AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #1 Del Skrevet 12. juli 2022 Jeg forstår ingenting. Vanligvis vil man få 10,2 % av det du har opptjent i løpet av et år utbetalt i juni. Det betyr over 50 000 kroner i feriepenger… men jeg får jo ikke det. Ettersom jeg jobber kun vikariat etter vikariat som alltid slutter i juli ( er lærer). Dermed fikk jeg bare utbetalt 11.000 etter trukket skatt i juni jobbet fra oktober til desember. Og 18000 kroner for januar til juli etter at skatt er trukket 34%..\ hvor er logikken? Jeg blir trukket av 5 uker av lønn for feriepenger… jeg mister inntekt på over 55000 før skatt for å få utbetalt mellom 29-30000 kroner? Kødder du? Hvordan er logikken? Anonymkode: cf40a...045 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #2 Del Skrevet 13. juli 2022 Skjønte ikke så mye men all lønnsinntekt er skattepliktig, er bare at det ikke trekkes forskuddstrekk av feriepenger. man betaler gjerne en høyere prosent de andre månedene. Eks skatt på lønnsinntekt er 27% men man tekkes 32% alle måneder unntatt juni. Får man man dobbelt opp med feriepenger ett år pga sluttoppgjør eks.så risikerer man skattesmell neste år da feriepenger normalt utbetales året etter Anonymkode: 14ebe...8bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #3 Del Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg forstår ingenting. Vanligvis vil man få 10,2 % av det du har opptjent i løpet av et år utbetalt i juni. Det betyr over 50 000 kroner i feriepenger… men jeg får jo ikke det. Ettersom jeg jobber kun vikariat etter vikariat som alltid slutter i juli ( er lærer). Dermed fikk jeg bare utbetalt 11.000 etter trukket skatt i juni jobbet fra oktober til desember. Og 18000 kroner for januar til juli etter at skatt er trukket 34%..\ hvor er logikken? Jeg blir trukket av 5 uker av lønn for feriepenger… jeg mister inntekt på over 55000 før skatt for å få utbetalt mellom 29-30000 kroner? Kødder du? Hvordan er logikken? Anonymkode: cf40a...045 Vet ikke om jeg forstod riktig. Men feriepenger som er opptjent året før skal du ikke trekke ekstra skatt av nei. Du skal da ha utbetalt det beløpet i feriepenger som står på lønnslippen. Fikk du feriepenger nå for det du har jobbet i 2022, da blir det trukket skatt av det ved utbetaling. Anonymkode: 8109a...5ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #4 Del Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjønte ikke så mye men all lønnsinntekt er skattepliktig, er bare at det ikke trekkes forskuddstrekk av feriepenger. man betaler gjerne en høyere prosent de andre månedene. Eks skatt på lønnsinntekt er 27% men man tekkes 32% alle måneder unntatt juni. Får man man dobbelt opp med feriepenger ett år pga sluttoppgjør eks.så risikerer man skattesmell neste år da feriepenger normalt utbetales året etter Anonymkode: 14ebe...8bd Kan jeg be om å få utbetalt feriepenger til neste år? I juni. Blir de skattefrie da? Anonymkode: cf40a...045 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #5 Del Skrevet 13. juli 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Kan jeg be om å få utbetalt feriepenger til neste år? I juni. Blir de skattefrie da? Anonymkode: cf40a...045 De er aldri skattefrie. Det er bare trekket som er annerledes der og da. Når skatten din blir gjort opp, betaler du like mye skatt uansett, og får ev. tilbake penger på skatten om du har betalt inn for mye. Så nei, du taper ingenting her Anonymkode: a2425...9dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #6 Del Skrevet 13. juli 2022 Det som er utrolig her er at du som er lærer ikke forstår noe så basic som lønn og feriepenger. Det er faktisk helt elementært. Anonymkode: 04e5b...a93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 13. juli 2022 #7 Del Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det som er utrolig her er at du som er lærer ikke forstår noe så basic som lønn og feriepenger. Det er faktisk helt elementært. Anonymkode: 04e5b...a93 Det er vel ikke veldig relevant i vanlig skole, jeg kan ikke huske å ha lært noe om det på skolen. Man kan nok være en god lærer, selv om man ikke har 100 % oversikt over logikken bak feriepenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #8 Del Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan jeg be om å få utbetalt feriepenger til neste år? I juni. Blir de skattefrie da? Anonymkode: cf40a...045 Skatten er alltid den samme. Det er derfor man får igjen på skatten eller får baksmell..da ser en på total inntekt og vurderer hva du egentlig skulle betalt i skatt. det er bare et spørsmål om NÅR den blir trukket. Anonymkode: 7f666...a63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #9 Del Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg forstår ingenting. Vanligvis vil man få 10,2 % av det du har opptjent i løpet av et år utbetalt i juni. Det betyr over 50 000 kroner i feriepenger… men jeg får jo ikke det. Ettersom jeg jobber kun vikariat etter vikariat som alltid slutter i juli ( er lærer). Dermed fikk jeg bare utbetalt 11.000 etter trukket skatt i juni jobbet fra oktober til desember. Og 18000 kroner for januar til juli etter at skatt er trukket 34%..\ hvor er logikken? Jeg blir trukket av 5 uker av lønn for feriepenger… jeg mister inntekt på over 55000 før skatt for å få utbetalt mellom 29-30000 kroner? Kødder du? Hvordan er logikken? Anonymkode: cf40a...045 Skal du ha ferie da? Blir du trukket for 5 uker ferie uten at du jobber der lengre? Det høres rart ut.. det har ikke noe med skatten å gjøre. Men det betyr gjerne at du får lønn også i juli? Anonymkode: 7f666...a63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 13. juli 2022 #10 Del Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan jeg be om å få utbetalt feriepenger til neste år? I juni. Blir de skattefrie da? Anonymkode: cf40a...045 En ting er skattetrekk, noe annet er skatt. Vanligvis trekkkes det ikke skatt av feriepenger. Får du 50000 , så er det 50000, men du skatter allikevel av feriepengene, bare at skatten trekkes fra lønn de andre månedene. Det betyr at dersom du trekkes for mye i skatt får du tilbake på skatten, og trekkes du for lite blir det restskatt å betale. Pengene er aldri skattefrie, før eller senere betaler du. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #11 Del Skrevet 13. juli 2022 Hei, jeg har forstått det nå. Takk for forklaringene! 👍 Anonymkode: cf40a...045 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå