Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ferdig utdannet lærer i 2019. Jeg har etter det jobbet i flere vikariater, ikke på samme skole eller kommune, men forskjellige. Det er en givende jobb, men krevende og utfordrende jobb. I tillegg til det, er det få plasser tilgjengelig for fast jobb. Jeg har hus, bil og dame. Jeg har en bred og lang utdannelse men jeg får aldri et anrop/ intervju hvor det er aktuelt med fast jobb. Jeg begynner å følge meg ikke verdsatt. Er det bare meg eller er det tøft der ute? 

Anonymkode: e15fa...64a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken landsdel søker du jobb? Hvilken skoletype? Hvilke fag har du? 

Min opplevelse er at det er vanskelig å få tak i nok kvalifiserte lærere i grunnskolen, og om noen får et vikariat hos oss + har utdannelsen og gjør en sånn passe god jobb så får de fast neste gang det er lyst ut faste stillinger (det står ikke mange i kø for å konkurrere om jobbene dessverre). 

Jeg har opplevd noen få som har mange vikariater på cv-en selv med kvalifisert utdannelse, og de har gjerne dårlige referanser eller har sære behov i forhold til kontaktlærer/samarbeid/foreldresamarbeid. 

Kan det være noe med arbeidet du utfører? Det kan være at du har mange korte vikariater, og at nye arbeidsgivere blir skeptiske og derfor ikke tør å ansette deg fast med en gang. Men jeg blir nysgjerrig på hvilke faktorer som gjør at du ikke havner i bunken for fast stilling når du har jobbet der et år: personlige egenskaper, lokale faktorer i arbeidsmarked, hvilke fag du kan undervise i? 

I år har det vært ekstremt mange ledige faste jobber i grunnskole, og er det fremdeles på Romerike. Så mitt inntrykk er at markedet er tøft, men ikke for arbeidstaker. Kan være annerledes i andre deler av landet. Håper du finner ut av det, det er en trygghet i å ha fast jobb og kunne lande et sted. 

Anonymkode: f1db4...7c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvilken landsdel søker du jobb? Hvilken skoletype? Hvilke fag har du? 

Min opplevelse er at det er vanskelig å få tak i nok kvalifiserte lærere i grunnskolen, og om noen får et vikariat hos oss + har utdannelsen og gjør en sånn passe god jobb så får de fast neste gang det er lyst ut faste stillinger (det står ikke mange i kø for å konkurrere om jobbene dessverre). 

Jeg har opplevd noen få som har mange vikariater på cv-en selv med kvalifisert utdannelse, og de har gjerne dårlige referanser eller har sære behov i forhold til kontaktlærer/samarbeid/foreldresamarbeid. 

Kan det være noe med arbeidet du utfører? Det kan være at du har mange korte vikariater, og at nye arbeidsgivere blir skeptiske og derfor ikke tør å ansette deg fast med en gang. Men jeg blir nysgjerrig på hvilke faktorer som gjør at du ikke havner i bunken for fast stilling når du har jobbet der et år: personlige egenskaper, lokale faktorer i arbeidsmarked, hvilke fag du kan undervise i? 

I år har det vært ekstremt mange ledige faste jobber i grunnskole, og er det fremdeles på Romerike. Så mitt inntrykk er at markedet er tøft, men ikke for arbeidstaker. Kan være annerledes i andre deler av landet. Håper du finner ut av det, det er en trygghet i å ha fast jobb og kunne lande et sted. 

Anonymkode: f1db4...7c7

Hæ? Det her er jo ikke noe nytt i verken helse eller skolesektoren. Man går gjerne på vikariat etter vikariat, uansett om du er en arbeidshest og ledelsens gullstjerne. Velkommen til arbeid i kommunen..... 

Anonymkode: 10e9e...7f5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...