AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #1 Skrevet 13. juli 2022 Er det innenfor å spørre arbeidsgiver om å få lønnsøkning nå som livet er blitt dyrere? Jeg jobber som sykepleier på sykehjem (kommune). Avdelingen jeg jobber i, sliter veldig med å ansatte nye sykepleiere. Jeg kommer til å få veldig lite lønnsøkning etter årets lønnsoppgjøret pga lite ansiennitet 2års. Anonymkode: d6cfc...a3a
Fru Uperfekt Skrevet 13. juli 2022 #2 Skrevet 13. juli 2022 Du kan spørre men tviler sterkt på at du får det. Alle sliter med høyere priser takket være Putin sin stormannsgalskap
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #3 Skrevet 13. juli 2022 4 minutter siden, Fru Uperfekt said: Du kan spørre men tviler sterkt på at du får det. Alle sliter med høyere priser takket være Putin sin stormannsgalskap Slutt å snakk tull som dette, inflasjonen og prisøkninger har vært på tur opp lenge før Putin gjorde noe som helst i Ukraina så det å legge skylden på Putin er helt idiotisk uansett hvor ille krig er. Anonymkode: a786d...4fb 1
Gjest ti10 Skrevet 13. juli 2022 #4 Skrevet 13. juli 2022 Jeg hadde ikke spurt på det grunnlaget. Prisstigningene gjelder jo alle kollegene dine også, så det blir ulogisk at kun du skal få lønnsøkning. Men jeg har inntrykk av at det er behov for sykepleiere overalt nå, kan du ikke søke jobb et annet sted og prøve å forhandle lønnen opp der? Hvis du får positiv tilbakemelding fra de du søker hos, kan du prøve å bruke det til å forhandle lønn hos den nåværende arbeidsgiveren, bare vær forberedt på at det ikke nødvendigvis går.
Fru Uperfekt Skrevet 13. juli 2022 #5 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Slutt å snakk tull som dette, inflasjonen og prisøkninger har vært på tur opp lenge før Putin gjorde noe som helst i Ukraina så det å legge skylden på Putin er helt idiotisk uansett hvor ille krig er. Anonymkode: a786d...4fb Jo jeg legger byrden på Putin og hans støttespillere (det inkluderer russere) for at inflasjonen har gått helt bananas
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #6 Skrevet 13. juli 2022 Lønnsoppgjøret var helt ok, men det forsvinner i skatt, så egentlig går jeg i minus prisstigningen på lån, drivstoff, strøm og mat. Anonymkode: 7c9c6...d4a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #7 Skrevet 13. juli 2022 Du kan bruke det som argument, for hvis du ikke får ca. 6% økning i oppgjøret, vil du ha reell lønnsnedgang. Ville også lagt ved resultater og arbeidsoppgaver du har som gjør at du fortjener høyere lønn, men det aller beste som en over her nevner – ha er annet tilbud på bordet med høyere lønn. Anonymkode: ae5bd...561
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #8 Skrevet 13. juli 2022 Du kommer neppe noen vei med det argumentet, for alle har samme problem - prisstigningen er mye høyere enn rammen i lønnsoppgjøret. Det eneste du kan gjøre er sannsynligvis å få et jobbtilbud med høyere lønn, og så prøve å forhandle om høyere lønn der du er basert på det. Anonymkode: c7c2f...cb6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #9 Skrevet 13. juli 2022 Jeg synes du skal spørre om høyere lønn. Fordi jeg synes alle sykepleiere fortjener det og fordi alle burde prøve å gjøre det de kan for å få det bedre her i livet. Men argumentet ditt holder ikke. Du må komme på noe bedre. Du er antageligvis lett å bytte ut - så hva slags argumenter kan du komme på for å bevise din arbeidsgiver at akurat du er verdt å holde på? Kompetanse? Erfaring? Alt blir dyrere for ALLE. Man kan ikke kreve og forvente høyere lønn hver gang ting blir litt dyrere her i verden. Det er en bortskjemt-nordmann-mentalitet. Som tror det bare er å sutre, kreve og få hver gang noe blit litt kjipt. Enten får en tilpasse seg eller så får en være smart. I ditt tilfelle bør du ta noen runder med hva som kan være smart i din situasjon, slik at du får høyere lønn. Ta videreutdannong? Bytte jobb? Investere? Hva kan du gjøre? Å bare sutre er dessverre ikke godt nok. At verdensøkonomien er problematisk og at ting blir såpass mye dyrere rammer ALLE. Også din arbeidsgiver, også sykehuset du jobber på. De også får høyere strømutgifter, transportutgifter og generelle utgifter. De har ikke en utømmelig lønns-konto til alle som vil ha høyere lønn, uansett om de fortjener det eller ikke. Å tro at kjøpefesten vi har opplevd de siste tiårene kommer til å vare for evig er rimelig naivt. Man bør heller forberede seg på å takle en mye trangere tid. For det vi ser nå er bare begynnelsen. Klimaendringens effekt på verdensøkokonomien om 10-20 år kommer til å bli beinhard. Anonymkode: 0975b...798
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå