Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!  Jeg har en teori om at kveldsuro egentlig skyldes sult ettersom man har mindre melk om kvelden når man ammer. Samtidig blir man jo da frarådet å gi erstatning, som da gjerne fører til en sulten og urolig baby. De jeg kjenner som har ammet og har gitt erstatning på kveldstid, har løst sin kveldsuro på denne måten… Kan det kanskje være?

Anonymkode: 35077...824

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Våre har bare fått mme, aldri opplevd kveldsuro, så godt mulig det stemmer.

Anonymkode: 17ab5...6fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte gi morsmelk på flaske og opplevde ikke kveldsuro. Da fikk han så mye han ville ha, og sov godt til neste måltid 

Anonymkode: 8087d...25d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Våre har bare fått mme, aldri opplevd kveldsuro, så godt mulig det stemmer.

Anonymkode: 17ab5...6fe

Ja, jeg hadde det med mitt første ammede barn, men ikke antydning til det med mitt nåværende mme-barn… mme-barnet er bare fire uker da (men kveldsuro hadde definitivt ankommet med min første på denne alderen), men har likevel fått meg til å fundere litt på det! 

AnonymBruker
Skrevet

Vet du, jeg hadde lett gitt litt erstatning om det gjorde livet lettere for dere. Vi gjorde det samme i perioder.

Anonymkode: 634f5...fd3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet du, jeg hadde lett gitt litt erstatning om det gjorde livet lettere for dere. Vi gjorde det samme i perioder.

Hjalp det dere? 😊 Jeg og tror mange kunne lettet på kveldsuro hvis de hadde gitt litt erstatning i tillegg, men man blir jo litt skremt bort fra å gjøre det. Det ble jeg med min første i hvertfall

AnonymBruker
Skrevet

Melka på kvelden er fetere og metter bedre enn på dagtid. Og det hadde jo vært litt rart om det var slik, og ingen fagpersoner har tenkt tanken før du nå gjør det? 

Anonymkode: 73168...c60

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Melka på kvelden er fetere og metter bedre enn på dagtid. Og det hadde jo vært litt rart om det var slik, og ingen fagpersoner har tenkt tanken før du nå gjør det? 

Hæ?

Anonymkode: 2fbe0...b3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hjalp det dere? 😊 Jeg og tror mange kunne lettet på kveldsuro hvis de hadde gitt litt erstatning i tillegg, men man blir jo litt skremt bort fra å gjøre det. Det ble jeg med min første i hvertfall

Det gjorde det, sov et godt strekk på natta. Dersom jeg kun ammet så våknet hun oftere. Om man er kjemperedd for å ikke stimulere brystet nok så kan man gi erstatning med hjelpebryst.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lol. Er det virkelig rart? Nei, for fagfolk er tydeligvis livredde for å ikke kjøre hard nok ammepropaganda.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hehe jeg sier ikke at jeg har forsket på dette og funnet løsningen på alle verdensproblemer, men alle sier babyer ikke har noen døgnrytme på denne alderen, og når jeg prøver å tenke hva som kan være ulikt for de på ulike tider av døgnet, så kommer jeg frem til mengde melk. Jeg pumper nå og ser stor forskjell i mengde som kommer på morgen og kveld. 

Jeg vet også at mange mener det kan skyldes at de fordøyer inntrykk fra dagen. Min første ammede unge ble født midt under covid, vi bodde i en ettroms og var stort sett i samme rom døgnet rundt (en helt crazy opplevelse😅). Det var ingen forskjell på dag og natt, og vi var ikke «utsatt» for noe som helst ekstern stimuli. Kveldsuro meldte sin ankomst likevel. Jeg klarer ikke skjønne annet enn av det skyldes mengde melk. 

For å være helt ærlig tror jeg at jeg på ingen måte er første person til å mistenke dette, men at det gjerne er underkommunisert fordi man ikke ønsker at det skal påvirke ammingen. Amming er jo fantastisk bra og absolutt å foretrekke, men jeg ønsker heller ikke en urolig og sulten baby på kveldstid fordi puppene mine ikke kan gi nok.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle vet at det kan hjelpe med mme, men vi vet også at kveldsuro er med på å få opp produksjonen og at det å bytte ut til mme for å få rolige kvelder vil det for mange (ikke alle) ødelegge produksjonen. Dette var det masse snakk om i 2018 da jeg sleit med kveldsuro første gang. Tviler på at man har sluttet å snakke om det nå, ser fortsatt poster om det på f.eks ammehjelpen. 

Anonymkode: f73ec...276

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Alle vet at det kan hjelpe med mme, men vi vet også at kveldsuro er med på å få opp produksjonen og at det å bytte ut til mme for å få rolige kvelder vil det for mange (ikke alle) ødelegge produksjonen. Dette var det masse snakk om i 2018 da jeg sleit med kveldsuro første gang. Tviler på at man har sluttet å snakke om det nå, ser fortsatt poster om det på f.eks ammehjelpen. 

Anonymkode: f73ec...276

Har du link? Har aldri sett at noen har konkludert med at mme med sikkerhet hjelper mot kveldsuro. 

Skrevet

Har fullammet to barn. En hadde så ekstrem kveldsuro at det nesten kunne klassifiseres som kolikk,  den andre gråt knapt en eneste kveld.

Kveldsuro gir seg jo også lenge før barna spiser hele måltider med annen mat. Skulle tro det ble verre med alderen hvis det gjaldt sult.

Men blir spennende å se om noen som kommenterer har mme-barn med kveldsuro :)

AnonymBruker
Skrevet

For min er kveldsuro uten tvil en måte å fordøye inntrykk og også at hun har vært våken for lenge/er overtrøtt.

Anonymkode: 3e5da...360

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler dere å lese litt om hva "bare litt erstatning" gjør med mage-tarm helsa hos en baby som vanligvis får morsmelk 😊 

Anonymkode: 8bd5e...b8c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg vet også at mange mener det kan skyldes at de fordøyer inntrykk fra dagen. Min første ammede unge ble født midt under covid, vi bodde i en ettroms og var stort sett i samme rom døgnet rundt (en helt crazy opplevelse😅). Det var ingen forskjell på dag og natt, og vi var ikke «utsatt» for noe som helst ekstern stimuli. Kveldsuro meldte sin ankomst likevel. Jeg klarer ikke skjønne annet enn av det skyldes mengde melk. 

For en nyfødt baby som har levd i en mørklagt hule i 9 mnd er det masse stimuli i å bare oppleve lyd, lys, foreldrene, kulde-varme osv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kveldsuro ER jo nettopp derfor! Mor øker produksjonen lettere ved stimulering kveld og natt, ergo vil babyen ønske å die mer kveld og natt for å få mer melk. Dette er noe som har blitt snakket om i åresvis. Oxytocin, kjærlighetshormonet som også stimulerer melk og utdriving, produseres lettest når mor slapper av og er rolig. Kveld og natt er gjerne de tidene på døgnet mor er mest sliten. I tillegg kommer det mest fet melk da. 

Å gi tillegg på kveld og natt for å få sove er oppskrift på sakte nedadgående melkeproduksjon. Samsov heller med fri bar, la barnet få puppen så mye det vil. 

Anonymkode: f293d...31a

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anbefaler dere å lese litt om hva "bare litt erstatning" gjør med mage-tarm helsa hos en baby som vanligvis får morsmelk 😊 

Fint om du legger ved lenke da.

Skrevet

Ja jeg tror det kommer av sult og mye stimuli gjennom dagen. Jeg merker selv at melka ikke kommer like lett på kvelden, så babyen kan kave og bli irritert når hun ellers på dagen ikke må jobbe spesielt mye for å starte utdrivningen: merker også at hun blir veldig sliten av mye styr på dagtid, og det får vi igjen på kvelden. 
Jeg tenker også at det er en naturlig ting laget for å få opp produksjonen, så gir ikke mme uansett.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Send gjerne link! Det vil jeg gjerne lese mer om! Jeg fikk høre at det var mye «enklere» å gi erstatning til en baby som også får morsmelk, på samme måte som man blir anbefalt å blande morsmelk i smaksprøver og grøt når man begynner å introdusere det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...