Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er godt voksen, kontrollfrik og vet jo ingenting om dette.

Men når man har fått beskjed om at man har kommet inn, når kommer info om pensum, pensumlister og slike ting? Er det først ved skolestart? 
Får man noe innlogging og sånn før første skoledag? (Jeg har søkt bare nettstudier) 

Pensum - det må kjøpes selv, er det ikke sånn? Må man kjøpe alt, eller kan noe lånes? Noen tips hvordan det kan gjøres hakket billigere? Finnes det feks e-bøker av det meste? 

Anonymkode: 4daf0...eca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Info om oppstart, pensumlister osv kommer etter hvert. Det varierer når det er klart. 

pensum kan du kjøpe nytt, brukt eller se om de har på biblioteket på høyskolen (men da er det jo begrenset lånetid). 
noen bøker får du rimeligere som e-bøker, men igjen er det oftest billigere å kjøpe brukt. 

Anonymkode: a3621...360

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Info om oppstart, pensumlister osv kommer etter hvert. Det varierer når det er klart. 

pensum kan du kjøpe nytt, brukt eller se om de har på biblioteket på høyskolen (men da er det jo begrenset lånetid). 
noen bøker får du rimeligere som e-bøker, men igjen er det oftest billigere å kjøpe brukt. 

Jeg er jo utålmodig og vil helst komme igang i går. Jeg blir smårar av å ikke vite, haha. 

Og biblioteket på høyskolen er kanskje ikke enkelt når jeg er på andre siden av landet, hehe. Men brukt var lurt. 

AnonymBruker
Skrevet

Gå inn på skolen sin nettside og finn din studieplan - der finner du også plan for hvert emne som du skal ta, og pensum👍🏼

Anonymkode: d4091...41e

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken høyskole skal du gå på?

AnonymBruker
Skrevet

På nord universitet ihvertfall ligger infoen om pensum på leganto og canvas. Varierende når det blir lagt ut, noen forelesere er trege og andre kjappe. Info om eksamen på studentweb.

For pensum:

Du kan låne det aller meste på biblioteket, men de har jo begrenset antall så du må være kjapp.

Ellers er det veldig ofte man ikke trenger hele pensum. Brent meg et par ganger på å kjøpe 12 bøker så bruker vi bare 3 i timene.. 

Anonymkode: 92c6c...e64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp alle pensumbøker med en gang, å særlig ikke før studiestart. Plutselig blir det endringer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akademika har bokpakker som du sparer penger på om du kjøper flere bøker og vil ha de ny.

Du kan også kjøpe brukte på bookis veldig enkelt.

Anonymkode: 92c6c...e64

Skrevet

Det er mange steder pensum, timeplan og eksamensinfo allerede er lagt ut. Gå inn på emnesiden til det du skal studere, så finner du nok informasjon der. Du må nok gå ut fra å skaffe pensum selv, men prøv å kjøp brukt så tidlig som mulig, før alle andre også skal.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilken høyskole skal du gå på?

Førstevalget er høgskolen Vestlandet, andre Universitetet sørøst norge og tredjevalget Volda. 
Jeg HÅPER jeg kommer inn på førstevalget, for de har det løpet jeg synes er mest interessant. Ser nå at de har allerede lagt ut endel. 

Godt voksen, kontrollfrik, liker ikke overraskelser, masse angst og skal sjonglere studier og unger som krever endel ekstra, så jeg blir stressa av å ikke vite, haha. Denne uka blir lang. ;)
Også innså jeg plutselig at det blir jo like ille etterpå, hvis jeg bare vet hvor jeg kommer inn, og ikke hva som skjer. Haha.

Skrevet

Forsøk å Google fagkodene, så kan det hende du får opp pensumlister. Brukte bøker selges gjerne på Finn eller bokis(?). Det er ikke alltid du har bruk for pensumbøkene heller. Jeg har kun kjøpt nytt der jeg føler at denne boken er verdt å ta vare på etter studiene :) resten har jeg kjøpt brukt 

AnonymBruker
Skrevet

Betal semesteravgift.

Når den går igjennom så får du nøklene til div. ressurser.

Sjekk disse ressursene, som:

- Studentmail

- Læringsplatform, jeg tenker mye av innholdet for høsten ligger ute nå da det ofte er litt copy/paste.

- Digitale ressurser som f.eks. Office (NTNU har i alle fall denne gratis for studenter)

- Studentweb

- Portal for akademiske søk (Her er det lurt å lære seg å bruke VPN-klient)

Anonymkode: 6acc9...d7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Førstevalget er høgskolen Vestlandet, andre Universitetet sørøst norge og tredjevalget Volda. 
Jeg HÅPER jeg kommer inn på førstevalget, for de har det løpet jeg synes er mest interessant. Ser nå at de har allerede lagt ut endel. 

Godt voksen, kontrollfrik, liker ikke overraskelser, masse angst og skal sjonglere studier og unger som krever endel ekstra, så jeg blir stressa av å ikke vite, haha. Denne uka blir lang. ;)
Også innså jeg plutselig at det blir jo like ille etterpå, hvis jeg bare vet hvor jeg kommer inn, og ikke hva som skjer. Haha.

Hvilken campus/studie har du søkt deg til på høgskolen på Vestlandet? Jeg gikk der😄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvilken campus/studie har du søkt deg til på høgskolen på Vestlandet? Jeg gikk der😄

Historie nettbasert. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 12.45):

Men når man har fått beskjed om at man har kommet inn, når kommer info om pensum, pensumlister og slike ting? Er det først ved skolestart? 
Får man noe innlogging og sånn før første skoledag? (Jeg har søkt bare nettstudier) 

Pensum - det må kjøpes selv, er det ikke sånn? Må man kjøpe alt, eller kan noe lånes? Noen tips hvordan det kan gjøres hakket billigere? Finnes det feks e-bøker av det meste? 

Søk opp pensum i Leganto om du ikke har fått tilgang til Canvas. Pensum kan du fjernlåne fra ditt lokale bibliotek. Jeg gjør det med alt pensum, tar typ 1 uke eller 2 å få det tilsendt, scanner det til pdf og lagrer det på pcen til eget bruk. Bruker kanskje 2-3 timer på den jobben hvert semester men sparer tusenvis i året på det. Husk å ta med forsiden og siden med utgave og årstall mtp referanser til oppgaver. 
Info om oppstart og andre ting skal du finne i Canvas og studentweb.

Anonymkode: a5b47...e1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 12.45):

Lykke til! 😊 Har ikke noe å bidra med siden jeg lurer på det samme. Mye man skal få med seg. 

Anonymkode: a6461...fdb

Skrevet

Volda har pensumlistene sine liggende på nettsiden. Ellers får man god hjelp til å komme i gang og får all info. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...