Gå til innhold

Dere med foranliggende morkake. Hvor mye spark kjenner/kjente du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi kan jo merke mindre liv. Syns det er vanskelig å vite hva som er normalt og hva en bør bekymre seg over.

Noen dager kjenner jeg mye liv, andre dager kjenner jeg svært lite. Tror nok posisjon til baby har en del å si også. Ikke alltid det fungerer å spise/drikke søtt heller. Så går det gjerne et par dager også er det mer liv igjen. 

Hvordan var sparkene deres i tredje trimester?

Anonymkode: e8246...1c1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg snaaart i tredje trimester (på søndag!), så tenkte jeg kanskje kan svare uansett.

Jeg kjente ingenting før nærmere uke 23. Det er ikke før jeg bikket 26 uker denne uka at jeg faktisk kjenner tydelige spark daglig. Og det er jo fortsatt veldig "svake" spark, kjennes mer ut som smådulting enn noe kraftig der inne. Kjenner det for det meste morgen og kveld når jeg ligger på siden, men ikke like mye gjennom dagen. 

Anonymkode: a1e45...067

AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke når jeg begynte å kjenne spark, men det var etter OUL ihvertfall 😊 kanskje rundt uke 22-23 før kraftige, tydelige spark, litt bobling nederst i magen før det. 

Er nå i uke 31 og har dager hvor babyen er roligere enn andre, det går fra full fres en dag, til mer rolig rulling i magen dagen etter. I følge jordmor er det tidligere i svangerskapet at foranliggende morkake demper bevegelser, i tredje trimester skal det ikke ha så stor betydning.

Anonymkode: 34973...c32

Skrevet

Jeg begynte å notere ned aktivitet og drive med kick counter fra uke 27. Jeg ser at i 3.trim har jeg kjent aktivitet hver eneste dag. Det har skjedd et par ganger at han hadde en roligere dag eller at han snudde seg, men jeg har kjent ham ofte nok for å ikke bli bekymret. Jeg er nå uke 35 og merker all slags bevegelser, men før uke 30 var det situasjoner der jeg var usikker om jeg kjente noen bevegelser eller ikke. 

Det er viktig at du kjenner aktivitet hver dag. Hvis du føler at det ikke er nok aktivitet og føler deg bekymret så er det bare å ta kontakt med noen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å kjenne spark veldig tidlig, men jeg er andregangs og da kjenner man jo igjen følelsen. Kjente lenge kun spark på sidene, nå er det over alt flere ganger om dagen (uke 34).

Anonymkode: f520b...631

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde foranliggende morkake og kjente liv i uke 19, rett etter ordinær ultralyd. Etter det kjente jeg mye liv daglig, og han sparket skikkelig hardt resten av svangerskapet. Han kom ut og fikk skryt på sykehuset for at han var skikkelig sterk. Kanskje var det derfor jeg fikk gjennomgå sånn da han var i magen ☺️ Uansett ts så sier de jo at man ikke kan sammenligne sparkene med andres opplevelser, fordi hver baby er forskjellig. Det viktigste er at babyen følger sitt eget mønster, så om du merker mindre liv en periode og blir bekymret, da er det lurt å ringe jordmor/fødeavdeling. Ring heller en gang for mye enn en gang for lite. Sannsynligvis er det bare fordi babyen sover, eller ligger sånn at den sparker innover mot ryggen din istedenfor utover sånn at du ikke kjenner det, men alltid best å ringe om man bekymrer seg.

Anonymkode: 9707c...082

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn, første gangen var morkaken foran og andre gangen bak. Kjente liv i uke 15-16 begge ganger, men når morkaken var foran kunne man nesten ikke kjenne spark fra utsiden. Jeg kjente det godt på innsiden, men det var altså nesten umulig for far å kjenne eller se noe spark før i uke 32++ når morkaken var fremme.

Anonymkode: c4738...bdc

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi kan jo merke mindre liv. Syns det er vanskelig å vite hva som er normalt og hva en bør bekymre seg over.

Noen dager kjenner jeg mye liv, andre dager kjenner jeg svært lite. Tror nok posisjon til baby har en del å si også. Ikke alltid det fungerer å spise/drikke søtt heller. Så går det gjerne et par dager også er det mer liv igjen. 

Hvordan var sparkene deres i tredje trimester?

Anonymkode: e8246...1c1

Jeg er gravid i uke 29, med foranliggende morkake. Jeg merket liv tidlig, uke 18, så tok det seg opp med sterkere spark. Men de siste ukene har han ligget med hodet ned, og da merker jeg virkelig lite. Blir veldig bekymret, men har mange ekstra ultralyder pga. livmorhalssvikt. Han er egentlig veldug aktiv, men jeg kjenner det bare ikke... Ca. 10-20 spark om dagen. Blir veldig bekymret og har vært to ganger ekstra på sykehuset pga. lite liv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjente ingenting til de små bevegelsene i starten. Jordmor snakket om fiskehaler og bobler som sprekker, men der var vi aldri. Det var rett på med ordentlige spark så fort jeg kunne kjenne noe. Han var sinnsykt aktiv og det ble kommentert at han var veldig sterk i kroppen da han ble født, så jeg hadde vel ikke kjent like mye om han var av den mer bedagelige typen. Mannen klarte ikke kjenne spark med hånden sin før baby ble så stor at magen fikk buler av føttene, men han kunne kjenne de store bevegelsene når han nærmest holdt rundt hele magen med hender og kinn. Jeg kjente derimot ikke så mye til de store bevegelsene.

Var en trygghet at jeg kjente så mye liv, men samtidig ble vi ekstra bekymra når han plutselig var rolig. 😂

Anonymkode: 53118...766

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjente ikke daglig liv før uke 23/24 tror jeg.

Anonymkode: ebaa9...5e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...