Gå til innhold

Vanlig at fastlege ikke undersøker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Lurer på om det er vanlig at fastlegen ikke ser eller kjenner, på magen, dersom man kommer inn for mageproblemer?

Er oppblåst, og sår/øm inni magen. Har blod i avføring (friskt), forstoppelse, kvalme, oppblåst, og er utrolig sliten. Har vært sånn i flere måneder, men blod i avføringen har jeg bare hatt i noen uker..

Jeg er fortsatt i 20 åra, så det er jo usannsynlig at det er kreft da. Men synes det er rart at han ikke undersøkte magen?

Anonymkode: 91a2e...5f2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du forklarte godt nok slik at legen ikke følte det var nødvendig?

Regner med at du fikk med hjem glass til å ha avføring + en 3 dagers avføringsprøve. 
Råd om å følge en diett kanskje? Blodprøver for å utelukke intoleranse for melkeprotein og gluten?

Ikke vær så dramatisk, om det er kreft vil ikke lege kunne kjenne det med å trykke på magen uansett. 

Anonymkode: cb9f5...cf8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tarmkreft er høyest uvanlig for personer under 40 år. Men legen burde nok i det minste tatt en rektal eksplorasjon for å kjenne inni endtearmen med en finger. Da kan man ofte (men ikke alltid, siden det kan være indre hemeroider) kjenne eventuelle hemeroider. 

Anonymkode: 41129...8c3

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og… det blodet er nok resultat av sprekk i endetarm etter at du har forsøkt å trykke ut hard avføring.  Spis mer fiber, drikk masse vann, få i deg bønner og linser slik at avføringstrangen kommer. Eller spis deg et godt krydret indisk måltid det pleier å få fart på magen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og… det blodet er nok resultat av sprekk i endetarm etter at du har forsøkt å trykke ut hard avføring.  Spis mer fiber, drikk masse vann, få i deg bønner og linser slik at avføringstrangen kommer. Eller spis deg et godt krydret indisk måltid det pleier å få fart på magen. 

Har man for hard avføring, er vel det siste man skal spise "mer fiber"? Da blir jo alt enda hardere og vanskeligere å få ut.

Anonymkode: c5897...cf6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Kanskje du forklarte godt nok slik at legen ikke følte det var nødvendig?

Regner med at du fikk med hjem glass til å ha avføring + en 3 dagers avføringsprøve. 
Råd om å følge en diett kanskje? Blodprøver for å utelukke intoleranse for melkeprotein og gluten?

Ikke vær så dramatisk, om det er kreft vil ikke lege kunne kjenne det med å trykke på magen uansett. 

Skriver jo at det er usannsynlig at det er kreft. Men lurte på om det var vanlig å ikke få fysisk undersøkelse.

Fått avføringsprøve ja

Anonymkode: 91a2e...5f2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to ganger kommet til legen med lignende symptomer. Begge gangene kjente han på magen, sendte meg på CT pga sterke magesmerter når han klemte på magen, tok blodprøver og den første gangen ba han meg ta med avføringsprøve. Første gangen ble jeg også sendt på gastroskopi etter at svarene på blodprøvene kom. Fant ut hva som var årsaken begge gangene.

Anonymkode: 62489...f63

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...