Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 Populært innlegg #1 Skrevet 13. juli 2022 Vi er en søskenflokk på tre. Bror er eldst. Han har alvorlig psykisk utviklingshemming. Er på 1-3 års stadiet. Jeg ble oppnevnt som verge for han for et par år siden. Foreldrene våre var verge før det. Han har god økonomi. Han har rundt 700 000 kr. på konto. Mesteparten av dette står på konto som jeg ikke har tilgang til (overformynderiet styrer dette). Han bor i døgnbemannet bolig, og har 1:1 personale hele døgnet. Han har bodd der i ca. 20 år. Jeg og mine foreldre har alltid tenkt at han skal ha det godt i livet. Han bruker ikke penger på eget initiativ. Etter avtale med boligen bruker han "det han vil" på opplevelser, turer osv. Det er likevel ikke mye som blir brukt. Sparekontoen øker hvert år. Etter et møte med personale i boligen ble vi enige om at han trenger nye møbler. Sofa, bord og seng. Jeg søkte overformynderiet om det, og fikk tillatelse til å bruke penger til dette. Brukte ca. 50 000 (inkludert kjøring og montering). Møblene han hadde var nye når han flyttet inn for 20 år siden. De var brukende, men slitte og utdaterte. Han selv bryr seg lite om hvordan ting ser ut, men er veldig stolt over å ha fått nye møbler og en "godstol". Vår søster kom på besøk i sommer. Vi har ikke så mye kontakt, og hun bor et stykke unna. Hun ringte meg etter at hun hadde besøkt broren vår og kjeftet på meg for å ha brukt penger på møbler han ikke trenger. Jeg forklarte saken så godt jeg kunne. Hun sa da ganske rett ut: Vi må huske hvem som skal arve han. Du trenger ikke bruke opp pengene hans. Han bryr seg ikke uansett. Det er jo jeg og søsteren min som er arvinger. Våre foreldre døde for et par år siden. Han har ikke evne/mulighet til å skrive et testamente. Det er trolig at han dør før oss pga. somatisk sykdom. Men jeg kan ikke sitte å vente på at han skal dø slik at vi arver. Jeg kan ikke unngå å bruke pengene hans. Han må jo få ha et godt og verdig liv, og en velstelt leilighet er en del av det. Og det ble jo godkjent av overformynderiet. Nå vil min søster overta som verge, og har sendt melding til statsforvalteren. Jeg kommer til å protestere på dette, og forklare så godt jeg kan hvorfor. Men hva er sjansen for at hun "vinner"? Jeg har fulgt lover og regler etter beste evne, og overformynderiet har ikke noe å utsette på meg. Min bror skjønner ikke dette, han er ikke samtykkekompetent. Anonymkode: d66f4...c93 8 47
Gjest mariama Skrevet 13. juli 2022 #2 Skrevet 13. juli 2022 Syns du har gjort helt rett. Og det er i grenseland usmakelig å være så opptatt av arven etter ham som søsteren din her - hun burde jo først og fremst være opptatt av at han har et godt liv? Tviler på at hun får overta vergemålet så lenge du kun har brukt penger på noe han har glede av, og som det var rimelig å kjøpe nytt av nå.
Populært innlegg 17.11 Skrevet 13. juli 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 13. juli 2022 Jeg syns ikke det er i grenseland, det er direkte kvalmt. Tviler på at hun får ta over, hvilket grunnlag skulle det i så fall være på? 44 3 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #4 Skrevet 13. juli 2022 For en gribb av en søster! Helt enig med deg, TS, og det er jo overformynderiet også, siden du fikk lov til å bruke pengene. Hvis din bror kan ha glede i livet av pengene så skal han jo få det - ikke at de skal spares til arvinger! Anonymkode: 7fb12...d20 24
Gjest Villfisker Skrevet 13. juli 2022 #5 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi er en søskenflokk på tre. Bror er eldst. Han har alvorlig psykisk utviklingshemming. Er på 1-3 års stadiet. Jeg ble oppnevnt som verge for han for et par år siden. Foreldrene våre var verge før det. Han har god økonomi. Han har rundt 700 000 kr. på konto. Mesteparten av dette står på konto som jeg ikke har tilgang til (overformynderiet styrer dette). Han bor i døgnbemannet bolig, og har 1:1 personale hele døgnet. Han har bodd der i ca. 20 år. Jeg og mine foreldre har alltid tenkt at han skal ha det godt i livet. Han bruker ikke penger på eget initiativ. Etter avtale med boligen bruker han "det han vil" på opplevelser, turer osv. Det er likevel ikke mye som blir brukt. Sparekontoen øker hvert år. Etter et møte med personale i boligen ble vi enige om at han trenger nye møbler. Sofa, bord og seng. Jeg søkte overformynderiet om det, og fikk tillatelse til å bruke penger til dette. Brukte ca. 50 000 (inkludert kjøring og montering). Møblene han hadde var nye når han flyttet inn for 20 år siden. De var brukende, men slitte og utdaterte. Han selv bryr seg lite om hvordan ting ser ut, men er veldig stolt over å ha fått nye møbler og en "godstol". Vår søster kom på besøk i sommer. Vi har ikke så mye kontakt, og hun bor et stykke unna. Hun ringte meg etter at hun hadde besøkt broren vår og kjeftet på meg for å ha brukt penger på møbler han ikke trenger. Jeg forklarte saken så godt jeg kunne. Hun sa da ganske rett ut: Vi må huske hvem som skal arve han. Du trenger ikke bruke opp pengene hans. Han bryr seg ikke uansett. Det er jo jeg og søsteren min som er arvinger. Våre foreldre døde for et par år siden. Han har ikke evne/mulighet til å skrive et testamente. Det er trolig at han dør før oss pga. somatisk sykdom. Men jeg kan ikke sitte å vente på at han skal dø slik at vi arver. Jeg kan ikke unngå å bruke pengene hans. Han må jo få ha et godt og verdig liv, og en velstelt leilighet er en del av det. Og det ble jo godkjent av overformynderiet. Nå vil min søster overta som verge, og har sendt melding til statsforvalteren. Jeg kommer til å protestere på dette, og forklare så godt jeg kan hvorfor. Men hva er sjansen for at hun "vinner"? Jeg har fulgt lover og regler etter beste evne, og overformynderiet har ikke noe å utsette på meg. Min bror skjønner ikke dette, han er ikke samtykkekompetent. Anonymkode: d66f4...c93 For et hespetre! Dumt du ikke fikk dette skriftlig. Det der er ingen søster. Det der er en pengegrisk gribb, og ei heks. Selvfølgelig skal hans penger brukes på at han skal ha et godt liv. Ikke spares sånn at hun kan leve i luksus. Utrolig at det finnes sånne ufyselige uvesen.
Ænema Skrevet 13. juli 2022 #6 Skrevet 13. juli 2022 (endret) WTF for en kynisk søster. håper hun ikke får medhold. det er hans penger. og det er han som skal bruke de på sitt liv. tenk å sitte der å vente på arv av sin PU bror. direkte smakløst Endret 13. juli 2022 av Ænema 10 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #7 Skrevet 13. juli 2022 Ta kontakt med overformynderiet og fortell hva hun har sagt og at det er grunnen til at hun nå ønsker å overta som formynder. Anonymkode: f97a8...116 21 3
Ulven Skrevet 13. juli 2022 #8 Skrevet 13. juli 2022 (endret) Jeg tror jeg ville ha ringt overformynderiet og statsforvalteren og bedt om råd til hvordan situasjonen bør gripes an. Vær ærlig om situasjonen og spør om hva de tenker. Søsteren din er en gribb og personlig hadde det sittet langt inne å holde kontakten. Edit: Ta også en prat med lederen av boligen slik at de blir klar over problemet. Endret 13. juli 2022 av Ulven 18 10
Carrot Skrevet 13. juli 2022 #9 Skrevet 13. juli 2022 Vel, jeg ville blitt så forbanna at jeg hadde nok fortalt henne at om hun gikk videre med vergesaken kom jeg til å søke om å få bruke opp pengene på ting til min bror ASAP og det blir ikke noe å ta over. Makan til frekkhet! 2 1 6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #10 Skrevet 13. juli 2022 Det første jeg tenkte er at broren din er heldig som har deg som verge! Fortsett slik du gjør. Selv om han ikke bryr seg veldig om interiør så la han jo merke til det når han var fornøyd med ny godstol. Det juridiske rundt det har jeg ikke greie på, ville bare si at jeg er enig med din side av saken. Anonymkode: 1b754...fc3 13 4 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #11 Skrevet 13. juli 2022 Huff, det minner meg om en bruker som bodde der jeg jobbet som student. Han hadde også mye penger på konto som han hadde arvet, men nesten ingenting ble brukt og vi som jobbet der fikk inntrykk av at det var fordi faren hans ville spare så søsteren skulle arve. Han elsket å kjøre bil, og vi som jobbet der mente derfor han burde hatt en liten bil så vi daglig kunne kjørt turer med ham. Men det ville ikke faren høre noe om. Jeg synes du gjorde helt rett! ❤️ Anonymkode: 9c8c5...b2e 6 5
GulSitron Skrevet 13. juli 2022 #12 Skrevet 13. juli 2022 Broren min er også psykisk utviklingshemmet og jeg er hans verge. Han har masse penger på konto både hos overformynderiet og på brukskonto. Sist jeg var på møte med statsforvalteren (typ "dette innebærer det å være verge") ble det sagt at en ikke skal "holde av" penger og kjøpe billigst mulig ting kun for egen vinning senere. De skal leve så godt og normalt som mulig. Min bror har fått nye skap, ny sofa, ny lenestol, nye kurv-system i klesskapet, ny kommode, oppvaskmaskin, kjøleskap osv osv de siste tre årene. Han har hatt behov og det han hadde var enten på tur til å være ubrukelig eller allerede ødelagt. Synes det er så stygt å kun tenke på egen vinning.. Litt av samme Ulla som de som kun kommer på besøk til eldre når de er et kvarter fra å dø…. 23 4 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #13 Skrevet 13. juli 2022 Du er en god verge og en god bror. Synes @Ulvenover her skrev godt hva du bør gjøre nå. Anonymkode: 926bf...5aa 2 2
Curiousine Skrevet 13. juli 2022 #14 Skrevet 13. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Vi er en søskenflokk på tre. Bror er eldst. Han har alvorlig psykisk utviklingshemming. Er på 1-3 års stadiet. Jeg ble oppnevnt som verge for han for et par år siden. Foreldrene våre var verge før det. Han har god økonomi. Han har rundt 700 000 kr. på konto. Mesteparten av dette står på konto som jeg ikke har tilgang til (overformynderiet styrer dette). Han bor i døgnbemannet bolig, og har 1:1 personale hele døgnet. Han har bodd der i ca. 20 år. Jeg og mine foreldre har alltid tenkt at han skal ha det godt i livet. Han bruker ikke penger på eget initiativ. Etter avtale med boligen bruker han "det han vil" på opplevelser, turer osv. Det er likevel ikke mye som blir brukt. Sparekontoen øker hvert år. Etter et møte med personale i boligen ble vi enige om at han trenger nye møbler. Sofa, bord og seng. Jeg søkte overformynderiet om det, og fikk tillatelse til å bruke penger til dette. Brukte ca. 50 000 (inkludert kjøring og montering). Møblene han hadde var nye når han flyttet inn for 20 år siden. De var brukende, men slitte og utdaterte. Han selv bryr seg lite om hvordan ting ser ut, men er veldig stolt over å ha fått nye møbler og en "godstol". Vår søster kom på besøk i sommer. Vi har ikke så mye kontakt, og hun bor et stykke unna. Hun ringte meg etter at hun hadde besøkt broren vår og kjeftet på meg for å ha brukt penger på møbler han ikke trenger. Jeg forklarte saken så godt jeg kunne. Hun sa da ganske rett ut: Vi må huske hvem som skal arve han. Du trenger ikke bruke opp pengene hans. Han bryr seg ikke uansett. Det er jo jeg og søsteren min som er arvinger. Våre foreldre døde for et par år siden. Han har ikke evne/mulighet til å skrive et testamente. Det er trolig at han dør før oss pga. somatisk sykdom. Men jeg kan ikke sitte å vente på at han skal dø slik at vi arver. Jeg kan ikke unngå å bruke pengene hans. Han må jo få ha et godt og verdig liv, og en velstelt leilighet er en del av det. Og det ble jo godkjent av overformynderiet. Nå vil min søster overta som verge, og har sendt melding til statsforvalteren. Jeg kommer til å protestere på dette, og forklare så godt jeg kan hvorfor. Men hva er sjansen for at hun "vinner"? Jeg har fulgt lover og regler etter beste evne, og overformynderiet har ikke noe å utsette på meg. Min bror skjønner ikke dette, han er ikke samtykkekompetent. Anonymkode: d66f4...c93 Du har gjort helt rett. Hun høres derimot ut som en av disse pårørende som ikke bryr seg om hvordan personen har det. Som bare tenker penger. Godt det er du som er verge å ikke henne 🙈 Endret 13. juli 2022 av Curiousine 2
AprilLudgate Skrevet 13. juli 2022 #15 Skrevet 13. juli 2022 Oj, dette var ganske grove uttalelser av din søster. Du ble i samråd med de ansatte der enig om en ganske normal sum på møbler han faktisk har stor nytte av. Og som jo trengte utskiftning. Han har rett på livskvalitet, og babling om arv er direkte usmakelig. Jeg ville nok orientert de som gjør vedtak her på en ryddig måte - hun er faktisk ikke en bra verge for ham. Du har hjertet på rett plass her. 6 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #16 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hun sa da ganske rett ut: Vi må huske hvem som skal arve han. Du trenger ikke bruke opp pengene hans. Han bryr seg ikke uansett. Hadde bedt henne dra til helvete i mitt stille sinn, og tenkt at jeg Aldri trenger å be om hennes mening før jeg gjør noe for ham som koster penger Anonymkode: c0edc...1fd
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #17 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): For en gribb av en søster! Helt enig med deg, TS, og det er jo overformynderiet også, siden du fikk lov til å bruke pengene. Hvis din bror kan ha glede i livet av pengene så skal han jo få det - ikke at de skal spares til arvinger! Anonymkode: 7fb12...d20 Helt enig, for en utrolig kvalm oppførsel av søsteren din, ts! Herregud, en seng som er 20 år er mer enn moden for utskifting, samme med sofa. Han skal vel både sove godt og sitte godt mens han er her, stakkars!? Du har gjort alt riktig ts, du tenker på hans beste. Pengene som er på hans konto har da søsteren din ikke noe med? Det er hans penger, og selvsagt skal de brukes på hans komfort og for å øke hans levestandard! Anonymkode: 788c0...366 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #18 Skrevet 13. juli 2022 Hjelpes for ei heks. Jeg er på din brors vegne glad for at han har en verge som deg. For ordens skyld ville jeg nok orientert statsforvalteren om sakens tilstand. I tilfelle du faller fra, bør noen andre enn din søster overta rollen som verge. Om så er nødvendig, en offentlig verge. Anonymkode: 9abe1...5e4 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #19 Skrevet 13. juli 2022 For ei megge! 🤯 kjenner jeg ble skikkelig forbanna på dine vegne ts. Vær helt ærlig med statsforvalteren om dette skulle bli et tema. Hun er jo ikke skikket til å være verge i det hele tatt med den innstillingen. Anonymkode: fc8df...89a 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #20 Skrevet 13. juli 2022 Total mangel på empati, hun bryr seg jo ikke om broren deres i det hele tatt, kun om pengene -fy f*** det er drøyt! Du burde selv tatt en tlf. ja, helt enig. Og om dere nå havner der at dere blir innkalt til samtale, så forteller du om alt dette mens hun sitter der. Og du, i samtaler fremover -ta vare på tekstmeldinger, snakk på høytaler mens du tar opp samtaler på pc osv. (det finnes sikkert en app og), mener du har lov så lenge du selv deltar i samtalen. Fy fader! jeg kjenner det grøsser nedover ryggen, minner meg om narsissister og folk med psykopatiske trekk, null empati liksom, shit!! Anonymkode: 67f68...419 1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå