Gå til innhold

Mads Theodor (23) er statsløs og uten legitimasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mamma er britisk statsborger. Hun er født i Norge, og fikk sitt britiske statsborgerskap av sin britiske far. Så lenge hun ikke var født i England, får ikke hun videreført sitt britiske statsborgerskap til meg. Jeg er født i Norge. Pappa er helnorsk. De var ikke gift. Ifølge Norge skal jeg følge statsborgerskapet til mora min. I England eksisterer jeg ikke, for ifølge engelske lover skal jeg ha min fars norske statsborgerskap. Jeg har ingen legitimasjon. Jeg hadde et gammelt bankkort, men det mistet jeg i en flytteprosess.

– Jeg er 23 år gammel, og den teknologien jeg bruker nå er den som ble brukt på 1990-tallet. Alt er digitalisert i samfunnet. Jeg får heller ikke handlet på nett. Og Vipps får jeg ikke. Jeg kan heller ikke få bestilt med en kinobillett. Jeg føler meg ekskludert. Alt krever legitimasjon. Som jeg ikke har.

https://www.gd.no/mads-theodor-23-er-statslos-og-uten-legitimasjon/s/5-18-1590112

Men hvorfor vente til man er 23 med å få ordnet norsk statsborgerskap?????

Anonymkode: ba1c0...087

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mads Theodor Parton søkte i februar. La ved fødselsattest og plettfri vandelsattest. Søkte gjennom politiet, og søknaden gikk derfra og til UDI. Parton hevder UDI ikke finner søknaden hans. Parton har kvittering på søknaden, men heller ikke han finner den når han søker opp referansenummeret.

Anonymkode: ba1c0...087

Skrevet

Alternativ overskrift: Ubrukelige foreldre klarte ikke å ordne en viktig formalitet for barnet sitt i løpet av 18 år :vetikke: 

Nå får jeg ikke lest artikkelen, men ut fra det som står i tråden høres dette merkelig ut på så mange måter. Ikke minst hvorfor og hvordan det ikke har vært et problem eller blitt ordnet før. Men hvis hverken han eller UDI finner den påståtte søknaden, er det vel bare å søke på nytt?

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

hvordan har han klart å skaffe seg for eksempel en utdannelse eller jobb og steder å bo dersom man ALDRI har vært statsborger noen steder?? 

går man på barneskole / ungdomsskole / videregående, og så videre så kreves det vel å ha sånne formalia i orden før man får gjort noe som helst?       

Anonymkode: ae6ca...b15

Skrevet
Daria skrev (2 timer siden):

Men hvis hverken han eller UDI finner den påståtte søknaden, er det vel bare å søke på nytt?

Det slår meg som en opplagt løsning på problemet. Det er ihvertfall mer fruktbart enn å sutre i media 

Skrevet

Du er født i Norge og pappa er norsk - da får du fars statsborgerskap fordi barna får statsborgerskap fra sine foreldre, ikke bare fra mor.

Det er veldig vanskelig å tro at han har gått 23 år som statsløs og har fått utdanning og til og med bankkort og norsk fødsel- og personnummer. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (11 minutter siden):

Du er født i Norge og pappa er norsk - da får du fars statsborgerskap fordi barna får statsborgerskap fra sine foreldre, ikke bare fra mor.

Det er veldig vanskelig å tro at han har gått 23 år som statsløs og har fått utdanning og til og med bankkort og norsk fødsel- og personnummer. 

Hvis du sjekker reglene gjelder ikke det for barn født før 2006. Se linken jeg postet i forrige innlegg. 

Anonymkode: 14196...5e2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvordan har han klart å skaffe seg for eksempel en utdannelse eller jobb og steder å bo dersom man ALDRI har vært statsborger noen steder?? 

går man på barneskole / ungdomsskole / videregående, og så videre så kreves det vel å ha sånne formalia i orden før man får gjort noe som helst?       

Må vel ikke være norsk statsborger for å få skoleplass?

Her har vi barn av fremmedarbeidere, flyktninger osv som går på barneskolen. Den tyske legen som er her i vikariat får jo skoleplass til ungene sine, uten at de må skifte statsborgerskap?

Anonymkode: 38ea9...447

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Må vel ikke være norsk statsborger for å få skoleplass?

Her har vi barn av fremmedarbeidere, flyktninger osv som går på barneskolen. Den tyske legen som er her i vikariat får jo skoleplass til ungene sine, uten at de må skifte statsborgerskap?

Det er forskjell på å ikke være norsk statsborger og ikke ha noe statsborgerskap. Veldig mange rettigheter og muligheter i samfunnet er knyttet til hvilket statsborgerskap du har - er du på papiret statsløs, er det en del man ikke har tilgang på.

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (23 minutter siden):

Det er forskjell på å ikke være norsk statsborger og ikke ha noe statsborgerskap. Veldig mange rettigheter og muligheter i samfunnet er knyttet til hvilket statsborgerskap du har - er du på papiret statsløs, er det en del man ikke har tilgang på.

Ah, ja det er et poeng.

Men denne karen her har jo tydeligvis fått gått på norsk skole, fått seg jobb og bankkonto?

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvis du sjekker reglene gjelder ikke det for barn født før 2006. Se linken jeg postet i forrige innlegg. 

Poenget er at han aldri har vært statsløs, men har hatt norsk statsborgerskap gjennom sin far selv om foreldrene ikke har sent papirene før han ble 18. Det var bare et byråkratisk problemstilling. Han ville ikke fått nei.

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Poenget er at han aldri har vært statsløs, men har hatt norsk statsborgerskap gjennom sin far selv om foreldrene ikke har sent papirene før han ble 18. Det var bare et byråkratisk problemstilling. Han ville ikke fått nei.

Nei, han har ikke hatt norsk statsborgerskap, for han har aldri søkt om det. Poenget er nettopp at han IKKE fikk norsk statsborgerskap ved fødsel, fordi foreldrene ikke var gift. Så da er han faktisk statsløs. Hvordan foreldrene kan ha unngått å gjøre noe med dette før han ble 18, skjønner jeg virkelig ikke. Har han aldri hatt behov for pass? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nei, han har ikke hatt norsk statsborgerskap, for han har aldri søkt om det. Poenget er nettopp at han IKKE fikk norsk statsborgerskap ved fødsel, fordi foreldrene ikke var gift. Så da er han faktisk statsløs. Hvordan foreldrene kan ha unngått å gjøre noe med dette før han ble 18, skjønner jeg virkelig ikke. Har han aldri hatt behov for pass? 

Du misforsto det jeg skrev. 

For å være statsløs ved fødsel må begge foreldrene være statsløse.

Det er ikke tilfelle her. 

Han ble født med norsk statsborgerskap som han lett kunne få om foreldrene hadde sent nødvendige dokumenter da. Eller rettere sagt - han ble født 1 steg unna norsk statsborgerskap som han kunne fått hadde foreldrene bare sent nødvendige dokumenter. Det er ikke akkurat en søknad som utlendinger må gjøre, men byråkratisk formalitet.

Han kunne også fått britisk hadde mor ordnet dokumentene med ambassaden. Hans problem er en ren formalitet som ikke ble fulgt. 

AnonymBruker
Skrevet

Dumme foreldre som aldri skulle ha fått barn.

Anonymkode: c9a64...503

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg fikk heller aldri pass, før jeg fylte atten år faktisk. 

Grunnen til dette var selvfølgelig at vi aldri reiste utenlands i denne perioden. Foreldre tar seg vel neppe bryet med å bruke penger og tid på å skaffe pass, ettersom ungene aldri får noe "behov" for dette.      

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Grunnen til dette var selvfølgelig at vi aldri reiste utenlands i denne perioden. Foreldre tar seg vel neppe bryet med å bruke penger og tid på å skaffe pass, ettersom ungene aldri får noe "behov" for dette.      

Du hadde dog et statsborgerskap, right? Så ganske annerledes. 

Anonymkode: ede46...870

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (21 timer siden):

Du misforsto det jeg skrev. 

For å være statsløs ved fødsel må begge foreldrene være statsløse.

Det er ikke tilfelle her. 

Han ble født med norsk statsborgerskap som han lett kunne få om foreldrene hadde sent nødvendige dokumenter da. Eller rettere sagt - han ble født 1 steg unna norsk statsborgerskap som han kunne fått hadde foreldrene bare sent nødvendige dokumenter. Det er ikke akkurat en søknad som utlendinger må gjøre, men byråkratisk formalitet.

Han kunne også fått britisk hadde mor ordnet dokumentene med ambassaden. Hans problem er en ren formalitet som ikke ble fulgt. 

Nei, poenget er nettopp at han IKKE ble født med norsk statsborgerskap. Han kunne enkelt fått det gjennom å søke, ja, men det ble aldri gjort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Han her hadde vel halve familien i utlandet…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...