Gå til innhold

Må man egentlig spise middag hver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har blitt innprentet i hele barndommen og ungdomstiden  at man må spise middag hver dag, det er ikke bra å droppe det. Men er det egentlig sånn? Vurderer å droppe middag noen dager i uka, bor alene og er vel litt lat akkurat på det området. Men så føler jeg det blir feil å droppe det noen ganger. Spiser du middag hver dag?

Anonymkode: 33956...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Må ikke spise middag nei.

Det en bør, er å passe på å spise variert mat, godt med grønt, rent kjøtt og fisk mm.

Men det kan en jo spise gjennom dagen, enten til lunsj, mindre mellommåltid eller bare knaske på ting rett ut av kjøleskapet.

Dårlig på å lage fiskemiddager f.eks. Men passer på å spise makrell og laks på brødskiva flere dager i uka.

Anonymkode: 3f162...49e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må ikke ha middag hver dag nei. Helt mulig å droppe middag. Men det er bedre å droppe brødmåltid og heller bare spise middag, dersom middagen er hjemmelaget. Mer næringsrikt og variert. I det norske kostholdet, hvor brødmat (ferdig brød som gjerne er ultraprosessert og pålegg som også ofte er ultraprosessert) så er det middagen som for mange gir variasjon og råvarebasert mat. 

Men sånn helt konkret så er det totalen av mat du spiser som er viktig. Så hva som er optimalt for deg kan man ikke vite uten å se på totalen. 

Anonymkode: f90da...e1e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, man må ikke ha det hver dag. Men jeg merker på kroppen om jeg går lenge uten skikkelig middag. Blir trøtt og slapp.

Anonymkode: ae40d...1e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Har blitt innprentet i hele barndommen og ungdomstiden  at man må spise middag hver dag, det er ikke bra å droppe det. Men er det egentlig sånn? Vurderer å droppe middag noen dager i uka, bor alene og er vel litt lat akkurat på det området. Men så føler jeg det blir feil å droppe det noen ganger. Spiser du middag hver dag?

Nei, kroppen har ikke noe behov for en "middag", om du da mener et varmt og stort måltid.

Og nei, jeg spiser ikke slik middag hver dag, det hender det bare blir noen brødskiver eller annet. Jeg hopper altså ikke over måltidet rundt middagstider, men lager ikke mye ut av det.

Da jeg var liten var det relativt vanlig å ha en dag i uken hvor det ikke var "ordentlig" middag. Tror de fleste av oss har overlevd ganske greit.

Anonymkode: b58bb...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo spise hva som helst til middag da. Appelsin, bolle, sjokolade...

Anonymkode: 31889...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi trenger energi, vitaminer og litt diverse slikt. Om du får det du trenger fra en brødskive med div. pålegg, eller noe annet, så kan du fint droppe alt annet du måtte anse som middag.

Anonymkode: b58bb...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må man ikke det. Så lenge man har et relativt sunt og variert kosthold, så må det jo ikke være i form av varm mat uten brød. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Nei, man kan jo lage noe annet om man synes det er enklere eller bytte om på måltidene.

Jeg ville ikke ha hoppet over måltidet om du ikke får nok mat på de andre måltidene. Ikke alltid jeg gidder å lage et varmt måltid, men spiser jo måltider sånn at jeg får nok mat.

Det er vel en av fordelene med å bo alene. At man da kan bestemme hva en vil spise uten innblanding fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud nei, er så lei det gnålet om middag. Idag ble det en tortilla med smøreost, igår ble det 3 knekkebrød, helt innafor. Skal ikke gå sulten, men tilpasser det til energinivået den dagen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor må man det? Og hvor er fornuften til å tenke selv? Det hender at jeg ikke spiser middag, nå også litt pga prisene blir dyrere. Kan f.eks spise noe jeg baker selv, eller bare noe enkelt.

Det er billigere og det er lettere i hverdagen. Men nå er det bare meg og partneren min da, ingen barn. 

Syns det er godt de dagene uten mas og kjas med middag.

Anonymkode: 23837...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lager bare middag når barna er hos meg. Jeg har 70% samvær.

Anonymkode: 262d0...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei jeg elsker middag, høydepunktet mitt matmessig. Men jobber seinvakt 3-4 ganger i uka og da blir det sjelden ordentlig middag. Går fint det også selv om jeg ikke liker brødmat særlig godt,så prøver ta med litt annet å spise på jobb.

Anonymkode: 1853f...341

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du med middag? Selv tenker jeg næring og et måltid.

Dette kan du sette sammen på mange måter, bestående av karbo, fett og proteiner

Veldig enkelt. Brødskiver OG påleggsmat er IKKE god næring. Det er jo grunnen til at nordmenn ligger på toppen med tarmkreft i norden.

Anonymkode: 8e626...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Man må ikke det nei 😊 jeg elsker middagsmat og er utrulig glad i å lage mat så jeg spiser alltid middag. 

Anbefaler lompepizza på late dager🤩

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med middag? Selv tenker jeg næring og et måltid.

Dette kan du sette sammen på mange måter, bestående av karbo, fett og proteiner

Veldig enkelt. Brødskiver OG påleggsmat er IKKE god næring. Det er jo grunnen til at nordmenn ligger på toppen med tarmkreft i norden.

Anonymkode: 8e626...60b

Dette kan du gjerne dokumentere. Takk.

Jeg er absolutt ikke noen fan av for mye brødmat i kosten, men det er jonganske utrolig om du har forsket på det og funnet at dette er grunnen. Siden ingen egentlig vet.

Anonymkode: 53366...cde

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, men middag hver dag er en fin måte å sikre at man får i seg næringsstoffene kroppen trenger. Om man bare har middag 3 dager i uka og bare en av de er fisk f.eks, kan man få mangel på det. Eller om man ikke spiser kjøtt unntatt 1 middag i uka, og ikke kompenserer med annen mat med lignende næring som feks jern. 

Anonymkode: 26940...1a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men middag hver dag er en fin måte å sikre at man får i seg næringsstoffene kroppen trenger. Om man bare har middag 3 dager i uka og bare en av de er fisk f.eks, kan man få mangel på det. Eller om man ikke spiser kjøtt unntatt 1 middag i uka, og ikke kompenserer med annen mat med lignende næring som feks jern. 

Anonymkode: 26940...1a6

Spiser man noen skiver med leverpostei og makrell i tomat er ikke dette noe problem. Eller sushi. Eller sardiner. Eller egg hver dag. Finnes jo ørten måter å få i seg fisk annet enn standard middag.

Det er ikke bare til middag man kan få i seg viktige næringsstoffer.

Anonymkode: 53366...cde

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig greit å få i seg grønnsaker, fisk og uprosessert kjøtt/proteiner! Spesielt om man spiser mye brødmat. Men en omelett med grønnsaker er like bra for kroppen som kylling m/grønnsaker. Det man bør unngå er kjøttdeig/bacon eller pølser mer enn 1-2 d/uken (om man ønsker å følge Helsedirektoratet sine anbefalinger om kreftforebygging. 

Anonymkode: 00d7e...93e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...