Gå til innhold

periodontitt behandling vondt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal snart til spesialisten igjen. Jeg har en alvorlig grad av periodontitt som har blusset opp igjen, selv med antibiotika, lite sukker/raske karbo og ekstremt nøye munnhygiene hver dag. Men har et ekstremt høyt nivå med indre stress som jeg jobber med. 

Men behandlingen/rensingen gjør så vondt. Bare det å sjekke dybden på lommene. Får kun bedøvelse ved større inngrep. Selv bedøvelsen er grusom. 

Har ingen problemer med vanlig tannlege. 

Jeg orker snart ikke mer behandling 😔 Bare gråter når jeg er der.

Dere andre som får behandling av spesialt, hvordan er det for dere? 

Anonymkode: 4851e...4c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke betale for bedøvelse? Jeg betaler ekstra god vanlig tannlege ved hver rens, fordi jeg synes det gjør så vondt. Sier tydelig ifra ved bestilling av time og når jeg kommer dit. Jeg har ikke hatt behov for spesialist enda, men forstår ikke at det skal være annerledes der?

Anonymkode: 4f14f...7cd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er midt i det nå, annen runde, er vurdert først av vanlig tannlege, så av spesielaist, og så skal jeg ha 5 timer med tannpleier før ny vurdering av spesialist. Jeg får rikelig med bedøvelse før hver rens. Det fikk jeg også i min første runde for 4 år siden på et annet tannlegekontor. 

Hvorfor får du ikke bedøvelse??? Bede der jeg går nå og det forrige var helt klare på at jeg skulle bedøves godt. Det er ubehagelig nok med bedøvelse, liksom. 

Anonymkode: a66e4...6a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke betale for bedøvelse? Jeg betaler ekstra god vanlig tannlege ved hver rens, fordi jeg synes det gjør så vondt. Sier tydelig ifra ved bestilling av time og når jeg kommer dit. Jeg har ikke hatt behov for spesialist enda, men forstår ikke at det skal være annerledes der?

Anonymkode: 4f14f...7cd

Jeg må renske hele munnen/tannkjøttet og sjekke lommene i hele munn, så kan nok ikke bedøve alt. :/

Jeg har ganske alvorlig grad av periodontitt, så ganske omfattende behandlinger. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er midt i det nå, annen runde, er vurdert først av vanlig tannlege, så av spesielaist, og så skal jeg ha 5 timer med tannpleier før ny vurdering av spesialist. Jeg får rikelig med bedøvelse før hver rens. Det fikk jeg også i min første runde for 4 år siden på et annet tannlegekontor. 

Hvorfor får du ikke bedøvelse??? Bede der jeg går nå og det forrige var helt klare på at jeg skulle bedøves godt. Det er ubehagelig nok med bedøvelse, liksom. 

Men behøver du hele munn? 

Ja, den bedøvelsen er virkelig vond. Den jeg får hos vanlig tannlege/annen behandling kjenner jeg ikke engang. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg må renske hele munnen/tannkjøttet og sjekke lommene i hele munn, så kan nok ikke bedøve alt. 😕

Jeg har ganske alvorlig grad av periodontitt, så ganske omfattende behandlinger. 

Ts

Men kan du ikke dele behandlingen i 2 - og bedøve godt en side per behandling?

Det må da være mulig?

Anonymkode: ff374...c05

AnonymBruker
Skrevet

Men behøver du hele munn? 

Ja, den bedøvelsen er virkelig vond. Den jeg får hos vanlig tannlege/annen behandling kjenner jeg ikke engang. 

Ts

Både i denne runde og I forrige tas 1/4 del om gangen - og det benyttes ca 1 klokketime hver gang.  Altså bedøves absolutt alt i den siden av munnen (høyre oppe, venstre oppe, høyre nede, venstre nede). Dvs, jeg kjenner jo litt ubehag innimellom, men ikke mye. Det er isingen som er verst. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du bytte spesialist? Jeg har riktignok ikke veldig framskreden periodontitt og heller ikke i hele munnen, men får så mye bedøvelse jeg vil ha. Og han jeg går til er så flink til å sette bedøvelse at til og med i de verste områdene er det snakk om et ubehag som går raskt over. 

Støtter forslaget om å dele behandlingen i to . Og så finnes det bedøvelse som kan pensles på før du får selve sprøyten, slik at det skal gjøre mindre vondt å få bedøvelse.

Anonymkode: 294fa...e28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Både i denne runde og I forrige tas 1/4 del om gangen - og det benyttes ca 1 klokketime hver gang.  Altså bedøves absolutt alt i den siden av munnen (høyre oppe, venstre oppe, høyre nede, venstre nede). Dvs, jeg kjenner jo litt ubehag innimellom, men ikke mye. Det er isingen som er verst. 

Jeg går til spesialisten en gang i måneden. Dette må renske raskt da det er ganske omfattende. Jeg har desverre ikke råd til å gå 2-4  ganger i måneden, som jeg da hadde måtte gjøre ved å dele opp behandling 😔

Jeg har aldri hatt problemer med å gå til tannlegen før jeg fikk denne dritten. Nå er jeg redd hver gang. Helt grusomt. Har sydd i hele tannkjøttet, og alt ble veldig bra før det blusset opp igjen. 

Nesten så jeg ønsker å bytte tennene mine for å slippe unna alt dette. 

Ja, har også en del ising pga mye av tannkjøttet er borte. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar du ikke heller laserbehandling?

Skjønner ikke hvorfor folk velger gammeldags rens når laser er så mye bedre og mer effektivt. Og omtrent smertefritt.

Anonymkode: ffaac...308

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kronisk gingivitt og marginal peridontitt 4 steder, og synes behandlingen er kjempevond. Bedøvelse er en lek i forhold, så jeg ber om bedøvelse når jeg setter meg i den tannlegestolen. Jeg går til behandling hver 4 måned og gidder ikke utvikle tannlegeskrekk fordi det er så forferdelig vondt uten bedøvelse. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor folk velger gammeldags rens når laser er så mye bedre og mer effektivt. Og omtrent smertefritt.

Der jeg bor er ikke det et alternativ. Men jeg har god effekt av det du kaller "gammeldags" ultralydrens samt å bruke 20-30 min på tannpleie hver kveld. 

Anonymkode: 35d3e...b9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvor tilbyr de det?

Jeg har kronisk gingivitt og marginal peridontitt 4 steder, og synes behandlingen er kjempevond. Bedøvelse er en lek i forhold, så jeg ber om bedøvelse når jeg setter meg i den tannlegestolen. Jeg går til behandling hver 4 måned og gidder ikke utvikle tannlegeskrekk fordi det er så forferdelig vondt uten bedøvelse. 

Der jeg bor er ikke det et alternativ. Men jeg har god effekt av det du kaller "gammeldags" ultralydrens samt å bruke 20-30 min på tannpleie hver kveld. 

Har periodontitt i hele munn, så vanskelig å få bedøvelse. 

Hvordan var ultralydrens? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det i narkose hver 18 mnd. Takler ikke tannbehandling.

Tannpleieren mente jeg måtte komme hver 3 mnd. Taklet det ikke. Hun var så hardhendt. Så nå er det 18 mnd mellom hver gang. Får skryt for renhold av tenner og tannkjøttbetennelsen er jeg kvitt. 

Så skjønner ikke hvorfor den sadisten av tannpleier skulle pine meg 4 ganger i året.

Spiser sukker hver dag. Og skikkelig tannpuss om kvelden med Tannkrem og flux.

Anonymkode: 47972...056

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvor tilbyr de det?

Har periodontitt i hele munn, så vanskelig å få bedøvelse. 

Hvordan var ultralydrens? 

Ts

Vanskelig å få bedøvelse i hele munnen? Jeg får bedøvelse i hele munnen hver gang. 

Ultralydrens er helt OK med bedøvelse. Jeg har fått det nå i et par år. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til narkosebehandling?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg utviklet sterk angst av å måtte gå til tannpleier hver 3 mnd for tannrens. Pga av smerter. Grunnen var at jeg klarte ikke å slippe tankene på at jeg skulle dit på smertefull behandling.  Telte uker og dager mellom hver besøk. Braste ut i angstgråt på behandlings rommet under en time til slutt. I dag er tannkjøttbetennelsen under kontroll pga narkose og god tannhygiene.

Føler i dag det var en kamp med tannpleieren. Det ble først ordning da jeg kontaktet tannlegen på klinikken. Hen og resten av de som var på jobb den dagen hadde hørt at jeg hylgråt. Veggene på tannklinikken er ikke lydtette. Skammer meg og irriterer meg over at det måtte gå så langt med tannpleieren før det ble tatt grep den gangen. Nå I dag har jeg det i bakhodet hva hun "tvang" meg igjennom. Sist jeg skulle på tannsjekk så stod døra fra venteværelset og inn til tannlegekontorene oppe. Da tannpleieren og sekretærer drev å forberedte ting. Hun såg meg sittende der da hun hastet frem og tilbake og jeg møtte blikket hennes mens hun bøyde seg ned for å inn i ei skuffe, hørte hun stønnet et sukk. Jeg skjønte det var meg hun reagerte på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...