AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #1 Skrevet 13. juli 2022 Jeg har skiftet bedriftsnettbank, prosessen tok 8 dager. Pga skifte av regnskapssystem og regnskapsfører som har avtale med den nye banken. Problemet nå er skatteetaten, som ennå ikke har overført saldo på gammel skattetrekkskonto til ny. Så fredag er fristen for forskuddsskatt. Hvor mye blir det i dagbøter på 10 700 kr? er usikker på sats og utregning. Og jeg har gjort alt rett, purret senest i dag. Kjennes blodig urettferdig og evt få dagbøter pga noe som er utenfor min makt. Og det går ikke 14 dager før dagbøter, men fra dag en. Staten ER seriøst den verste kreditoren jeg har opplevd😩 Anonymkode: b118e...559
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #2 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har skiftet bedriftsnettbank, prosessen tok 8 dager. Pga skifte av regnskapssystem og regnskapsfører som har avtale med den nye banken. Problemet nå er skatteetaten, som ennå ikke har overført saldo på gammel skattetrekkskonto til ny. Så fredag er fristen for forskuddsskatt. Hvor mye blir det i dagbøter på 10 700 kr? er usikker på sats og utregning. Og jeg har gjort alt rett, purret senest i dag. Kjennes blodig urettferdig og evt få dagbøter pga noe som er utenfor min makt. Og det går ikke 14 dager før dagbøter, men fra dag en. Staten ER seriøst den verste kreditoren jeg har opplevd😩 Anonymkode: b118e...559 Det er vel ikke dagbøter på dette men de kan muligens kreve all skatt samtidig: https://www.visma.no/blogg/forskuddsskatt-kostbar-felle-nybegynnere/ Jeg ville ringt og hørt med skatteetaten. De er overhode ikke farlige, men hyggelige og er der for å gi informasjon. Forklar det du skriver her, og hør hva de sier. Anonymkode: 042d6...6fa
Gjest Frysepinne Skrevet 13. juli 2022 #3 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De er overhode ikke farlige, men hyggelige og er der for å gi informasjon. Forklar det du skriver her, og hør hva de sier. På grunn av mye stress denne våren glemte jeg å betale inn en merverdiavgift-periode, men i hodet mitt hadde jeg gjort det, betalt inn. Skatteetaten sendte meg flere purringer, og det høres helt rart ut, jeg pleier å ha stålkontroll på dette, men disse gikk meg hus forbi. Helt tilfelig oppdaga jeg at de hadde sendt advarsel om gebyrer, jeg tror jeg må ha blitt likblek, sendte melding til dem på Altinn, jeg ba så mye om unnskyldning og betalte summen jeg skulle ha betalt. Noen der sendte et veldig hyggelig, nesten personlig brev tilbake og forklarte at det var helt greit, og jeg slapp å betale ekstra. Jeg tror de har stor forståelse for at shit happens, jeg.
Ullvott Skrevet 13. juli 2022 #4 Skrevet 13. juli 2022 Forsinkelsesrenten er satt til 9,25% pa for andre halvår i år. Dagsbeløpet for 10700 kr blir dermed kr 2,75, pluss 400 kroner i fakturagebyr (ikke per dag). Det står i denne forskriften: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/forskrift-om-forsinkelsesrente-og-kompensasjon-for-inndrivelseskostnader/id2920779/ Det som er verre er det som står i lenken fra Visma i tidligere svar: Sitat Om du ikke betaler en termin innen fristen, går det frem av skattebetalingsloven at forskuddsskatten for hele året må betales! I tillegg påløper det forsinkelsesrenter. Kontakt Skatteetaten for å forsikre deg om at du kan gjøre ting for å slippe akkurat det.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #5 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er vel ikke dagbøter på dette men de kan muligens kreve all skatt samtidig: https://www.visma.no/blogg/forskuddsskatt-kostbar-felle-nybegynnere/ Jeg ville ringt og hørt med skatteetaten. De er overhode ikke farlige, men hyggelige og er der for å gi informasjon. Forklar det du skriver her, og hør hva de sier. Anonymkode: 042d6...6fa Snakket med de i dag; først ville de at jeg skulle sende et ekstra skjema, men vi fant ut raskt at det skjemaet var for de som hadde betalt feil etc. Så de sa at jeg kom til å få bøter uavhengig av hvor lang tid dette tar, noe jeg ikke synes er greit. Jeg informerte skatteetaten på mandag; skrev bankkontonr og info. Men kan jeg ikke bare betale fra driftskonto? antar regnskapsfører ikke liker det, men men😄 Anonymkode: b118e...559
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #6 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Snakket med de i dag; først ville de at jeg skulle sende et ekstra skjema, men vi fant ut raskt at det skjemaet var for de som hadde betalt feil etc. Så de sa at jeg kom til å få bøter uavhengig av hvor lang tid dette tar, noe jeg ikke synes er greit. Jeg informerte skatteetaten på mandag; skrev bankkontonr og info. Men kan jeg ikke bare betale fra driftskonto? antar regnskapsfører ikke liker det, men men😄 Anonymkode: b118e...559 Ja hvis du har ENK og kan betale fra hvilken som helst annen konto, ville jeg jo gjort det. Det bør ikke være krise for regnskapsfører å ordne opp i i ettertid. Prioriteringen bør være å betale forskudsskatten. Jeg er altså overhode ingen regnskapsfører, men jeg har drevet ENK i ca 20 år før jeg gikk over til AS for noen år siden. Jeg har alltid hatt regnskapsfører så jeg vet ikke noe om selve føringen av regnskapet. Sånn til info Men her ville jeg uten tvil bare prioritert og få overført forskuddsskatten som sagt. Anonymkode: 042d6...6fa
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #7 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja hvis du har ENK og kan betale fra hvilken som helst annen konto, ville jeg jo gjort det. Det bør ikke være krise for regnskapsfører å ordne opp i i ettertid. Prioriteringen bør være å betale forskudsskatten. Jeg er altså overhode ingen regnskapsfører, men jeg har drevet ENK i ca 20 år før jeg gikk over til AS for noen år siden. Jeg har alltid hatt regnskapsfører så jeg vet ikke noe om selve føringen av regnskapet. Sånn til info Men her ville jeg uten tvil bare prioritert og få overført forskuddsskatten som sagt. Anonymkode: 042d6...6fa Takk for svar🌞Jeg har AS. Men nå har jeg kontroll; regnskapsføreren ringte (jeg trodde han hadde ferie!🥴), så vi ble enige om at jeg betaler fra den gamle kontoen, hvis den ikke er flyttet og avsluttet innen fredag. Som han sa, «pengene vil jo være på en av kontoene»🙈hehe. Anonymkode: b118e...559
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #8 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk for svar🌞Jeg har AS. Men nå har jeg kontroll; regnskapsføreren ringte (jeg trodde han hadde ferie!🥴), så vi ble enige om at jeg betaler fra den gamle kontoen, hvis den ikke er flyttet og avsluttet innen fredag. Som han sa, «pengene vil jo være på en av kontoene»🙈hehe. Anonymkode: b118e...559 Så bra det ordnet seg (jeg visste ikke engang at en betalte forskudsskatt på AS - trodde det bare var ENK og vanlig innbetaling av skatt på AS). Anonymkode: 042d6...6fa
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #9 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så bra det ordnet seg (jeg visste ikke engang at en betalte forskudsskatt på AS - trodde det bare var ENK og vanlig innbetaling av skatt på AS). Anonymkode: 042d6...6fa *forskuddstrekk(jeg roter med begrepene)🙈 Anonymkode: b118e...559
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå