Gå til innhold

Kattnakken vinterregndress som eneste vinterdress?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjøp færre men ordentlige ting. Kivat halslue varer i 3 år, trenger bare en. Vi hadde 2 par hestra fjellvott med ullfôr som ble brukt i 2-3 år. Tok med hjem fra barnehage hver dag det som var vått og møkkete, tok med rent og tørt tilbake.

Anonymkode: 777da...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
ALB skrev (10 timer siden):

Jeg regna med skotøy da, ser at det ikke er logisk utifra hvordan jeg ordla meg, beklager det. Og jeg skrev yttertøy, og da mener jeg alt av yttertøy. Og jeg skrev også per år, ikke bare høst/vinter :)

Som nevnt i annen kommentar: Vi kjøper to av mye. Jeg vil gjerne ikke oppdage at noe jeg trenger i helga eller romjula henger igjen i barnehagen.

Vårt regnestykke kommende barnehageår ser sånn ca slik ut:

Høst/vinter: 

• Skalldress: 1000 kr 
  • Todelt skalltøy: 1000 kr
  • Regnstøvler høst uten fôr: 400 kr
  • Fôrede regnstøvler: 500 kr
  • To par overgangssko: 800 - 1000 per par
  • To par vintersko: Ca 1000 kr per par
  • Todelt regntøy uten for: 800 kr 
  • 1 vinterdress: 1000 kr
  • 1 todelt vintersett: 1500 kr 
  • Vinterregndress kattnakken: 900 kr
  • Todelt foret regnsett - 600 kr
  • 3 par høstvotter: 1000 kr
  • 3 par høstluer: 1000 kr 
  • 3 par balaclava: 1200 kr
  • 3 par vintervotter: 1000 kr
  • 2 hals i ull: 400 kr
  • Vanlige regnvotter: 200 
  • Ullforede regnvotter: 250 

Prisen på alt over er 17550. Jeg kjøper mye på salg, så tipper jeg lander på 10-12 000 på det over. 

Vår/sommer: 

Her har jeg de siste to årene måtte kjøpe skalldress, gummistøvler og regntøy på nytt, da det som ble  brukt på høsten ikke passer. Ditto overgangssko. I tillegg kommer to par joggesko (koster gjerne 800 kr per par), pluss en lett sommerjakke. Bruker sikkert 2000 på ytterklær sommertid, kun fordi jeg leter etter ting på salg.   

Legg også til tynnfleece og vindfleecjakker. 

10-12 000 på høst/vinter, 2000 på sommertid, pluss fleece/vindfleece... Der har du fort de 15 000. 

Omtrent det samme som her, helt normalt i lin verden 

Anonymkode: b19e5...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ALB skrev (9 timer siden):

Beklager for enkeltstående kommentarer, men kommer på ting jeg skulle ha skrevet over 😛 Sykt ekstremt for min del er de bekjente jeg har som kjøper vinterdresser til 2000 kr... Eks denne: Ver de Terre Flyverdragt m. Pels - Lys Rosa » Fragtfri i Danmark (kids-world.dk)

De kjøper heller aldri noe på salg "fordi det ikke er sesongens mønster og farge" (som om DET betyr noe!!) og ikke gidder å selge noe på finn.no "fordi det er stress". Da er jeg enig med deg.  Vi kjøper ganske vanlige plagg fra gode, men ikke latterlig dyre merker, eks. Ecco, Molo, Wheat, Kattnakken...  Så ja, jeg tenker virkelig ikke at det vi gjør er ekstremt. Føler vi har funnet en god balanse mellom å kjøpe gode plagg i et omfang som gjør hverdagen enkel for oss og barnehagen. Men som den salg-søkeren jeg er mottar jeg gjerne tips til hvordan vi kan spare 😄 

Mange vinterdresser koster 2000 da, ser ikke helt at det er ekstremt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er forskjell på termostøvler og vinterstøvler?

Anonymkode: a4d81...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette får meg til å tenke igjennom hva vi egentlig har hatt av yttertøy:

To vinterdresser (en ny pluss en arvet)

Vinterjakke

Parkdress

Todelt skallsett

Todelt regntøy

Vinterstøvler

Forete støvler

Gummistøvler

Joggesko

Vanntette joggesko/overgangssko

Sandaler

Tykk ullue (to stk), tynn ulllue, balaklava, hals, bomullslue (to par)

Regnvotter, ullvotter (to par), vintervotter (fire par, de bli ofte våte og må byttes i løpet av dagen)

Tykk ull (to sett) og tynn ull (tre sett) til å ha under.

Dette har holdt fint, barnehagen har aldri klaget over at noe mangler.

Jeg har ikke oversikt over hva alt sammen har kostet ettersom mye er arvet eller hjemmestrikket. Av det som er kjøpt nytt er mesteparten kjøpt på salg (sesongsalg hos Reima, kampanjer på Barnas hus og OBS, salg på sportsbutikk). Mye brukes også mer enn en sesong (votter og luer holder i to - tre år før de vokser fra det). Det blir mye til sammen, men et godt stykke unna 17 000. (Kanskje 8000?) Vi legger mest penger i det som er viktigst for oss, vinterdress, vinterstøvler og varme votter (i vår-, høst- og sommersesongen trengs det ikke toppmodell).

Bor man i et våtere klima har man sikkert andre behov. Vi har f.eks. aldri hatt foret regntøy eller vinterregndress, men jeg skjønner at andre kan ha behov for det.

Anonymkode: ac663...9a5

Hva er forskjellen på vinterstøvler og forede støvler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil heller ha litt for mye enn for lite så barnet ikke før vært utett ødelegger for de andre i bhg.

vi er også ute etter barnehagen og må ha klær til det, tar ikke på halvått tøy fra barnehagen . Men jeg lever fint med p bruke litt ekstra penger på yttertøy og ha nok yttertøy 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er forskjellen på vinterstøvler og forede støvler?

Vintersko vil jeg tro det snakkes om, forede støvler er vel fir de våte vinterdagene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøp færre men ordentlige ting. Kivat halslue varer i 3 år, trenger bare en. Vi hadde 2 par hestra fjellvott med ullfôr som ble brukt i 2-3 år. Tok med hjem fra barnehage hver dag det som var vått og møkkete, tok med rent og tørt tilbake.

Anonymkode: 777da...9fe

Har kjøpt både Kivat og Hestra-produkter, og kjøper generelt ordentlige ting, vil jeg påstå. De har kun blitt brukt ett år, fordi jeg vil at den skal sitte skikkelig. :) Men det er uansett styrete å bare ha én lue av den typen. Jeg orker ikke å måtte stresse med vask fordi de *må* ha med lua tilbake. Har en god del ganger også opplevd at barna er ute på formiddag, lua blir våt, og da er det fint med ren og tørr ekstralue i barnehagen.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

vi er også ute etter barnehagen og må ha klær til det, tar ikke på halvått tøy fra barnehagen . 

Godt poeng! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vinterdresser koster 2000 da, ser ikke helt at det er ekstremt 

Kanskje ikke like ekstremt som vinterjakker til 6000 til ungdom, men jeg har aldri forstått poenget med å kjøpe en dress som er så dyr til full pris. Vi kjøper Molo og Reima på salg. Det er ofte dresser som gjør det bra i tester. Ser ikke helt hva "mer" man får av å kjøpe en dress til 2-3000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent det samme som her, helt normalt i lin verden 

Takk, godt å høre, ble litt paff av kommentarene her, for i min verden er dette også helt normalt, ikke spesielt i det hele tatt. Og vi bor ikke i noe snobbestrøk eller noe, og ingen kjøper ekstremt dyre merker eller noe. Bare helt normale barnefamilier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her vi bor er det svært vekslende vær, mine unger har som regel (går fort over til todelt på mye jeg) to sett tynne regnklær, ett sett foret regnklær, et skallsett, en overtrekksdress, en vindjakke, et softshellsett, en vinterdress(eller todelt), tynn og tykk dunjakke og en vattert utebukse som tåler litt snø og slaps. Også har vi litt arveklær så det blir mye yttertøy og ja det er dyrt..

Anonymkode: d284f...c05

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ALB skrev (12 minutter siden):

Kanskje ikke like ekstremt som vinterjakker til 6000 til ungdom, men jeg har aldri forstått poenget med å kjøpe en dress som er så dyr til full pris. Vi kjøper Molo og Reima på salg. Det er ofte dresser som gjør det bra i tester. Ser ikke helt hva "mer" man får av å kjøpe en dress til 2-3000?

Men om du kjøper den på salg er det like full dress til 2000 da, jeg kjøper dress etter mine preferanser og barnets passform , jeg har funnet min soleklare favoritt og jeg vet også hva keg ikke vil ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ALB skrev (Akkurat nå):

Takk, godt å høre, ble litt paff av kommentarene her, for i min verden er dette også helt normalt, ikke spesielt i det hele tatt. Og vi bor ikke i noe snobbestrøk eller noe, og ingen kjøper ekstremt dyre merker eller noe. Bare helt normale barnefamilier. 

Jeg tror ikke det er veldig unormalt, men det betyr ikke at man trenger så mye. Det er forskjell på "vil ha" og "trenger". Et innlegg over her (ikke du) ga nærmest inntrykk av at foreldre som ikke kjøper mengder av alt mulig bortimot vanskjøtter barna sine.

Husk at en vanlig (ikke fattig) familie vil ha omtrent halvparten av den inntekten dere har, og de med dårlig råd har en tredjedel eller mindre. Da kan man rett og slett ikke bruke mer enn man trenger bare fordi "det hadde vært kjekt" eller "i tilfelle" alt mulig. Man må sette en strek ett sted. Man skal jo ha til hus og mat også.

Vi har tatt med yttertøy hjem etter barnehagen (går eller sykler), så vi trenger ikke ekstra sett hjemme. Alt tørker over natta, i hvertfall med skotørker, den kan brukes på votter også. 

Selv om min liste var kortere enn din (færre duplikater) hadde vi også klart oss med mindre om vi måtte. For eksempel ble parkdressen brukt lite dette året (seksåring), så det hadde holdt med overtrekksbukse og jakke. Det var praktisk å ha noe i reserve, men ikke nødvendig

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har parkdress, vinterdress og et regnsett. Ikke så komplisert det. 

Anonymkode: e1fa0...0e2

Samme her. Skjønner ikke helt mengden folk har. Barna er ute nesten hele dagen i barnehagen og vi er mye ute i helgene også. Har en del hjemmestrikk som mellomlag også.  Vår barnehage foretrekker regnbukse utenpå vinterdress ved skikkelig våt vinter, de ønsker ikke at ale har tre-fire forskjellige dresser/yttertøy hengende i garderobene 😅 

Anonymkode: e6cbb...a9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samme her. Skjønner ikke helt mengden folk har. Barna er ute nesten hele dagen i barnehagen og vi er mye ute i helgene også. Har en del hjemmestrikk som mellomlag også.  Vår barnehage foretrekker regnbukse utenpå vinterdress ved skikkelig våt vinter, de ønsker ikke at ale har tre-fire forskjellige dresser/yttertøy hengende i garderobene 😅 

Å jeg nekter bhg å bruke regnbukse utenpå dress, ubevelig  og ekkelt, heldigvis svært få bhg som fortsatt bruker det. Vi for selvsagt bruke den plassen vi har fått avsatt til barnet 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tror ikke det er veldig unormalt, men det betyr ikke at man trenger så mye. Det er forskjell på "vil ha" og "trenger". Et innlegg over her (ikke du) ga nærmest inntrykk av at foreldre som ikke kjøper mengder av alt mulig bortimot vanskjøtter barna sine.

Husk at en vanlig (ikke fattig) familie vil ha omtrent halvparten av den inntekten dere har, og de med dårlig råd har en tredjedel eller mindre. Da kan man rett og slett ikke bruke mer enn man trenger bare fordi "det hadde vært kjekt" eller "i tilfelle" alt mulig. Man må sette en strek ett sted. Man skal jo ha til hus og mat også.

Vi har tatt med yttertøy hjem etter barnehagen (går eller sykler), så vi trenger ikke ekstra sett hjemme. Alt tørker over natta, i hvertfall med skotørker, den kan brukes på votter også. 

Selv om min liste var kortere enn din (færre duplikater) hadde vi også klart oss med mindre om vi måtte. For eksempel ble parkdressen brukt lite dette året (seksåring), så det hadde holdt med overtrekksbukse og jakke. Det var praktisk å ha noe i reserve, men ikke nødvendig

Tørker over natta ja, men vi er ute etter bhg og må ha tørt tøy 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Å jeg nekter bhg å bruke regnbukse utenpå dress, ubevelig  og ekkelt, heldigvis svært få bhg som fortsatt bruker det. Vi for selvsagt bruke den plassen vi har fått avsatt til barnet 

okei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjøper det meste på salg, selger det kår det er vokst fra og derfor brukes det ingrunn svært lite penger totalt sett. I år har jeg feks kjøpt yttertøy til høsten på 70% , støvler på 60% , regntøy på 50%. Så utgiftene ble virkelig ikke store 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Billig og bra.

For vinterklær er det lurt å se på hjemmesiden til Reima. De har et fantastisk januarsalg med lave priser. I tillegg er det gode beskrivelser av egenskapene til klærne (vannsøyle, slitesterkhet, temperaturområde). Man kan spare en del på å ikke automatisk for toppmodellen men finne et alternativ som passer til deres bruk. 

Barnas hus har mye bra, men man må følge med på når de har ting på kampanje. Vi har kjøpt parkdresser, jakker og bukser der svært billig. De har også ullforete vintervotter, de er skjelden på salg men de er uansett billigere enn Hestra. Regntøyet deres er også bra.

Sportsbutikker og Obs selger HH-regntøy. Det har kostet ca 400 før, nå har det gått opp noe. Vi har aldri hatt hull eller våt unge i dette.

Ullundertøy kjøper vi på Obs når de har medlemstilbud på Janus. Tykk ull går vi stort sett for hjemmestrikk, men av billige kjøpeting er Cubus veldig bra. 

Votter kan man godt kjøpe på kjedebutikker (dyrefjesvottene fra Lindex var en hit her), det er bare de aller kaldeste dagene de ikke er varme nok. Så da behøver man ikke så mange par av de dyre og de blir mindre slitt, man kan ha de vanlige som ekstrapar.

Joggesko og sandaler på sportsbutikker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...