Gjest Payatoll Skrevet 17. november 2005 #1 Del Skrevet 17. november 2005 Hei Noen som vet hva som fungerer best, og er mest effektiv av disse to typene. Har selv noen panelovner i en nyinnkjøpt leilighet, men tror disse har vært her relativt lenge, og kanskje jeg tjener på å se etter noe nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 17. november 2005 #2 Del Skrevet 17. november 2005 Inneklimaet blir bedre av oljeovner fordi panelovner brenner støvet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 17. november 2005 #3 Del Skrevet 17. november 2005 Her er det store foskjeller på billig og dyrt for å si det sånn. Både på panel og på oljeovn. De billigste oljeovnene holder ikke så lenge og varmer ikke så bra. Det står kanskje 2000w på de, men så er det hvor mye effekt de kommer med da, noen gang ned til halvparten. Så har du de litt dyrere modellene som Delonghi sine feks. Som har tettere sider (større overflate og varmer bedre), veltesikring, kaldere sider (barnesikkert) og skorsteinseffekt, altså at varmen blir dratt fra gulvet og opp på sidene av disse (ser det om du ser på en slik ovn unantefra). Og på de dyreste så kan du stille inn som med en spareplugg, velge hvilke tider den skal slå seg på og av. Panelovner. Samme greia der egentlig. Siemen sine har varmeutslipp i front og ikke oppå og brenner ikke støv sånn som mange som har åpning på toppen. Spareplugger til panelovn vil jeg si nesten er et must om det ikke er folk i huset hele dagen og de er spart fort inn. En oljeovn tar lang tid før den blir ordentlig varm, men har varmen lenge etter at du skrur den av. Panelovn er motsatt, varmer mye hurtigere og blir fortere kald. Ang innemiljø så blir det ikke fult så tørt med oljeovn fremfor panel, men all oppvarming av bolig vil gjøre innemiljøet tørrere og en luftfukter er kjekt å ha i oppholdsrom. Funker fint hos oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #4 Del Skrevet 17. november 2005 Takk for utfyllende svar. Jeg tolker det slik at en får ofte det man betaler for Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaffegjesten Skrevet 17. november 2005 #5 Del Skrevet 17. november 2005 Nå er det slik at putter du 1000 eller 2000 watt inn i en ovn kommer det samme effekt ut også. Ingen watt går og gjemmer seg. Så kommer spørsmålet hvor du skal ha varmen og hvilken type varme. Med panelovner får du omtrent samme varme som med en oljeovn. Mange er ikke klar over forskjellen på en panelovn og en gjennomstrømingsovn. Panelovnen har lavere overflatetemperatur enn en gjennomstrømingsovn. Du kan ikke brenne deg på en (nyere) panelovn og den brenner heller ikke luften akkurat som en oljefylt ovn. En panelovn har ikke luftspalte i topp og bunn og brenner heller ikke luften. Ofte er de nokså store. Gjennomstrømingsovnene har luftspalte i topp og bunn og er mye mindre i forhold til panelovner. En gjennomstrømningsovn baserer seg på prinsippet om at luften blir oppvarmet og strømmer gjennom ovnen etter konveksjonsprinsippet. Det er ved gjennomstrømingsovnen du får brent luft - som noen ikke liker. Disse ovner må ikke tildekkes - det må ingen ovner, men med en gjennomstrømingsovn er det mer kritisk. Mange liker oljefylte ovner, men det er endel ulemper med de også. De ligger på klagetoppen mhp feil - lekkasjer osv. Du kan flytte dem dit du trenger varme. De fleste har heller ikke muligheter for spareplugger osv. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt og det er en fast montert ovn. Mye mindre brannfare og ikke en skjøteledning. Skjøteledninger utgjør en brannfare - og i særdeleshet der hvor det tas ut stor effekt som til en ovn. Dessuten kan de aller fleste panel- eller gjennomstrømningsover utstyres med all verdens spareplugger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 17. november 2005 #6 Del Skrevet 17. november 2005 Jeg synes - uten å ha forsket dypt på det - at oljefyringsovner gir en mye behageligere varme enn panelovner. Det virker ikke så tørt, det lukter ikke støv og jeg synes varmen kommer fortere og holder lenger. Jeg har en oljefyringsovn som er 8 år, kostet ikke all verden men som jeg aldri kvitter meg med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 17. november 2005 #7 Del Skrevet 17. november 2005 Innleggene over fikk meg til å søke litt. Jeg har aldri hørt om gjennomsiktige eller speilovner før. http://kolbjorn.haeraas.no/Varme/Varmeovner.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 17. november 2005 #8 Del Skrevet 17. november 2005 Nok et bra svar fra Nella som jeg sniker med meg (lurte nemlig litt på dette jeg også). Alltid fint med folk som vet hva de snakker om. Takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Krista83_* Skrevet 17. november 2005 #9 Del Skrevet 17. november 2005 Beha sine panel ovner brenner heller ikke støv, disse fås i mange watt styrker og de nyeste modellene er alle godkjent for bad/våtrom. Disse går det også ann og kjøpe en dag nattsenkings adapter til som koster ca 400 kroner. denne gjør at du kan senke temperaturen men 5 grader i 5, 7 eller 15 timer. disse ovenene har også fem års garanti!!!! Expert selger dem. Snikrekaleme??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #10 Del Skrevet 17. november 2005 Oljefylt veggovn Er dere klar over at dette finnes? oljeovn som festes på vegg. Lav overflatetemperatur, ingen støvbrenning, bedre inneklima. De finnes i forskjellige størrelser. Vi har slike, og er kjempefornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 18. november 2005 #11 Del Skrevet 18. november 2005 Beha sine panel ovner brenner heller ikke støv, disse fås i mange watt styrker og de nyeste modellene er alle godkjent for bad/våtrom. Disse går det også ann og kjøpe en dag nattsenkings adapter til som koster ca 400 kroner. denne gjør at du kan senke temperaturen men 5 grader i 5, 7 eller 15 timer. disse ovenene har også fem års garanti!!!! Expert selger dem. Snikrekaleme??? ← Ja, tipper du får provisjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå