Gå til innhold

Hvorfor er bankene så villige til å øke lån? Hører enkelte sliter med å komme inn på markedet, men i lokallagene har vi aldri hatt problemer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid tenkt at jeg og mannen har en del lån. Ca 1.5 i årsinntekt og ca 4.5 i lån. Spurte om å få økt lånet med 0.5 mill, for å kjøpe ny bil. Fikk da tilbakemelding om at vi har god sikkerhet og lav lånegrad, og kan innvilge på dagen.

Banken vil altså gjerne gi mer i lån.  Og vi kan velge mellom et tradisjonelt huslån og et lån der vi betaler fleksibelt ned på avdrag. Men er det noen fordeler med det siste? Annet enn at vi kan betale ned over lengre tid?

Anonymkode: e656f...7f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser bankene kun på sikkerhet? Har en nabo som har lånt bortimot 8 ganger egen inntekt. God sikkerhet, men kun 800 000 kr i året. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har alltid tenkt at jeg og mannen har en del lån. Ca 1.5 i årsinntekt og ca 4.5 i lån. Spurte om å få økt lånet med 0.5 mill, for å kjøpe ny bil. Fikk da tilbakemelding om at vi har god sikkerhet og lav lånegrad, og kan innvilge på dagen.

Banken vil altså gjerne gi mer i lån.  Og vi kan velge mellom et tradisjonelt huslån og et lån der vi betaler fleksibelt ned på avdrag. Men er det noen fordeler med det siste? Annet enn at vi kan betale ned over lengre tid?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du tenker dette er rart?

Dere er jo godt under 5 x inntekt og har lav lånegrad?

Anonymkode: fe0fe...688

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du tenker dette er rart?

Dere er jo godt under 5 x inntekt og har lav lånegrad?

Kanskje jeg bare er gammeldags? Tidligere var det anbefalt 2,5. Og da vi kom inn på markedet, for 10 år siden, var alt veldig strengt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kanskje jeg bare er gammeldags? Tidligere var det anbefalt 2,5. Og da vi kom inn på markedet, for 10 år siden, var alt veldig strengt.

Ja, det virker som du ikke helt følger med i tiden 🙂

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sukk... Dette er et tungt tema og har å gjøre med fiat-valuta. Bankenes verdier ("penger") skapes ved at de låner ut. Dette er litt komplisert og du får nesten sette deg ned og lese litt om dette på egen hånd, eller finne noen gode youtubevideoer som tar opp dette med fiat-valuta.

Anonymkode: 8d378...064

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hva spørsmålet ditt er? Du spør om noe helt annet i tittelen enn i inn innlegget i hvertfall.

Til tittelen: Den vanlige regelen er 5x inntekt, med 85% belåningsgrad. Dere ligger under dette og får innvilget lån. Det er jo ikke de med 1,5 mill i samlet inntekt som strever med å få lån, men unge single med 4-600 i inntekt og kanskje 300k i studielån og hardt spart egenkapital. Da spiller det sjeldent rolle om man er i en stor bank eller en lokal.

Når det kommer til fast eller fleksibel er dette ofte knyttet til om dere vil ha annuitetslån eller rammelån. Her kommer selvdisiplin inn, og det kan være lurt å lese seg litt opp på hva det innebærer og sjekke om renten eller ulik på de to lånene i din aktuelle bank. Jeg har annuitetslån siden jeg har ung rente på den, selv om belåningsgrad er lav nok for rammelån.

Anonymkode: 6b733...ca8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lokallagene? Mener du lokalbankene eller? (overskriften)

Anonymkode: 87672...7f1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2,7 mill. i ramme, brukt 2,4 (+ 100 000 i studielån og 200 000 i fellesgjeld) på 565 000 i bruttoinntekt (gått opp litt etter jeg fikk lånet), kunne fått opp til 3 mill. Har rammelån og mye sikkerhet, eier leilighet i Oslo og hytte 1 time unna + at jeg har betalt 10% på et byggeprosjekt vi flytter til om et par år. Hytta er teknisk sett ikke belånt ettersom hele lånet står på leiligheten, selger jeg den er jeg nærmest gjeldfri (det er kriseplanen, om noe skjer med økonomien). Jeg vet ikke helt hvilken vurdering banken har gjort ettersom jeg bor alene med to barn, men jeg har brukt banken en god stund, har litt leieinntekter fra hytta, har alltid betalt for meg, og har økt verdiene mine jevnt og trutt. 

Anonymkode: 8255b...371

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har samme inntekt som dere og 2.6 i boliglån + 300 i studielån. 
Høres ut som dere har myye i låne synes jeg

Anonymkode: 0c182...d5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har samme inntekt som dere og 2.6 i boliglån + 300 i studielån. 
Høres ut som dere har myye i låne synes jeg

Anonymkode: 0c182...d5c

Enig. Var derfor jeg ble overrasket av banken. 

Men så har vi hus med takst på 8 og hytte med takst på 3,5. Så sikkert derfor de tenker vi er på den trygge siden.

AnonymBruker
Skrevet

Med så god intekt som 1,5 millioner så kan dere betale ned 500.000 på lånet hvert år hvis dere vil. Så dette er ikke rart i det hele tatt.

Anonymkode: 7e5b4...21f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eh… kanskje du ikke har forstått at det å låne ut penger er en viktig del av det bankene lever av. Det er altså deres «business» å låne ut penger. Så selvsagt ønsker de å innvilge lån når de kan, hvorfor skulle det være rart?

Anonymkode: 0878a...081

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 10.13):

Men hvorfor tar dere opp lån til ny bil når dere har så utrolig høy inntekt? Dere greier legge flere tusen til side hver mnd når dere har så god mndsinntekt. Spesielt i disse tider da alt øker hadde jeg aldri i verden tatt opp billån med den inntekten. Jeg har studielån og boliglån, men det har aldri slått meg å ta opp lån til bil. Heller ikke da jeg hadde en veldig lav inntekt. Sett vekk fra bolig bruker jeg ikke penger jeg ikke har. Har dere ikke råd til bil til 0,5 mill kjøper dere en billigere for pengene dere har spart opp. 

Anonymkode: 2f97c...1dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 11.02):

Ser bankene kun på sikkerhet? Har en nabo som har lånt bortimot 8 ganger egen inntekt. God sikkerhet, men kun 800 000 kr i året. 

Høres spesielt ut. Da har vel naboen en god sykeforsikring eller en veldig sikker jobb. Ganske mange som har blitt brått syke de siste årene i vår vennekrets, så om alt står og faller på en inntekt har man gjort seg vanvittig sårbar. 

Anonymkode: 2f97c...1dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 10.13):

Dere har jo 'etter boka' en låneevne på 7.500.000. Og du syns det er rart at dere kan få låne totalt 5...? Dere er jo godt under 5x inntekt.. 

Det betyr ikke at banken deres er unik og at der dere har lån er det null problem å få lån. Det betyr bare at dere er godt innafor rammen, og derav selvsagt får lån... 

Selv hadde jeg 350.000 den gang jeg satte meg selv i gjeld for 1.7 mill. Det er mye i forhold til inntekt, og gikk med et nødskrik. I dag har jeg nesten doblet min inntekt og halvert lånet, så nå kunne jeg selvsagt lånt mye mer uten problemer. 

Anonymkode: b9f93...00b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...