Gå til innhold

Kattnakken vinterregndress som eneste vinterdress?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi kjøper vårdress, vinterdress, vinterregndress, regndress og todelt regntøy. Det går noen tusen i året på dresser 

Man klarer jo seg uten. Ser mange barn gå rundt i billige jakker fra Europris. Våt og kald, men foreldrene er nok mer opptatt av å prioritere penger til snus og fredagspils. 

Anonymkode: 23b0e...7d5

Hvorfor både hel regndress dog to delt?

Anonymkode: a4d81...b69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chroma

Vi bor på Vestlandet og synes den er helt super. Her er det ofte vått om vinteren. 
Under bruker vi ullundertøy og så hjemmestrikket ull. 

For de veldig kalde dagene har vi didrikson vinterdress. Det er absolutt kattnakken som er mest brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hv strenger man da, skal man ha både vinterdress, vår/høst dress, vinterregndress, og vanlig regndress? Annet? Det blir mye å kjøpe når de vokser så fort. Hv avklare man seg med før i tiden før alle alternativene kom?

Vi har parkdress, vinterdress og et regnsett. Ikke så komplisert det. 

Anonymkode: e1fa0...0e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor både hel regndress dog to delt?

Ikke meg som skrev over, men har alltid to sett regntøy, og har gjerne en dress og ett todelt. Todelt er praktisk hvis det bare et vått på bakken, funker fint med eks. vindfleecejakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor varme er de egentlig, fungerer Kattnakken vinterregndress som selvstendig vinterdress? 

Hva har man evt under? 

Vi brukte bare helårsdressen med tjukk ullfleece under på vår yngste. Funka fint ned til -10, er det kaldere, var de ikke ute.

Anonymkode: 09036...2ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vanlig vinterdress i tillegg. Syns det blir litt kaldt med bare den til mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 hours ago, ALB said:

Huff, håper og tror at dette er ekstremt sjeldent. :( Vil tro det er vel så mange foreldre som går rundt i dårlige klær selv og gjør alt de kan for å sikre godt tøy til barna. Men ja, det er dyrt. Selv om jeg handler på salg vil jeg tro jeg bruker 15 000 på yttertøy i året. På ett barn. 

Det er da ikke nødvendig. Vi klarer oss veldig bra med todelt regntøy til ca 3- 500, helårsregndress fra kattnakken til ca 1000, todelt vintersett ca 1000 og odelt skalltøy til ca 1000. Dressen fra kattnakken kan han omtrent svømme i uten at tøyet under blir vått.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Vestlandet er den heller et alternativ til parkdress, om man har en skallbukse i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er da ikke nødvendig. Vi klarer oss veldig bra med todelt regntøy til ca 3- 500, helårsregndress fra kattnakken til ca 1000, todelt vintersett ca 1000 og odelt skalltøy til ca 1000. Dressen fra kattnakken kan han omtrent svømme i uten at tøyet under blir vått.

Jeg regna med skotøy da, ser at det ikke er logisk utifra hvordan jeg ordla meg, beklager det. Og jeg skrev yttertøy, og da mener jeg alt av yttertøy. Og jeg skrev også per år, ikke bare høst/vinter :)

Som nevnt i annen kommentar: Vi kjøper to av mye. Jeg vil gjerne ikke oppdage at noe jeg trenger i helga eller romjula henger igjen i barnehagen.

Vårt regnestykke kommende barnehageår ser sånn ca slik ut:

Høst/vinter: 

• Skalldress: 1000 kr 
  • Todelt skalltøy: 1000 kr
  • Regnstøvler høst uten fôr: 400 kr
  • Fôrede regnstøvler: 500 kr
  • To par overgangssko: 800 - 1000 per par
  • To par vintersko: Ca 1000 kr per par
  • Todelt regntøy uten for: 800 kr 
  • 1 vinterdress: 1000 kr
  • 1 todelt vintersett: 1500 kr 
  • Vinterregndress kattnakken: 900 kr
  • Todelt foret regnsett - 600 kr
  • 3 par høstvotter: 1000 kr
  • 3 par høstluer: 1000 kr 
  • 3 par balaclava: 1200 kr
  • 3 par vintervotter: 1000 kr
  • 2 hals i ull: 400 kr
  • Vanlige regnvotter: 200 
  • Ullforede regnvotter: 250 

Prisen på alt over er 17550. Jeg kjøper mye på salg, så tipper jeg lander på 10-12 000 på det over. 

Vår/sommer: 

Her har jeg de siste to årene måtte kjøpe skalldress, gummistøvler og regntøy på nytt, da det som ble  brukt på høsten ikke passer. Ditto overgangssko. I tillegg kommer to par joggesko (koster gjerne 800 kr per par), pluss en lett sommerjakke. Bruker sikkert 2000 på ytterklær sommertid, kun fordi jeg leter etter ting på salg.   

Legg også til tynnfleece og vindfleecjakker. 

10-12 000 på høst/vinter, 2000 på sommertid, pluss fleece/vindfleece... Der har du fort de 15 000. 

Endret av ALB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har parkdress, vinterdress og et regnsett. Ikke så komplisert det. 

Anonymkode: e1fa0...0e2

Embla82 skrev (6 timer siden):

På Vestlandet er den heller et alternativ til parkdress, om man har en skallbukse i tillegg. 

Er en parkdress en tynnere dress for vår og høst eller hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ALB skrev (28 minutter siden):

Jeg regna med skotøy da, ser at det ikke er logisk utifra hvordan jeg ordla meg, beklager det. Og jeg skrev yttertøy, og da mener jeg alt av yttertøy. Og jeg skrev også per år, ikke bare høst/vinter :)

Som nevnt i annen kommentar: Vi kjøper to av mye. Jeg vil gjerne ikke oppdage at noe jeg trenger i helga eller romjula henger igjen i barnehagen.

Vårt regnestykke kommende barnehageår ser sånn ca slik ut:

Høst/vinter: 

• Skalldress: 1000 kr 
  • Todelt skalltøy: 1000 kr
  • Regnstøvler høst ute fôr: 400 kr
  • Fôrede regnstøvler: 500 kr
  • To par overgangssko: 800 - 1000 per par
  • To par vintersko: Ca 1000 kr per par
  • Todelt regntøy uten for: 800 kr 
  • 1 vinterdress: 1000 kr
  • 1 todelt vintersett: 1500 kr 
  • Vinterregndress kattnakken: 900 kr
  • Todelt foret regnsett - 600 kr
  • 3 par høstvotter: 1000 kr
  • 3 par høstluer: 1000 kr 
  • 3 par balaclava: 1200 kr
  • 3 par vintervotter: 1000 kr
  • 2 hals i ull: 400 kr
  • Vanlige regnvotter: 200 
  • Ullforede regnvotter: 250 

Prisen på alt over er 17550. Jeg kjøper mye på salg, så tipper jeg lander på 10-12 000 på det over. 

Vår/sommer: 

Her har jeg de siste to årene måtte kjøpe skalldress, gummistøvler og regntøy på nytt, da det som ble  brukt på høsten ikke passer. Ditto overgangssko. I tillegg kommer to par joggesko (koster gjerne 800 kr per par), pluss en lett sommerjakke. Bruker sikkert 2000 på ytterklær sommertid, kun fordi jeg leter etter ting på salg.   

Legg også til tynnfleece og vindfleecjakker. 

10-12 000 på høst/vinter, 2000 på sommertid, pluss fleece/vindfleece... Der har du fort de 15 000. 

Dette høres jo helt sykt ekstremt ut. De færreste har vel råd til dette hver år. Mange som har barn og ikke god råd. Hvor mye tjener dere?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette høres jo helt sykt ekstremt ut. De færreste har vel råd til dette hver år. Mange som har barn og ikke god råd. Hvor mye tjener dere?

2.5 mill.  Synes ikke dette er ekstremt. Men tar gjerne imot tips. Hva skal jeg velge vekk…? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som sagt: Jeg bruker mye tid på å finne på salg. Og selger på Finn.no etterpå. Alt det vi kjøper blir mye brukt, så vet egentlig ikke hva vi skal velge vekk.

Endret av ALB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager for enkeltstående kommentarer, men kommer på ting jeg skulle ha skrevet over 😛 Sykt ekstremt for min del er de bekjente jeg har som kjøper vinterdresser til 2000 kr... Eks denne: Ver de Terre Flyverdragt m. Pels - Lys Rosa » Fragtfri i Danmark (kids-world.dk)

De kjøper heller aldri noe på salg "fordi det ikke er sesongens mønster og farge" (som om DET betyr noe!!) og ikke gidder å selge noe på finn.no "fordi det er stress". Da er jeg enig med deg.  Vi kjøper ganske vanlige plagg fra gode, men ikke latterlig dyre merker, eks. Ecco, Molo, Wheat, Kattnakken...  Så ja, jeg tenker virkelig ikke at det vi gjør er ekstremt. Føler vi har funnet en god balanse mellom å kjøpe gode plagg i et omfang som gjør hverdagen enkel for oss og barnehagen. Men som den salg-søkeren jeg er mottar jeg gjerne tips til hvordan vi kan spare 😄 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ALB skrev (9 minutter siden):

2.5 mill.  Synes ikke dette er ekstremt. Men tar gjerne imot tips. Hva skal jeg velge vekk…? :)

Du behøver ikke velge bort noe som helst, siden du har mye penger og trives med dette.

Ønsker man eller kan man ikke bruke så mye, er det fullstendig unødvendig med to par overgangssko, to par vinterstøver og foredr støvler i tillegg. Joggesko til 800 kr paret er også fryktelig dyrt.

Vi har stort sett hatt et par vinterstøvler med forede støvler som alternativ. Enten overgangssko eller vanntette joggesko til vår og høst. Vanlige joggesko (type fra sportsbutikk) til sommerbruk.

Jevnt over har dere dobbelt og trippelt av alt, og så mye trenger man strengt tatt ikke. Votter og luer har vi også mye av, men de holder lenger enn ett år.

Anonymkode: ac663...9a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er en parkdress en tynnere dress for vår og høst eller hva er det?

Ja, en foret vår/høstdress. Om du googler det kommer det opp mange eksempler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvor varme er de egentlig, fungerer Kattnakken vinterregndress som selvstendig vinterdress? 

Hva har man evt under? 

Nei nei, absolutt ikke. Altså; den er meget god for regntøy å være men den er fortsatt det - regntøy

Anonymkode: 11985...157

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Du behøver ikke velge bort noe som helst, siden du har mye penger og trives med dette.

Ønsker man eller kan man ikke bruke så mye, er det fullstendig unødvendig med to par overgangssko, to par vinterstøver og foredr støvler i tillegg. Joggesko til 800 kr paret er også fryktelig dyrt.

Vi har stort sett hatt et par vinterstøvler med forede støvler som alternativ. Enten overgangssko eller vanntette joggesko til vår og høst. Vanlige joggesko (type fra sportsbutikk) til sommerbruk.

Jevnt over har dere dobbelt og trippelt av alt, og så mye trenger man strengt tatt ikke. Votter og luer har vi også mye av, men de holder lenger enn ett år.

Anonymkode: ac663...9a5

Men hva gjør du da, når treåringen har tisset seg ut helt ned i skoa, overgangsskoene er våte, og ikke tørre til barnehagen neste dag i en kjølig oktoberdag? Jeg ønsker jo ikke å bruke regnstøvler, og joggeskoene blir for kalde? Da trenger man jo to par overgangssko? Jeg mener dette helt oppriktig, og setter pris på praktiske tips her. Samme med vinterstøvler. Det gjelder ikke bare uhell - hva gjør man om borrelåsen ryker en mandag morgen på vei til barnehagen? Eller man oppdager en lørdag morgen at shit, pappa henta og tok med sherrox i går - i dag er det tørt og vi trenger vinterskoene..? Hva gjør man? Jeg bruker ikke forede regnstøvler som erstatning for vintersko i 9 minusgrader. Sorry, men det skjer bare ikke. 

Når det gjelder joggesko... Som sagt prøver vi å finne på salg, så reell pris er kanskje 600 kr - hvor finner man gode joggesko som koster mye mindre enn det?  

Endret av ALB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ALB skrev (1 minutt siden):

Men hva gjør du da, når treåringen har tisset seg ut helt ned i skoa, overgangsskoene er våte, og ikke tørre til barnehagen neste dag i en kjølig oktoberdag? Jeg ønsker jo ikke å bruke regnstøvler, og joggeskoene blir for kalde? Da trenger man jo to par overgangssko? Jeg mener dette helt oppriktig, og setter pris på praktiske tips her. Samme med vinterstøvler. Det gjelder ikke bare uhell - hva gjør man om borrelåsen ryken en mandag morgen på vei til barnehagen? Eller man oppdager en lørdag morgen at shit, pappa henta og tok med sherrox i går - i dag er det tørt og vi trenger vinterskoene..? Hva gjør man? 

Når det gjelder joggesko... Som sagt prøver vi å finne på salg, så reell pris er kanskje 600 kr - hvor finner man gode joggesko som koster mye mindre enn det?  

Vi har sko-tørrer! Det funker svært godt, du vasker skoa på ettermiddagen og Ila kvelden er de tørre

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi har sko-tørrer! Det funker svært godt, du vasker skoa på ettermiddagen og Ila kvelden er de tørre

Bra tips! Lenke til bra produkt? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...