Gå til innhold

Avmålt respons etter forlovelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og samboeren er forlovet, etter mange år som samboere. Jeg tror ærlig talt at svigers liker meg godt, men forlovelsen er de tilsynelatende likegyldige til. Jeg hadde ikke forventet et kjempeengasjement, men er overrasket over at bryllupet ikke blir nevnt med ett ord. Derimot er min svigerinne sitt bryllup stadig et tema, selv om hun ikke er forlovet. Hun er i et forhold, men det er ferskt og de bor ikke sammen. Er forvirra.. hva kan årsaken være?

Anonymkode: a3b44...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kanskje årsaken er "etter mange år som samboere"? Og din svigerinne får nok mer oppmerksomhet rundt et kommende bryllup da hun faktisk er datteren til dine svigerforeldre. Døtre foran svigerdøtre, har jeg skjønt.

Anonymkode: e0d37...579

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trenger mer kontekst.

Dersom de snakker mye om svigerinnens "bryllup" når hun er der, så kan det være fordi hun er opptatt av å gifte seg? Så kan det være de ikke tror dere er så opptatt av bryllupet?

Eller så liker de deg ikke så godt som du tror.

Eller så er de mer glad i dattera enn mannen din.

Eller så visste de mannen din alltid kom til å gifte seg og har vært mer bekymret for henne og opptatt av at hun skal finne noen.

Eller så tenker de at bryllup er en kvinnegreie og at du planlegger det med din mor.

Hvem vet. 

Anonymkode: cf7bc...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje årsaken er "etter mange år som samboere"? Og din svigerinne får nok mer oppmerksomhet rundt et kommende bryllup da hun faktisk er datteren til dine svigerforeldre. Døtre foran svigerdøtre, har jeg skjønt.

Anonymkode: e0d37...579

Det kan også være, det var ingen som var over seg av begeistring da min bror forlovet seg med sin samboer gjennom mange år som han har to barn med. Mamma fortalte meg det omtrent i en bisetning liksom. Er jo glad på deres vegne altså, men det er jo liksom ikke en veldig stor sak når de er "mer enn gift" allerede med barn og boliglån og hele pakken. Det er jo bare et papir og en fest og en kake. Jeg tror til og med broen min helst skulle vært foruten bryllup, pga kostnadene. Det er liksom ikke så big deal, eller så romantisk, når samboere gjennom mange år finner ut at de skal på Tinghuset og signere for så å leie et lokale. De har jo allerde etablert at det er dem.

Om en som mer nylig har møtt noen blir forlovet derimot, så er det kanskje mer stort og overraskende?

Anonymkode: cf7bc...f07

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun er 35 år og barnløs, så jeg tror nok at de er bekymret ja.. Jeg har jo venninner jeg planlegger med, og ønsker meg ikke svigerforeldre som involverer seg i hver detalj. Men venninnene mine forteller jo om sine forlovelser, og hvordan svigermødrene deres hjalp mannen med å finne ring, ble med på kjoleprøving og spleiser på selskapet. Man skulle tro mine svigerforeldre hadde glemt hele forlovelsen. Om dette vil si at de ikke liker meg, tror jeg at jeg skal slutte å være så investert selv også. 🤣 Har alltid stilt opp, enten det er innkjøp, vanning, hundepass, matlaging, oppussing, kakebaking eller what not..

- ts.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min svigerforeldre hadde heller ikke noen stor respons når vi forlovet oss. Heller ikke da vi fortalte at vi skulle ha barn.

Det var litt sånn: Åja, så hyggelig. Gratulerer. ………………..

Men det er bare slik de er. Mest opptatt av seg og sitt. 

Anonymkode: 9bee1...0f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun er 35 år og barnløs, så jeg tror nok at de er bekymret ja.. Jeg har jo venninner jeg planlegger med, og ønsker meg ikke svigerforeldre som involverer seg i hver detalj. Men venninnene mine forteller jo om sine forlovelser, og hvordan svigermødrene deres hjalp mannen med å finne ring, ble med på kjoleprøving og spleiser på selskapet. Man skulle tro mine svigerforeldre hadde glemt hele forlovelsen. Om dette vil si at de ikke liker meg, tror jeg at jeg skal slutte å være så investert selv også. 🤣 Har alltid stilt opp, enten det er innkjøp, vanning, hundepass, matlaging, oppussing, kakebaking eller what not..

- ts.

Men når folk har bodd sammen i åresvis er det liksom ikke så spennende om de gifter seg, det føles bare som en slags formalitet eller for å få gaver. Litt som at man ikke blir like engasjert når noen får barn nummer fire som når de får barn nummer en.

Har seriøst aldri hørt om foreldre/svigerforeldre som blander seg inn i valg av ring/kjole, det høres utrolig invaderende ut! Hadde dødd på meg om mannen min var så uselstendig at han måtte ha råd av moren sin for å velge ut ring til meg 🤣 

Og hvis de er veldig rike er det kanskje vanlig å spleise på selskapet, men de fleste nå til dags er jo voksne når de gifter seg og betaler selv.

Men dersom foreldrene hans betaler for hans søsters bryllup men ikke deres, er det lov å bli både snurt og sårer. Er det det som er problemet? Eller er det det at de ikke gir deg like mye oppmerksomhet som sin egen datter? (de fleste menn er nemlig noe mindre engasjerte i bryllupet enn dama i forholdet - men ingen regel uten unntak selvsagt).

Min far var mye mer spent da jeg var gravid enn da min svigerinne var gravid, fordi som han sa, min bror kunne ikke dø eller få alvorlige skader av at kona hans går gravid, og det betyr selvsagt ikke like mye for ham om et svigerbarn dør som om et barn dør. (Heldigvis døde ingen av oss). 

Anonymkode: 0f6c2...e60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min svigerforeldre hadde heller ikke noen stor respons når vi forlovet oss. Heller ikke da vi fortalte at vi skulle ha barn.

Det var litt sånn: Åja, så hyggelig. Gratulerer. ………………..

Men det er bare slik de er. Mest opptatt av seg og sitt. 

Nøyaktig samme respons fikk vi 😅🙈

De hadde ingen barnebarn fra før av, og da de fikk vite at jeg var gravid var responsen en lunken «Åja, så hyggelig da…» før de fortsatte å snakke om noe annet. 🙈 Og da en slektning av svigermor sa hun håpet vi giftet oss snart så parerte svigermor med: «Ja, men jeg håper (datters samboer) frir til (datter) snart!» 🙈

Anonymkode: c5a70...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nøyaktig samme respons fikk vi 😅🙈

De hadde ingen barnebarn fra før av, og da de fikk vite at jeg var gravid var responsen en lunken «Åja, så hyggelig da…» før de fortsatte å snakke om noe annet. 🙈 Og da en slektning av svigermor sa hun håpet vi giftet oss snart så parerte svigermor med: «Ja, men jeg håper (datters samboer) frir til (datter) snart!» 🙈

Anonymkode: c5a70...812

Da tenker jeg at vi er i samme situasjon: Din manns søster er deres favoritt. Her er det min manns eldre bror som er favoritt og gullgutt. 
Ingenting min mann eller jeg gjør kan noen gang måle seg med favoritten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å forlove seg etter mange år som samboere er som å gå fra å være 86% til 87% committed til hverandre..  Synes ikke man kan forvente andre reagerer på det som en drastisk nyhet/forandring. 

Anonymkode: 67c99...4ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men har dere satt en dato da, sånn at dere faktisk SKAL gifte dere?

mange som er forlova i mange år før de gifter seg 

Anonymkode: 4f3e2...b1a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som flere her har sagt: En forlovelse er ikke så interessant når dere har vært samboere lenge. Hva nøyaktig er det som endres egentlig? Hva er poenget i det hele tatt? 

Anonymkode: 28288...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...