AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #1 Skrevet 13. juli 2022 Det er så surt at jeg valgte å studere istedenfor å jobbe. Jeg studerte først jus i 4 år ved UiB før jeg begynte på sivilingeniørstudiet ved NTNU som jeg til sommeren er ferdig med etter å ha brukt 7 år på det (hadde et friår for å reise og et for å jobbe midt inni der). Jeg vil altså være 30 år og ha masse studielån når jeg kommer i gang med jobb. Nå grubler jeg mye om dagen på feilene mine ved å velge å studere fremfor feks å ta yrkesfag eller begynne med en ufaglært jobb. Boligprisene har mange steder doblet seg i løpet av de 11 årene jeg har studert og jeg har fått masse gjeld mens andre har nedbetalt gjeld og fått verdistigning på bolig samt hatt muligheten til å spare/investere. De har også kunnet reise på ferie og ha fritidsinteresser mens jeg har snudd på krona, bodd dårlig og ikke kunnet unne meg noe særlig annet enn det mest nødvendige. Hvordan komme over følelsen av at jeg er dum og de etsende tankene om dyp anger på valgene mine? Anonymkode: 65833...cf6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #2 Skrevet 13. juli 2022 Ja, stakkars deg. Hva med de som tjener 20.000 pga ingen utdannelse? trolletråd men.. jaja Anonymkode: ce8fd...ee4 1
Kgerderdetskjer Skrevet 13. juli 2022 #3 Skrevet 13. juli 2022 Ikke din feil at boligmarkedet har gått som det har gått, ikke sikkert at boligprisene vil stige fremover med utsiktene vi har om dagen. I det lange løpet er det mye bedre med en solid utdanning som du har enn å jobbe på kassa i Rema når man er 40 år. 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #4 Skrevet 13. juli 2022 Tenk så ille det hadde vært om du hadde fått siv ing fra NMBU isteden Anonymkode: cbf38...997 2 2
Kgerderdetskjer Skrevet 13. juli 2022 #5 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenk så ille det hadde vært om du hadde fått siv ing fra NMBU isteden Anonymkode: cbf38...997 Hva er galt med siv ing fra NMBU?
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #6 Skrevet 13. juli 2022 Du risikerer å få en høyere betalt jobb enn en ufaglært da, det hadde vel vært fryktelig leit. Dette er risikoen alle som studerer tar - for noen lønner det seg, for andre ikke. Shit happens. Anonymkode: a9ac8...157 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #7 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan komme over følelsen av at jeg er dum og de etsende tankene om dyp anger på valgene mine? Anonymkode: 65833...cf6 Det er mange i samme båt som deg. Men du har i hvert fall nå en utdannelse som har god lønn og godt arbeidsmarkdet. Du kommer inn på boligmarkedet selv i Oslo om du begynner å spare opp egenkapital. Om du hadde hatt lav lønn og unger hadde du kanskje aldri klart å spare opp nok egenkapital til å kjøpe noe i de store byene. Anonymkode: b78f3...c16 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #8 Skrevet 13. juli 2022 Du skulle samtidig kjøpt bolig på 90-tallet. Skal du gråte fordi du er født til feil tid også? Anonymkode: ce8fd...ee4 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #9 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er så surt at jeg valgte å studere istedenfor å jobbe. Jeg studerte først jus i 4 år ved UiB før jeg begynte på sivilingeniørstudiet ved NTNU som jeg til sommeren er ferdig med etter å ha brukt 7 år på det (hadde et friår for å reise og et for å jobbe midt inni der). Jeg vil altså være 30 år og ha masse studielån når jeg kommer i gang med jobb. Nå grubler jeg mye om dagen på feilene mine ved å velge å studere fremfor feks å ta yrkesfag eller begynne med en ufaglært jobb. Boligprisene har mange steder doblet seg i løpet av de 11 årene jeg har studert og jeg har fått masse gjeld mens andre har nedbetalt gjeld og fått verdistigning på bolig samt hatt muligheten til å spare/investere. De har også kunnet reise på ferie og ha fritidsinteresser mens jeg har snudd på krona, bodd dårlig og ikke kunnet unne meg noe særlig annet enn det mest nødvendige. Hvordan komme over følelsen av at jeg er dum og de etsende tankene om dyp anger på valgene mine? Anonymkode: 65833...cf6 Jeg prøvde å finne artikkelen men fant den ikke dessverre, men leste for en stund siden at en håndverker tjener mer - totalt sett - enn en lege. Det vil si fra man er i arbeid til man er pensjonist. Dette er fordi en håndverker kommer seg ut i jobb mange år før legen, kanskje opptil ti år tidligere. Så jeg skjønner frustrasjon din, men håper du ender opp med en jobb du trives i. Anonymkode: f0f8e...e37 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #10 Skrevet 13. juli 2022 Nå tar man forhåpentligvis høyere utdannelse ut i fra interesser. For meg var det i alle fall avgjørende. Å utdanne meg innen et felt jeg virkelig brenner for, til en jobb som gir mye fleksibilitet, og ikke minst mye variasjon. Anonymkode: c72ff...a9c 2
missmcbeal Skrevet 13. juli 2022 #11 Skrevet 13. juli 2022 I utgangspunktet har du jo valgt en utdanning som gir deg høyere lønn, og på sikt så er det mer lønnsomt. Du må tenke sånn, og være tålmodig. De færreste er klare til å kjøpe rett etter utdanning, og må bruke de første jobbårene til å spare intenst for å oppnå boligdrømmen. Du skal også jobbe i mange år, så det er viktig å ha en jobb en trives i. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #12 Skrevet 13. juli 2022 31 minutter siden, AnonymBruker said: Det er så surt at jeg valgte å studere istedenfor å jobbe. Jeg studerte først jus i 4 år ved UiB før jeg begynte på sivilingeniørstudiet ved NTNU som jeg til sommeren er ferdig med etter å ha brukt 7 år på det (hadde et friår for å reise og et for å jobbe midt inni der). Jeg vil altså være 30 år og ha masse studielån når jeg kommer i gang med jobb. Nå grubler jeg mye om dagen på feilene mine ved å velge å studere fremfor feks å ta yrkesfag eller begynne med en ufaglært jobb. Anonymkode: 65833...cf6 Problemet er ikke at du ikke tok yrkesfag, men at du studerte i 11 år og ikke f.eks fullførte jussutdannelsen din og begynte å jobbe for 6 år siden. Men da du tok det valget så skjønte du vel at du ville gå glipp av mange årslønner og komme senere inn på boligmarkedet? Men nå er du sivilingeniør og da er det dumt og i stedet for å angre på valget du tok bør du være glad for at du endelig er ferdigutdannet og har en solid utdanning med gode karrieremuligheter og god lønn. Du kommer deg inn på boligmarkdet, du kan begynnre å leve komfortabelt, dra på ferier, osv. Du får selvsagt ikke råd til alt på en gang. Men du kommer til å merke drastisk forskjell svært raskt. Anonymkode: 10783...c65 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #13 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Problemet er ikke at du ikke tok yrkesfag, men at du studerte i 11 år og ikke f.eks fullførte jussutdannelsen din og begynte å jobbe for 6 år siden. Men da du tok det valget så skjønte du vel at du ville gå glipp av mange årslønner og komme senere inn på boligmarkedet? Men nå er du sivilingeniør og da er det dumt og i stedet for å angre på valget du tok bør du være glad for at du endelig er ferdigutdannet og har en solid utdanning med gode karrieremuligheter og god lønn. Du kommer deg inn på boligmarkdet, du kan begynnre å leve komfortabelt, dra på ferier, osv. Du får selvsagt ikke råd til alt på en gang. Men du kommer til å merke drastisk forskjell svært raskt. Anonymkode: 10783...c65 Jeg hadde C i snitt på jus og derfor ville jeg hatt et handikap gjennom hele karrieren. Karakterer er alt på jus. Jeg burde selvsagt ha sluttet tidligere men jeg var ung og prøvde å tvinge meg gjennom. Har fortsatt C i snitt på siving men karakterene følger deg ikke resten av livet men betyr mest for første jobb. Dessuten er det lett å få jobb som siving uavhengig av karakterer. Slik er det ikke med jus. Det utdannes for mange jurister og kampene om jobbene er stor. Med siving er det motsatt, det utdannes for få ift hva markedet etterspør. Anonymkode: 65833...cf6 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #14 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde C i snitt på jus og derfor ville jeg hatt et handikap gjennom hele karrieren. Karakterer er alt på jus. Jeg burde selvsagt ha sluttet tidligere men jeg var ung og prøvde å tvinge meg gjennom. Har fortsatt C i snitt på siving men karakterene følger deg ikke resten av livet men betyr mest for første jobb. Dessuten er det lett å få jobb som siving uavhengig av karakterer. Slik er det ikke med jus. Det utdannes for mange jurister og kampene om jobbene er stor. Med siving er det motsatt, det utdannes for få ift hva markedet etterspør. Anonymkode: 65833...cf6 Skjønner du troller, men vil svare likevel. Jeg har D i snitt og er advokat. Tjener 1,5 mill i året. Jobbet et par år i kommunen før jeg kom meg inn i et advokatfirma. Det er stor etterspørsel erter jurister i kommunene, så der er veien til erfaring enkel. For det andre handler vel ikke alt om bolig? Jeg kjøpte bolig fire år etter fullførte studier, som var en god stund etter de som begynte å jobbe rett etter videregående. Likevel har jeg en vesentlig mer behagelig og artig arbeidsdag enn hva de har. Jeg koser meg på jobb, og tjener vesentlig mer enn mine tidligere klassekamerater som er frisører, elektrikere eller snekkere. Anonymkode: 8903f...caf 3
Pillarguri Skrevet 13. juli 2022 #15 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er så surt at jeg valgte å studere istedenfor å jobbe. Jeg studerte først jus i 4 år ved UiB før jeg begynte på sivilingeniørstudiet ved NTNU som jeg til sommeren er ferdig med etter å ha brukt 7 år på det (hadde et friår for å reise og et for å jobbe midt inni der). Jeg vil altså være 30 år og ha masse studielån når jeg kommer i gang med jobb. Nå grubler jeg mye om dagen på feilene mine ved å velge å studere fremfor feks å ta yrkesfag eller begynne med en ufaglært jobb. Boligprisene har mange steder doblet seg i løpet av de 11 årene jeg har studert og jeg har fått masse gjeld mens andre har nedbetalt gjeld og fått verdistigning på bolig samt hatt muligheten til å spare/investere. De har også kunnet reise på ferie og ha fritidsinteresser mens jeg har snudd på krona, bodd dårlig og ikke kunnet unne meg noe særlig annet enn det mest nødvendige. Hvordan komme over følelsen av at jeg er dum og de etsende tankene om dyp anger på valgene mine? Anonymkode: 65833...cf6 Hva i all verden tenkte du på når du avsluttet jus utdannelsen ett år før du var i mål? Eller har du fullført på kortere tid enn normalt? Hvis du både er jurist og siv ing så har du fantastiske inntektsmuligheter. Fremtiden din burde være svært lys.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #16 Skrevet 13. juli 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner du troller, men vil svare likevel. Jeg har D i snitt og er advokat. Tjener 1,5 mill i året. Jobbet et par år i kommunen før jeg kom meg inn i et advokatfirma. Det er stor etterspørsel erter jurister i kommunene, så der er veien til erfaring enkel. For det andre handler vel ikke alt om bolig? Jeg kjøpte bolig fire år etter fullførte studier, som var en god stund etter de som begynte å jobbe rett etter videregående. Likevel har jeg en vesentlig mer behagelig og artig arbeidsdag enn hva de har. Jeg koser meg på jobb, og tjener vesentlig mer enn mine tidligere klassekamerater som er frisører, elektrikere eller snekkere. Anonymkode: 8903f...caf Ikke sikkert hun troller. Kam være at hun «kun» har misforstått arbeidsmarkedet til jurister helt. Mange jusstudenter som tror man ikke kan bli advokat og god lønn med C i snitt. Men kanskje ikke så mange som velger å slutte med ett år igjen fordi hun trodde C i snitt var dårlig. Her tror jeg hun burde ha pratet med medstudenter, foreldre eller karriereveileder og fått forklart både at C i smitt er bra og de økonomiske kostnadene ved å avslutte studiene for så å starte på en ny femårig grad. Men gjort er gjort og spist er spist og trådstarter har jo nå en utdannelse som kan gi henne en godt betalt jobb. Anonymkode: 28e2a...aa8 2
missmcbeal Skrevet 13. juli 2022 #17 Skrevet 13. juli 2022 Vil tro det er en fordel for deg TS at du har tatt såpass med juss som siving, mange type forskjellige stillinger ønsker folk med juridisk bakgrunn som vil være en fordel med kontrakter feks. Du burde være særdeles ettertraktet med den kombinasjonen du har. 2
Elle Melle Skrevet 13. juli 2022 #18 Skrevet 13. juli 2022 Prøv å tenke at livet er fullt av valg og det er ikke nødvendigvis slik at noen av dem er bare dårlige og andre er bare gode. Det kan finnes mange forskjellige helt greie valg i livet som alle har positive ting ved seg. Kunne du hatt det annerledes enn du har det nå om du hadde tatt en annen utdannelse? Ja. Hadde du hatt det bedre? Ikke nødvendigvis. Ha respekt for den personen du var da du tok valget. Du gjorde helt sikkert det beste valget du kunne i den situasjonen du var med de opplysningene du hadde da. Og det må være greit nok. For nå har du to valg: Å gruble og bekymre deg for om du valgte rett den gangen (noe som gir deg dårlige følelser du ikke trenger å ha om du lar være å dyrke disse tankene), eller å feire at du har skaffet deg et solid og godt og beundringsverdig fundament for livet videre. Siden du uansett ikke kan endre fortiden er det kanskje like greit å parkere det negative og ikke gi det oppmerksomhet og heller velge å fokusere på sånt som du får gjort noe med her og nå. Sett deg inn i privatøkonomi, sett deg sparemål, planlegg en drømmeferie eller hva som helst annet som er å håndtere livet nå. Fokuser på det som gir deg glede. Det er ikke alltid så lett men livet blir mye kjekkere da, og man vinner streng tatt veldig lite ved å gjøre det motsatte, man bare plager seg selv uten noen som helst belønning. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #19 Skrevet 13. juli 2022 10 minutter siden, missmcbeal said: Vil tro det er en fordel for deg TS at du har tatt såpass med juss som siving, mange type forskjellige stillinger ønsker folk med juridisk bakgrunn som vil være en fordel med kontrakter feks. Du burde være særdeles ettertraktet med den kombinasjonen du har. Enig og også som sivilingeniør kan det være en fordel å kunne sette seg inn i lover og regelverk. Tror absolutt hun nå stiller sterkt på arbeidsmarkedet. Anonymkode: 28e2a...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #20 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde C i snitt på jus og derfor ville jeg hatt et handikap gjennom hele karrieren. Karakterer er alt på jus. Jeg burde selvsagt ha sluttet tidligere men jeg var ung og prøvde å tvinge meg gjennom. Har fortsatt C i snitt på siving men karakterene følger deg ikke resten av livet men betyr mest for første jobb. Dessuten er det lett å få jobb som siving uavhengig av karakterer. Slik er det ikke med jus. Det utdannes for mange jurister og kampene om jobbene er stor. Med siving er det motsatt, det utdannes for få ift hva markedet etterspør. Anonymkode: 65833...cf6 Det er jo bare tull, har overvekt av D fra jussen og en god jobb. Anonymkode: a43ed...63f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå