Gå til innhold

Kan jeg bli oppsagt fra jobben mens jeg er på AAP?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble høsten 2018 sykmeldt og var sykmeldt i ett år, før jeg gikk over på AAP. Jeg har stått på AAP siden den tiden, men skal mest sannsynlig gå tilbake 100%  til jobben min til høsten. Kan jobben si meg opp nå, eller mot høsten før jeg begynner igjen, siden jeg har vært borte så lenge? Jeg vet behovet for meg fremdeles er der, så de har sånn sett igjen grunn til å si meg opp. Men har de lov til å gjøre det?

Anonymkode: 45cb4...695

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, etter at du har vært sykmeldt ett år så kan de si deg opp. 

Anonymkode: fb520...152

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de kan si deg opp.

Anonymkode: d0132...a2b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De har ikke lov å si deg opp når du er sykemeldt. Men du har jo vært borte fra jobb i 4 år? Er du 100% frisk nå? Har du snakket med sjefen om at du skal tilbake? Høres merkelig ut å komme tilbake etter 4 år, jeg vil ikke tro du er ansatt der enda , du må vel bli ansatt på nytt?

Anonymkode: b3fee...6f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De har ikke lov å si deg opp når du er sykemeldt. Men du har jo vært borte fra jobb i 4 år? Er du 100% frisk nå? Har du snakket med sjefen om at du skal tilbake? Høres merkelig ut å komme tilbake etter 4 år, jeg vil ikke tro du er ansatt der enda , du må vel bli ansatt på nytt?

Anonymkode: b3fee...6f9

Bare første året de ikke kan si henne opp. Etter det kan man si opp sykmeldte. 

Anonymkode: fb520...152

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan de. Men du har vel kontakt med arbeidsgiver? Dere må legge en plan for hvordan du skal komme tilbake. Og noen har vel vært vikar for deg i denne perioden, som ev må få varsel om oppsigelse. Er det offentlig eller privat?

Anonymkode: 919f3...a4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at du ikke allerede er oppsagt etter så lang tid? Har aldri hørt at en arbeidsgiver holder på stillingen over flere år. 

Anonymkode: 1472b...4b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ble høsten 2018 sykmeldt og var sykmeldt i ett år, før jeg gikk over på AAP. Jeg har stått på AAP siden den tiden, men skal mest sannsynlig gå tilbake 100%  til jobben min til høsten. Kan jobben si meg opp nå, eller mot høsten før jeg begynner igjen, siden jeg har vært borte så lenge? Jeg vet behovet for meg fremdeles er der, så de har sånn sett igjen grunn til å si meg opp. Men har de lov til å gjøre det?

At du har vært borte i fire år er i seg selv gyldig grunn til oppsigelse. 

Du må nesten høre med arbeidsgiver om det er mulig å komme tilbake 

Anonymkode: 1cf66...f48

• Liker 2
Skrevet

Ja de kan si deg opp, men du skal ha mottatt en oppsigelse fra dem om du ikke har jobben lengre. Om du ikke har mottatt dette så er du fortsatt ansatt.

AnonymBruker
Skrevet
frøken bra nok skrev (7 timer siden):

Ja de kan si deg opp, men du skal ha mottatt en oppsigelse fra dem om du ikke har jobben lengre. Om du ikke har mottatt dette så er du fortsatt ansatt.

Jeg er fortsatt ansatt heldigvis :) tror de har glemt meg litt, naturlig nok. Så er redd de sier meg opp når jeg sier jeg er klar for jobb igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er fortsatt ansatt heldigvis :) tror de har glemt meg litt, naturlig nok. Så er redd de sier meg opp når jeg sier jeg er klar for jobb igjen.

Du burde jo holde kontakt mee arbeidsgiver. De er ikke pliktig å gi deg samme stilling etter så mange år. Veldig rart om det bare har vært helt stille fra deg og så skal du plutselig tilbake? Har dere ikke hatt en plan?

Anonymkode: 87f61...343

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette er merkelig. De plikter jo også å følge deg opp når du er på AAP også. Her virker det ikke som om du har en jobb å komme tilbake til, dessverre. Samme sak for meg, kommunalt ansatt. Etter 1 år på AAP hadde jeg valget om å komme tilbake på fulltid, eller si opp. Der var det også noen møter underveis.

Anonymkode: 7b516...b4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja, dette er merkelig. De plikter jo også å følge deg opp når du er på AAP også. Her virker det ikke som om du har en jobb å komme tilbake til, dessverre. Samme sak for meg, kommunalt ansatt. Etter 1 år på AAP hadde jeg valget om å komme tilbake på fulltid, eller si opp. Der var det også noen møter underveis.

Det er vel egentlig NAV som har denne plikten og ikke arbeidsgiver, men er klart NAV bør jo da gå i dialog med arbeidsgiver til vedkommende for å finne ut om det er håp om man kan komme tilbake. 

Og som flere har nevnt her det særskilte vernet mot oppsigelse gjelder kun 1 år i hht lovverket, men er klart arbeidsgiver kan jo velge å ha folk ansatt lenger enn det. 

Anonymkode: 3fa01...0b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Arbeidsgiver har ingen plikter til å følge opp når personen er på aap. 

Anonymkode: c5d60...d97

AnonymBruker
Skrevet

Bare møt opp på jobben og lat som ingenting. Sett deg på samme pult som før.

Anonymkode: d0132...a2b

• Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Det er ganske vanlig at man er sykemeldt i ett år og kan søke om permisjon for et år på AAP, men så blir man ofte bedt om å si opp stillingen. Jeg ble bedt om å si opp selv. De kan også si deg opp.  Mange kommuniserer godt med arbeidsgiver også i AAP-perioden og får mulighet for å komme tilbake hvis det er utsikt til bedring.  Arbeidsgiver kan ikke holde jobben åpen i ubegrenset tid og trenger å ha noen til å gjøre jobbene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...