Gå til innhold

Bør menn gå dra på guttetur når de har små barn, når dama ikke kan gjøre det samme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er deres synspunkter på dette? Vi har pratet litt om det i venninnegjengen, og det er litt sprikende svar. Bare så det er nevnt, så er det ikke nødvendigvis snakk om fylleturer til utlandet, men kanskje bare dra til en annen by i Norge noen dager, eller dra på telttur eller hyttetur med kompiser. 

- Er det greit at mannen reiser vekk noen dager når barnet bare er noen måneder gammelt, og mor uansett ikke kan reise bort? Stiller det seg annerledes hvis barnet er krevende og sover dårlig?

- Er det greit at mannen reiser vekk når barnet er 2-4 år gammelt, når dama ikke kan gjøre det samme, fordi mannen ikke orker/klarer å være alene med barnet/barna over flere dager og utføre alt stell?

Jeg spør fordi jeg har venninner som tydelig får dårlig samvittighet for å ikke la mennene sine dra, selv om de absolutt ikke gjengjelder tjenesten. Heldigvis har jeg en mann som bidrar og kan være alene med barnet vårt noen dager, hvis jeg har behov for å reise vekk. Noen av venninnene mine har menn som ikke klarer å legge barna som er flere år gamle og de vet f.eks ikke hvor alt tøyet til barnet er eller hvilke typer kremer barnet skal smøres med og hvor de befinner seg (solkrem, krem til sår rumpe, fuktighetskrem etc). 

Utad er det vel dama som blir sett på som den kjipe hvis mannen blir nektet guttetur, antar jeg. Har dere noen erfaringer med dette?

Anonymkode: 8279c...e51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: bad98...8c2

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg synes nr 1 er greit, men ikke nr 2. At man har en baby som ammes og er avhengig av mor bør ikke forhindre far fra å gjøre ting som mor ikke kan, hun vil få sjansen senere. Derimot er det ikke greit å forvente at man skal kunne reise bort alene og la barna være hjemme med den andre forelderen hvis man ikke selv har tenkt å gjengjelde tjenesten. Jeg kjenner imidlertid ingen som har det slik du beskriver. Alle menn jeg kjenner er utmerket i stand til å ta vare på barna sine alene, og gjør det også, og det er helt vanlig både med gutte- og jenteturer uten sutring eller dårlig samvittighet. 

Endret av Arkana
  • Liker 20
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags tapermenn er dette? Etter at man er ferdig med amming er det ingen grunn til at menn ikke skal greie å stelle sine egne barn. 

Anonymkode: a7352...d88

• Liker 41
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

- Er det greit at mannen reiser vekk noen dager når barnet bare er noen måneder gammelt, og mor uansett ikke kan reise bort? Stiller det seg annerledes hvis barnet er krevende og sover dårlig?

- Er det greit at mannen reiser vekk når barnet er 2-4 år gammelt, når dama ikke kan gjøre det samme, fordi mannen ikke orker/klarer å være alene med barnet/barna over flere dager og utføre alt stell?

1. Ja, såfremt mor får rikelig anledning til å gjøre det samme når barnet er litt større.

2. Nei. Ikke at jeg mener man skal drive milimeterrettferdighet, men jeg hadde aldri akseptert at ikke mannen kunne (!) eller ville (!!) ta seg av barna alene i noen dager sånn at jeg hadde like muligheter for å reise bort noen dager. 

Anonymkode: 47f48...0cc

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan fedre ikke klare/få valget om å ikke ORKE(?!) å ta seg av egne barn på 2-4 år?! 

Så vanvittig provoserende å lese noe sånt. Jeg spyr. 

Anonymkode: 39c5d...94b

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Nei

Anonymkode: 06478...c16

• Liker 2
Skrevet

I babytiden må mannen min gjerne dra på guttetur uten at jeg kan dra på alenetur pga amming.

Etter babytiden kan selvfølgelig jeg også dra om jeg har lyst og det er en selvfølge at han kan ta seg av barn på lik linje med meg.

Jeg hadde aldri blitt sammen med en mann som ikke så det som en selvfølge at det var likhet i forhold til det å greie å ta hånd om barn.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Den som virkelig hadde trengt å få reise bort eller bare slippe å ta seg av barn, er i 99 % av tilfellene mor. Hvorfor er ikke fedre opptatt av at mor bør få slappe av, reise vekk, osv? 

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg synes det er helt greit at menn reiser på guttetur, når mor ikke kan det samme når babyen er noen måneder gammelt. 
Når barnet er 2-4 år gammel bør det selvsagt gå begge veier. Jeg skjønner ikke hva slags menn disse damene har, som ikke klarer og legge barna sine, kle på barna sine , klarer og finne salver og kremer i skapene? Jeg vet om tilfeller hvor mor er litt hysterisk og legger fram klær og setter fram salver osv og skriver liste, men dette har jeg aldri hørt om. Er det ferdene eller mødrene som er problemet her? De må jo bare dra, så tipper jeg mennene finner en måte og legge barna på utover kvelden. 

Anonymkode: ff0d0...0fe

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

1) Ser ingen grunn til at far absolutt skal dra på tur like etter barnet er født, det kunne han isåfall gjort tidligere. Det å bli foreldre kan være krevende i starten, samtidig som det for meg er litt snodig å tenke på guttetur når man nettopp har blitt foreldre. I både min og samboers verden ville det vært utenkelig av han å bare reist fra meg og barnet for å dra på guttetur. 

2) Dersom en far ikke kan ta seg av en 2-4 åring, bør han virkelig skjerpe seg. 

Anonymkode: 5b429...3f9

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Den første kommer an på hvorvidt hun syns det er greit. Er mor sliten og får for lite søvn syns jeg det er dårlig gjort å ikke være hjemme for å avlaste. 

Nummer to hadde vært helt uaktuelt for meg. Jeg hadde ikke være sammen med en mann som ikke var oppegående nok til å ta vare på ungene våre en helg alene. 

Anonymkode: 49906...fa6

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor prioriterer fedre å reise bort fra mor og barn når barnet bare er noen måneder gammelt? Det er et jævlig merkelig behov og prioriteringer. Er ikke du akkurat blitt FAR? 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja og ja

Anonymkode: 9370d...d6c

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal mannen settes opp mot damen og motsatt? 

Nesten som om man finner på unnskyldninger for å krangle.

Feminismekampen trenger ikke å tas ved det første mannen gjør annerledes. 

Anonymkode: f97e2...611

AnonymBruker
Skrevet

Den som trenger tid for seg selv er jo mor. 

Anonymkode: 0175a...e59

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

når dama ikke kan gjøre det samme, fordi mannen ikke orker/klarer å være alene med barnet/barna over flere dager og utføre alt stell?

Svaret er JA!  Og hvis ikke mannen greier å legge, kle på stelle ungene osv - ja da har du rett og slett valgt feil mann. Jesus! Vi er ikke på 1950 tallet 😂

Anonymkode: e28f3...6d2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva er deres synspunkter på dette? Vi har pratet litt om det i venninnegjengen, og det er litt sprikende svar. Bare så det er nevnt, så er det ikke nødvendigvis snakk om fylleturer til utlandet, men kanskje bare dra til en annen by i Norge noen dager, eller dra på telttur eller hyttetur med kompiser. 

Jeg spør fordi jeg har venninner som tydelig får dårlig samvittighet for å ikke la mennene sine dra, selv om de absolutt ikke gjengjelder tjenesten. Heldigvis har jeg en mann som bidrar og kan være alene med barnet vårt noen dager, hvis jeg har behov for å reise vekk. Noen av venninnene mine har menn som ikke klarer å legge barna som er flere år gamle og de vet f.eks ikke hvor alt tøyet til barnet er eller hvilke typer kremer barnet skal smøres med og hvor de befinner seg (solkrem, krem til sår rumpe, fuktighetskrem etc). 

Utad er det vel dama som blir sett på som den kjipe hvis mannen blir nektet guttetur, antar jeg. Har dere noen erfaringer med dette?

Anonymkode: 8279c...e51

Så sant logistikken hjemme går greit om bare mor er hjemme (sånn i forhold til eventuelle andre barn for eksempel) så ser jeg ikke problemet. Iallefall om far tar sin tørn med å være hjemme alene med unger når mor vil på venninnetur når barnet er stort nok til å ikke være avhengig av puppen. Og det ikke er for mange dager borte.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om han ikke vet hvor klær er, hvilke kremer barnet skal bruke eller hvordan legge barnet, kan jeg nesten ikke forstå behovet for å ha han hjemme heller. Da er det hun som gjør og har gjort alt med/for barnet , og klarer nok det når han er på guttetur også. Hun har tydeligvis allerede fra fødsel tatt mesteparten av ansvaret og han har ikke tatt ansvaret. Om hun vet hvor alt er, mens han ikke vet, er det noe felles som er problemet. Hun har tatt over og han har ikke sluppet til, enten fordi han ikke har giddet, ikke ser nødvendigheten eller fordi hun har tatt kontrollen. Eventuelt en blanding. 

Anonymkode: a757b...f16

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel nettopp grunn nummer 1 som forårsaker grunn nummer 2. Altså det at mannen melder seg av i babytiden og prioriterer egne ting mens mor "uansett er stuck med baby" medfører jo at far ikke blir like tilknyttet til babyen, og ikke føler like stort eierskap til rutiner og oppdragelse, ergo vil de gjerne ikke "orke" å ha barna alene når de blir eldre heller. 

Så, nei til begge to. 

Anonymkode: e0994...6ad

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...