Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal studere IT, siving. Skal da ha en del IT på studiet. Hva slags PC anbefaler dere? Regner med at programmering krever en PC som kan kjøres litt. Skal bruke PC'en kun til skolerelatert arbeid på studiet og annet lett hverdagslig som surfing på nettet, ikke gaming. 

Hører Mac er populært, men hva gjør at Mac skiller seg så mye ut i forhold til Windows og andre PC'er? Det er tross alt enorm prisforskjell.

Kikket litt på den nyeste Macbook Air 2022 og Macbook Pro 2022 som begge har ny M2 chip, til 16k og 17k. Hvor mye koster tilsvarende windows PC'er, og er det verdt å betale så mye for en PC til studiene?

Jeg er villig til å investere litt penger i en PC som varer i hvert fall 5 år, men ønsker samtidig ikke å betale mer enn jeg må for å få samme opplevelse med studiene. Hva tenker dere?

Anonymkode: 28cf4...828

AnonymBruker
Skrevet

Dette innlegget kan forøvrig flyttes til data, spill, teknologi hvis det passer bedre der.

Skrevet

Det er mest smak og behag med Mac vs noe annet. Sjekk med studiested hva som anbefales, dei har ofte også anbefalte modeller og gode avtaler på innkjøp av det.

For min del hadde jeg anbefalt en Lenovo T14/P14s el.l. alt etter ønsket skjermstørrelse.men bare ikke kjøp noe som er consumer grade. 

• Liker 2
Skrevet

Lenovo har jeg hørt.

AnonymBruker
Skrevet

En viktig ting å lære i IT-utdanninger er å ikke bli for utstyrsfokusert. Det meste duger egentlig til grunnleggende programmering. Jeg ville gått for noe som var støysvakt eller for det meste helt stille. En fordel i samarbeid med andre studenter.

Anonymkode: ae3b3...465

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En viktig ting å lære i IT-utdanninger er å ikke bli for utstyrsfokusert. Det meste duger egentlig til grunnleggende programmering. Jeg ville gått for noe som var støysvakt eller for det meste helt stille. En fordel i samarbeid med andre studenter.

Skal gå master, og etter hvert vil det vel bli mer enn litt grunnleggende? Da er det greit å ha en pc man vet er god nok så man slipper å kjøpe ny etter 3 år. Er vanligvis ikke veldig utstyrsfoksuert, men jeg skal gå et godt studie der jeg vet mange andre medstudenter også kommer til å ha en god og brukbar PC.

Lest at Macbook Air er stille siden den ikke har vifte. Frykter Pro kan ha viftelyder dersom den er på lenge.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Skal studere IT, siving. Skal da ha en del IT på studiet. Hva slags PC anbefaler dere? Regner med at programmering krever en PC som kan kjøres litt. Skal bruke PC'en kun til skolerelatert arbeid på studiet og annet lett hverdagslig som surfing på nettet, ikke gaming. 

Hører Mac er populært, men hva gjør at Mac skiller seg så mye ut i forhold til Windows og andre PC'er? Det er tross alt enorm prisforskjell.

Kikket litt på den nyeste Macbook Air 2022 og Macbook Pro 2022 som begge har ny M2 chip, til 16k og 17k. Hvor mye koster tilsvarende windows PC'er, og er det verdt å betale så mye for en PC til studiene?

Jeg er villig til å investere litt penger i en PC som varer i hvert fall 5 år, men ønsker samtidig ikke å betale mer enn jeg må for å få samme opplevelse med studiene. Hva tenker dere?

Grunnen til at Mac er så populært blant de som studerer og jobbet med IT er at de lager utrolig gode maskiner.

Fantastisk trackpad, super byggekvalitet, godt tastatur, god skjerm, lett, utrolig god batteritid og hele greia er laget i metall (ikke billig plast som nesten alt av Windows maskiner)

Husk at maskina skal bæres rundt,  inn og ut av en ryggsekk eller veske mange ganger om dagen, ha et batteri som varer hele dagen og brukes på steder du ikke får plass til mus.

Bare trackpaden alene er god nok grunn til å kjøpe Mac. 

Anonymkode: 8a5a0...05e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det som feiler først på maskinene er batteri. Rundt 3 år ca så holder dei plagsomt kort men koster ikke så mye å bytte (1000-1500) om en kjøper en av vanlige proff modellene. (Med unntak av alt fra Apple, der er batteri for mitt mer styr)

Anonymkode: a24bf...412

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal gå master, og etter hvert vil det vel bli mer enn litt grunnleggende? Da er det greit å ha en pc man vet er god nok så man slipper å kjøpe ny etter 3 år. Er vanligvis ikke veldig utstyrsfoksuert, men jeg skal gå et godt studie der jeg vet mange andre medstudenter også kommer til å ha en god og brukbar PC.

Lest at Macbook Air er stille siden den ikke har vifte. Frykter Pro kan ha viftelyder dersom den er på lenge.

Vil tro Air holder mer en bra nok 👍 Om du har DNB Mastercard, så følg med på Power når DNB har superweekend, da får du 15% avslag.

Anonymkode: 4a32b...9f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Marvelous skrev (19 minutter siden):

Lenovo har jeg hørt.

Lenovo er søppel, inkludert toppmodellene deres (jeg har hatt mange av dem)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro Air holder mer en bra nok 👍 Om du har DNB Mastercard, så følg med på Power når DNB har superweekend, da får du 15% avslag.

Air med M1 holder i massevis. Den greia er lynkjapp!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, de nye Air med de nærmest revolusjonerende M1- og M2-cpu'ene er uten vifte. Og de bruker mye mindre batteri slik at de holder i mange flere timer enn tradisjonelle laptop'er ville gjort med samme batteristørrelse. Det er jo også en viktig ting, særlg om noen feks vil jobbe på toget eller steder uten å måtte bale med ladestrømkabel. Disse spesielle cpu'ene har  visst også noen ulemper og det er kompatabilitet med gammel programvare. Og mye programvare er gammel og ikke rekompilert for M1/M2. Jeg er ikke ekspert på det, men det er kanskje ikke like mye som kan kjøres direkte på de ennå uten å måtte emuleres og at disse gamle programmene da kjører saktere selv om mye annet går raskere, Mac har noen løsninger for dette - Rosetta tror jeg noe av det het hvis noen vil undersøke mer.

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Oi, når er dette? Ser det står at DNB har dette 12 ganger i året... Vet du når det pleier å være for Power? Har de virkelig tilbud på Mac da?

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva er grunnen til det? Hva likte du ikke?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oi, når er dette? Ser det står at DNB har dette 12 ganger i året... Vet du når det pleier å være for Power? Har de virkelig tilbud på Mac da?

Hva er grunnen til det? Hva likte du ikke?

De har superweekend kampanje denne helgen, men Power er ikke med denne gangen. Tipper det blir neste mnd 👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De har superweekend kampanje denne helgen, men Power er ikke med denne gangen. Tipper det blir neste mnd 👍

Ja, så Power ikke er med denne måneden.

Er det slik ofte at Power er med? 15% er ganske bra tilbud! Og er det for Mac og andre PC'er, eller bare utvalgte modeller?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, så Power ikke er med denne måneden.

Er det slik ofte at Power er med? 15% er ganske bra tilbud! Og er det for Mac og andre PC'er, eller bare utvalgte modeller?

Det gjelder hele nettbutikken 😃

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du ikke er vant til å bruke Mac så ville jeg personlig styrt unna. Jeg og mange andre jeg kjenner kan ikke fordra det, og sverger til Windows. Test det ut litt først, ihvertfall, for å se hva du synes.

Ellers vil jeg si å bare finne en laptop med gode specs innenfor budsjettet ditt. I studietiden vil det ikke ha så mye å si.

Anonymkode: cd3de...260

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lenovo forbruker modellene er dårlige som alle andre forbruker modeller. Men alle i t/x/p seriene er solide og har enkel tilgang til reservedeler. 

Om en skal omtale ting som søppel kan en like gjerne nevne Mac som blir dårligere og dårligere på muligheten til å utbedre hardware feil, gjenopprette data om maskinen ryker osv.

Men en kjempepositiv ting med Apple er dvale modusen som er rimelig unik og M cpuene så lenge applikasjonen er kompilert for den. 

Men som nevnt før, ikke kjøp noe før du veit hva studiestedet foretrekker. Det meste funker på alt men ikke alltid.

Anonymkode: a24bf...412

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...