Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en skade som gjør at jeg nå har søkt uføretrygd. Nav har sendt at arbeidsprøving ikke er nødvendig og at de anser meg som 100% ufør.

Selve uføretrygdsøknaden er sendt og fått beskjed om at det er 4 mnd behandlingstid på den. Er dette statisk? Blir det uansett 4 mnd eller er det noen som har opplevd at den blir behandlet raskere? 

Anonymkode: 73a9b...561

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om åtte måneders behandlingstid, fikk svar etter litt over fire måneder. Mennjeg vet også om de som har ventet flere måneder over tiden, og de som har fått svar etter få uker.

Anonymkode: 013f2...ec3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor er det 8 mnd. behandlingstid. Men, fikk svar etter 6 uker. I følge veileder hadde jeg en såkalt «kurantsak». 

Anonymkode: f1c15...d2c

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk også beskjed om 8 mnd, fikk svar etter bare noen uker.

Lignende situasjon der NAV ba meg søke og arbeidsprøving var utelukka.

Det er noen år siden nå riktignok men det kan gå ganske kjapt når det er en ukomplisert sak.

• Liker 1
Skrevet

når jeg hadde søknad inne fikk jeg beskjed om 8 mnd ventetid

og de brukte 7,5 mnd

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å forvente 4-6 mnd behandlingstid men saksbehandleren min hos nav skulle prøvde få den hastebehandlet, noe hun fikk til. Fikk svar etter ti uker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Kjekt å vite at ting kan gå fortere. Har en del forsikringer som blir utbetalt når den er ferdigbehandlet. 

Kan jeg spørre hvor lenge dere var på aap i disse kurrante sakene? 
Har ikke vært på aap et år enda selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Skriv overskriften din inn i google, så finner du sikkert NAV-siden hvor de har oversikt over beregnet behandlingstid nå for forskjellige typer saker i forskellige regioner.

Anonymkode: 249b1...8df

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk etter 2 uker. Fikk beskjed om opptil 6 måneder, så ble ganske overrasket selv da jeg fikk penger inn på konto før jeg så vedtaket. Jeg vet ikke helt hva andres erfaring eller resultat på Google vil hjelpe deg. Nei, det er ikke sånn at de venter 4 måneder med og sende deg vedtaket om det blir ferdigbehandlet før så det kan være du får svar før, men ikke belag deg på 2 uker eller 6 uker fordi det skjedde med folk på kg. 

Anonymkode: 56e00...e57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk etter 2 uker. Fikk beskjed om opptil 6 måneder, så ble ganske overrasket selv da jeg fikk penger inn på konto før jeg så vedtaket. Jeg vet ikke helt hva andres erfaring eller resultat på Google vil hjelpe deg. Nei, det er ikke sånn at de venter 4 måneder med og sende deg vedtaket om det blir ferdigbehandlet før så det kan være du får svar før, men ikke belag deg på 2 uker eller 6 uker fordi det skjedde med folk på kg. 

Anonymkode: 56e00...e57

Absolutt ikke 😊 utgjør ikke så mye forskjell sånnsett om jeg er på aap eller ikke. Har maksimal sats på aap og får maksimal sats som ufør. Det er mer for å få orden på ting med forsikringsselskapene jeg lurer. 
Det tar den tiden det tar men vært greit å få komme ut av dette aap «venterommet» når man først er havnet i en bedriten situasjon.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Saksbehandlertid kommer helt an på hvor i landet er og hvor stor arbeidsmengde de har. Her var det 8 måneder da jeg søkte. Fikk svar innen 3 uker. Ei jeg kjenner søkte en måned før meg, og hun måtte vente 4 måneder på svar, og fikk det da lenge etter meg. Vi bor i samme by, men forskjellig NAV kontor. 

Anonymkode: 11909...002

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en skade som gjør at jeg nå har søkt uføretrygd. Nav har sendt at arbeidsprøving ikke er nødvendig og at de anser meg som 100% ufør.

Selve uføretrygdsøknaden er sendt og fått beskjed om at det er 4 mnd behandlingstid på den. Er dette statisk? Blir det uansett 4 mnd eller er det noen som har opplevd at den blir behandlet raskere? 

Jeg fikk utsettelse, men svar i dag. Tok nesten 5 måneder. Det kommer helt an på trykket i ditt fylke, og ferieavvikling. 

Anonymkode: b34cd...79e

Skrevet

Jeg var på AAP i fire år og 8 mnd før søknad ble sendt inn. Var i seks forskjellige arbeidsutprøvinger i alt fra 2 til 6 mnd av gangen + jevnlig fysioterapi for å se om jeg fant en kombinasjon av jobb +trening som gjorde at jeg slapp smerter. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nesten 2 år på AAP, og i arbeidsutprøving på egen arbeidsplass med all mulig tilrettelegging (kontor/hjemmekontor). 

Jeg sendte meldig på Min side: - Dette går ikke lengre. 

Saksbehandler svarte etter 5-10 minutter (hun var nok bare pålogga akkurat da):       - Da får vi åpne opp for at du kan søke. 

Det kan ta opp mot 8 måneder. 

10 dager tok det etter søknaden var putta i nærmeste postkasse. 

Jeg tror det var fordi: 

1. Jeg holdt på å stryke med (som i å dø). 

2. Jeg hadde rikelig med dokumentasjon på at jeg kunne stryke med. 

Så ble jeg kjempelei meg da jeg fikk vedtaket, pådro meg en alvorlig depresjon og ødela tennene mine. 

Jeg tenker i ettertid at det ikke skulle gått så fort. Den ene dagen i jobb, den neste arbeidsudyktig. Jeg tror det hadde vært bra for meg å latt det synke inn, ett par måneder eller noe. 

Ta det rolig TS, og stell godt med deg selv mens du venter. 

Anonymkode: d41fa...185

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg var nesten 2 år på AAP, og i arbeidsutprøving på egen arbeidsplass med all mulig tilrettelegging (kontor/hjemmekontor). 

Jeg sendte meldig på Min side: - Dette går ikke lengre. 

Saksbehandler svarte etter 5-10 minutter (hun var nok bare pålogga akkurat da):       - Da får vi åpne opp for at du kan søke. 

Det kan ta opp mot 8 måneder. 

10 dager tok det etter søknaden var putta i nærmeste postkasse. 

Jeg tror det var fordi: 

1. Jeg holdt på å stryke med (som i å dø). 

2. Jeg hadde rikelig med dokumentasjon på at jeg kunne stryke med. 

Så ble jeg kjempelei meg da jeg fikk vedtaket, pådro meg en alvorlig depresjon og ødela tennene mine. 

Jeg tenker i ettertid at det ikke skulle gått så fort. Den ene dagen i jobb, den neste arbeidsudyktig. Jeg tror det hadde vært bra for meg å latt det synke inn, ett par måneder eller noe. 

Ta det rolig TS, og stell godt med deg selv mens du venter. 

Huff. Får vondt av å lese om deg ❤️ 
Jeg innså at dette gikk denne veien for en stund siden og grublet på det tidligere. AAP søknaden satt langt inne. Har liksom aldri vært borte en dag fra jobb omtrent før dette. Jeg har gjort absolutt alt for å unngå å havne i denne situasjonen ved å følge alle råd, anbefalinger og hva enn behandling jeg har blitt sendt på.

Men nå føler jeg at jeg er rimelig klar over framtiden. Havner i en ny situasjon men har prioritert å handle inn ting til hobby som er krevende pga tilstanden men som jeg kan legge fra meg når jeg vil og ta opp når jeg er i stand til det. 
Så håper det å få avklaringen ferdig gjør ting enda lettere for det verste er å være i denne aap greia å ikke vite 🙄

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min ble sendt fredag, innvilget tirsdag uken etter. 

Anonymkode: dabaa...fd2

Skrevet

For meg tok det ca 1,5 år fra jeg fikk klarsignal fra NAV om å søke uføretrygd, til jeg fikk det innvilget. Da hadde jeg hatt AAP i kanskje 2 mnd. 

Så her gikk det fort. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Huff. Får vondt av å lese om deg ❤️ 
Jeg innså at dette gikk denne veien for en stund siden og grublet på det tidligere. AAP søknaden satt langt inne. Har liksom aldri vært borte en dag fra jobb omtrent før dette. Jeg har gjort absolutt alt for å unngå å havne i denne situasjonen ved å følge alle råd, anbefalinger og hva enn behandling jeg har blitt sendt på.

Men nå føler jeg at jeg er rimelig klar over framtiden. Havner i en ny situasjon men har prioritert å handle inn ting til hobby som er krevende pga tilstanden men som jeg kan legge fra meg når jeg vil og ta opp når jeg er i stand til det. 
Så håper det å få avklaringen ferdig gjør ting enda lettere for det verste er å være i denne aap greia å ikke vite 🙄

TS

Det går bra nå da😊takk for medfølelse♥️

Og så var det litt unødvendig av meg skrive så mye i tråden din, for ett enkelt poeng😜

Ja, det er fælt å være på AAP. Livet stopper opp. Veldig frustrerende. 

Jeg er glad for at du er mentalt avklart, og at du har handla inn til hobbyen din. Bra du har en du liker, da vil du jo føle deg bedre. 

Når du blir avklart vil alt bli MYE bedre. Jeg måtte komme meg etter sjokket da, men nå har jeg et fint liv med to-tre nye hobbier😊

Jeg regner med at du blir kjapt avklart, men noe tid bør kanskje legges til på grunn av sommerferien. Kanskje. For vedtaket kan dumpe ned i innboksen din når som helst siden du er godt avklart. 

Det var jeg også. Jeg tror bare NAV lot meg prøve, men egentlig bare venta på at jeg skulle kaste inn håndkleet. 

Jeg ser for meg NAV-legen: - Ja, her er ei ja, opplagt sak. Få ho ut av systemet straks, ikke noe å bruke ressurser på. Neste! 

For tråden sin del vil jeg skrive ned hvilken dokumentasjon jeg hadde: 

Skriv fra neuvrolog som hadde fulgt meg i 13 år. 

Skriv fra allmennlege som spesialisering på min tilstand. 

Skriv fra arbeidsgiver gjennom 10 år som beskrev hvilke tilpassninger som hadde blitt gjort for meg og hvordan jeg fungerte i mitt arbeid. 

Et omfattende dokument, 4-5 tettskrevne sider fra 4-uker rehabilitering. I dette dokumentet hadde fysioterapeut, psykolog, sosionom, kostholdsekspert, neuvrolog og flere spesialsykepleiere uttalt seg. 

Jeg hadde også et lengre skjema der jeg fylte ut hvordan jeg fungerte til daglig. F.eks hvor langt kunne jeg gå. Klarte jeg å bære handleposer. Kunne jeg stå lenge. Klarte jeg å lage meg mat. Kunne jeg gå trapper. Osv. 

Skriv fra saksbehandler. Jeg vet ikke hva som sto i dette. Fin dame, virka veldig fornuftig og flink i jobben sin. 

Så skulle jeg levere egen fri vurdering. Der skrev jeg ikke stort. Noe sånt: jeg vurderer min vedlagte dokumentasjon som riktig og søker med dette uføretrygd. 

Skrevet

Stefaren min fikk svar etter et par tre uker. Jeg søkte i starten av mai og måtte sende inn PR POST, inntekten min som fritidskontakt. Venter altså enda på svar 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...