Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært arbeidsledig en stund, i tillegg til at jeg har hatt flere betalingsanmerkninger og utleggsforretinger, samt 0 på sparekonto. Min kredittscore er 1 😔

Nå er all gjeld betalt og anmerkninger og utleggforretninger skal slettes innen kort tid. Jeg har også fått jobb, men ikke høy inntekt (400 000kr året). Planen er å spare 4000kr i mnd fremover. Hvor lang tid vil det ta før kredittscoren er høy nok til å ligge innenfor «normal risiko» og jeg kan søke boliglån? 

Håper noen vet🙏🏻

Anonymkode: f720d...d85

AnonymBruker
Skrevet

Ulike banker/ selskap bruker ulike kredittscore, så det er ikke en fasit. Og jeg er heller ikke hundre prosent sikker, men her er hva jeg antar:

Inntekt/formue  går jo basert på tall i skattemeldingen. Om ca ett år så kommer tallene for 2022 inn. Du rekker vel ikke å få så voldsomt mye inntekt i år, så kanskje du må vente enda et år for å få fullt utslag for ny lønn. Så 2 år fra nå mtp inntekt. 

Men jeg antar du vil få en viss forbedring så snart anmerkningene er gjort opp. Tviler på det kommer på normalen før inntekten slår inn. 

Det kan hende at en bank tar hensyn til inntekten din før den teller i kredittscore i og med at du kan dokumentere med lønnsslipper og kontrakt. 

Anonymkode: 5ac3d...3b0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjente 440.000 i fjor, har 2.500.000 i lån med samboer, kredittkort gjeld på 10.000. Har en kredittscore på 76. Vil tro det kommer seg når skatten fra i år er klar slik at de får inntektsopplysninger fra dette året.

Når det er sagt kan bankene bruke skjønn, vil tro etter tre måneder og anmerkningene er slettet å kan vise til sparing at det vil gå seg til. Men med 400.000 i året får du maks låne 2.000.000, det er ikke lett å komme inn på boligmarkedet alene

Anonymkode: 5b348...b08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg tjente 440.000 i fjor, har 2.500.000 i lån med samboer, kredittkort gjeld på 10.000. Har en kredittscore på 76. Vil tro det kommer seg når skatten fra i år er klar slik at de får inntektsopplysninger fra dette året.

Når det er sagt kan bankene bruke skjønn, vil tro etter tre måneder og anmerkningene er slettet å kan vise til sparing at det vil gå seg til. Men med 400.000 i året får du maks låne 2.000.000, det er ikke lett å komme inn på boligmarkedet alene

Anonymkode: 5b348...b08

Vi er heldigvis to :) 

tusen takk for svar! Håper du har rett, så det ordner seg raskt 🙏🏻

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg skjedde det med en gang alt var betalt, typ to dager etter siste inkasso var betalt var scoren på 450. Jeg hadde også flere utleggsforretninger og 190.000 i inkasso. Hadde ikke særlig med inntekt det året, men året etter fikk jeg høyere inntekt og enda bedre score. 

Anonymkode: c0a9c...e10

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde å få avslag på boliglån flere ganger når jeg søkte i en bank jeg tidligere hadde brukt, og hadde noen kontoer igjen i. Til slutt ringte jeg dem og spurte hvorfor, og ble overrasket over at de hadde sitt eget interne system som sa at jeg hadde ikke betalt et autotrekk for fire år siden elns. Det var et beløp på under tohundre (abonnement) som var registrert på kredittkortet fra denne banken. Jeg hadde fått papir-inkasso og betalt saken forlengst. 
Han i banken hørtes nesten flau ut da han nøstet opp i dette, og beklaget at deres interne merknader ikke var fjernet. 
Fikk tilbud om lån fem minutter etterpå. 

Sier dette som info hvis man får "uforklarlige" avslag på lån. 

Anonymkode: 239db...1b9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hos meg skjedde det med en gang alt var betalt, typ to dager etter siste inkasso var betalt var scoren på 450. Jeg hadde også flere utleggsforretninger og 190.000 i inkasso. Hadde ikke særlig med inntekt det året, men året etter fikk jeg høyere inntekt og enda bedre score. 

Åh det høres jo kjempebra ut!! Var dette nå ganske nylig? Håper det samme gjelder meg! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg opplevde å få avslag på boliglån flere ganger når jeg søkte i en bank jeg tidligere hadde brukt, og hadde noen kontoer igjen i. Til slutt ringte jeg dem og spurte hvorfor, og ble overrasket over at de hadde sitt eget interne system som sa at jeg hadde ikke betalt et autotrekk for fire år siden elns. Det var et beløp på under tohundre (abonnement) som var registrert på kredittkortet fra denne banken. Jeg hadde fått papir-inkasso og betalt saken forlengst. 
Han i banken hørtes nesten flau ut da han nøstet opp i dette, og beklaget at deres interne merknader ikke var fjernet. 
Fikk tilbud om lån fem minutter etterpå. 

Sier dette som info hvis man får "uforklarlige" avslag på lån. 

Anonymkode: 239db...1b9

Tusen takk for info! Det er jo kjempebra å høre slike erfaringer :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åh det høres jo kjempebra ut!! Var dette nå ganske nylig? Håper det samme gjelder meg! 

Jepp! Det var i 2020. Nå eier jeg hus og har boliglån på 5,5 mill (med samboeren min).  Haha. Trodde aldri det kom til å skje. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jepp! Det var i 2020. Nå eier jeg hus og har boliglån på 5,5 mill (med samboeren min).  Haha. Trodde aldri det kom til å skje. 

Så fint å høre ❤️ Håper virkelig jeg også kan søke boliglån snart 🙏🏻

AnonymBruker
Skrevet

Husk at du må ha 15 % egenkapital, da. Eller kausjonist.

Anonymkode: 50d01...9da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...