikke mer. Statsforvalteren har heller ingen sanksjonsmuligheter overfor psykisk helse, eller andre etater. Derfor kan psykisk helse drive på som de vil, ustaffet. Anonymkode: a8ea7...1b2 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #16 Skrevet 13. juli 2022 Regjeringen driver med helsepropaganda i dette landet. Skryter det opp i skyene og så er det egentlig helt ræva på de fleste områder. Norsk helsevesen trenger en grundig oppgradering og utviding på alt. Det som er bra er jo det at om du blir akutt alvorlig sjuk så får du hjelp. Men det holder ikke. Hvordan kan det være så lett å gi bort milliarder på all mulig annen unødvendig tull og fjas når det trengs SÅ mye i det norske helsevesen. Anonymkode: f8c8e...37d 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #17 Skrevet 13. juli 2022 Fikk avslag på traumebehandling via DPS etter 13 års psykisk og noen ganger fysisk vold/mishandling av min ekssamboer. Har fått time hos psykolog med refusjonsavtale om ganske nøyaktig 1 år..... Say no more Anonymkode: 44762...f1a 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #18 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fikk avslag på traumebehandling via DPS etter 13 års psykisk og noen ganger fysisk vold/mishandling av min ekssamboer. Har fått time hos psykolog med refusjonsavtale om ganske nøyaktig 1 år..... Say no more Anonymkode: 44762...f1a Det er helt forferdelig...men jeg tror de ansatte på dps syns det er vanskelig å avvise folk. Vet at de som avviser gjør det med tungt hjerte. Vet du hvem som styrer og bestemmer over dps? Kanskje jeg skal ta en telefon. Anonymkode: 57eb4...1f4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #19 Skrevet 13. juli 2022 Jeg synes det er bra, fordi jeg får god hjelp. Men det er uten tvil rom for forbedringer på et systematisk nivå. Anonymkode: b93a5...38a 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #20 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg synes det er bra, fordi jeg får god hjelp. Men det er uten tvil rom for forbedringer på et systematisk nivå. Anonymkode: b93a5...38a Ja, når man først får god hjelp er det jo kjempebra. Det som er dumt er alle som trenger den hjelpen som ikke får den. Anonymkode: 57eb4...1f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå