Ingebjørg Skrevet 13. juli 2022 #1 Skrevet 13. juli 2022 Jeg skal kjøpe elsykkel, men blir helforvirret i alt som finnes. Har du en elsykkel du er fornøyd med? Evt en du kanskje ikke vil anbefale? Bor midt i Oslo så stor fare for tyveri, så vil helst holde meg +/- 30.000. Vil også ha en vanlig sykkel med store hjul, og bruke til sete og vogn. Så ikke sånn lastesykkel. Så den må være sterk nok til å klare å trekke sykkelvogn. Noen som vil dele erfaringer, både positive og negative? 😊
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #2 Skrevet 13. juli 2022 Gå for krankmotor og batteri montert på ramma. Navmotor i bakhjulet og batteri på bagasjebrettet blir for baktungt hvis du skal ha barnesete og/eller tilhenger. Prøv forskjellige sykler, gjerne med barnesete på, og sjekk at det er lett å feste tilhenger (på noen sykler må du bytte ut deler for å få det til). Anonymkode: 9c2a7...9c6 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #3 Skrevet 13. juli 2022 Bosch- og Shimanobatteri er de batteriene som hele tiden ble nevnt av de ulike sykkelbutikkene da jeg undersøkte rundt i fjor. Jeg ville valgt å kjøpe sykkel hos noen som har verksted i nærheten av der du bor. En el-sykkel trenger jevnlig service, og da er kjekt om butikken også har verksted. Selv endte jeg med å kjøpe en lastesykkel (yuba). Angrer ikke. Den har ikke blitt stjålet ennå, men mange av de dyrere her jeg bor har blitt stjålet. Jeg kjøpte sykkel hos sykkelpikene, 5 års gratis service. Det gjelder sikkert flere andre seriøse sykkelforhandlere også. Anonymkode: 23734...731 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #4 Skrevet 13. juli 2022 Unaas på Ensjø er også veldig flinke Anonymkode: 23734...731
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #5 Skrevet 13. juli 2022 Jeg kjøpte en relativt billig med navmotor og syklet fra Gamlebyen til Ekeberg med to barn i seter. Det var litt tungt, men helt overkommelig (jeg finnes ikke trent). Anonymkode: 9b9e8...a02 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #6 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Unaas på Ensjø er også veldig flinke Anonymkode: 23734...731 Huff Anonymkode: b14b7...330
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #7 Skrevet 13. juli 2022 Jeg har Ecoride Ambassador, synes den er fin. Litt slapp motor, men den står til prisen. Anonymkode: fa433...7c6 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #8 Skrevet 13. juli 2022 3 hours ago, Ingebjørg said: Jeg skal kjøpe elsykkel, men blir helforvirret i alt som finnes. Har du en elsykkel du er fornøyd med? Evt en du kanskje ikke vil anbefale? Bor midt i Oslo så stor fare for tyveri, så vil helst holde meg +/- 30.000. Vil også ha en vanlig sykkel med store hjul, og bruke til sete og vogn. Så ikke sånn lastesykkel. Så den må være sterk nok til å klare å trekke sykkelvogn. Noen som vil dele erfaringer, både positive og negative? 😊 Hvis du skal trekke vogn, så velg blant de sterkeste motorene. F.eks Bosch Performance Line CX, eller tilsvarende fra andre merker. Men husk at hjulstørrelse og tannhjulstørrelse også har betydning her, så kan være lurt å teste. Svakere motorer kan sikkert 8gså re bra nok. Sjekk også at det går an å sette på feste til sykkelvogn. Sjekk hva innboforsikringa de dekker for sykler. Innboforsikring hos Gjensidige kan f.eks utvides til å dekke sykler opptil 50 000. Det kosta ikke mye ekstra per år. Hvis du skal ha sete på, så oppleves det tryggere og er stødiger med mindre hjul. Jeg har longtail, men er uansett ikke så komfortabel med 2 barn bakpå. Det jeg er veldig glad for å ha er stor frontlaster og plass til ett barn bak + store sykkelvesker (ortlieb pro). Ville f. eks testa ut tern hsd. Sykkelen får et mye større bruksområde med masse lasteplass. Anonymkode: 5d8a2...299 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #9 Skrevet 13. juli 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis du skal trekke vogn, så velg blant de sterkeste motorene. F.eks Bosch Performance Line CX, eller tilsvarende fra andre merker. Men husk at hjulstørrelse og tannhjulstørrelse også har betydning her, så kan være lurt å teste. Svakere motorer kan sikkert 8gså re bra nok. Sjekk også at det går an å sette på feste til sykkelvogn. Sjekk hva innboforsikringa de dekker for sykler. Innboforsikring hos Gjensidige kan f.eks utvides til å dekke sykler opptil 50 000. Det kosta ikke mye ekstra per år. Hvis du skal ha sete på, så oppleves det tryggere og er stødiger med mindre hjul. Jeg har longtail, men er uansett ikke så komfortabel med 2 barn bakpå. Det jeg er veldig glad for å ha er stor frontlaster og plass til ett barn bak + store sykkelvesker (ortlieb pro). Ville f. eks testa ut tern hsd. Sykkelen får et mye større bruksområde med masse lasteplass. Anonymkode: 5d8a2...299 Hver også litt kritisk til enviolo-gir dersom du skal sykle endel bakker. De tar endel av kraften deg. Anonymkode: 5d8a2...299 1
Duff Skrevet 13. juli 2022 #10 Skrevet 13. juli 2022 Jeg har ecoride og sykler opp en 1 km lang bakke fra byen og hjem med henger og 20 kilos hund oppi. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #11 Skrevet 13. juli 2022 Jeg har Benno Boost longtail og bor i Oslo. Har plass til begge barna på, og den er helt nydelig å sykle! Den er lastesykkel og litt over ditt budsjett, men vet mange vurderer det dithen at det kan være verdt 20k ekstra for å få en sykkel man kan bruke til alt fra skogstur (på grusvei) til handletur på Plantasjen eller IKEA når de først har prøvd. Har levert begge barna i barnehage uansett vær og sesong i 3 år nå, og det går kjempefint. Sykler daglig opp frakobl i sentrum til Grefsen der vi bor, og det er også helt uproblematisk. Vet mange er fornøyde med Electra, Kalkhoff, Haibike, Tern og Benno i modeller som ikke er lastesykler også. Hadde valgt en med plass til å kunne handle litt også, veldig kjekt å kunne stikke innom butikken og handle det man trenger på vei hjem uten å balansere handleposer på styret. Anonymkode: 9bc95...975 1 1
Gjest the1andonly Skrevet 13. juli 2022 #12 Skrevet 13. juli 2022 Er fornøyd med jason momas. bruker hamax outback sykkelvogn med to barn i
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #13 Skrevet 13. juli 2022 Har en Trek District+ 7. Fantastisk sykkel, sykler hver eneste dag hele året, med barn bakpå. Elsker den 😊 Anonymkode: 2545e...8a9
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #14 Skrevet 13. juli 2022 Jeg har en Haibike og sykkelvogn, og det fungerer veldig bra for oss. Den klarer fint de bratte bakkene opp til foreldrene mine, selv med 15 kg barn samt noe bagasje. Motoren er litt svak når jeg skal opp veldig bratte bakker med tung sykkelvogn, spesielt når jeg er gravid og ikke har noe styrke selv. Den sliter også litt i samme bakker med sykkelvogn når det er glatt, men det er nok mest pga dekk. Anonymkode: 25622...fe9 1
Duff Skrevet 13. juli 2022 #15 Skrevet 13. juli 2022 Det beste er å prøve de to ulike motorene som er, da ser du hva som passer til deg. De fleste forhandlere lar deg ta en tur opp og ned bakke for å teste. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #16 Skrevet 14. juli 2022 Jeg hadde samme behov som deg, bor midt i Oslo og trengte en sykkel som har sterk motor samtidig som den så ut som en vanlig sykkel når jeg ikke skal sykle med barn. Etter endel research endte jeg opp med Buddy Bike C5 til 27.000 kr. Jeg hadde da dobbel vogn med en 7åring og en 2 åring og veier selv litt over snittet. Den drar lett opp alle bakker og er fin på vinteren siden den har retyre med pigger som du fester med glidelås, så det er lett og feste selv. Bagasjebrettet tåler 25 kg så går fint med et større barn og de har utsalg og verksted på Økern hvor du kan prøve ulike modeller. Jeg kjøpte i tillegg en GPS sporing i styret og en abus grad 5 sykkellås til tilsammen 3000 kr. GPS gjør at du er sikret full forsikring uavhengig av din private forsikring og du kan spore sykkelen via mobilen hvis du er uheldig. Jeg er ihvertfall fornøyd, sterk og trygg sykkel. Anonymkode: ffe4e...63b 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #17 Skrevet 14. juli 2022 Buddy Bike har i tillegg fått best i test og svært god score i ulike tester, så anbefales:) Anonymkode: ffe4e...63b 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #18 Skrevet 14. juli 2022 Jeg har en vado 4.0 og har trukket sykkelvogn, barn og full barnehageutrustning opp helvetesbakken fra Kolbotn stasjon til Sofiemyr uten noen andre utfordringer enn at svingene er litt krappe. Motoren er så sterk at det er som å sykle på flatmark. Den har også kapasitet til at man kan sykle med full støtte fra Ski til Oslo, evt tur/retur Kolbotn - Oslo. Tar alltid av batteriet når jeg parkerer sykkelen over litt tid. Ja, det er litt tungt å bære på, men uten batteriet er sykkelen helt ubrukelig så jeg tenker det er en god tyveriforsikring. Har også kjøpt en av de beste låsene på markedet, for hva er vel et par tusenlapper til lås til en sykkel som i 2019 kostet 34000 kr ny. Anonymkode: e86e5...8dc 1 1
Månestjerne Skrevet 14. juli 2022 #19 Skrevet 14. juli 2022 Hvis du tåler litt lyd så er Jason Momas en knallsterk sykkel som er veldig god å sykle med. Tar både sykkelvogn og barn i barnesete uten problemer. Vær obs på at de ofte putter svakere motor i sykler med lavt innsteg/damesykler 🙄 Vi damer skal jo bare pusesykle, trenger jo ikke noe kraft for å gjøre noe praktisk, liksom 🙄 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #20 Skrevet 14. juli 2022 Det beste er jo å sammenligne spesifikasjoner på batteri og motorkapasitet på de syklene du er interessert i, lese litt tester og prøve de to, tre du liker best. På flere modeller må du kjøpe basic tilleggsutstyr som lys og bagasjebrett, se hva som følger med i prisen, eller om sykkelen leveres komplett. Flere bagasjebrett tåler kun 15 kg, som jo igrunn er en 4 åring max. Jeg valgte som sagt Buddy Bike da den leveres komplett og har sterkeste motor og best batterikapasitet på markedet til den prisen. Det gjelder da C5 som nå er C6. Veldig mye å velge blant, dra rundt å prøv ulike modeller:) Anonymkode: ffe4e...63b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå