Gå til innhold

Hva tenke på ved ektepakt/testament når en har særkullsbarn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 
jeg og kjæresten skal gifte oss til høsten og skal møte advokat over sommeren for å få hjelp med ektepakt og testamentet. Men ville bare sjekke hvilke innspill/kommentarer jeg får her. 
Vi har ca samme økonomiske situasjon (omtrent samme lønn og samme formue/EK). Eier bolig 50/50 og betaler likt på lån/utgifter. Han eier 1/2 hytte han betaler for selv og jeg eier en 1/3 hytte jeg betaler på, men vi disponerer de i felleskap. Begge kommer (antageligvis) til å arve endel, men antageligvis får han en større arv enn meg. (Om ikke foreldrene våre plutselig finner på noe, isåfall er det også ok). 

Saken er at han har to barn fra tidligere ekteskap, jeg har ingen. Og pga vår alder vil det aldri bli fellesbarn. For min del kan godt hans barn arve alt etter «oss», så fremt vi ikke skilles før vi dør. Men det jeg vil unngå er å havne i en situasjon der han faller fra og jeg blir tvunget til å selge felles bolig og betale ut til hans barn. Siden det er særkullsbarn kan jeg vel ikke sitte i uskiftet bo? Eller er det mulig å holde deler av arveoppgjøret utenom til jeg også dør også arver de alt?

De naturlige arvingene mine er jo mine søsken og nevøer/nieser, men for meg kan godt hans barn arve alt, så lenge jeg klarer meg om jeg skulle bli enke. Som sagt så skal vi til advokat i august og bryllupet er i November så det er tid til å få det formelle på plass men tar gjerne i mot gode innspill på hva jeg bør tenke på.  

Anonymkode: 0446c...fd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette løser dere enkelt med at han tegner livsforsikring som begunstiger deg. 

Du kan sitte i uskifte om barna hans skriver under på det. 

Jeg er i samme situasjon som deg. Vi har gjensidig livsforsikring på 2 millioner. Pliktandelen er 1.5, til hans barn. 

Han er min arving i testament, med særeie. Det vil si at disse pengene er hans, og må holdes utenfor om han skal skille seg fra en fremtidig kone. 

Om vi begge skulle falle samtidig i fra går alt til hans barn. Det er våre foreldre som er våre barnløse sine nærmeste arvinger, om du ikke testamenterer deler eller hele til din mann. 

Anonymkode: a9d59...bc1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk, men en livsforsikring vil vel ikke bli helt det samme? Det sikrer vel enn bare en utbetaling ved eventuelt dødsfall? 

Har i dag et testament som begunstiger min søster, hennes barn samt min brors barn. Dvs at mine foreldre og min bror ikke arver meg. Med den endrete livssituasjonen skal mitt testament endres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk, men en livsforsikring vil vel ikke bli helt det samme? Det sikrer vel enn bare en utbetaling ved eventuelt dødsfall? 

Har i dag et testament som begunstiger min søster, hennes barn samt min brors barn. Dvs at mine foreldre og min bror ikke arver meg. Med den endrete livssituasjonen skal mitt testament endres. 

Du skriver: 

Men det jeg vil unngå er å havne i en situasjon der han faller fra og jeg blir tvunget til å selge felles bolig og betale ut til hans barn. 

Så jeg forstår ikke helt hvorfor du svarer som du gjør? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja? Da får du jo penger du kan kjøpe ut barna med? 

Anonymkode: dd4d5...0a0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men det jeg vil unngå er å havne i en situasjon der han faller fra og jeg blir tvunget til å selge felles bolig og betale ut til hans barn. Siden det er særkullsbarn kan jeg vel ikke sitte i uskiftet bo? Eller er det mulig å holde deler av arveoppgjøret utenom til jeg også dør også arver de alt?

Du kan ikke utsette arveoppgjøret helt eller delvis, såkalt "uskiftet bo", uten særkullsbarnas samtykke, så hvis de ikke vil gi deg samtykke, så må du betale dem ut farsarven deres. Hvis det ikke er tilstrekkelige andre midler i dødsboet hans til å betale dem ut, så må du enten ta opp et lån og betale dem ut eller selge eiendommen og finne deg et annet sted å bo. Han kan i testament øke din arv så lenge barnas pliktdelsarv ikke krenkes. De skal som hovedregel arve til sammen minst 2/3-deler, men hvis hver av dem får 15G, så kan han frata dem alt over dette. 

Endret av CAPS LOCK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 10.44):

Hei. 
jeg og kjæresten skal gifte oss til høsten og skal møte advokat over sommeren for å få hjelp med ektepakt og testamentet. Men ville bare sjekke hvilke innspill/kommentarer jeg får her. 
Vi har ca samme økonomiske situasjon (omtrent samme lønn og samme formue/EK). Eier bolig 50/50 og betaler likt på lån/utgifter. Han eier 1/2 hytte han betaler for selv og jeg eier en 1/3 hytte jeg betaler på, men vi disponerer de i felleskap. Begge kommer (antageligvis) til å arve endel, men antageligvis får han en større arv enn meg. (Om ikke foreldrene våre plutselig finner på noe, isåfall er det også ok). 

Saken er at han har to barn fra tidligere ekteskap, jeg har ingen. Og pga vår alder vil det aldri bli fellesbarn. For min del kan godt hans barn arve alt etter «oss», så fremt vi ikke skilles før vi dør. Men det jeg vil unngå er å havne i en situasjon der han faller fra og jeg blir tvunget til å selge felles bolig og betale ut til hans barn. Siden det er særkullsbarn kan jeg vel ikke sitte i uskiftet bo? Eller er det mulig å holde deler av arveoppgjøret utenom til jeg også dør også arver de alt?

De naturlige arvingene mine er jo mine søsken og nevøer/nieser, men for meg kan godt hans barn arve alt, så lenge jeg klarer meg om jeg skulle bli enke. Som sagt så skal vi til advokat i august og bryllupet er i November så det er tid til å få det formelle på plass men tar gjerne i mot gode innspill på hva jeg bør tenke på.  

Du kan sitte i uskiftet bo så lenge du er gift. Ekteskap går foran arven til særkullsbarn og evt. fellesbarn. Er noe annet med registrert samboerskap. Da må man ha felles barn for å kunne arve etter hverandre, og sitte i uskiftet bo. Men hvis dere er gift, så slipper du jo å tenke på det. 

Anonymkode: 5ae57...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan sitte i uskiftet bo så lenge du er gift. Ekteskap går foran arven til særkullsbarn og evt. fellesbarn. Er noe annet med registrert samboerskap. Da må man ha felles barn for å kunne arve etter hverandre, og sitte i uskiftet bo. Men hvis dere er gift, så slipper du jo å tenke på det. 

Det stemmer ikke. Særkullsbarn har krav på arv med en gang, så du kan kun sitte i uskiftet bo hvis de godkjenner det (noe de ikke burde gjøre). Det beste er å ha livsforsikring som er høy nok til å kjøpe ut barna av delen av boligen som de arver.

Anonymkode: 4ae79...0e1

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor svare på noe du åpenbart ikke kan noe om?

Anonymkode: d03be...db3

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ekteskap går foran arven til særkullsbarn og evt. fellesbarn.

Bare minstearven på 4G, ikke arv utover minstearven 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 12.43):

Med denne utbetalingen kan du kjøpe ut barna hans. Å be dem om å skrive under på at du skal sitte i uskifte er svært ugunstig for barna, og er oppskriften på trøbbel. Ikke gjør det. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men si at både du og mannen din er 50. Mannen din dør i morgen. Du lever til du er 95. Da må hans barn vente på arven fra sin far i 45 år hvis de skriver under på at du kan sitte i uskiftet bo! Det er helt urimelig. Du vil heller ikke kunne gjøre som du vil med boet. Dette kan det bli masse konflikter ut av. 

Avhengig av hvor stor formuen hans er, kan barnas arv reduseres til pliktarven gjennom testamente. Dere må finne ut hvordan dere ønsker å gjøre det. Det kan også være lurt å diskutere arv med barna mens dere begge lever. Hvis han har en formue på 10 milioner, og barna tror de skal få 5 mill hver, og så finner de ut etter at faren er død at de får 15G hver, mens du får 7 mill… Det kan bli trøblete. 

Anonymkode: f844e...785

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 10.44):

Hei. 

Du aner ikke om du kommer til å ha et forhold til hans barn engang om han dør tidlig og du sent. Helt bak mål å ikke sørge for sin egen familie av kjøtt og blod 

Anonymkode: c5ea1...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 12.43):

Den utbetalingen skal sikre at du kan betale ut arven til barna hans uten å måtte sitte i uskifte. Det er oftest det som er hensikten med livsforsikring for samboere med særkullsbarn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vanligste er å tegne en livsforsikring som gir deg en utbetaling som sikrer at du kan betale ut hans barns arv hvis han dør før deg.  Noen er forsikret via jobben, så det bør han sjekke før han ev. tegner en slik forsikring. Bl.a. er ansatte i stat og kommune sikret utbetaling til samboer på nærmere 1,5 millioner ved død. 

Noen løser det ved å på forhånd be barna om skriftlig tillatelse til å sitte i uskifte.  Det ville jeg ikke gjort, pga. for høy risiko for konflikt og vonde følelser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 11.36):

Dette løser dere enkelt med at han tegner livsforsikring som begunstiger deg. 

Du kan sitte i uskifte om barna hans skriver under på det. 

Jeg er i samme situasjon som deg. Vi har gjensidig livsforsikring på 2 millioner. Pliktandelen er 1.5, til hans barn. 

Han er min arving i testament, med særeie. Det vil si at disse pengene er hans, og må holdes utenfor om han skal skille seg fra en fremtidig kone. 

Om vi begge skulle falle samtidig i fra går alt til hans barn. Det er våre foreldre som er våre barnløse sine nærmeste arvinger, om du ikke testamenterer deler eller hele til din mann. 

En livsforsikring gir normalt bare utbetaling opp til en viss alder, og det blir i tillegg dyrt om en skal basere seg på utbetaling ved dødsfall under normale omstendigheter. Alle dør jo, og skulle forsikringsselskapene utbetale til alle som dør, ville man måtte innbetale mer i forsikringspremie enn det man får utbetalt. Livsforsikring passer derfor best for å sikre ektefellen om man dør ung.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalevala skrev (14 timer siden):

Det vanligste er å tegne en livsforsikring som gir deg en utbetaling som sikrer at du kan betale ut hans barns arv hvis han dør før deg.  Noen er forsikret via jobben, så det bør han sjekke før han ev. tegner en slik forsikring. Bl.a. er ansatte i stat og kommune sikret utbetaling til samboer på nærmere 1,5 millioner ved død. 

Noen løser det ved å på forhånd be barna om skriftlig tillatelse til å sitte i uskifte.  Det ville jeg ikke gjort, pga. for høy risiko for konflikt og vonde følelser. 

I ts sitt eksempel synes jeg det kan være en god ide å be om godkjennelse til uskifte forutsatt at hun er omtrent like gammel som ektefellen. Samtykket fra hans barn kan være en del av en avtale, der barna arver ts som «motytelse».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg skjønner ikke helt at dette er noe problem. Du kommer til å arve. I løpet av noen år vil dere sikkert ha betalt ned store deler av huset. Skulle han dø så kan du enten bruke arven din til å betale ut hans barn, ta opp lån og kjøpe hans barns andel av huset, eller selge huset og kjøpe deg noe annet selv. Skjønner ikke hvorfor det siste er så utenkelig for så mange.

Anonymkode: f4a44...8f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...