Gå til innhold

Hvilke muligheter har foreldre til å hjelpe til med boligkjøp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger litt hjelp av mine foreldre til å kjøpe bolig, og jeg undersøker hvilke muligheter som finnes. 

De har nedbetalt bolig (verdi 5 mill ca), og nedbetalt studielån, bil og båt. De er nylig pensjonister. De har penger på bok og i fond, usikker på hvor mye dette er. 1-2 mill. 

Så de har jo ikke flust av penger, og jeg ønsker ikke at de blir mye involvert. Men jeg klarer ikke boligkjøp helt alene. Har behov for minst 500k, helst mer men ønsker ikke å be om for mye. 

Kausjonister er en mulighet. Hva annet? Hvordan fungerer det å være medlåntaker? Evnt privat lån, hvor vi ikke involverer banken direkte, men har en nedbetalingsplan privat? Forskudd på arv? Vet ikke hvordan det fungerer. 

Jeg har et søsken, som foreløpig ikke trenger hjelp. Men alt skal uansett deles likt :) 

Anonymkode: 56ec6...509

AnonymBruker
Skrevet

Spørre om 500.000? Er du ikke helt riktig?

Medlåntaker, privat lån, forskudd på arv, kausjonist, gave - alt dette er mulig men jeg syns det er hårreisende at du seriøs tenker tanken at dine foreldre skal bidra med en halv million. Hvor mye har du spart selv?

Anonymkode: 7c7b7...6be

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det minst risikable for dem er å låne deg 500 000 i et privat lån som de igjen lånet i sin bank. Så betaler du alle utgifter på lånet direkte til deres bank, og de har ingen risiko så lenge du betaler, og risikoen er uansett begrenset til disse 500 000. Men du må jo ha råd til å betale det, da, på toppen av ditt eget banklån. 

Anonymkode: 5e04c...87c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spørre om 500.000? Er du ikke helt riktig?

Medlåntaker, privat lån, forskudd på arv, kausjonist, gave - alt dette er mulig men jeg syns det er hårreisende at du seriøs tenker tanken at dine foreldre skal bidra med en halv million. Hvor mye har du spart selv?

Anonymkode: 7c7b7...6be

Jeg vet det er mye å be om. 

Min mor har 500K på sparekonto, i tillegg til fond. Min far har opp mot 1 mill, i tillegg til fond. 

Jeg har 900K oppspart til egenkapital. 

AnonymBruker
Skrevet

Du får vel høre om de er interesserte i å kausjonere for de kr 500.000. 

Anonymkode: 3debc...8df

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet det er mye å be om. 

Min mor har 500K på sparekonto, i tillegg til fond. Min far har opp mot 1 mill, i tillegg til fond. 

Jeg har 900K oppspart til egenkapital. 

Hvorfor trenger du hjelp da'a, når du har 900 000kr i EK?

Anonymkode: aa90c...226

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor trenger du hjelp da'a, når du har 900 000kr i EK?

Anonymkode: aa90c...226

Har kun 500.000 i årslønn, så får ikke nok i lån til bolig her vi bor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du får vel høre om de er interesserte i å kausjonere for de kr 500.000. 

Anonymkode: 3debc...8df

Kanskje kausjon er det beste ja. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje kausjon er det beste ja. 

Kausjon kommer i stedet for eller i tillegg til egenkapital som sikkerhet.  Det hjelper ikke hvis ikke du har nok inntekt selv til å få lånet, det sier du tidligere her at du ikke har. Altså du mangler betjeningsevne. Da lå de enten være medlåntakere eller låne deg penger selv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kausjon kommer i stedet for eller i tillegg til egenkapital som sikkerhet.  Det hjelper ikke hvis ikke du har nok inntekt selv til å få lånet, det sier du tidligere her at du ikke har. Altså du mangler betjeningsevne. Da lå de enten være medlåntakere eller låne deg penger selv. 

Skjønner. Jeg får 2,2 mill i lån, men jeg behøver rundt 500k ekstra. Da må vi snakke om privat lån eller medlåntakere. 

Jeg har nok egenkapital. Inntekten er problemet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har kun 500.000 i årslønn, så får ikke nok i lån til bolig her vi bor.

Hvorfor skal det være foreldrenes problem? 

Anonymkode: 96bff...a04

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor skal det være foreldrenes problem? 

Anonymkode: 96bff...a04

Det er jo ikke deres problem. De ønsker å hjelpe meg, og jeg undersøker mulighetene. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg trenger litt hjelp av mine foreldre til å kjøpe bolig, og jeg undersøker hvilke muligheter som finnes. 

De har nedbetalt bolig (verdi 5 mill ca), og nedbetalt studielån, bil og båt. De er nylig pensjonister. De har penger på bok og i fond, usikker på hvor mye dette er. 1-2 mill. 

Så de har jo ikke flust av penger, og jeg ønsker ikke at de blir mye involvert. Men jeg klarer ikke boligkjøp helt alene. Har behov for minst 500k, helst mer men ønsker ikke å be om for mye. 

Kausjonister er en mulighet. Hva annet? Hvordan fungerer det å være medlåntaker? Evnt privat lån, hvor vi ikke involverer banken direkte, men har en nedbetalingsplan privat? Forskudd på arv? Vet ikke hvordan det fungerer. 

Jeg har et søsken, som foreløpig ikke trenger hjelp. Men alt skal uansett deles likt :) 

Vi fikk ikke godkjent far som medlåntaker selv om han hadde ubelånt bolig til 15 millioner og 1 million i inntekt. Han hadde for høy alder (72 år).

Vi måtte derfor få et privat lån av han istedenfor. Vi valgte å gjøre det som et lån fremfor forskudd på arv, slik at det ikke var nødvendig med endringer i testamentet. Vi har skrevet avtale og laget nedbetalingsplan privat. Banken vet ikke om denne, så den regnes ikke med i vår gjeldsgrad.

Hvis foreldre skal være kausjonist går det bare på egenkapitalen og ikke på inntektskravet, så det kommer litt an på hva du mangler.

For lav inntekt = medlåntaker eller privat lån. For lite egenkapital = kausjonist.

Anonymkode: 6e2fa...146

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi fikk ikke godkjent far som medlåntaker selv om han hadde ubelånt bolig til 15 millioner og 1 million i inntekt. Han hadde for høy alder (72 år).

Vi måtte derfor få et privat lån av han istedenfor. Vi valgte å gjøre det som et lån fremfor forskudd på arv, slik at det ikke var nødvendig med endringer i testamentet. Vi har skrevet avtale og laget nedbetalingsplan privat. Banken vet ikke om denne, så den regnes ikke med i vår gjeldsgrad.

Hvis foreldre skal være kausjonist går det bare på egenkapitalen og ikke på inntektskravet, så det kommer litt an på hva du mangler.

For lav inntekt = medlåntaker eller privat lån. For lite egenkapital = kausjonist.

Her bryter du låneavtalen med banken, da du ikke har informert banken om dette private lånet.

Anonymkode: 82961...09c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Banken bryter også den lovpålagte boliglånsforskriften, hvis de skulle få kjennskap til lånet og lar deg fortsette som før.

AnonymBruker
Skrevet

Forskudd på arv er det ryddigste for alle parter. Men det fordrer at foreldrene dine har penger nok til å klare seg uten de pengene selv, nå som de har gått betydelig ned i inntekt da de ble pensjonister. 
Og så må jo ditt søsken også ha mulighet til å få like mye i forskudd på arv, hvis det skal være likt. 

Anonymkode: 8dacb...b78

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Generelt sett: Vær veldig forsiktig med å lage private låneavtaler. Banken er iht. Boliglånsforskriften nødt til å justere ned ditt banklån med samme beløp. Det er IKKE ett fett hvor egenkapitalen din kommer fra, selv om noen ser ut til å tro det. Egenkapital skal være frie midler, ikke belånt. Har vært borti et par slike saker som har endt opp med oppsigelse av lån og etterhvert tvangssalg. Forskudd på arv/kausjonist er veien man må gå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Her bryter du låneavtalen med banken, da du ikke har informert banken om dette private lånet.

Var banken som sa jeg måtte ordne et privat lån utenom. «Vil ikke det at jeg tilbakebetaler et privat lån påvirke betalingsevnen min for lånet hos dere?» «Eh, jo, det må være et lån du ikke trenger å betale tilbake.». Noen dager senere hadde vi mirakuløst 300.000 ekstra i egenkapital. Skal ikke være rakettforsker for å forstå hva som skjedde.

Uansett går bankens sikkerhet foran, siden den private avtalen ikke er tinglyst :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Banken bryter også den lovpålagte boliglånsforskriften, hvis de skulle få kjennskap til lånet og lar deg fortsette som før.

Hvordan skulle de fått kjennskap til lånet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Generelt sett: Vær veldig forsiktig med å lage private låneavtaler. Banken er iht. Boliglånsforskriften nødt til å justere ned ditt banklån med samme beløp. Det er IKKE ett fett hvor egenkapitalen din kommer fra, selv om noen ser ut til å tro det. Egenkapital skal være frie midler, ikke belånt. Har vært borti et par slike saker som har endt opp med oppsigelse av lån og etterhvert tvangssalg. Forskudd på arv/kausjonist er veien man må gå.

Hvordan i alle dager fikk banken rede på de private lånene i disse sakene?

Kausjonist hjelper ikke om det er inntektsgrensen som er problemet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...