Gå til innhold

"Jeg tar det neste gang, jwg."

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En tidligere veninne, nå bekjent, sa alltid dette når vi møttes på kafe, kino, byen, generelt når vi gjorde ting som koster penger. Det var alltid avklart på forhånd at vi skulle ting som betyr å ha med lommeboken. Hun bwtalte aldri for seg, forventet at jeg tok det og slang på kommentaren : "jeg tar det neste gang, jeg." 

I tillegg satt hun ofte å snakket ned disse aktivitetene åpenlyst, og sa ofte at hun trivdes bedre med friluft, feks - enda hun takket ja på forhånd og dette ikke var spontane aktiviteter. 

Det ble til at jeg sluttet å ta disse initiativene, lei av at hun aldri betalte for noe og i tillegg snakket alt ned.  Vi var i midten/slutten av tjueåra, hun hadde ikke barn. Jeg hadde barn, bolig, samboer og til dels samboers barn. Nå har det gått lang tid, og jeg har faktisk tenkt mye på summene jeg "la ut" for henne. Jeg kjenner litt på at hun skylder meg dem, det må jo ha vært bevisst fra hennes side, syns det er så dårlig. På den annen side opphørte disse avtalene, så vet ikke helt , men har lyst til å kreve pengene tilbake av henne, kan jeg det? Det er snaut 7000 kr hun aldri har betalt tilbake, fordi hun aldri hadde med seg lommeboken sin. 

Hva synes dere andre her inne? 

Anonymkode: 0731d...e83

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er en frekk tjuv. Krev penga og legg aldri ut for henne igjen. Makan til frekk kjerring! Rimelig spesielt å ikke ha med seg lommeboken når man skal på kino, kafé osv. 

Anonymkode: 9ab8f...9bc

• Liker 2
Skrevet

Kansje hun sliter økonomisk, men skammer seg og tør ikke og fortelle dette? 

Ellers er det dårlig gjort. Er helt med på å spandere en kaffe på ei venninne som har lite der og da, som jeg vet at hun hadde gjort det samme tilbake om det var meg. Gi og ta. Men hun her tar jo bare. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er skikkelig dårlig gjort av henne å snylte på denne måten. Men hvis dette er lenge siden, som over 6 mnd siden eller lenger, og dere ikke har kontakt lenger, så hadde jeg bare latt være å si noe. Evt kan du spørre om dere skal treffes, og når dere har avtalt hvor, så kan du si; «jeg tror det er din tur til å ta regningen denne gangen?». Det er sikkert det meste du kan få ut av dette, tror jeg.

Anonymkode: 36b6f...b13

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En tidligere veninne, nå bekjent, sa alltid dette når vi møttes på kafe, kino, byen, generelt når vi gjorde ting som koster penger. Det var alltid avklart på forhånd at vi skulle ting som betyr å ha med lommeboken. Hun bwtalte aldri for seg, forventet at jeg tok det og slang på kommentaren : "jeg tar det neste gang, jeg." 

I tillegg satt hun ofte å snakket ned disse aktivitetene åpenlyst, og sa ofte at hun trivdes bedre med friluft, feks - enda hun takket ja på forhånd og dette ikke var spontane aktiviteter. 

Det ble til at jeg sluttet å ta disse initiativene, lei av at hun aldri betalte for noe og i tillegg snakket alt ned.  Vi var i midten/slutten av tjueåra, hun hadde ikke barn. Jeg hadde barn, bolig, samboer og til dels samboers barn. Nå har det gått lang tid, og jeg har faktisk tenkt mye på summene jeg "la ut" for henne. Jeg kjenner litt på at hun skylder meg dem, det må jo ha vært bevisst fra hennes side, syns det er så dårlig. På den annen side opphørte disse avtalene, så vet ikke helt , men har lyst til å kreve pengene tilbake av henne, kan jeg det? Det er snaut 7000 kr hun aldri har betalt tilbake, fordi hun aldri hadde med seg lommeboken sin. 

Hun sa jo rett ut at hun foretrekker noe annet .... inviter på en gåtur da

Anonymkode: db683...ff1

• Liker 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Hun er en snylter.

AnonymBruker
Skrevet

Fool me once, fool me twice... 

7000kr.... Her er det jo du som ikke satt ned foten tidsnok.

Ta det som en dyr lærepenge. Og la fortid være fortid. Livet er krevende nok om man ikke på toppen skal dvele med fortiden og bitterhet. 

Anonymkode: a1635...2e0

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun kommer ikke til å betale. Du oppnår ingenting med å prøve, utover unødvendig drama.

Hun er ute av livet ditt og du har blitt klokere. Move on.

Anonymkode: 3da15...7d8

• Liker 1
Skrevet (endret)

La det være " vann under brua" . Du trenger ikke kreve en krone.  

Noen mennesker gjør sport i å snylte, - dessverre.  På venner,kjærester eller familie. 

De skjevfordelte utleggene ble  verdt hvert øre ifht leksen du lærte om betydningen av grensesetting for deg selv. 

Hun ble din læremester der. Det kan ha spart deg for langt mer enn 7000 kr i møte med andre som definitivt vil dukke opp og forsøke å utnytte deg. Om ikke med penger,så ressurser, tid,tjenester,samvittighet...etc. 

For om man er " en giver" av natur, som deg,❤, så vil det skje. 

Endret av Havspeil
  • Liker 1
Skrevet

Skjønner ar det er skikkelig irriterende, men pengene er nok tapt desverre. Du kan jo sende henne et vippskrav, men sjansen for at hun betaler tilbake er vel minimal desverre. Men hvis du kjenner mye på det, kan du jo sende en melding å si akkurat hva du følte om det. Noen ganger hjelper det på irritasjonen å bare få ting ut av systemet.

AnonymBruker
Skrevet

Sju tusen kroner?? Hva i all verden gjorde dere som var så dyrt? Hvis det f eks var ut og spise middag pluss kino kan det kanskje bli 500 kr per gang - hvordan kan dere ha vært FJORTEN GANGER på kino hvor du har betalt uten å si fra???? Jeg skjønner ikke dette.

Anonymkode: 62a63...a08

Skrevet

Nei, du kan ikke kreve tilbake pengene nå... 

Men du kan dumpe henne som venninne

AnonymBruker
Skrevet

Det var du som tok initiativ?
Jeg tenker vel egentlig at dette har du en del av skylda for. Som en annen skrev over - hun foretrekker noe annet, så inviter på en gåtur i stedet. Du burde tatt hintet lenge før beløpet kom opp i kr. 7000, så ta det som en lærepenge. Og ja, din venninne burde definitivt takket nei. 

Anonymkode: 56e41...2f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 1.59):

Syns det blir feil av deg å kreve tilbake penger når det har gått så lang tid,som du sier.

Du burde ikke latt det gå så langt,og heller latt være å betale for henne så mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...