Avstand Skrevet 12. juli 2022 #1 Skrevet 12. juli 2022 Ikke særlig oppløftende når du føler deg tom og håper at det er sant som man sier; «psykiske problemer vises ikke utenpå» . Jeg satt på kollektivtrafikken i dag og merket at en mann så mye på meg. Når vi nesten hadde fullført turen så flytter han seg dit jeg sitter og spør om noe på dårlig engelsk. «Are you tzisred?» eller lignende. Jeg fikk ikke tak i siste ordet så jeg lurte på om jeg spurte om jeg var trett. Nei. Så spør han igjen og jeg synes det høres som han spør om jeg er trans! «Trans?» spør jeg. Så sier han «no» og bare «anxiety..?» så bare sier jeg at jeg er Ok, så går han igjen. Er det virkelig ille når noen tar seg bryet med å komme til deg sånn? Eller var han en creepy fyr som så etter en måte å komme i kontakt? 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #2 Skrevet 12. juli 2022 Det var sikkert bare godt ment. Kanskje du så sliten ut og han ville vise at han så deg, og ønsket deg vel. Det er vel mer vanlig i andre kulturer enn i Norge. Anonymkode: 6df54...d3e 12
Gjest Frysepinne Skrevet 12. juli 2022 #3 Skrevet 12. juli 2022 Avstand skrev (4 minutter siden): Er det virkelig ille når noen tar seg bryet med å komme til deg sånn? Eller var han en creepy fyr som så etter en måte å komme i kontakt? Jeg kan selvfølgelig ikke svare akkurat for ham, men en del av oss har et så kalt klinisk blikk (helsepersonell) og kan finne på å si sånne ting til vilt fremmede ... det er bare godt ment og betyr egentlig bare at noen av oss er litt skada ☺️
Avstand Skrevet 12. juli 2022 Forfatter #4 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var sikkert bare godt ment. Kanskje du så sliten ut og han ville vise at han så deg, og ønsket deg vel. Det er vel mer vanlig i andre kulturer enn i Norge. Anonymkode: 6df54...d3e Men det er nettopp det. At jeg ser sliten ut ofte. Jeg har en del trykk i hodet ja. Fordi hodet har lett for å jobbe på høygir og så ender det opp å ikke ha noen mening. Skifter tema, legger planer, dagdrømmer, prøver å huske hva jeg skulle, gjør noe annet osv... har lyst å se mer opplagt ut. Føler meg ikke sliten fysisk, og føler ikke jeg ser slik ut heller. Men ikke så gøy når noen faktisk synes synd på deg på denne måten...
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #5 Skrevet 12. juli 2022 Det der med at psykiske problemer ikke vises utenpå stemmer sikkert for de som har lette psykiske utfordringer, men jeg har alvorlige psykiske problemer og har blitt spurt av fremmede flere ganger om det er noe som har skjedd, om jeg er lei meg osv. Anonymkode: 42332...d55 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #6 Skrevet 12. juli 2022 12 minutter siden, Frysepinne said: Jeg kan selvfølgelig ikke svare akkurat for ham, men en del av oss har et så kalt klinisk blikk (helsepersonell) og kan finne på å si sånne ting til vilt fremmede ... det er bare godt ment og betyr egentlig bare at noen av oss er litt skada ☺️ Har hørt om det der. Om en sykepleier som så mye hudkreft i jobben tok kontakt med en tilfeldig person som hun så på TV og sa hun trodde at han burde gå til legen og få det sjekket. Det viste seg å være kreft, men det ble oppdaget i tide så det gikk bra med ham. Anonymkode: f78fb...e42 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #7 Skrevet 12. juli 2022 Tja, man bør vel være litt varsom, mtp. at det er en liten sjanse for at denne typen henvendelser kommer fra folk som ikke vil en vel. Men: Det snakkes jo så mye og varmt om at vi mennesker må støtte hverandre, se hverandre og rekke ut en hånd til de som har det vondt, så det er også litt trist om de få som faktisk gidder å ta en liten «velferdssjekk» og spørre en fremmed om de har det bra skal anklages for å være ondsinnede pervoer heller… Som samfunn kan vi ikke få i pose og sekk, og så lenge du ikke fremstod som ruset/halvveis bevisstløs, og det var i et offentlig rom med andre mennesker i nærheten, så tenker jeg kanskje at vedkommende fortjener cred for å gidde å bry seg. Anonymkode: 813de...61d 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #8 Skrevet 12. juli 2022 Avstand skrev (1 time siden): Ikke særlig oppløftende når du føler deg tom og håper at det er sant som man sier; «psykiske problemer vises ikke utenpå» . Men det gjelder jo ikke alltid. Noen ganger, så klarer man ikke å skjule det. Og man kan være så sliten at det vises, uten at man er klar over det selv, engang. Mannen ble nok bare bekymret for deg Anonymkode: d8ce2...ac9
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #9 Skrevet 12. juli 2022 Jøss finnes det folk som kommer bort å spør om det går bra? Jeg sitter alltid alene, og en gang var jeg veldig sliten og satt å gråt offentlig. På et kjøpesenter. Har ikke opplevd at noen har kommet bort. Forventer det heller ikke selvfølgelig. Folk har nok med seg selv. Anonymkode: 73496...7fc
Avstand Skrevet 12. juli 2022 Forfatter #10 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jøss finnes det folk som kommer bort å spør om det går bra? Jeg sitter alltid alene, og en gang var jeg veldig sliten og satt å gråt offentlig. På et kjøpesenter. Har ikke opplevd at noen har kommet bort. Forventer det heller ikke selvfølgelig. Folk har nok med seg selv. Anonymkode: 73496...7fc Har skjedd meg flere ganger. Lurer noen ganger på om jeg ser veldig ille ut. For et par uker siden satte jeg meg ned på en togstasjon i Oslo fordi jeg var sliten av å gå, så kom en mann på sykkel og stoppet til meg :S spurte om navnet mitt og om jeg var Ok..... jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke i sånne situasjoner...
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #11 Skrevet 12. juli 2022 Samme skjedde meg i går. Jeg sliter med alvorlig depresjon og var på et kjøpesenter hvor jeg surret rundt. Da kom en mann bort til meg og spurte om det gikk bra med meg. Han mente det selvsagt godt, men jeg skatt litt til og lurte på om jeg hadde gjort noe dumt. Om jeg hadde snakket høyt med meg selv slik han hørte hva jeg tenkte eller noe. Anonymkode: cd3c9...a06
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #12 Skrevet 13. juli 2022 Avstand skrev (1 time siden): Har skjedd meg flere ganger. Lurer noen ganger på om jeg ser veldig ille ut. For et par uker siden satte jeg meg ned på en togstasjon i Oslo fordi jeg var sliten av å gå, så kom en mann på sykkel og stoppet til meg :S spurte om navnet mitt og om jeg var Ok..... jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke i sånne situasjoner... Jøss. Jeg mener selv at det er ganske tydelig utseendemessig på meg,så rart det ikke har skjedd. Anonymkode: 73496...7fc
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #13 Skrevet 13. juli 2022 Frysepinne skrev (10 timer siden): Jeg kan selvfølgelig ikke svare akkurat for ham, men en del av oss har et så kalt klinisk blikk (helsepersonell) og kan finne på å si sånne ting til vilt fremmede ... det er bare godt ment og betyr egentlig bare at noen av oss er litt skada ☺️ Eller manglende sosial intelligens... Hilsen annet helsepersonell Anonymkode: 709bb...7c4 1
Gjest Frysepinne Skrevet 13. juli 2022 #14 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eller manglende sosial intelligens... He, he, det kan du ha rett i, i hvert fall når det gjelder meg. Eller også lav terskel for å bry seg. Det er alt ettersom øya som ser 😊
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #15 Skrevet 13. juli 2022 Avstand skrev (8 timer siden): Har skjedd meg flere ganger. Lurer noen ganger på om jeg ser veldig ille ut. For et par uker siden satte jeg meg ned på en togstasjon i Oslo fordi jeg var sliten av å gå, så kom en mann på sykkel og stoppet til meg :S spurte om navnet mitt og om jeg var Ok..... jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke i sånne situasjoner... Hvordan går du kledd/steller deg? Jeg har en fysisk sykdom (sterk svimmelhet og ubalanse) som nok er synlig på hvordan jeg beveger meg. Og jeg ser dårlig ut på et vis. Men jeg er normalt oppegående kledd tildels pent kledd, og velstelt. Ingen har til nå på de 3 årene spurt meg - selv om noen faktisk har snudd seg 🙃🫠 Noen av de som stopper deg kan tenkes å ha dårlige baktanker, særlig om det er menn som fisker etter navn og hvor du bor etc. Bare svar «neida, har bare litt ryggvondt - skal treffe mannen min snart så jeg klarer meg». Jeg har spurt ei om formen en gang. Hun hadde tatt for mye dop og holdt hele tiden på å sige av benken. Midt i julestria på kjøpesenter - og hun hadde med post it med alt hun skulle huske… Anonymkode: 096ba...bd8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #16 Skrevet 13. juli 2022 Creepy. Han var interessert i å komme i buksa på deg. Anonymkode: 64f20...5e9 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #17 Skrevet 13. juli 2022 Jeg hadde syntes det var utrolig ubehagelig. Jeg er litt redd for menn da, og spesielt utlendinger. At en omsorgsfull dame kommer kjapt bort og spør om det går bra, hadde jeg taklet. Men en mann som først stirrer, for så å komme bort og sette seg (!) ved siden av meg, nei nei nei. Anonymkode: 23549...67a 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #18 Skrevet 13. juli 2022 36 minutter siden, AnonymBruker said: Eller manglende sosial intelligens... Hilsen annet helsepersonell Anonymkode: 709bb...7c4 Eller bare medmenneske som bryr seg. Men da forstår jeg, da har helsepersonell offisielt sagt at bystander effect er det man skal dyrke. Takk for oppklaringen. Hilsen menneske. Anonymkode: 7e8a0...85d 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #19 Skrevet 13. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Eller bare medmenneske som bryr seg. Men da forstår jeg, da har helsepersonell offisielt sagt at bystander effect er det man skal dyrke. Takk for oppklaringen. Hilsen menneske. Anonymkode: 7e8a0...85d På hvilken måte var denne tilnærmelsen noe som hjalp ts, synes du? Anonymkode: 709bb...7c4 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2022 #20 Skrevet 13. juli 2022 Jeg er ikke deprimert, men jeg har jo hatt mine dårlige dager hvor jeg har være lei meg eller sint og gått i egne tanker og folk har sikkert sett det på hele ansiktet mitt. På samme måte som jeg vet jeg kan gå og smile ubevisst når jeg er glad. Jeg har også blitt spurt om det går bra noen ganger - kun av menn.. Han ene stoppet meg på Oslo S og sa jeg måtte smile, han holdt meg nesten igjen. Da var jeg dritsur for et eller annet fra før, så jeg bare røsket armen min ut av grepet hans og sa fuck off og beinet videre. Ikke den beste reaksjonen, samtidig var det veldig feil tidspunkt å bryte intimgrensene mine på. Og det å kommandere meg til å smile er jo også noe annet å spørre om jeg har det bra. Men jeg liker ikke det heller. Synes det er litt creepy.. Samtidig så er det jo noe med å se andre mennesker, jeg skjønner jo det da. Jeg har spurt en jente på bussen en gang om det gikk bra, hun satt og gråt. Hun ble nok litt beklemt og sa bare takk, det går bra. Jeg har også vært tårevåt på buss selv (kjærlighetssorg), og hadde hatet det om noen spurte meg. Prøver jo å skjule det. Anonymkode: 96085...1b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå