AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #1 Skrevet 13. juli 2022 Jeg kunne selv levd i et slikt forhold. Hvorfor så mange fordommer? Har det med samfunnet og normene å gjøre? Klarer ikke folk (eller tør) å ta selvstendige valg utenfor A4-boksen? Anonymkode: 056a6...118
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #3 Skrevet 13. juli 2022 Nordmenn er sterkt kritisk til alt som skille seg ifra normalen. Moralismen sitter sterkt i oss. Har nok med kristendommen å gjøre, dersom jeg skal gjette. Anonymkode: cbd1c...19c 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #4 Skrevet 13. juli 2022 Er det spesielt for Norge? Anonymkode: 2bb83...2fc 1
Rosatoast Skrevet 13. juli 2022 #5 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg kunne selv levd i et slikt forhold. Hvorfor så mange fordommer? Har det med samfunnet og normene å gjøre? Klarer ikke folk (eller tør) å ta selvstendige valg utenfor A4-boksen? Anonymkode: 056a6...118 Det blir ikke bare sett ned på i Norge, i mange land er det faktisk ulovlig. Hvis du tenker på at man er gift med flere enn 1 osv.. Personlig syntes jeg det er sært og ekkelt. Jeg så nettopp en dokumentar på Netflix om FLDS (kristen poly-sekt i USA). Det å være gift med flere kvinner og få opptil flere barn med dem alle, det er veldig sært. Og når det blir sett så ned på av samfunnet så blir man ganske så isolert med sine egne. Hvis man har et behov for flere partnere på en gang, så er det bare å kjøre på - men da ligger det noe i bunn der, som ikke er helt normalt. Man skal ikke trenge opptil flere personer for å bli tilfredsstilt seksuelt eller følelsesmessig. 5 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #6 Skrevet 13. juli 2022 A4-familien er tross alt det beste og mest funksjonelle. Å være gift med flere på samme tid er dessuten forbudt. Anonymkode: 778db...d22 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #7 Skrevet 13. juli 2022 Kan se den økonomiske fordelen, men foruten dette kan jeg ikke se så mange fordeler😅 Anonymkode: 85e1e...85a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #8 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nordmenn er sterkt kritisk til alt som skille seg ifra normalen. Moralismen sitter sterkt i oss. Har nok med kristendommen å gjøre, dersom jeg skal gjette. Anonymkode: cbd1c...19c Hæ, er jo flest kristne (og muslimer for den saks skyld) som er åpen for å ha flere koner. Anonymkode: 30de1...09d 3
Rosatoast Skrevet 13. juli 2022 #9 Skrevet 13. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hæ, er jo flest kristne (og muslimer for den saks skyld) som er åpen for å ha flere koner. Anonymkode: 30de1...09d Kristne? Nei. Ifølge Bibelen er det en synd, og i "kristne" land er det ulovlig å gifte seg med mer enn 1 person av gangen. Det er bare muslimsk tro som åpner opp for flere koner, men det gjelder da for menn - ikke kvinner. Du kan selvfølgelig tolke Bibelen på din egen måte, som flere sekter gjør - og dermed åpner opp for poly-giftemål. Men det betyr ikke at det fortsatt ikke er ulovlig, og du da må holde deg på utsiden av samfunnet. Og da er veien til en sekt relativt liten Endret 13. juli 2022 av Rosatoast 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #10 Skrevet 13. juli 2022 Jeg ser ikke ned på dem. Mange har en tendens til å frykte det de ikke forstår. Anonymkode: 446bd...b4d
Lindsay Bluth Skrevet 13. juli 2022 #11 Skrevet 13. juli 2022 Jeg møtte en kjempehyggelig dame som levde med 2 menn og barn en gang. Hun var veldig åpen om det og jeg tullet med at det var mer en nok for meg med én. 🤭 Hun virket helt ubesværet av det. Tror ikke man kan tenke så mye på hva andre synes hvis man skal leve utenfor a4.
visp Skrevet 13. juli 2022 #12 Skrevet 13. juli 2022 Sett ned på? Er det virkelig så mange som holder på med dette? Jeg driter i hva folk gjør, men med en gang dere blander inn ungene så blir det et problem. Egoisme! 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #13 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): A4-familien er tross alt det beste og mest funksjonelle. Å være gift med flere på samme tid er dessuten forbudt. Anonymkode: 778db...d22 Hvem sier at det er det beste og det mest funksjonelle? Vil gjerne ha en kilde på det her. Anonymkode: d6887...a90 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #14 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): A4-familien er tross alt det beste. Anonymkode: 778db...d22 Såpass 🤷🏼♀️ Anonymkode: 486e6...51e 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #15 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg kunne selv levd i et slikt forhold. Hvorfor så mange fordommer? Har det med samfunnet og normene å gjøre? Klarer ikke folk (eller tør) å ta selvstendige valg utenfor A4-boksen? Anonymkode: 056a6...118 Jada, du har sikkert rett. Folk flest holder seg unna kjønnssykdommer, sjalusidrama, hemningsløs sex og griseri bare fordi de ikke TØR annet. I virkeligheten drømmer alle om å leve polygamt. Eller ikke.... Anonymkode: 93c6e...17f 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #16 Skrevet 13. juli 2022 Lever selv i et såkalt «åpent forhold» Er forlovet med samboeren min. Vi har «bonuskjærester» eller rene elskere om/når vi ønsker det. Fungerer strålende for vår del💃🏼 Komisk hvordan man alltid får teite kommentarer på anonyme debattfora når man lever på denne måten 💁🏼♀️ Anonymkode: 486e6...51e 2
Drizzt Skrevet 13. juli 2022 #17 Skrevet 13. juli 2022 Det har vært mye grums, forbundet med poly-familier. Omsorgssvikt, mishandling, voldtekt av små barn, osv. Dette bidrar nok til at mange stempler alle poly-familier som fy-fy. Selv om man har flere ''koner'', er man formelt gift bare med 1. Resten er samboere i så fall. Så blir det tosifret antall barn ut av dette og mange konflikter innad i familien. Det er ikke en livsstil jeg ville valgt for meg - jeg synes kjernefamilien (mor, far og barn) er den beste formen, etterfulgt av familier typ to foreldre av samme kjønn og barn. Det må være en mann som virkelig er glad i å ha sex for å blidgjøre flere kvinner samtidig eller kvinner som ikke er sjalu ikke har noe imot å dele mannen de elsker med en annen. Jeg har absolutt et problem å dele min mann med andre kvinner og han er heller ikke begeistret for å dele meg med andre menn, så poly-familie blir vi nok aldri 😁 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #18 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nordmenn er sterkt kritisk til alt som skille seg ifra normalen. Moralismen sitter sterkt i oss. Har nok med kristendommen å gjøre, dersom jeg skal gjette. Anonymkode: cbd1c...19c Veldig kristendomofobisk sagt, eller rasistisk. Anonymkode: 76e00...c27 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #19 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg kunne selv levd i et slikt forhold. Hvorfor så mange fordommer? Har det med samfunnet og normene å gjøre? Klarer ikke folk (eller tør) å ta selvstendige valg utenfor A4-boksen? Anonymkode: 056a6...118 Hører nesten aldri om såkalte polyfamilier i media engang, så hvorfor mener du så mange har fordommer mot sånne familier? Anonymkode: 76e00...c27 1
pressplay Skrevet 13. juli 2022 #20 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvem sier at det er det beste og det mest funksjonelle? Vil gjerne ha en kilde på det her. Anonymkode: d6887...a90 A4 familien eller sagt på en annen måte, en partner til hver er den mest balanserte måten å drive familie på, sett fra en samfunnsmessig perspektiv. Hvis poly hadde vært normen hadde "rikdommen" vært fordelt på færre hender. Det er alltid noen som er mer attraktive enn andre i et samfunn og de ville hatt flest partnere mens andre ville i større grad blitt valgt bort. Det å leve i partnerskap med andre har en oppdragende effekt på samfunnet og et stort antall ufrivillige single ville skapt uro. Når det monogame er normen vil det bli flere tilgjengelige da man må lete videre om drømmepartneren er opptatt. Ganske enkel matematikk dette. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå