Gå til innhold

Nordmenn snakke engelsk😂

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje de vet det, men de klarer i hvert fall ikke uttale forskjellen.

Anonymkode: fa207...946

Hvem "de"? Alle norske folk jeg kjenner greier det helt fint.

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp. Jeg har bodd nesten 10 år i et engelskspråklig land (ikke USA). Vi var en stor gjeng med skandinavere som jobbet med et prosjekt der.

Jeg ble ofte spurt av amerikanere hvilken stat jeg kom fra. Og jeg fikk ofte høre hvor utrolig gode skandinavere er i engelsk.

Ja, der ser du. men det skulle bare mangle også, vi har jo engelskundervisning i mange år på skolen.

P.S. Det heter forresten en skandinav - skandinaven - flere skandinaver - alle skandinavene

Anonymkode: dcf07...8b6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kanskje de vet det, men de klarer i hvert fall ikke uttale forskjellen.

Det gjør de fleste! Jeg er engelsklærer på barnetrinnet, og mine elever som er 11-12  år greier det i hvertfall. 

Endret av tirben
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker engelsk på jobb hver dag, så lenge jeg gjør meg forstått så bryr jeg meg fint lite om aksent. I blant driter jeg meg ut med å glemme ord, men jeg finner alltid ut av det tilslutt. 

Anonymkode: f7072...abb

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er norsk, er veldig god i engelsk og snakker med en amerikansk aksent. Synes britisk er helt grusomt å høre på. Liker egentlig best australsk, men den får jeg ikke til😆

Anonymkode: a0fe5...c10

• Liker 3
Skrevet

Jeg har blitt så vant til å snakke engelsk pga studier i utlandet osv, så jeg bare babler i vei. Sikkert masse feil. Jeg klarer også flere dialekter, men da blir det mer "en rolle". 

Men flere har sagt at de ikke har hørt jeg er fra Norge, men tydelig aksent har jeg visstnok. Fjellene i Russland var det også noen som nevnte.. 

Jeg er norsk, med norsk morsmål. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er norsk, er veldig god i engelsk og snakker med en amerikansk aksent. Synes britisk er helt grusomt å høre på. Liker egentlig best australsk, men den får jeg ikke til😆

Anonymkode: a0fe5...c10

Bare å øve "or nowr!" 😂

Anonymkode: cfcf4...627

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

En ting man alltid kjenner igjen nordmenn på er at de ikke vet at "V" og "W" uttales helt forskjellig.

Svenskene klarer ikke "J" i starten av ord.

Nja...  Er vel ikke det at man ikke "vet" forskjellen heller , men heller dætt it`s qæit hard tu du "dåbbeljUUU"-saund får åss nårvigians bekåss vi ar gænerali værry unfammiliær vitt mæiking dætt saund  in æur ovn næitiv længvitsshhh, sjø. :opplyser:

Du har ett poeng, men 😅

Vil si skandinaver er veldig gode på både språk og uttale,  om vi snakke den litt "yngre garde", og sammenligner med resten av verden som ikke har engelsk som morsmål... 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det harry? Man blir påvirket av de man er rundt. Da jeg gikk på videregående hadde min engelsk en rar britisk schwung på den fordi jeg snakket mye med en kollega. Så fikk jeg amerikansk kjæreste og nå er engelsken min rimelig plettfri amerikansk. Har også ei venninne som har bodd der. Hun høres ut som hun er derfra når hun slår om. Vi får begge spørsmål om hvorfor vi snakker så bra. Kan ikke se hvorfor det er harry? Vi har mestret et annet språk til tilnærmet perfeksjon, det er alt annet enn harry, vil jeg påstå.

Anonymkode: b6c90...be6

Man kan jo si ordet harry har en tilknytning til et overdrevet fokus på amerikansk kultur. Det er jo det uttrykket egentlig kommer fra.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Amerikansk-engelsk, kanskje med unntak av noen stater nord på østkysten er jo helt forferdelig, verst er sånn Cali-aksent, spesielt hos kvinner.

Anonymkode: f579a...ff0

Jeg har sånn aksent- fordi jeg har bodd der i flere år….. Jeg blir riktignok avslørt av amerikanere, men av andre europeere blir jeg i USA tatt for å være amerikaner.  Min aksent var sånn FØR jeg bodde der, fordi jeg hermet etter den engelsken jeg hørte mest på - og det var ikke engelsk med norsk aksent. Hadde til og med amerikansk engelsklærer på vgs..

Anonymkode: 2a3f4...126

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man sakker jo amerikansk etter hva man som oftest ser og hører. Ser du mye britisk tv, da  får du mer britisk tale, ser du amerikansk, da blir det det. Vi snakker engelsk forskjellig, akkurat som vi snakket norsk forskjellig. 

Anonymkode: 0ee2f...7c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Østlendinger og bergensere som snakker engelsk greier ikke å legge bort aksenten. 
Stoltenbergengelsk ?? og nei, han er ikke alene om å snakke sånn. 

Anonymkode: c0de8...5e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Østlendinger og bergensere som snakker engelsk greier ikke å legge bort aksenten. 
Stoltenbergengelsk ?? og nei, han er ikke alene om å snakke sånn. 

Anonymkode: c0de8...5e9

Haha, Østleninger som snakker engelsk er skikkelig flaut 🙈

Anonymkode: 1d4ba...709

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste gjør nok så godt de kan kan. Dette handler vel om det såkalte ‘språkøret’ til den enkelte. Har man lett for å uttale et språk (eller dialekt for den saks skyld) helt slik det skal høres ut der man er, så er man heldig. Men dette kan være både vanskelig og heller ikke alltod falle naturlig for alle. 

Det viktigste er vel at man uttaler de engelske ordene riktig slik at de blit forstått. Vet mange inkl meg selv kan lese et engelsk ord uten å ha hørt det noe særlig. Og dermed uttaler jeg det slik jeg tror det uttales etter å ha lest det. Og det er her feilen ligger hos mange. Samboeren min påpeker det når jeg uttaler engelske ord feil. Det er både litt flaut og plagsomt, men så lenge han gjør det på en vennlig måte er det jo tross alt dette som må til for å lære meg engelsk ordentlig. 

Anonymkode: 98af9...816

• Liker 1
Skrevet

Har blitt spurt om jeg er Ire 🫣 Både pga språk og hårfarge 😂 

Men når folk går all in for og snakke Britisk, da faller nesten ørene mine av. Og når folk fra Oslo skal prate engelsk på tv og sånn, dævver 😂 (nevner Oslo for mye på tv er i Oslo, er nok mange som er flink i engelsk fra Oslo altså 👌🏻)

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Jeg er ok i engelsk, men ræva på uttale. Klarer aldri å få til noe ordentlig tonefall og th-lyder. Det blir ofte fomlete og tåpelig «engelsk» med telemarksdialekt fra bygda. Merkelig nok så blir jeg helt fint forstått 😂

Endret av Adobyen
Skrevet (endret)

Det er jo megaflaut med nordmenn som hermer etter amerikansk eller britisk aksent når de snakker engelsk. Hvem er det de prøver å lure liksom, og hvorfor ikke bare velge australsk eller skotsk tonefall når de først er i gang med hermingen? Vi som snakker norsk til vanlig vil selvfølgelig få norsk aksent, lik alle andre mennesker fra andre land vil få sitt morsmåls tonefall når de også snakker engelsk. Både Jagland og Stoltenberg er gode i engelsk, men blir stadig latterliggjort av nordmenn med mindreverdighetskomplekser. Begge to snakker tydelig og forståelig engelsk med et godt ordforråd. Skulle de plutselig begynt å herme etter britisk eller amerikansk (eller australsk!) ville de blitt tatt for å være partiske (og klovner.)

Endret av Undrende123
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn snakke engelsk😂

Nordmenn skrive norsk 😂

Anonymkode: c16af...78b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være morsomt eller flaut å ha aksent når man snakker et annet språk enn morsmålet sitt. Det er helt naturlig. Å forvente perfeksjon er jo absurd. Synes dere det er like latterlig når dere hører utlendinger snakke norsk med aksent? Humrer dere for dere selv fordi uttalen ikke er hundre prosent? 

Anonymkode: e24c9...48f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Undrende123 skrev (15 minutter siden):

Det er jo megaflaut med nordmenn som hermer etter amerikansk eller britisk aksent når de snakker engelsk. Hvem er det de prøver å lure liksom, og hvorfor ikke bare velge australsk eller skotsk tonefall når de først er i gang med hermingen? Vi som snakker norsk til vanlig vil selvfølgelig få norsk aksent, lik alle andre mennesker fra andre land vil få sitt morsmåls tonefall når de også snakker engelsk. Både Jagland og Stoltenberg er gode i engelsk, men blir stadig latterliggjort av nordmenn med mindreverdighetskomplekser. Begge to snakker tydelig og forståelig engelsk med et godt ordforråd. Skulle de plutselig begynt å herme etter britisk eller amerikansk (eller australsk!) ville de blitt tatt for å være partiske (og klovner.)

Nå er det ikke alle som direkte hermer da. De har bare et suverent språkøre og prater feilfritt og perfekt i rett aksent. Har venninner som har studert flere år i England og bodd/bor der. Engelske venner der og her hjemme bekrefter at mange av dem prater helt rent og feilfritt engelsk. 

Selv har jeg en amerikansk aksent når jeg prater engelsk, uten at jeg tenker over det. Men er vel naturlig fordi vi ser mye TV-serier og filmer på engelsk, da oftest amerikansk. Fikk spørsmål da jeg var i England om jeg var amerikansk. Ble litt paff da, men tok det egentlig som et kompliment. Tenkte da må engelsken min vært bra nok.

Anonymkode: 98af9...816

Skrevet

Engelskmenn og amerikanere jeg kjenner synes norsk aksent er en hyggelig og morsom aksent. Som italiensk aksent og indisk/pakistansk aksent, de synes også det bare er bra med aksent, det blir som dialekt, bra å høre hvor folk kommer fra. :) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...